Iveco Daily 4x4: Bez zábran
Na veletrhu Transpotec Logitec v italské Veroně byl poprvé k vidění Van of the Year 2015 v provedení 4x4. Na první pohled je patrné, že jde o pracovní nástroj a nikoliv jen o vložení mezinápravového diferenciálu a ponechání ostatních typicky silničních parametrů. Na veletrhu dopravy a logistiky Transpotec Logistic v severoitalském městě byla odhalena poslední generace Iveco Daily 4x4 s významně narostlou světlou výškou a na první pohled konstrukcí podvozku tak odolnou, aby vyhověla požadavkům práce v náročném terénu.
Nabídka verzí
Vozidlo s mimořádnými vlastnostmi do nezpevněného i náročného terénu se vyrábí v mnoha verzích. Jednoduchou kabinu lze kombinovat se dvěma různými rozvory 3050 a 3400 mm. Dvojitá budka až pro sedmičlennou posádku dostala pochopitelně pouze delší vzdálenost mezi nápravami 3400 mm.
Pro doplnění této řady je vozidlo k dispozici ve dvou verzích s celkovou hmotností 3,5 a 5,5 tuny. Existuje i provedení s neosazeným podvozkem pro zástavbu obytných karoserií, mikrobusů či jiných na míru připravených konstrukcí.
24 vpřed
Šestistupňová rychloběžná převodovka je spojena s centrální rozdělovací převodovkou se čtyřmi pomalými převody, takže je k dispozici celkem čtyřiadvacet převodových poměrů. Díky uzávěrkám třech diferenciálů zvládá Daily 4x4 i nejtěžší terén, protože je schopná přenést maximum točivého momentu i na jediné kolo. Pro jízdu v terénu se jedná o mimořádnou vlastnost podpořenou kvalitními záběrovými pneumatikami.
Běžný interiér
Uvnitř Daily 4x4 jde o pohodlné silniční vozidlo. Ergonomie nového sedadla umožňuje řidiči pohodlnou pozici a potěšení z jízdy. Díky širokému čelnímu sklu, dobře umístěným ovládacím prvkům a přístrojům v kabině, které jsou dobře viditelné a snadno dosažitelné, nemá řidič s ovládáním pracovního vozidla náročnější podmínky než v případě osobního automobilu.
Tepelný komfort v letních měsících má na starosti účinnější klimatizace, která je k dispozici v manuálním i automatickém provedení.
Žebřinový podvozek
Robustnost a odolnost Daily 4x4 vychází z terénního klasického podvozku. Žebřinový rám s profilem ve tvaru písmene C je pro řadu Daily typický, pro různé hmotnostní kategorie má odlišnou výšku i tloušťku profilu. Podvozek lze používat k různým úpravám a zajišťuje špičkovou výkonnost a odolnost při plnění nejrůznějších úkolů.
Součást přední části konstrukce tvoří masivní ramena řízení, která jsou schopna odolávat náročným namáháním při jízdě v terénu. Velký přední ocelový nárazník sestává ze tří částí, aby při případné kolizi stačilo vyměnit jen jednu část a ušetřit tak servisní náklady. Vozidlo používá ochranu proti podjetí zezadu, při pohybu mimo pozemní komunikace ji lze však zvednout a zajistit tak mimořádný sjezdový úhel.
Nesmrtelný třílitr
Zbytečné je profesionálům v dopravě připomínat extrémní odolnost čtyřválec F1C z dílny FPT patřící stejně jako Iveco pod křídla koncernu CNH Industrial. Třílitrová jednotka často s proběhem půl až jeden milion kilometrů bez potíží používá vstřikování common rail. Agregát splňující požadavek Euro 6 plní turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, což mu zvyšuje točivý moment při nízkých otáčkách.
Čtyřválec podává nejvyšší výkon 125 kW a točivý moment 400 N.m. Legendární odolnost agregátu umožňuje Daily podávat špičkový výkon při zachování spolehlivosti i v nejnáročnějších podmínkách. Emisní požadavek je dosažen kombinací recirkulace výfukových plynů (EGR) a následné úpravy výfukových plynů díky elektivní katalytické redukci za filtrem pevných částic.
Stabilizace od září
Brzdový systém je u obou verzí 3,5 a 5,5 tuny stejný - kotoučové brzdy na přední nápravě a bubnové brzdy vzadu. Všechny vozidla obdrží stabilizační systém ESP, který je od září povinný a pomáhá udržovat jízdní směr podle požadavku řidiče i při nepříznivých podmínkách.
Uplatnění
Daily 4x4 se díky robustní konstrukci a mimořádně odolnému motoru hodí k nejrůznějším pracovním účelům. Pro ně nabízí široké možnosti připojení pohonu pomocných agregátů na převodovce i centrální rozdělovací převodovce. Vozidlo může být obuto na terénních i silničních pneumatikách. Umožňuje montáž dalšího příslušenství, například navijáku nebo sněhového pluhu. Nové Daily 4x4 tak najde uplatnění například na stavbách, v lese i dolech a u hasičského záchranného sboru.