Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Infiniti Q30 2.0t AWD je tuhý a zároveň pohodlný aktivní kompakt (+videa)

Jan Mička
Diskuze (59)
Nové Infiniti Q30 má přilákat především mladší klientelu preferující městskou individualitu. V Portugalsku jsme vyzkoušeli, jak první kompakt japonské automobilky jezdí.

Otevření brány do dalšího segmentu je pro každou automobilku velká věc. Není tomu tak dávno, co „frčela“ především městská přibližovala, později se v hojné míře přestoupilo na crossovery, a tento pokračuje ještě v dnešní době. Jenže pokud vedete luxusní divizi jedné z předních japonských značek, můžete jednat podle úplně jiných pravidel, čehož jasným důkazem je nové Infiniti Q30. Působí jako běžný hatchback, ale ve skutečnosti míří trochu jinam. Hovoříme o takzvaném aktivním kompaktu.

Už několikrát v našich článcích zaznělo, že vůz není zbrusu nový, ale sdílí řadu dílů s Mercedesem třídy A. Bavíme se především o platformě MFA pro pohon předních nebo všech kol a příčnou zástavbu motorů, kompletní paletě agregátů a převodovek a velkém množství prvků v interiéru. Podle slov zástupců značky však má být zhruba 70 procent dílů unikátních. Výška karoserie 1495 milimetrů je shodná s Mercedesem GLA a v souvislosti s tím byla upravena také výška posazu. Nové Infiniti Q30 je zkrátka něco mezi – ani běžný hatchback, ani městský crossover, v každém případě má ale rozhodně co nabídnout.

Video se připravuje ...

Skvělá kombinace podstatného

Nové Infiniti Q30 jsme mohli před časem zahlédnout v pražských ulicích a později na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem, kde si odbývalo světovou premiéru, pro první svezení jsme ale museli vyrazit až do portugalského Lisabonu. Na výběr bylo ze tří agregátů (2.0t AWD Sport, 2.2d AWD a 1.5d), přičemž my sáhli po tom nejlepším – dvoulitrovém turbomotoru původem od Mercedesu. Má výkon 155 kW (211 koní), točivý moment 350 N.m a Infiniti jej od linie Sport nabízí v kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou (také od Mercedesu) a pohonem všech s mezinápravovou spojkou, která dokáže na zadní kola přenést až 50 procent hnacích sil. Jedná se sice o hatchback s délkou 4425 milimetrů, ve zkoušené verzi Sport jej ale nepořídíte za méně než 1.011.100 Kč (takto konfigurované GLA 250 4Matic stojí 935.330 Kč).

Za volantem jsme se díky příbuznosti s Mercedesem okamžitě cítili jako doma. Sedí se výše než u běžného „Áčka“, a protože Japonci výrazně přepracovali přístrojovou desku, máte i daleko lepší přehled o dění kolem vozu. Jistě, přední sloupky jsou stále hodně robustní a zkosené, sedmipalcový displej infotainmentu (umí i češtinu včetně navádění navigace) je ale zabudován přímo do Alcantarou obšitého štítu a zorné pole je díky tomu citelně lepší. Otáčím klíčkem (od Mercedesu) a pod volantem hledám „by wire“ volič převodovky – marně. Infiniti jej totiž umístilo na středový tunel a použilo tutéž „kulisu“ jako Němci u ostrých „Áček“ s přídomkem 45 AMG. Volič má navíc ergonomický tvar a lépe padne do dlaně.

Kličkovaná z lisabonského letiště byla kvůli hustému provozu spíše zkouškou odvahy než snahou neprodleně rozvášnit všech 211 koní, samotný vůz byl ale v tomto ohledu velmi nápomocný. Motor totiž není v nízkých otáčkách skoro slyšet, tužší nastavení posilovače řízení nebude překážkou ani pro chronické pojídače hamburgerů bez svalové hmoty, a díky poměrně slušnému výhledu z kabiny přesně víte, co se kde děje. Ani kalibrace pedálu plynu není nikterak agresivní – zkrátka a dobře se nemusíte bát, že neodhadnete situaci a po prvních metrech za volantem najedete někomu do kufru.

Vrcholný benzinový čtyřválec nebude primární volbou šetřílků, notabene když je o 18.400 Kč dražší než vznětová dva-jednička (125 kW) s pohonem všech kol a shodnou převodovkou, elegantní Q30 ale přidává zajímavou jiskru. V rozmezí 2000 – 5500 otáček totiž velmi příjemně táhne a těsně před omezovačem (v 6500 otáčkách) zpívá „turbínovým“ svistem. To ale ještě neznamená, že si nechá od řidiče do všeho „kecat“. Záda mu totiž kryje sedmistupňová převodovka, která sice vyšší stupně při dynamické jízdě okoření lehkým „kopnutím“, při podřazování ale nenechá využít maximálního spektra otáček. Může se vám tedy například stát, že v situacích, kdybyste uvítali hodně vytočenou „dvojku“, si musíte vystačit s vyšším rychlostním stupněm. Tento fakt se ale dá prominout, protože Q30 přece není hot-hatch!

Infiniti Q30 – ceny zážehových motorů na českém trhu
Motor 1.6t 1.6t 2.0t 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1595 1595 1991
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 90/5000 115/5300 155/5500
Točivý moment [N.m/min] 200/1250-4000 250/1250-4000 350/1200-4000
Převodovka 6M 7DS 7DS
Max. rychlost [km/h] 200 215 230
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,4 8,9 7,3
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,7 - 6,4
Pohotovostní hm. [kg] 1407 1470 1545
Cena Base [Kč] 604.900 - -
Cena Premium [Kč] 655.200 - -
Cena Premium City Black [Kč] 749.900 - -
Cena City Black Edition [Kč] 779.100 - -
Cena Premium Tech [Kč] 783.300 880.100 -
Cena Premium Tech Gallery White [Kč] 822.300 919.100 -
Cena Premium Tech Café Teak [Kč] 801.300 898.100 -
Cena Sport [Kč] - 844.000 1.011.100
Cena Sport City Black [Kč] - 940.900 1.108.000

Při klidné jízdě je řazení takřka neznatelné, úplně ale nevymizel nešvar známý z malých Mercedesů. Při podřazování v nízkých rychlostech převodovka občas zazmatkuje a přepne spojky takříkajíc na hulváta. Auto cukne, řidič se lekne, ale nezbývá mu než to akceptovat.

Verze Sport má oproti zbytku nabídky pár drobností k dobru – vyjíždí na 19“ kolech, světlá výška je nižší o 20 milimetrů (podvozek je 190 milimetrů nad zemí) a pružiny o 7 procent tužší. Když jsem si tohle poprvé přečetl, vzpomněl jsem si na lehce prkenný Mercedes-Benz A 250 AMG Sport, který prošel testem Auto.cz na konci roku 2012. Jenže Japonec vyráběný v Sunderlandu je úplně jiná káva. Velká kola na dlážděných vozovkách sice nezamaskuje, v jiném případě bychom si ale na menší provedení ani nevzpomněli. Tužší pérování totiž dostalo docela jiný ráz díky měkčímu uložení náprav, malé Infiniti proto na nerovnostech nezakopává, hezky kopíruje povrch silnice, a v nejhorším případě se ozve pouze tlumené „ducnutí“.

Video se připravuje ...

Samotný podvozek je výborně odhlučněn, přičemž svůj díl práce odvádějí také pneumatiky Bridgestone Dueler HP Sport (vyjíždějí na nich všechny Q30 nehledě na rozměr kol). Mají nízký valivý odpor, nehlučí ani na hrubším povrchu, ale zároveň si zachovávají perfektní přilnavost v zatáčkách.

Hmotnost zkoušené Q30 Sport se vyšplhala na 1545 kilogramů, hezky vyvážená karoserie a lehký turbomotor na přední nápravě ale nedávají šanci ke kritizování těžkopádnosti. Prolétávání portugalských okresek zvládáme pouze s lehkými náklony karoserie a především minimálními sklony k nedotáčivosti. Auto je spíše neutrální i po utažení stopy a na výjezdech ze zatáček bylo znát rychlé zapřažení zadních kol. Nicméně v případě řízení je třeba spoléhat hlavně na jeho přesnost a moc neočekávat zpětnou vazbu ve volantu – elektromechanický posilovač totiž působil tak trochu „digitálně“.

Vpředu pro chlapy, vzadu spíš pro děti

Infiniti Q30 - srovnání rozměrů s Mercedesem GLA
Model Infiniti Q30 Mercedes-Benz GLA
Délka [mm] 4425 4417
Šířka [mm] 1805 1805
Výška [mm] 1495 1495
Rozvor [mm] 2700 2699
Rozchod vpředu* [mm] 1563 1569
Rozchod vzadu* [mm] 1567 1560
*Platí pro vozy s 19" koly

Vozy postavené na platformě MFA dosud nebyly zárukou dokonalého vnitřního prostoru, a přehršel nečekejte ani u Infiniti Q30. Skromnější nástupní prostor kvůli silně zkoseným předním sloupkům jsme už v minulosti zmiňovali, až se ale dostanete za volant, nebudete si mít nač stěžovat. Přední část kokpitu totiž pasuje jak drobným tak robustním postavám a vynachválit jsme si nemohli sportovní sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou. V našem případě byla nastavitelná manuálně, bez elektrického posuvu bychom se ale klidně obešli.

Horší to ale mají ti, na které zbudou zadní místa. Tady už je nástupní prostor opravdu titěrný, a pokud jste majitelem chodidel o velikosti 46 a větších, budete při usazování zápolit s poměrně vysokými prahy (místa mezi prostředním sloupkem a sedákem není mnoho). Překvapivě dost místa je však nad hlavou. Vůz vybavený prosklenou střechou nebránil zcela vzpřímené pozici zad, do kontraktu hlavy s podélnými střešními nosníky (v místě zaoblení) už ale mnoho nezbývalo. Dovedu si nicméně představit, že i se svými 190 centimetry strávím na zadních sedadlech delší dobu – nesměl by ale přede mnou sedět cestující podobného vzrůstu.

Video se připravuje ...

Co bude dál?

Infiniti Q30 u nás můžete objednávat od druhé poloviny září, kdy český importér zveřejnil zkrácený ceník. Hned tak se ale s novým kompaktem nesvezete. Navzdory dřívějším zprávám o dodání prvních kusů na konci letošního roku (nemusí platit pro všechny trhy) spíše počítejme s koncem ledna 2016. Ještě v prvním kvartálu se očekává prodej zhruba třiceti exemplářů.

Podle našich informací by měl být největší zájem o verze se vznětovou dva-jedničkou o výkonu 125 kW (2.2d) a dařit by se mělo také základní vznětové patnáctistovce původem od Renaultu. Odbyt vrcholného dvoulitrového turbomotoru, který jsme vyzkoušeli v rámci prvního jízdního seznámení, by neměl být vysoký, což je škoda. Při běžné jízdě si totiž vezme zhruba 7 litrů benzinu (na dálnici točí jenom 2.150 otáček), je příjemně lineární a v otáčkách hezky zní. Minimální cena 1.011.100 Kč je ale zkrátka vysoká…

Infiniti Q30 – ceny vznětových motorů na českém trhu
Motor 1.5d 2.2d 2.2d 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1461 2143 2143
Válce/ventily 4/2 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 80/4000 125/3400-4000 125/3400-4000
Točivý moment [N.m/min] 260/1750-2500 350/1400-3400 350/1400-3400
Převodovka 6M (7DS) 7DS 7DS
Max. rychlost [km/h] 190 (190) 220 215
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,0 (11,9) 8,3 8,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,5 (-) - 4,7
Pohotovostní hm. [kg] 1434 (1497) 1522 1598
Cena Base [Kč] 644.900 796.900 -
Cena Premium [Kč] 695.200 847.200 900.700
Cena Premium City Black [Kč] 789.900 941.900 994.900
Cena City Black Edition [Kč] 819.100 - 1.024.600
Cena Premium Tech [Kč] 823.300 975.300 1.028.800
Cena Premium Tech Gallery White [Kč] 862.300 1.014.300 1.067.800
Cena Premium Tech Café Teak [Kč] 841.300 993.300 1.046.800
Cena Sport [Kč] 787.200 939.200 992.700
Cena Sport City Black [Kč] 884.100 1.036.100 1.089.600
Jan Mička
Diskuze (59)
Avatar - lamal
12. 11. 2015 19:06
Re: no nevím
citas pozorne ? kde som napisal TY ? Protirecis diskutujucim ;-)
Avatar - pelikoš
12. 11. 2015 18:48
Re: Japonská superprémie
akorát že gt-r má dva kardany a převodovku vzadu... >:D :-!
Avatar - lamal
12. 11. 2015 16:33
Re: Japonská superprémie
Este raz, pohon ktory najdes v M5 nie je ten isty ako v X1, takze sa nemusi zaplatit. Plati sa cena dielov a nie len vyvoj a aj hmotnost je dolezita.

To mas to iste ako keby si tvrdil, ze X1 ma take iste brzdy ako M5, tak ked daju 20tky disky na X1 tak tam tie kotuce narvu a ? Oplati sa to ? X1 ich nevyuzije a aj ked su uz vyvinute tak stale su drahe.
12. 11. 2015 13:42
Re: Japonská superprémie
A v X1 se zaplatily? Nebo v jedničce? Proč by se měly zaplatit, když už jsou vyvinuty?
Avatar - lamal
12. 11. 2015 13:15
Re: Japonská superprémie
Pre mna zmysel nema, jedine ako doplnkove auto, ale to je mojimi preferenciami, kde jazdne vlastnosti a zazitky s celkovou efektiviou maju prioritu nad ostatnyimi vecami.

Ty si predsa tiez pisal vseobecne, nie za seba, keby si povedal, ze pre teba nema vyznam, nemam s tym vobec problem. Vadi mi to zhadzovanie Q30 vo vseobecnom zmysle a to, ze spochybnujes tento voz celkovo a nedbas pri tom na jeho zameranie a triedu. To si mozes zobrat hociaky crossover a porovnavat to s octaviou nebodaj s cuprou a podobne, ochvilu asi aj s autobusom, ten predsa odvezie za danu cenu najviac ludi.

A dostal si to jasne napisane ake su vyhody, neodpovedal si ani na rozmery ala alltrack, allroud cize to co si napisal si momentalne sam zamlcal, lebo to nemalo ziadne racio s rozmermi a podobne. To iste, ze to je pomalsie ako octavia, no nie je, je rychlejsie ako obyc octa 4x4 s najsilenjsim benzinom. Aj ked je to velmi zcestne porovnanie.

Ak to vezmes tak ako treba, tak ten kto ma zaujem o priemiovy crossover a Q30 sa mu paci, neprehlupi. Cena je vysoka to je fakt a tiez ma to trocha sokuje, ze to je drahsie ako Acko, ale Ako nie je crossover, mozne Acko v crossovri by vyslo tiez drahsie co je pochopitelne. Neviem, cena je dost vysoka s tym jedinym suhlasim, nie je to extrem, ale predsa len infi aspon v EU nema dostatocny image na tuto cenovku. Ale slovo premia a lacny do kopy nejde, keby to je vyhodna kupa a je to lacne, infi nikdy image premie neziska.

Tak nech sa mu dari.

vôl > volí - pridavne meno, ak sa v tom zosobnujes moze to byt zvieraci privlastok tj pridavne meno - Volí IUDEX