Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Iveco Glider: Studie pro budoucnost

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
Největší hvězdou stánku společnosti Iveco na letošním IAA v Hannoveru se stal koncept Glider.

Iveco Glider (kluzák) představuje pohled do nejbližší budoucnosti dálkové nákladní dopravy. Koncept je zároveň pojízdnou laboratoří, která je výsledkem spolupráce společnosti Iveco s Centro Ricerche Fiat. Při vývoji konceptu byla hlavní pozornost věnována snížení spotřeby paliva a zároveň i pracovišti řidiče a jeho obytnému prostoru. Podle tiskových materiálů se pro tvůrce konceptu stal inspirací orel, který má představovat ideální kompromis mezi vysokým výkonem a energetickou účinnosti.

Vzhled tahače je výsledkem snahy o dosažení co nejlepších aerodynamických vlastností soupravy při splnění současných legislativních podmínek. K snížení součinitele aerodynamického odporu přispívá tvar předního nárazníku i linie bočnic kryjících šasi tahače a samozřejmě i tvar kabiny a její střechy. Boky kabiny jsou protaženy dozadu, aby minimalizovaly vznik turbulencí mezi tahačem a návěsem. K co nejlepšímu obtékání vzduchu kolem podvozku slouží i tvary zadních partií tahače.

Vedle propracované aerodynamiky má k snížení spotřeby paliva přispět řada systémů, které pracují s kinetickou a odpadní energií. Iveco Glider je vybaveno systémem rekuperace kinetické energie KERS, známým z vozů formule 1. V případě tahače umožňuje tento systém obnovit dostatek energie pro napájení elektromotorů, které slouží k pohonu většiny pomocných systémů (klimatizace, kompresor, čerpadla a další). Využití systému KERS přispívá k snížení spotřeby paliva o 5 %.

Koncept využívá i odpadní teplo vznikající při práci motoru. Teplo z chladiče a výfukového systému je namísto uvolnění do atmosféry využito termodynamickým systémem, založeným na Rankinově cyklu, k výrobě elektřiny. Zjednodušeně řečeno se jedná o účinný parní stroj. Využití tohoto systémů může například na dálnicích přispět k snížení spotřeby paliva až o 10 %.

Dalším zdrojem elektrické energie jsou fotovoltaické panely na střeše kabiny. Ty pokrývají plochu přibližně 2 m2 a vyrobí až 2 kWh energie. Přebytečná elektrická energie, která není využita, je uložena ve zvláštní pomocné energetické jednotce a může být použita pro pohon pomocných systémů, když vozidlo stojí.

K systémům, které se podílejí na snížení spotřeby paliva patří i automatické dohušťování pneumatik, udržující stály tlak. Díky tomu se může snížit valivý odpor tahače s návěsem až o 15 %.

Přestože, je koncept vybaven řadou systémů, které vyrábějí elektrickou energii, zaměřili se jeho tvůrci i na snížení jeho nároků na elektřinu. Právě proto je Iveco Glider vybaveno klimatizací s energeticky úspornou kontrolou mikroklimatu, novou generací vytápění kabiny a také světelnými diodami, které jsou v použity na vnější i vnitřní osvětlení tahače.

V interiéru se inženýři zaměřili na dosažení co nejlepší ergonomie pracoviště řidiče. Klasické přístroje nahradil monitor, který je připevněn k sloupku volantu a řidič si může navolit, které údaje chce zobrazit. K zajímavým prvkům patří vyjímatelný 15palcový monitor ve středové konzole.

Kabina má řidiči sloužit také jako kancelář a domov. Za tímto účelem je vybavena řadou úložných prostor, sklopným stolkem, postelí stavitelnou do různých poloh a řadou dalších prvků. K těm nejzajímavějším patří multifunkční box vyvinutý ve spolupráci se společností Indesit a ukrývající v sobě malou kuchyni.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
12. 11. 2010 21:38
Re: pěkné
Iveco je smejd, nebrat.
12. 11. 2010 21:20
Re: pěkné
Ale nie, veď dolaďujú iba drobnosti, stále je to taá istá hranatá krabica s aerodynamikou mizernejšou ako mizernou. Nech ma niekto presvedčí, že prelisy po bokoch kabíny a strešnej nadstavby končiace ostrými hranami sú aerodynamicky čisté a prospešné. Podobne šilt nad čelným sklom, veľké špáry okolo svetiel...
V sérii sa beztak objaví len niečo z použitých riešení, ktoré nie sú ktovie a ké. Navyše je to len časť problému, tou druhou je náves. Ak to má mať zmysel, treba riešiť celé súpravy, nie iba ťahač. A nie takto. Už by mali európski úradníci dvihnú svoje tlsté zadky zo stoličiek, pohnúť rozumom, a povoliť konečne zväčšenie dĺžky kamiónových súprav, aby bolo možné riešiť aerodynamiku a spotrebu na úrovni. Súčasná legislatíva konštruktérom a dizajnérom hodne zväzuje ruky, z tohto Iveca to až tak kričí.
Avatar - DawQa
12. 11. 2010 13:28
pěkné
zajmavé vozítko zajmalo by mě na kolik by vyšel kdyby se vyráběl v serii..