Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ionity snížilo cenu za nabíjení ve 12 evropských zemích
Elektrická budoucnost Volkswagenu: Do roku 2025 chce v Evropě 36 000 nabíječek
Elektrická budoucnost Volkswagenu: Do roku 2025 chce v Evropě 36 000 nabíječek
Elektrická budoucnost Volkswagenu: Do roku 2025 chce v Evropě 36 000 nabíječek
31 Fotogalerie

Ionity snížilo cenu za nabíjení ve 12 evropských zemích. Ušetřit můžete i v Česku

Ondřej Šámal

Společnost provozující síť rychlodobíječek snížila ceny ve dvanácti evropských zemích. Česko mezi nimi není, přesto i tuzemští zákazníci mohou výrazně ušetřit. Stačí si zaplatit jeden z dvou tarifů.

Možná se mnou budou někteří majitelé nesouhlasit, ale pravidelné nabíjení elektromobilu mimo domácí síť je nepohodlné a často i drahé. Veřejná síť proto funguje především na delších cestách.

Jedním z největších provozovatelů rychlodobíjeích stanic v Evropě je Ionity. Aktuálně zde má okolo 3400 nabíjecích bodů, přičemž počet se každoročně rozšiřuje o vyšší stovky.

Nabíjení u stojanů Ionity o výkonu až 350 kilowattů ovšem patří mezi nejdražší. Neregistrovaný zákazník za jednu kilowatthodinu v Česku zaplatí 21 Kč, aniž vám kdokoliv garantuje hodnotu dobíjecího výkonu. S tím mají problém zejména vozy se 400V sítí, které zvládají udržet vysokou dobíjecí křivku pouze krátkou chvíli. Naopak u elektromobilu s 800 volty se hodnoty přes 200 kW udržují vcelku dlouho.

Jestliže v Česku v případě základního programu Ionity Direct bez jakýchkoliv tarifních poplatků nedošlo ke změně ceny, ve dvanácti evropských zemích společnost zlevňovala. Patří mezi ně například Belgie, Chorvatsko, Estonsko, Irsko, Nizozemsko, Norsko, Slovensko i Slovinsko či Švédsko. Jejich kompletní přehled najdete v galerii.

Video placeholder
Kia EV6: Dobíjení u IONITY • Kia

U našich východních sousedů došlo k snížení z původních 0,79 eur (asi 19,50 Kč) za kilowatthodinu o deset eurocentů, tedy v přepočtu zhruba na 17 korun. V Chorvatsku došlo pouze ke kosmetickým změnám. V případě jedné kilowatthodiny totiž ušetříte pouze necelých 25 haléřů.

Jestliže ovšem služeb Ionity využíváte často, vyplatí se vám jeden z dvojice tarifů. V případě Ionity Passport Motion v Česku první měsíc zaplatíte 99 Kč, následně pak 142 korun měsíčně. Za tenhle poplatek ovšem dostanete výrazně nižší cenu za jednu kilowatthodinu. Místo 21 Kč totiž budete platit patnáct korun.

U varianty Ionity Passport Power jsou sice měsíční poplatky vyšší (první 203 Kč, následně 305 korun), dostanete se ovšem na 12 Kč/kWh, což už je částka, kterou si účtují někteří jiní provozovatelé u výrazně méně výkonných dobíječek.

I tak ale stále platí, že drtivá většina dobíjení by měla probíhat v domácích podmínkách, případně v práci. Jednak tím ušetříte (za jednu kilowatthodinu v tomhle režimu totiž zaplatíte mnohem méně), jednak nižším dobíjecím výkonem tolik nezatěžujete samotný akumulátor.