Investici Jaguaru na Slovensku provázejí spekulace s pozemky
Parcely pro závod začala od vlastníků ještě před oficiálním oznámením chystané investice vykupovat soukromá firma za zlomek ceny, než později nabídl stát. Ministerstvo hospodářství reagovalo oznámením, že parcely od spekulantů vykupovat nebude a že se neobává zdržení při přípravě projektu.
Automobilka Jaguar Land Rover a slovenská vláda tento měsíc oznámily, že podepsaly předběžnou dohodu o postavení nového závodu s roční kapacitou 300.000 vozů. Podle slovenských médií ale již na začátku léta v okolí Nitry soukromá firma Poľnohospodárska pôda začala vykupovat pozemky, na kterých má stát továrna britské automobilky. Pozemky firma získala od několika desítek vlastníků.
Zmiňovaná společnost v reakci na výtky ohledně spekulativních nákupů zemědělské půdy a možného úniku informací o připravované lokalitě pro JLR reagovala sdělením, že oblast kolem Nitry měla v hledáčku již dříve a že vlastníci tamních parcel souhlasili s cenou za metr čtvereční v rozpětí od 0,30 do 5 eur (8 až 135 Kč). Stát, který připravuje lokalitu pro novou automobilku, začal později vykupovat půdu za cenu kolem 15 eur (405 Kč) za metr čtvereční.
Více než tři desítky bývalých vlastníků půdy chtějí nyní anulovat prodej pozemků soukromé firmě. Právník Juraj Bizoň, jehož advokátní kancelář je zastupuje, listu Denník N řekl, že šlo o spekulativní převody, které příslušný úřad neměl povolit. Transakce by podle něj měly prozkoumat prokuratura a soudy.
"Soudní spory ohledně pozemků nebudou mít v žádném případě vliv na výstavbu strategického parku v Nitře," prohlásila mluvčí ministerstva hospodářství Miriam Žiaková.
Podle nových pravidel má stát v případě takzvaných strategických investicí předkupní právo na pozemky. Lokalitu u Nitry vyhlásila vláda za strategický park začátkem července, tedy poté, co firma Poľnohospodárska pôda začala realizovat první nákupy pozemků.
Investice JLR na Slovensku v případě definitivní dohody dosáhne podle slovenského premiéra Roberta Fica 1,4 miliardy eur (38 miliard korun). To by byla jedna z největších zahraničních investic v zemi za poslední roky. Automobilový průmysl je již v současnosti jedním z hlavních tahounů ekonomiky pětimilionové země: vozidla na Slovensku montují tři automobilky.
Problémy s vykupováním parcel zažila země již v souvislosti s dřívějším příchodem automobilky Kia Motors, která v roce 2006 v Žilině zahájila výrobu ve svém prvním závodě v Evropě. Majitelé pozemků se dostali do sporu se slovenskou vládou ohledně ceny za půdu, investici to ale nehrozilo.