Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Infiniti zahajuje výrobu nového šestiválce bi-turbo pro Q50 a Q60

David Bureš
Diskuze (21)
Luxusní značka Nissanu je uprostřed rozsáhlé modelové výměny. Její součástí je i příchod nového šestiválce.

V prosinci Infiniti odhalilo podobu modernizovaného sedanu Q50. Konkurence pro BMW 3 nebo Mercedes-Benz C bude dostupná i s nově vyvinutým třílitrovým šestiválcem twin turbo. V těchto dnech Infiniti zahájilo produkci tohoto agregátu, který rovněž použije od Q50 odvozené kupé Q60.

Nový motor je nejlehčí, nejsilnější a zároveň nejúspornější vidlicový šestiválec, který kdy Infiniti postavilo. Značka má přitom s V6 dlouholeté zkušenosti, její šestiválce se navíc pravidelně objevují v renomovaném přehledu nejlepších motorů magazínu Ward’s AutoWorld. Mezi lety 1995 a 2008 dokonce její šestiválec nechyběl ani v jednom z přehledů.

Jednotka s interním označením VR30 byla vyvíjena hlavně s ohledem na kombinaci vysoké síly a nízké spotřeby paliva. Třílitrový šestiválec s dvěma turbodmychadly bude dostupný ve dvou výkonových verzích, přičemž do Evropy se dostane pouze ta silnější z nich. První varianta nabídne 224 kW a 400 N.m, druhá pak 298 kW a 475 N.m.

Základ obou provedení je shodný. Jedná se o motor čtvercové konstrukce s 86mm vrtáním a zdvihem, který používá hliníkový blok. Důležitým prvkem je výfukové potrubí integrované do hlavy válců, díky němuž bylo možné katalyzátor umístit blíže výfukovým ventilům. Díky tomu se katalyzátor podstatně rychleji ohřívá, což snižuje emise po studeném startování.

Stejně velká jsou u obou variant i turbodmychadla. Vyššímu výkonu pomáhá pouze optický snímač otáček, který u silnější verze dokáže rychleji roztočit lopatky turbodmychadla, čímž o 30 % zvyšuje výkon systému přeplňování. V ustáleném stavu se lopatky mohou točit až 220.000 otáček za minutu, krátkodobě potom až 240.000 otáček. Rozdíl je dále ve vodním čerpadlu. Zatímco základní verze používá jen jedno, silnější agregát má kvůli účinnějšímu hospodaření s teplem dvě.

Agregát dostal dvě turbodmychadla, a to kvůli hladším a rychlejším reakcím motoru při akceleraci. Turbodíru snižuje také účinný, vodou chlazený mezichladič, který rychle chladí vzduch při jeho přechodu do systému přeplňování. Nový obtokový ventil pak umožňuje lépe kontrolovat výfukové plyny proudící z turbodmychadla. S lepší odezvou motoru na pokyn řidiče plynovým pedálem pomáhá také pokročilé časování ventilů. Na nižší spotřebě paliva (proti předchůdci klesla o 6,7 %) se mimo jiné podílí nový systém přímého vstřikování.

Základní struktura nového agregátu váží 194,8 kilogramů, což je o 14,1 kg méně než u předchozího atmosférického šestiválce o objemu 3,7 litru. Při započtení turba a mezichladiče se však dostaneme na celkovou hmotnost 220,6 kilogramů.

Agregát se bude vyrábět v moderní japonské továrně Iwaki. Závod rozkládající se na 200.000 m2 začal fungovat v lednu 1994. Dnes zde pracuje takřka 600 osob, přičemž velká část produkce (přesně 60 %) je automatizovaná.

David Bureš
Diskuze (21)
Avatar - AUDIRS6
10. 3. 2016 14:09
Re: Hehe
sorry >:D :yes:
Avatar - pelikoš
10. 3. 2016 13:55
Re: Hehe
přesně s pořádným motorem a ke všemu vypadá nádherně..
Avatar - pelikoš
10. 3. 2016 13:53
Re: Hehe
píše se to INFINITI
Avatar - AUDIRS6
10. 3. 2016 12:03
Re: Hehe
>:D
Avatar - AUDIRS6
10. 3. 2016 12:02
Re: Hehe
No pokial pani z Nissanu / Infinity neurobili nejaku zasadnu konstrukcnu chybu, tak ta mnou porovnavana V8 by mala byt oproti V6 dlhsia >:D
OK, ale ved sranda musi byt, noooo... :-)