Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

J.D. Power 2007 v Německu: Zákazníci Hondy a Toyoty jsou nejspokojenější

Ondřej Láník
Diskuze (19)
Poprvé je Honda na špici německého žebříčku spokojenosti J.D.Power. Na absolutní vrchol modelového žebříčku poslal výrok zákazníků Toyotu Prius.

Šestý ročník průzkumu spokojenosti německých zákazníků J.D.Power ukázal, že naši západní sousedé jsou mezi nejspokojenějšími uživateli čtyřkolových miláčků, mají-li v garáži Hondu nebo Toyotu. Nad průměrem odvětví jsou dále značky Subaru, BMW, Mazda, Volvo, Audi, Mercedes-Benz a Škoda.

Agentura J.D. Power přišla před lety s průzkumem spokojenosti zákazníků, kteří zakoupili nové automobily. Na rozdíl od interních průzkumů a hodnocení, které si dělají samy automobilky pro své potřeby, jsou průzkumy podle J.D.Power nezávislé a dostatečně reprezentativní. V současnosti je průzkum mezi automobilisty prováděn na několika velkých trzích světa (v Evropě mj. Německo, Velká Británie, Francie).

Jak vznikl žebříček J.D. Power?

Jde o hodnocení skutečných lidí, kteří koupili nový automobil a jezdí s ním určitou dobu (2 roky). Právě zveřejněný žebříček vznikl na základě odpovědí více než 20 tisíc zákazníků s celého Německa. Celkem bylo vyhodnoceno 112 modelů, resp. 27 značek. Každý respondent vyplňuje dotazník s několika desítkami otázek, které směřují do různých oblastí provozování automobilu sahající od počtu závad, nedostatků, kvality servisních služeb až po provozní náklady.

Co je to spokojenost podle J.D.Power?

Spokojenost zákazníků podle J.D. Power má velmi přesně definovanou strukturu. Celkový výsledek hodnocení spokojenosti zákazníka s automobilem je sestaven ze čtyř sledovaných skupin. Největší podíl 30 % na výsledku má známka za kvalitu a spolehlivost automobilu. Hodnocení vlastností automobilu jako jízdní výkony, design, pohodlí, výbava má 25% podíl na celkovém hodnocení. Náklady zohledňují výsledek podílem 22 % a zahrnují spotřebu paliva, pojištění a náklady na údržbu a opravy. Spokojenost se službami dealera tvoří 23% podíl výsledné známky.

Nejvyšší hodnocení je vyjádřeno údajem 100 % (resp. 1000 bodů), nejhorší 0 % (resp. 0 bodů).

Index spokojenosti zákazníků vyjadřuje subjektivní hodnocení lidí, kteří mají s produktem zkušenost a tuto zkušenost vyjadřují výrokem. To je pro samotné automobilky nesmírně důležité a i když se občas objevují názory, že taková statistika nepodává objektivní obraz, jsou data J.D. Power pro výrobce jednou z nejdůležitějších cest, jak získat zpětnou vazbu od zákazníků a přehled o současné pozici značky na trhu z hlediska zákaznické spokojenosti.

Výsledky

V pořadí značek letos poprvé v Německu dominovala Honda. Index zákaznické spokojenosti v jejím případě dosáhl 848 bodů. Tato japonská značka měla vyrovnané a vysoké hodnocení zákazníků ve všech čtyřech sledovaných oblastech. Honda po celou dobu, kdy je výzkum v Německu prováděn, šplhala v žebříčku nahoru. S jednobodovou ztrátou za Hondou je Toyota (847 b.), která si velmi dobře vede hlavně v disciplíně kvalita a spolehlivost automobilu a v nákladech.

Mezi modely je německými zákazníky nejlépe hodnocen výkon Toyoty Prius s indexem 892. Zákazníci hybridní Toyoty oceňují operativní provozní náklady a kvalitu.

Mezi malými vozy je nejlépe hodnocena Toyota Yaris Verso, v nižší střední třídě Toyota Prius, ve střední třídě Honda Accord, ve vyšší střední třídě BMW řady 5, mezi MPV Toyota Corolla Verso a mezi SUV Honda CR-V.

Značkou s nejlepším meziročním zlepšením je Volkswagen, který se meziročně posunul nahoru o 25 bodů. Výrazně lépe jsou na tom i prémiové značky BMW, Mercedes-Benz a Audi (každá z nich alespoň +10 bodů meziročně).

Podrobné výsledky jsou publikovány v aktuálních vydáních německých časopisů AUTOStrassenverkehr a auto motor und sport.

Ondřej Láník
Diskuze (19)
Avatar - R32
14. 7. 2007 11:31
Re: Japonci to prostě umějí nejlíp
Ja by som len dodal, že JDP nieje o spoľahlivosti ako takej ale skôr o spokojnosti zákazníka... Takže má na tomto výsledku podľa mňa podiel aj 3-ročná garancia, keď sa ti na aute niečo pokazí po 2 a 1/2 roku a Japončíci ti to vymenia v záruke tak to berieš určite ako spokojosť, kdežto napr. pri BMW by si pindal lebo by si platil ťažké prachy ešte aj za prácu. :'-(