Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Inteligentní semafory: První je na paškále

Svět motorů
Diskuze (24)
K čemu je inteligentní semafor, když nepoctivé stejně nezastaví? A proč není za jízdu na červenou nikdo potrestán?

Inteligentní semafor je vynikající u přechodů pro chodce. Svižné šoféry světelné značení přibrzdí nebo zastaví a pěší může pohodlně přejít. To tvrdí odborníci na bezpečnost silničního provozu a my s nimi souhlasíme. Jenže světla jsou nejčastěji montována i na vjezdu do obcí. A to jen proto, aby

řidiče přibrzdila na padesátku, kterou jim tak jako tak ukládá zákon. „Nutí řidiče zpomalit, ale skutečně záleží na umístění,“ potvrzuje Václav Polách,

koordinátor Besipu pro střední Čechy.

Hned dva

Jak celý systém funguje? To jsme se vypravili vyzkoušet do Horoměřic, jen pár kilometrů za Prahu. Na obecním katastru najdete hned dva exempláře

– jeden při příjezdu od ruzyňského letiště, druhý na silnici od Kralup nad Vltavou.

Na semaforu je základní barvou červená. V okamžiku, kdy do obce přijíždí vozidlo nepovolenou rychlostí, svítit zůstane. Šofér je tedy donucen přibrzdit, anebo pokud se ručička jeho tachometru dostala hodně vysoko, zcela zastavit. „Semafor měří na vzdálenost osmdesáti metrů. Ale když pojedete natěsno nepřiměřenou rychlostí za někým a ten bude mít zelenou, červená tam neskočí,“ připouští horoměřický místostarosta Zdeněk Babka.

Podle něj však má tento děj opodstatnění. „Kdyby tam skočila červená hned, mohl by do vás někdo zezadu narazit. Je to technické zařízení a holt tak funguje. Jeden to odtrpí za všechny,“ sděluje. Přes to vlak zkrátka nejede.

Nelíbí se jim

Policie sice připouští, že zařízení je schváleno ministerstvem dopravy, a tedy není nebezpečné pro provoz, nicméně druhým dechem dodává, že tím trpí plynulost. „I řidiči přijíždějící dovolenou rychlostí podvědomě dále snižují rychlost, dokud nesvítí zelená,“ podotýká Jakub Vinčálek, mluvčí Policie Středočeského kraje. „Instalace dopravního zařízení se děje v rámci stanovení místní úpravy provozu, k čemuž se příslušné dopravní inspektoráty vyjadřují. To však není pro příslušný úřad obce s rozšířenou působností závazné,“ dodává. Znamená to, že policii se sice semafor líbit nemusí, ovšem obec nemusí brát na doporučení policejních odborníků zřetel. „Kromě toho semafor částečně odvádí řidičovu pozornost,“ upozorňuje Vinčálek.

Červená není problém

Nechceme dávat silničním pirátům návod, ale inteligentní samosprávy nám nahrávají na smeč. Když projedete na červenou, nic se nestane. Ano, zírají na vás kamery, ale nikdo je nevyhodnocuje. „Jsou tam kvůli nehodě. Záznam se ukládá na osm dní. Kdyby se něco stalo, jsme schopni si zjistit registrační značku. Ale jako policie nefungujeme. Nevytahujeme si prohřešky ani neposíláme dopisy o přestupcích,“ uzemní nás Zdeněk Babka. Pak ale semafor postrádá smysl, namítáme. „Jak to chcete udělat? Postavit tam policisty s kulovnicí? Dali jsme to tam, protože tam řidiči jezdili jako šílení. Když budou dojíždět slušně, nikoho to brzdit nebude,“ domnívá se horoměřický místostarosta. „Obce by měly nainstalovat kamery,

které dokážou vozidlo vyfotit, a měly by hříšníky pokutovat. Na druhou stranu chápu, že takové zařízení něco stojí a samosprávám se do toho nechce,“ doplňuje Václav Polách. Sluší se říci, že zrovna v Horoměřicích semafor občas doplní policejní hlídka s radarem.

Dlouhá minuta

A ještě na jednu věc nás Zdeněk Babka upozorňuje. „Když se tvoří kolony, semafor spadne do červené, protože je to základní barva. Je tam asi minutová inkubační doba, než padne zelená, aniž by se kdokoliv hnul. Dokud není pohyb, zelená není. Jestliže se ale minutu nic neděje, zelenou to přece jen pustí,“ zmiňuje. Takže jakmile se vytvoří kolona od Ruzyně, semafor ji ještě prodlouží. Nemluvě o tom, že na křižovatce s ulicí Velvarskou je stopka, která umí ve špičce sama o sobě dost potrápit. Pozitivní vliv to ale má, byť jen minimální – šoféři odbočující ze Spojovací ulice získávají

jedinečnou šanci se zařadit.

Tři otázky pro Martina Nováka z Ministerstva dopravy ČR

Kdo schvaluje použití těchto dopravních opatření?

Místní úpravu provozu a tím pádem i použití takzvaných zpomalovacích semaforů stanoví na silnicích první třídy krajské úřady po předchozím vyjádření policie. Na silnicích druhé a třetí třídy a místních komunikacích zase obecní úřad obce s rozšířenou působností. Též k tomu potřebuje předchozí vyjádření policie.

Podléhá výstavba a funkce semaforů nějaké kontrole?

Vlastník pozemní komunikace je povinen pečovat o ni v rozsahu stanoveném prováděcím předpisem k zákonu o pozemních komunikacích. Podle toho by měl činit i prohlídky, jejichž součástí je také zjištění správné funkce dopravního značení a jiných dopravních zařízení.

Kdo platí výstavbu?

Vždy je to místní samospráva. Tyto semafory se nacházejí v intravilánu, proto to platí obec.

Víte, že …

… oba semafory vyšly v Horoměřicích zhruba na 370 000 korun?

… na hlavní silnice nemůžete instalovat retardér? Ty mohou být vystavěny jen na místní komunikaci.

… semafory musí být pravidelně kontrolovány a kalibrovány specializovanou firmou?

Co dělat?

Jestliže máte dojem, že se přibližujete předepsanou rychlostí, a přesto vás červená zdrží, stěžujte si správci komunikace. Tím je místně příslušný silniční správní úřad.

Za kolik

Když strážci zákona zjistí, že jste červenou projeli, čekejte tvrdý atak na peněženku. Policisté si řeknou o 2500 korun (v blokovém řízení až 5000 Kč) a na váš bodový účet se připíše pět trestných bodů. Jakmile totéž během jediného roku spácháte dvakrát a vícekrát, dostanete zákaz řízení až na půl roku.

Autor: Josef Holek, Svět motorů

Svět motorů
Diskuze (24)
Avatar - ManInBlack
22. 11. 2013 18:57
Re: Nesmyslnost a nebezpečnost těchto semaforů
Ten článek byl na dfens-cz.com a taky jsem ho četl.

Ale hlavní slabina těchto semaforů není materiální aspekt (i když i ten má váhu) ale to, že nejsou-li umístěný na křižovatce, pak jsou umístěny nezákonně a tudíž neplatné >:-[]
22. 11. 2013 12:48
Re: Nesmyslnost a nebezpečnost těchto semaforů
Hmm, "paráda". V jedné středočeské obci tuhle číčovinu podpořenou s kalibrací ve stylu Dolních Břežan měli také. 2 dny a semaforek byl úhledně uložen v horizontální poloze u krajnice. >:D Za měsíc stál zase, permanentně zelený a červenou dává při 55 km/h dle GPS. Takhle kdyby to bylo, nemám s tím až tak velký problém.
Avatar - Katikakus
22. 11. 2013 12:07
Re: Nesmyslnost a nebezpečnost těchto semaforů
Ne, je to porad stejne.
22. 11. 2013 11:25
Re: Vše je na nic, no jo
Vykašli se na ten semafor. Je to jenom o psychickém bloku. Víš, že jedeš správně. Co tam bude příště? Budou brzdit auta s pražskou RZ? Je to jenom světelný retardér, ne semafor, co řídí dopravu.
22. 11. 2013 10:42
výzva
Jezděte všichni na červenou v jednotě je síla!
respektuji zákony a v místech kde to význam má rychlost dodržuji. V obcích nemám s padesátkou problém ale abych musel zastavit(nebo hodně přibrzdit jen proto že jsem jel např. 52...... to je neskutečná buzerace