Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jaguar F-Pace SVR – Je to sportovní SUV na každý den?

Stanislav Švarc
Diskuze (46)

Možná i vy nechápavě kroutíte hlavou nad módou SUV a snahou automobilek dělat z nich rádoby sportovní auta. Jaguar s F-Pacem SVR však ukazuje, že spojení „sportovní crossover“ nemusí být jen marketingová fráze.

Design, interiér


SUV F-Pace je nejrychleji prodávaným vozem v historii značky Jaguar, je proto logické, že ho automobilka svěřila specialistům z divize SVO (Special Vehicle Operations). Ti vůz opatřili kompresorem přeplňovaným osmiválcem o výkonu 405 kW (550 k) a zaměřili se i na spoustu detailů, aby F-Pace SVR fungoval i v zatáčkách. Přitom ale chtěli, aby se dal bez problémů používat každý den.

Potenciál jen naznačuje

Pokud zvolíte nějakou konzervativní barvu (jako třeba stříbrnou metalízu, kterou má testovaný exemplář), vypadá F-Pace SVR vcelku nenápadně. Jeho skutečný potenciál na pohled naznačuje jen několik prvků, které u běžných verzí nenajdete.

Jaguar se totiž zaměřil především na funkční změny, zejména úpravy aerodynamiky. Ty zahrnují větší otvory pro přívod vzduchu vpředu, kapotu s otvory pro odvod horkého vzduchu z motorového prostoru, upravený zadní spoiler, nový zadní nárazník se dvěma dvojitými koncovkami výfuku a po stranách umístěnými malými aerodynamickými prvky, vyhlazujícími proudění vzduchu ze zadní části automobilu.

Další zkoumání odhalí výdechy vzduchu na předních blatnících, které podle automobilky snižují tlak v podbězích a tám snižují vztlak, zlepšují chlazení a optimalizují stabilitu ve vysokých rychlostech. Mezi další změny patří rozšířené blatníky nebo prahové nástavce.

Podobně decentně Jaguar přistoupil také k interiéru. Nejvýraznější změnou jsou sportovní sedadla s výrazným bočním vedením. I když na pohled vypadají sportovně až moc, kromě opory v zatáčkách nabízejí i dostatek pohodlí. Jsou vážně skvělá.

V kabině také narazíte na loga SVR a také na „pistolový“ volič automatické převodovky, který u SVR nahrazuje otočný volič z ostatních variant tohoto SUV.

Jaguar F-Pace SVR Jaguar F-Pace SVR

Jinak je to uvnitř klasický F-Pace, tedy obstojně prostorné auto s 650litrovým zavazadlovým prostorem. A přestože SVR přijíždí tři roky od uvedení běžných verzí modelu, Jaguar se rozhodl ponechat uvnitř starší multimediální systém Touch Pro, který kromě desetipalcové dotykové obrazovky využívá také klasická tlačítka, namísto novější varianty Touch Pro Duo se dvěma displeji a dotykovým ovládáním. Podle mě to ničemu nevadí, osobně dokonce považuji tlačítka za lepší řešení. I když třeba nevypadají tak cool.

Motor, jízdní vlastnosti


Motor je skvost

Možná si vybavujete, že jsem s F-Pacem SVR už jezdil. A jestli jste moje první dojmy četli, pak si možná také vzpomenete, že jsem byl unešený z projevu motoru. Platí to pořád, i po delší zkušenosti. Dokonce bych řekl, že se moje okouzlení ještě prohloubilo – proto mi odpusťte, že se v některých pasážích budu opakovat.

V SVO sáhli po známém a osvědčeném pětilitrovém osmiválci, jemuž ještě pomáhá přeplňování kompresorem. Výsledkem je maximální výkon 405 kW (550 koní), nejvyšší točivý moment 680 Nm, akcelerace z klidu na stovku za 4,3 sekundy a maximálka 283 km/h.

Jenže čísla jen napoví, co F-Pace SVR skutečně na silnici dovede. Zrychlení je ohromující, stejně jako způsob, jakým se všechna kola pod plným plynem zakousnou do asfaltu. Ale ještě lepší jsou reakce kompresorové V8 – jsou naprosto bezprostřední, s turbomotorem nesrovnatelné.

Úžasná je také její výdrž. Pokud vás nevystraší rozmazané okolí a necháte nohu na plynu, ohromí vás, že motoru nedochází dech, ve vyšších otáčkách dokonce „nakládá“ ještě mnohem víc.

Jaguar F-Pace SVR Jaguar F-Pace SVR

K tomu přidává úžasný zvukový doprovod, který kombinuje hluboký ryk osmiválce, jekot kompresoru a řev výfuku. Výfukový systém má SVR speciální, ve srovnání s klasickými verzemi je o 6,6 kilogramu lehčí a využívá aktivní klapky.

Zní každopádně fakt moc hezky, ale přitom jinak než u F-Typu SVR či Range Roveru Sport SVR, není totiž tak hlučný a agresivní, zato víc reaguje na plyn, díky čemuž působí „živěji“ a přirozeněji. Klapky se totiž otevírají plynule s rostoucími otáčkami, nikoli najednou po překročení jisté hranice otáček.

I tak F-Pace dokáže udělat pořádný randál, který oživuje i práskání do výfuku po sundání nohy z plynu. Ale ani v tomto případě to není přehnané.

Výhrady nemám ani k fungování osmistupňové automatické převodovky – ve sportovním módu řadí bleskově, v tom komfortním jí jde spíš o hladkost. A samozřejmě využívá sílu osmiválce, takže při normální jízdě ho nechává jen tak líně povalovat v nízkých otáčkách.

Právě při normální jízdě v komfortním módu se zavřenými klapkami je F-Pace SVR velice kultivovaný. Při jízdě na dálnici byste snad ani neřekli, že řídíte 550koňové auto ve speciální ostré verzi.

Abych kapitolu o pohonu nějak shrnul, dovolte mi zopakovat klišé z prvních dojmů. V souvislosti s některými motory se občas mluví o charakteru, lépe řečeno o tom, jestli jej nějaký agregát má, nebo nemá. Ať už si o této frázi myslíte cokoli, vězte, že kompresorový osmiválec z dílen automobilky Jaguar Land Rover charakter má. Má ho na rozdávání. Tak snad s námi ještě nějakou dobu zůstane, byť se hovoří o jeho konci kvůli budoucím emisním normám.

A vlastně ještě jedna věc. Díky tomu, že jsem s F-Pacem SVR tentokrát najezdil stovky kilometrů a používal ho týden denně v různých podmínkách, mohu nabídnout empiricky ověřené údaje o spotřebě.

Jaguar F-Pace SVR Jaguar F-Pace SVR

Hned ten první vás možná překvapí – auto jsem si vyzvedl ve Vídni a vězte, že do Znojma jsem se jízdou předpisovou rychlostí dostal s průměrnou spotřebou 9,9 l/100 km. To není vůbec špatné, ne?

Další cestování po Praze nebo projížďky po silnicích v Krušných horách samozřejmě způsobily nárůst spotřeby, takže po týdenním testu a takřka 900 najetých kilometrech jsem se dostal na průměrných 16,5 l/100 km.

Vážně na každý den?

Každodenní používání také mohlo ověřit, jestli se týmu z divize SVO povedlo opravdu postavit nejen sportovní SUV, ale také auto, které definují jako „ultimate daily driver“, tedy vůz dokonale použitelný každý den.

Umím si představit, že vyladění jízdního projevu muselo být obrovskou výzvou. Jako SUV je totiž F-Pace samozřejmě vysoké, velké a těžké, ve verzi SVR váží ostatně dvě tuny. Není divu, že muselo dojít k mnoha úpravám.

Podvozek používá na obou nápravách progresivní pružiny, které jsou tužší o 30 % vpředu a o 10 % vzadu, a adaptivní tlumiče. Nový stabilizátor pak podle SVO snižuje náklony karoserie o pět procent. Jízdní vlastnosti zlepšují také širší zadní pneumatiky (o 25 mm širší než přední), lehčí kovaná kola (standardně 21palcová, za příplatek 22palcová) a lehčí brzdy (kotouče mají v průměru 395 mm vpředu a 396 mm vzadu). Na zadní nápravě se objevuje elektronicky řízený aktivní diferenciál.

Jaguar F-Pace SVR Jaguar F-Pace SVR

Výsledkem všech úprav je SUV, které je tuhé a tvrdé – ve sportovním režimu obzvlášť. Ale i v komfortním jízdním módu (důležité je, že u F-Pace SVR si můžete nastavit komfortní pružení a současně nechat všechny další prvky „ve sportu“) ucítíte každou nerovnost, každou spáru a každou změnu povrchu. Tuhost podvozku se nejvíce projevuje na zpomalovacích prazích, na nichž zadní náprava vždy těžkopádně „žuchne“.

Na druhou stranu nemůžu F-Pace SVR označit za prkenné auto, i na rozbité silnici se totiž kola drží asfaltu, neodskakují a do karoserie ani do řízení se prakticky nepřenáší nepříjemné rázy. Neobjevuje se žádné chování, které by vás vyloženě štvalo.

Takže ano, F-Pace SVR je SUV, které se dá bez problémů řídit každý den – v komfortním nastavení podvozku rozhodně. Ale pořád si nejsem jistý, jestli se hodí třeba k převozu dětí na zadních sedadlech. Když jsem se na zadních sedadlech nechal svézt já, připadal jsem si po jízdě na typické české okresce trochu „naklepaně“.

Zatáčí lépe, než byste čekali

Pořád ale platí, co jsem napsal už v prvních dojmech z prvního setkání s F-Pacem SVR na silnicích na jihu Francie: v zatáčkách pevnější podvozek funguje skvěle. Stejně jako zbytek auta.

Jaguaru svědčí hlavně více otevřené úseky s na sebe navazujícími mírnějšími zatáčkami a oblouky, kde dokáže jet obdivuhodně plynule a také ukazuje, že nemá problém s rychlými přenosy hmotnosti, čemuž přispívá také strmé a přesné řízení. A také je znát, že pohon všech kol upřednostňuje zadní nápravu – mimochodem, dozadu prý může putovat až 100 procent síly.

Jaguar F-Pace SVR Jaguar F-Pace SVR

V hodně utažených zatáčkách už F-Pace svou váhu tak úplně neutají. Když zkusíte do takového vracáku najet opravdu rychle, ucítíte, jak vám s nedotáčivostí pomáhá elektronika (zejména přibrzďování vnitřních kol) – což je v pořádku, fyzika se úplně oblafnout nedá.

Parádní jsou ale výjezdy ze zatáček, při nichž si můžete vyloženě hrát s plynem a spolehnout se přitom na to, že vás z oblouku krásně vyveze elektronicky řízený zadní diferenciál.

Závěr


Závěr

Jaguar F-Pace SVR se mi líbil už při prvních jízdách ve Francii, po české (a částečně rakouské) zkušenosti se mi líbí ještě víc. Ukázalo se totiž, že skutečně dokáže skloubit několik poloh.

Umí být důstojným „esúvéčkem“, které budete rádi řídit i na dlouhých cestách, stejně tak ale dokáže v řidiči vyvolat husí kůži, šimrání v žaludku a na jeho tváři namalovat praštěný úsměv. Jestli tohle v divizi SVO chtěli, tak se jim to povedlo dokonale.

Jak ale asi tušíte, vrcholné provedení prémiového SUV s 550koňovým osmiválcem není zrovna levné. Cena startuje na 2.672.769 Kč. Pochopíme ale každého, kdo je za F-Pace SVR vyloží na stůl.

Nejlevnější verze modelu 1.236.257 Kč (2.0 E-Performance/120 kW Pure)
Základ s testovaným motorem 2.672.769 Kč (F-Pace SVR)
Testovaný vůz bez příplatků 2.672.769 Kč (F-Pace SVR)

Plusy

  • Úžasný motor
  • Skvělé jízdní vlastnosti
  • Zvuk

Minusy

  • Vyšší cena
  • V některých situacích až příliš tuhý podvozek
Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (46)

Doporučujeme

Jaguar F-Pace SVR
Cena základní sestavy 2 672 769 Kč
Výbava základní sestavy 21" kola z lehké slitiny, adaptivní LED světlomety, stěrače čelního skla se senzorem deště, elektricky ovládaná okna vpředu a vzadu, sada pro opravu poškozené pneumatiky, elektricky nastavitelná, sklopná a vyhřívaná zpětná zrcátka, interaktivní displej řidiče, vyhřívaný volant obšitý kůží s logem SVR, sedadla vpředu elektricky nastavitelná ve 14 směrech, sportovní pedály z leštěné ušlechtilé oceli, zavazadlový prostor s kotevními prvky pro zajištění zavazadel, háčky pro nákupní tašky v zavazadlovém prostoru, dvouzónová klimatizace, kolejnice v podlaze zavazadlového prostoru, vyhřívaná a chlazená sedadla vpředu a vyhřívaná sedadla vzadu, zadní sedadla SVR sklopná v poměru 40:20:40, adaptivní podvozek (Adaptive Dynamics) ,tempomat a omezovač rychlosti, elektrická parkovací brzda, elektronický aktivní diferenciál se systémem rozdělování točivého momentu brzdnými zásahy, zadní kamera, parkovací senzory s rozsahem pokrytí 360°, rozpoznávání dopravních značek a adaptivní omezovač, asistent nouzového brzdění, úchyty ISOFIX vzadu, systém sledování pozornosti řidiče, asistent pro udržování vozu v jízdním pruhu, audiosystém Meridian, navigační systém Pro, systém Touch Pro s 10" obrazovkou, asistent dálkových světel, vyhřívaný volant Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 405 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 680 / 2500 - 5500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 283
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 11.9
Emise CO2: 272
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 650 / 1740
Objem nádrže (l): 82
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1995 / 0
Rozměr pneu: 265/45 R21, 295/45 R21
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4737
b) šířka (mm): 2071
c) výška (mm): 1670
d) rozvor (mm): 2874
e) rozchod vpředu (mm): 1641
f) rozchod vzadu (mm): 1654
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - white label
24. 5. 2019 17:10
Re: F-Pace SVR
To nebyla kritika, naopak. Mám radši crossovery, než SUV.
I crossover může mít světlou výšku na úrovni SUV a nemusím si nutně za jeho volantem připadat jako kočí na kozlíku.
Avatar - 3_diamanty
24. 5. 2019 12:02
Re: GLC 63 s
:yes:
Avatar - 3_diamanty
24. 5. 2019 11:58
Re: F-Pace SVR
za mna je stelvio seriozne SUV .... ovela podstatnejsie ako vyska pr.dele je podla mna svetlost podvozka a celkove zameranie auta... a tu je stelvio jasnym SUV.... bodka
24. 5. 2019 06:02
Re: GLC 63 s
Koukám, dieselová V8 má cca 260-270 kilo, HEMI okolo 320. Rozdíl to samozřejmě je, otázka zní, jak moc je to důležité u takové krabice...
Avatar - white label
24. 5. 2019 00:03
Re: SUV není auto pro zastydlé studentíky
die Esel ;-)