Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Izraelská novinka si klade za cíl změnit dynamiku moderního válčení

Mirek Mazal Mirek Mazal 26. 7. 2022 • 23:37
15
Zobrazit náhledy (15)
Plasan Wilder Plasan Wilder Plasan Wilder Plasan Wilder Plasan Wilder Plasan Wilder Plasan Wilder Plasan Wilder Plasan Wilder Plasan Wilder

Armádní obrněnec je navržen tak, aby vyhovoval potřebám vojenských hlídek a speciálních jednotek budoucnosti. Kabinou i obratností připomíná vrtulník.  

Civilizovanou společnost atakují agresoři vytvářející nebezpečné prostředí, mírový pořádek je iluze narušovaná chorobnými jedinci vyvolávající strach. Obavy z ohrožení přirozeně aktivují obranné reakce a místo vize uklidnění napjaté situace roste zájem o zbrojení.

Součástí bobtnání vojenských zásob a preventivních nákupů jsou obrněná vozidla. Vzhledem k množství konfliktů na Zemi je armádní automobilový průmysl stabilně rozvíjeným odvětvím, které obohacuje izraelská firma Plasan dodávající kolovou i pásovou techniku, web firmy se chlubí úpravou přes 34 tisíc vozidel dostupných ve 25 zemích světa.

Globálně působící výroba opevňuje civilní i specializované modely, nedávnou novinkou je Wilder. Lehký obrněný off-road osazený motorem uprostřed disponuje zvláštně navrženou kabinou ve stylu útočného vrtulníku. Výtvor designera Nira Kahna porušuje trend stále větších neprůstřelných kolosů, opačný princip značí prostor pro čtyři vojáky doplněný funkčním nákladovým prostorem o nosnosti 800 kilogramů, který připomíná pick-up v půdorysu ekvivalentním Jeepu Wrangler. „Wilder je jako kolová útočná helikoptéra Apache,“ vysvětlil Kahn.

Video se připravuje ...

Pohonné ústrojí včetně osmistupňového automatu uprostřed chrání trubkový rám zavěšený na monokokovém „kompletovaném trupu“, druhý pomocný rám podpírá přední zavěšení okopírované od skutečných terénních aut. Izraelský kompakt využívá nízkou hmotnost a malé rozměry k nasazení téměř kdekoliv – na místo může být transportován například vrtulníkem Boeing CH-47 Chinook. Operativní přesun a manévrovatelnost v terénu dovoluje plnit především průzkumné či přepravní úkoly za každého počasí.

Prostupnosti slouží systém 4x4 jištěný uzávěrkami středového, předního a zadního diferenciálu. Uzamykatelné diferenciály rozšiřují pole působnosti mimo zpevněné silnice, zatímco volitelné natáčení všech kol zlepšuje agilitu. Wilder překoná schod vysoký 40 centimetrů, vyšplhá 80% stoupání, přejede příkop dlouhý 60 centimetrů a stejně hluboký brod by také neměl dělat problémy.

Mrštný Plasan žene do akce turbodieselový Cummins o objemu 2,8 litru. Vznětový agregát produkuje bezprecedentní poměr výkonu 120 kW (163 koní) vůči pohotovostní hmotnosti 3,4 tuny. Jízdní vlastnosti Kahn přirovnává k bugině, tato je navíc vybavena dálkově ovládanou palebnou silou běžně nasazovanou na dvakrát větší a těžší kolové transportéry. Wilder uveze vše potřebné zásluhou patentovaného odpružení se zdvihem 370 milimetrů a točivého momentu 420 Nm. Maximální rychlost byla stanovena na 120 km/h.

Pancéřovaná ochrana vznikla spojením sofistikovaného kompozitu střídaného velkými průhlednými pláty, které splňují normu STANAG 4569 Level II. Neprůstřelná schránka je nabízena jako „kompletovaný trup“ připevněný k monokokové kapsli, což umožňuje výměnu za odpovídající vylepšení ochranného systému. Řidič sedí uprostřed vrtulníkové kabiny, zbytek posádky má místo vzadu. Možnosti vojáků obohacuje přípojný přívěs AteMM (All Terrain Electric Mission Module). Modul plný elektroniky uveze dodatečný materiál, další střelivo nebo jiný náklad.

Namísto hrubé síly je na trhu nově nabízena hbitá technika ovládaná inteligentními systémy. Vývoj směřuje k ještě přesnějším technologiím autonomního boje bez živých účastníků, převahou rychlých výpadů autopilotů se změní dynamika moderního válčení.

Doporučujeme

Témata