Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Italdesign Giugiaro Clipper: Okřídlený sportovní minivan

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
Italdesign se ve Švýcarsku chlubí stylovým MPV na elektřinu pro šest lidí. Zaujme na něm hlavně otevírání dveří.

Italdesign Giorgetta Giugiara nestihly finanční problémy konkurence, z které je na tom velmi špatně, zejména pak Bertone. V srpnu 2010 koupil turínské návrhářské studio Volkswagen a zajistil mu tak další existenci. Od té doby představené studie se sice týkají pouze německého koncernu, ale to jim na zajímavosti rozhodně neubírá.

V Ženevě prezentovaný Clipper ukazuje podobu sportovního MPV blízké budoucnosti. Firma se stylizovaným G ve znaku navrhla příď ve stylu současných Volkswagenů, boky však dávají vzpomenout na současné Seaty. O tom, jakou značku ponese případný sériový model, můžeme zatím pouze spekulovat.

Proporcemi auto spíše připomíná klasický hatchback, ale čísla hovoří jinak. Vejde se do něj až šestice cestujících, která sedí na samostatných sedadlech. Při obsazení pouhou čtveřicí pasažérů pojme zavazadelník působivých 900 l. O proporcích pak cosi řekne pohotovostní hmotnost 1800 kg a délka 4,53 m. Ta tvrdí jasně, že jde o minivan střední velikosti. Zajímavě a velmi prakticky řešen je přístup do interiéru. Zatímco první pár „motýlích“ dveří se otevírá směrem dopředu a nahoru, druhý je „racčí“, tedy vzhůru výklopný. Střední sloupky pochopitelně chybí.

Šedobílému interiéru potaženému Alcantarou dominuje hypermoderní technika. Digitální přístrojovou desku doplňuje dotykový displej s úhlopříčkou 11 palců, který našel místo na elektronicky nastavitelné středové konzole. Jméno vozu pochází od jednoho druhu lodě a v minulosti jej použil třeba americký Packard. Tomu nasvědčuje i původní návrh volantu na jedné ze skic, který připomínal kormidlo. Nakonec však bylo zvoleno klasické uzavřené řešení Do opěrek hlav prvních dvou řad sedadel jsou integrovány iPady Mini.

Konstrukčním základem je koncernová modulární platforma MQB. Clipper je poháněn dvěma elektromotory, každý z nich poskytuje 110 kW, dohromady tedy dvojnásobek. Jeden pohání přední a druhý zadní nápravu, Clipper je tudíž čtyřkolkou. Baterie vydrží až 540 km a elektromobil se umí rozjet na velmi slušných 206 km/h.

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
Avatar - Stejsn
5. 3. 2014 11:29
Je to špatné
Když jsou zavřené ty skládačky, je to tuctový nezajímavý auto.
Avatar - Jaros71
4. 3. 2014 22:31
Pěkné!
Za mne OK.
Koncept je zjevně předobrazem a inspirací nového koncernového vozu.
Zavazadelník 900L? SUPER!
Rychle doladit detaily , klasické dveře a do výroby!
Jen dořešit cenu a logo.. >:D
Avatar - Petrolhead_CZ
4. 3. 2014 18:31
Re: Nič moc
Bohužel, labutí písní ItalDesignu byl koncept Parcour z minulého roku, ze kterého se vyklubal ošklivý Nanuk. A pak ať někdo pochybuje nad tím, že to, čeho se chopí Němci neskončí kopírkou a koncernovou slepeninou. Jediná značka koncernu, která si stále drží identitu je Lamborghini a zčásti i Porsche.
Avatar - pumpkin
4. 3. 2014 17:10
Re: Nič moc
Koho víno piješ, toho pieseň spievaj. ;-)
Koncept je to celkom pekný, ale príliš obyčajný. Prístrojovka mi pripomína koncepty z konca 80. rokov.

Ale stále som akosi nepochopil načo je Volkswagenu ItalDesign, resp. akú rolu hraje. Koncern by cez neho mohol prezentovať svoje koncepty a jednotlivé automobilky by mali len predprodukčné verzie ako svoje vlastné koncepty.
Avatar - Choochoo
4. 3. 2014 16:36
Re: Nič moc
Taky jsem si rikal, jestli je to Golf dle predku nebo Audi dle zadku. Kdyz si pak prectes ze jde o italdesign, ktery byl nedavnou koupen koncernem je vse jasne. Nejde o italdesign, ale o koncernovy design vse porad dokola ;-)