TEST Infiniti Q30 2.0t AWD je tuhý a zároveň pohodlný aktivní kompakt (+videa)
Otevření brány do dalšího segmentu je pro každou automobilku velká věc. Není tomu tak dávno, co „frčela“ především městská přibližovala, později se v hojné míře přestoupilo na crossovery, a tento pokračuje ještě v dnešní době. Jenže pokud vedete luxusní divizi jedné z předních japonských značek, můžete jednat podle úplně jiných pravidel, čehož jasným důkazem je nové Infiniti Q30. Působí jako běžný hatchback, ale ve skutečnosti míří trochu jinam. Hovoříme o takzvaném aktivním kompaktu.
Už několikrát v našich článcích zaznělo, že vůz není zbrusu nový, ale sdílí řadu dílů s Mercedesem třídy A. Bavíme se především o platformě MFA pro pohon předních nebo všech kol a příčnou zástavbu motorů, kompletní paletě agregátů a převodovek a velkém množství prvků v interiéru. Podle slov zástupců značky však má být zhruba 70 procent dílů unikátních. Výška karoserie 1495 milimetrů je shodná s Mercedesem GLA a v souvislosti s tím byla upravena také výška posazu. Nové Infiniti Q30 je zkrátka něco mezi – ani běžný hatchback, ani městský crossover, v každém případě má ale rozhodně co nabídnout.
Skvělá kombinace podstatného
Nové Infiniti Q30 jsme mohli před časem zahlédnout v pražských ulicích a později na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem, kde si odbývalo světovou premiéru, pro první svezení jsme ale museli vyrazit až do portugalského Lisabonu. Na výběr bylo ze tří agregátů (2.0t AWD Sport, 2.2d AWD a 1.5d), přičemž my sáhli po tom nejlepším – dvoulitrovém turbomotoru původem od Mercedesu. Má výkon 155 kW (211 koní), točivý moment 350 N.m a Infiniti jej od linie Sport nabízí v kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou (také od Mercedesu) a pohonem všech s mezinápravovou spojkou, která dokáže na zadní kola přenést až 50 procent hnacích sil. Jedná se sice o hatchback s délkou 4425 milimetrů, ve zkoušené verzi Sport jej ale nepořídíte za méně než 1.011.100 Kč (takto konfigurované GLA 250 4Matic stojí 935.330 Kč).
Za volantem jsme se díky příbuznosti s Mercedesem okamžitě cítili jako doma. Sedí se výše než u běžného „Áčka“, a protože Japonci výrazně přepracovali přístrojovou desku, máte i daleko lepší přehled o dění kolem vozu. Jistě, přední sloupky jsou stále hodně robustní a zkosené, sedmipalcový displej infotainmentu (umí i češtinu včetně navádění navigace) je ale zabudován přímo do Alcantarou obšitého štítu a zorné pole je díky tomu citelně lepší. Otáčím klíčkem (od Mercedesu) a pod volantem hledám „by wire“ volič převodovky – marně. Infiniti jej totiž umístilo na středový tunel a použilo tutéž „kulisu“ jako Němci u ostrých „Áček“ s přídomkem 45 AMG. Volič má navíc ergonomický tvar a lépe padne do dlaně.
Kličkovaná z lisabonského letiště byla kvůli hustému provozu spíše zkouškou odvahy než snahou neprodleně rozvášnit všech 211 koní, samotný vůz byl ale v tomto ohledu velmi nápomocný. Motor totiž není v nízkých otáčkách skoro slyšet, tužší nastavení posilovače řízení nebude překážkou ani pro chronické pojídače hamburgerů bez svalové hmoty, a díky poměrně slušnému výhledu z kabiny přesně víte, co se kde děje. Ani kalibrace pedálu plynu není nikterak agresivní – zkrátka a dobře se nemusíte bát, že neodhadnete situaci a po prvních metrech za volantem najedete někomu do kufru.
Vrcholný benzinový čtyřválec nebude primární volbou šetřílků, notabene když je o 18.400 Kč dražší než vznětová dva-jednička (125 kW) s pohonem všech kol a shodnou převodovkou, elegantní Q30 ale přidává zajímavou jiskru. V rozmezí 2000 – 5500 otáček totiž velmi příjemně táhne a těsně před omezovačem (v 6500 otáčkách) zpívá „turbínovým“ svistem. To ale ještě neznamená, že si nechá od řidiče do všeho „kecat“. Záda mu totiž kryje sedmistupňová převodovka, která sice vyšší stupně při dynamické jízdě okoření lehkým „kopnutím“, při podřazování ale nenechá využít maximálního spektra otáček. Může se vám tedy například stát, že v situacích, kdybyste uvítali hodně vytočenou „dvojku“, si musíte vystačit s vyšším rychlostním stupněm. Tento fakt se ale dá prominout, protože Q30 přece není hot-hatch!
Infiniti Q30 – ceny zážehových motorů na českém trhu | |||
Motor | 1.6t | 1.6t | 2.0t 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1595 | 1595 | 1991 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 90/5000 | 115/5300 | 155/5500 |
Točivý moment [N.m/min] | 200/1250-4000 | 250/1250-4000 | 350/1200-4000 |
Převodovka | 6M | 7DS | 7DS |
Max. rychlost [km/h] | 200 | 215 | 230 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,4 | 8,9 | 7,3 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,7 | - | 6,4 |
Pohotovostní hm. [kg] | 1407 | 1470 | 1545 |
Cena Base [Kč] | 604.900 | - | - |
Cena Premium [Kč] | 655.200 | - | - |
Cena Premium City Black [Kč] | 749.900 | - | - |
Cena City Black Edition [Kč] | 779.100 | - | - |
Cena Premium Tech [Kč] | 783.300 | 880.100 | - |
Cena Premium Tech Gallery White [Kč] | 822.300 | 919.100 | - |
Cena Premium Tech Café Teak [Kč] | 801.300 | 898.100 | - |
Cena Sport [Kč] | - | 844.000 | 1.011.100 |
Cena Sport City Black [Kč] | - | 940.900 | 1.108.000 |
Při klidné jízdě je řazení takřka neznatelné, úplně ale nevymizel nešvar známý z malých Mercedesů. Při podřazování v nízkých rychlostech převodovka občas zazmatkuje a přepne spojky takříkajíc na hulváta. Auto cukne, řidič se lekne, ale nezbývá mu než to akceptovat.
Verze Sport má oproti zbytku nabídky pár drobností k dobru – vyjíždí na 19“ kolech, světlá výška je nižší o 20 milimetrů (podvozek je 190 milimetrů nad zemí) a pružiny o 7 procent tužší. Když jsem si tohle poprvé přečetl, vzpomněl jsem si na lehce prkenný Mercedes-Benz A 250 AMG Sport, který prošel testem Auto.cz na konci roku 2012. Jenže Japonec vyráběný v Sunderlandu je úplně jiná káva. Velká kola na dlážděných vozovkách sice nezamaskuje, v jiném případě bychom si ale na menší provedení ani nevzpomněli. Tužší pérování totiž dostalo docela jiný ráz díky měkčímu uložení náprav, malé Infiniti proto na nerovnostech nezakopává, hezky kopíruje povrch silnice, a v nejhorším případě se ozve pouze tlumené „ducnutí“.
Samotný podvozek je výborně odhlučněn, přičemž svůj díl práce odvádějí také pneumatiky Bridgestone Dueler HP Sport (vyjíždějí na nich všechny Q30 nehledě na rozměr kol). Mají nízký valivý odpor, nehlučí ani na hrubším povrchu, ale zároveň si zachovávají perfektní přilnavost v zatáčkách.
Hmotnost zkoušené Q30 Sport se vyšplhala na 1545 kilogramů, hezky vyvážená karoserie a lehký turbomotor na přední nápravě ale nedávají šanci ke kritizování těžkopádnosti. Prolétávání portugalských okresek zvládáme pouze s lehkými náklony karoserie a především minimálními sklony k nedotáčivosti. Auto je spíše neutrální i po utažení stopy a na výjezdech ze zatáček bylo znát rychlé zapřažení zadních kol. Nicméně v případě řízení je třeba spoléhat hlavně na jeho přesnost a moc neočekávat zpětnou vazbu ve volantu – elektromechanický posilovač totiž působil tak trochu „digitálně“.
Vpředu pro chlapy, vzadu spíš pro děti
Infiniti Q30 - srovnání rozměrů s Mercedesem GLA | ||
Model | Infiniti Q30 | Mercedes-Benz GLA |
Délka [mm] | 4425 | 4417 |
Šířka [mm] | 1805 | 1805 |
Výška [mm] | 1495 | 1495 |
Rozvor [mm] | 2700 | 2699 |
Rozchod vpředu* [mm] | 1563 | 1569 |
Rozchod vzadu* [mm] | 1567 | 1560 |
*Platí pro vozy s 19" koly |
Vozy postavené na platformě MFA dosud nebyly zárukou dokonalého vnitřního prostoru, a přehršel nečekejte ani u Infiniti Q30. Skromnější nástupní prostor kvůli silně zkoseným předním sloupkům jsme už v minulosti zmiňovali, až se ale dostanete za volant, nebudete si mít nač stěžovat. Přední část kokpitu totiž pasuje jak drobným tak robustním postavám a vynachválit jsme si nemohli sportovní sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou. V našem případě byla nastavitelná manuálně, bez elektrického posuvu bychom se ale klidně obešli.
Horší to ale mají ti, na které zbudou zadní místa. Tady už je nástupní prostor opravdu titěrný, a pokud jste majitelem chodidel o velikosti 46 a větších, budete při usazování zápolit s poměrně vysokými prahy (místa mezi prostředním sloupkem a sedákem není mnoho). Překvapivě dost místa je však nad hlavou. Vůz vybavený prosklenou střechou nebránil zcela vzpřímené pozici zad, do kontraktu hlavy s podélnými střešními nosníky (v místě zaoblení) už ale mnoho nezbývalo. Dovedu si nicméně představit, že i se svými 190 centimetry strávím na zadních sedadlech delší dobu – nesměl by ale přede mnou sedět cestující podobného vzrůstu.
Co bude dál?
Infiniti Q30 u nás můžete objednávat od druhé poloviny září, kdy český importér zveřejnil zkrácený ceník. Hned tak se ale s novým kompaktem nesvezete. Navzdory dřívějším zprávám o dodání prvních kusů na konci letošního roku (nemusí platit pro všechny trhy) spíše počítejme s koncem ledna 2016. Ještě v prvním kvartálu se očekává prodej zhruba třiceti exemplářů.
Podle našich informací by měl být největší zájem o verze se vznětovou dva-jedničkou o výkonu 125 kW (2.2d) a dařit by se mělo také základní vznětové patnáctistovce původem od Renaultu. Odbyt vrcholného dvoulitrového turbomotoru, který jsme vyzkoušeli v rámci prvního jízdního seznámení, by neměl být vysoký, což je škoda. Při běžné jízdě si totiž vezme zhruba 7 litrů benzinu (na dálnici točí jenom 2.150 otáček), je příjemně lineární a v otáčkách hezky zní. Minimální cena 1.011.100 Kč je ale zkrátka vysoká…
Infiniti Q30 – ceny vznětových motorů na českém trhu | |||
Motor | 1.5d | 2.2d | 2.2d 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1461 | 2143 | 2143 |
Válce/ventily | 4/2 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 80/4000 | 125/3400-4000 | 125/3400-4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 260/1750-2500 | 350/1400-3400 | 350/1400-3400 |
Převodovka | 6M (7DS) | 7DS | 7DS |
Max. rychlost [km/h] | 190 (190) | 220 | 215 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,0 (11,9) | 8,3 | 8,5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,5 (-) | - | 4,7 |
Pohotovostní hm. [kg] | 1434 (1497) | 1522 | 1598 |
Cena Base [Kč] | 644.900 | 796.900 | - |
Cena Premium [Kč] | 695.200 | 847.200 | 900.700 |
Cena Premium City Black [Kč] | 789.900 | 941.900 | 994.900 |
Cena City Black Edition [Kč] | 819.100 | - | 1.024.600 |
Cena Premium Tech [Kč] | 823.300 | 975.300 | 1.028.800 |
Cena Premium Tech Gallery White [Kč] | 862.300 | 1.014.300 | 1.067.800 |
Cena Premium Tech Café Teak [Kč] | 841.300 | 993.300 | 1.046.800 |
Cena Sport [Kč] | 787.200 | 939.200 | 992.700 |
Cena Sport City Black [Kč] | 884.100 | 1.036.100 | 1.089.600 |