Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

IRC Mecsek Rally 2011 – Kopecký vítězí podruhé za sebou a opět s rekordem (+ fotogalerie)

Michal Otruba
Diskuze (0)
Maďarská soutěž byla napínavá do posledního metru, závěr byl téměř infarktový. Radovat se může stejně jako ve Zlíně Škoda Motorsport.

Již poosmé se letos sešla špička série IRC, aby na tratích bojovala o sekundy nebo i o jejich desetiny. Tentokrát to bylo na asfaltových tratích v okolí města Pécs (ne nepodobných naší Barumce) v Maďarsku, kam IRC zavítala vůbec poprvé.

Z továrního týmu Škoda Motorsport do soutěže nastoupil Jan Kopecký a Freddy Loix, kteří se v okolí Zlína naháněli neuvěřitelným způsobem – český jezdec nakonec o 1,2 sekundy zvítězil. . Zopakovali něco podobného i v Maďarsku?

Organizátoři pětačtyřicátého ročníku maďarské soutěže přichystali 251,9 měřených kilometrů, které ve dvou etapách rozdělili do čtrnácti rychlostních zkoušek. Předsoutěžní shakedown nejrychleji absolvoval Wilks (9. průjezdů) před Neuvillem – oba na Peugeotu 207 S2000 a oba ve stejném čase 2:09,3. Třetí byla nejrychlejší Fábie Nora Mikkelsena (+0,6) následovaná sestřičkou v rukou Kopeckého (+0,8).

Soutěž začala již v pátek večer úvodním městským prologem o délce 1,2 km, jehož výsledky se do soutěže ovšem nezapočítávají.

První etapa: Rozpačitý úvod a stížnosti

Na první etapu bylo připraveno osm rychlostních zkoušek (dva průjezdy čtveřicí erzet) o celkové délce 144,5 km. První dva testy nejrychleji projel Nor Mikkelsen před Neuvillem, ze třetího místa jim sekundovali domácí Turán resp. náš Kopecký. Po dvou úvodních testech tak celkově vede norský jezdec Mikkelsen před Belgičanem Neuvillem (+8,6) a Maďarem Turánem (+13,6). Naprostá většina jezdců ze špičky IRC si stěžuje na chybějící pneu v zatáčkách (proti zkracování tratě) ze seznamovacích jízd, jinak postavené retardéry a velmi rychlé rovné tratě. Loixovi patří čtvrtá příčka (+15,4), Kopeckému pátá (+16,5). Prvním odpadlíkem je Basso na Protonu, který před cílem prvního testu vyjel z trati, za cílem pro poruchu motoru vzdal. Následuje dopolední servis.

Třetí test nelépe sednul Kopeckému, Loix ztratil 0,8 a Mikkelsen 1,9 sekundy. Neuville vyjel mimo trať a ztratil rovných 7 sekund a údajně si není na rovinatých rovných tratích, kde se jezdí vysokými rychlostmi, už tak jistý. Další rychlostní zkoušku pro sebe opět urval Mikkelsen, který si v čele postupně buduje malý náskok. Jezdci si stěžují na šílené diváky, kteří stojí kde se jim zlíbí, klidně těsně vedle trati nebo i na ní a oni pak vedle nich projíždí rychlostí třeba 180 km/h. Následuje další servis.

Všechny zbylé odjeté sobotní rychlostní zkoušky vyhrál Kopecký na Fábii S2000, druhá místa pro sebe urval Mikkelsen na stejném soutěžním stroji. Poslední vložka byla kvůli neukázněným divákům zrušena a tak se český jezdec po sobotní etapě posunuje na stříbrnou pozici o 8,2 sekundy právě za Mikkelsena. Třetí místo patří mladému belgickému talentu Neuvillovi na Peugeotu 207 S2000 (+20,9), o dalších 11,3 zpět je Fast Freddy Loix na Fabii S2000. Wilkse (Peugeot) i Anderssona (Proton) zradila technika a ze soutěže odstupují, domácí Turán poničil svou Fiestu S2000 (stejně jako loni Focus WRC) a v klasifikaci se již také nevyskytuje.

Jan Kopecký: „Druhá polovina první etapy byla lepší než její úvod, trochu jsme si hráli s nastavením, než jsme přišli na to vhodné. Andreas jel velmi rychle, nyní se jej pokoušíme stahovat, v neděli to bude napínavý souboj. Na trati je spousta diváků, mnohdy jsou v nebezpečných zónách, pro nás je určitě škoda, že poslední erzeta byla zrušená, máme dobré tempo.“

Druhá etapa: Napětí až do konce

Nedělní etapa obnášela šest měřených testů (dva průjezdy trojicí zkoušek) o délce 107,4 km. Dopoledne stejně jako první etapa nejlépe sedla Mikkelsenovi, který dvě zkoušky vyhrál (jednu spolu s Kopeckým) a jednou dojel druhý. I nadále tak navyšuje své celkové vedení a míří za vítězstvím, momentálně vedl před druhým Kopeckým o 18,3 sekundy. Třetí Neuville, který měl v desáté vložce obrovskou krizovku jenž ustál, byl o dalšch 13,7 sekundy zpět. Následuje polední servis.

První odpolední test vyhrál Neuville a na druhého Kopeckého najel 5,4 sekundy. Stejně tak Kopecký najel na vedoucího Mikkelsena přes 8 sekund, vedoucí trojice se tak smrskla více k sobě a na zbylých dvou testech se jistě odehrají velké souboje. V předposlední vložce ovšem došlo z pohledu vedoucího Nora ke katastrofě – se svojí Fábií S2000 havaroval a těsně před koncem soutěže odstupuje z vedoucí pozice. Škoda, Andreas v Maďarsku předváděl krásný výkon, který ale nebude mít vrchol v podobě zlatého věnce. Do vedení se posunuje Kopecký, druhý Neuville na něj před poslední vložkou dlouhou 17,7 km ztrácí 8,1 sekundy.

A poslední rychlostní zkouška měla opravdový náboj – nejrychleji ji proletěl Thierry Neuville. Honza Kopecký cílovou fotobuňku protnul jako druhý a u jeho času svítilo +7,3. Kdo umí rychle počítat tak už ví, že se opět přepisovala historie IRC. Jestliže na Barumce ve Zlíně vyhrál Kopecký před Loixem o 1,2 sekundy, tady první dva dělil ještě menší rozdíl – konkrétně 0,8 sekundy! Honza Kopecký tedy opět přepsal hodnotu nejtěsnějšího rozdílu mezi prvními dvěmi na soutěži IRC! Na třetím celkovém místě byl opět Belgičan – tentokráte trošku starší – Freddy Loix na tovární Fabii S2000 a na vítěze ztrácel rovnou minutu.

„Byla to báječná soutěž. Andreas jel velmi rychle a zasloužil si vyhrát. My jsme měli štěstí, i to je však k závodění potřeba. Nyní jsme v čele šampionátu IRC, což je velmi pozitivní do závěrečné fáze seriálu. Byla to náročná rally, velmi záludná. Auto jelo perfektně, díky celému týmu a Škodě,“ zněla první slova vítěze Jana Kopeckého, který se díky maďarskému triumfu dostává do čela celkové klasifikace IRC.

Výsledky Canon Mecsek Rally 2011:
1. Jan Kopecký – Petr Starý (Škoda Fabia S2000) 2:00:06,7
2. Thierry Neuville – Nicolas Grisoul (Peugeot 207 S2000) +0,8
3. Freddy Loix – Frederic Miclotte (Škoda Fabia S2000) +1:00,0
4. Bryan Bouffier – Xaver Panseri (Peugeot 207 S2000) +1:35,6
5. Gassner Hermann jr. – Timo Gottschalk (Škoda Fabia S2000) +2:32,5
6. Asi – Zsuzsa Piko (Mitsubishi Lancer Evo IX R4) +2:38,2
7. Toni Gardemeister – Tapio Suominen (Škoda Fabia S2000) + 3:05,6
8. Robert Bútor – Igor Bacigál (Peugeot 207 S2000) +3:16,8
9. Bruno Magalhaes – Paulo Grave (Peugeot 207 S2000) +3:51,7
10. Beppo Harrach – Andrea Schindlbacher (Mitsubishi Lancer Evo IX R4) +4:14,8
11. Karl Kruuda – Martin Jarveoja (Škoda Fabia S2000) +4:16,1

Michal Hrabánek, šéf týmu Škoda Motorsport: „Blahopřeji Honzovi a Petrovi k jejich druhému letošnímu vítězství – soutěž byla dramatická stejně jako ve Zlíně. Velmi nás mrzí vypadnutí Andrease, měl nakročeno ke skvělému výsledku. Získali jsme i důležité body do hodnocení značek a Jan Kopecký je nyní v čele celé IRC, takže můžeme být v tuto chvíli spokojeni. Závěr sezóny však bude s ohledem na koeficienty posledních dvou soutěží ještě hodně zajímavý a napínavý.“

Freddy Loix: „Soutěž jsme rozjeli dobře, pak jsme však začali ztrácet, a přestože jsme se opravdu snažili a auto fungovalo výtečně, na lepší umístění to nestačilo. Nyní nás čeká Rally San Remo, to je má oblíbená soutěž, věřím, že na ní budeme úspěšnější.“

Klasifikace jezdců série IRC 2011:
1. Jan Kopecký (Škoda Fabia S2000) 120
2. Freddy Loix (Škoda Fabia S2000) 103
3. Juho Hänninen (Škoda Fabia S2000) 98
4. Thierry Neuville (Peugeot 207 S2000) 78
5. Bryan Bouffier (Peugeot 207 S2000) 73
6. Andreas Mikkelsen (Škoda Fabia S2000) 56
7. Guy Wilks (Peugeot 207 S2000) 47
8. Toni Gardemeister (Škoda Fabia S2000) 34
9. Hans Weijs jr. (Škoda Fabia S2000) 18
10. Bruno Magalhaes (Peugeot 207 S2000) 16
11. Karl Kruuda ( Škoda Fabia S2000) 15
11. Michal Solowow (Ford Fiesta S2000) 15
13. Patrik Sandell ( Škoda Fabia S2000) 14
14. Pierre Campana (Peugeot 207 S2000) 12
14. Stephane Sarrazin (Peugeot 207 S2000) 12
16. Francois Delecour (Peugeot 207 S2000) 10
16. Hermann Gassner jr. (Škoda Fabia S2000) 10
Klasifikace týmů IRC 2011:
1. Škoda 315
2. Peugeot 214
3. M-Sport 70
4. Ralliart 67
5. Subaru 61
6. Proton 33
7. Honda 33
8. Abarth 14

Michal Otruba
Diskuze (0)