Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar Land Rover nechce samořízená auta, pasažéři nejsou náklad

Aleš Dragoun
Diskuze (13)
Současný trend vozů s autopilotem zachvátil už mnohé výrobce. Jaguar a Land Rover ovšem mezi ně nepatří a ani nebudou. Cestující přece nejsou zboží, které je třeba někam dopravit!

Autonomní budoucnost má přispět k větší bezpečnosti na silnicích a takové vozy už testuje kdekdo: Renault s Nissanem, Audi, Daimler, dokonce i počítačový gigant Google a mnozí další. Ani u dnešních sériových luxusních vozů s vysokými cenovkami se nemusíte na dálnici prakticky dotknout volantu. Poměrně vyspělou elektroniku nabízí ve svém výrobním programu také skupina Jaguar Land Rover (JLR),

Její vývoj neustává, chce dále usnadnit život řidičům. Plánuje uvedení dalších pomocníků, existuje přece dálkově řízený prototyp Range Roveru, který byl představen 16. června. Jenže ten se dá ovládat zvenčí pomocí smartphonu s příslušnou aplikací proto, aby mohl sám projet těžkým terénem, případně zaparkovat do mezery u supermarketu a osoba za volantem se nemusela zbytečně nervovat. Sériová podoba se začne prodávat nejspíše v roce 2020. Toť vše. Dál ale zatím nepůjde. Proč?

Obě britské automobilky sdružené pod křídly indické Taty totiž skutečně plně autonomní vůz nikdy nepředstaví. Ředitel výzkumu a vývoje JLR Wolfgang Epple řekl na tiskové konferenci ve svém britském centru: „Nepovažujeme zákazníky za náklad. Netoužíme vyrábět roboty, které je převezou z bodu A do bodu B.“ Kupříkladu snahy Volva o silniční provoz bez zbytečných úmrtí jsou pochopitelně sympatické. Jeho nejvyšší muž Håkan Samuelsson

řekl na začátku června Automotive News Europe: „Řešení již existuje, tyto vozy jsou obvykle žluté.“ Myslel tím pochopitelně taxíky. Jenže Epple si myslí, že konečné rozhodnutí jak vyřešit běžné dopravní situace včetně těch krizových musí zůstat na řidiči. Osoby za volantem přece chtějí používat i levou, emoční část svého mozku... Což je fakt, o kterém není sporu.

Potřebujeme skutečně auta, která za nás budou snad i myslet? Nehledě k tomu, že stále neexistuje platná legislativa, která by jejich provoz povolovala. Moderní radary, snímače a kamery nejsou všemocné, jde o stroje, které programovali jen lidé. Není jasné, kdo bude zodpovědný za nehodu, když nebude mít ani jeden člen posádky uvnitř vozů ruce na volantu a elektronika náhodou selže... Další věcí jsou případné hackerské útoky. Počítačoví piráti se bez problémů dostanou i do současných palubních systémů a tady hrozí reálné nebezpečí řízených nehod...

Epple nesouhlasí s Elonem Muskem, šéfem Tesly, který v březnu předpověděl, že legislativa stejně v budoucnu zakáže lidem řídit. „Nemyslím si to, zákonodárci jsou přece také lidské bytosti,“ řekl pro ANE.

Aleš Dragoun
Diskuze (13)
30. 6. 2015 08:03
Re: Zpátečníci
Abych pravdu rekl, kolikrat kdyz vidim ty dementy na silnici, taky me to obcas nebavi a nejradi bych tu cetu prospal. :-) Je to otazka budoucnosti, jako vsechno tady na zemi a tak se to musi brat, at se nam to libi nebo ne. Auta na alternativni pohon jednou budou potreba, pokud nas neznici nabozenstvi...stejne tak jak vidime ve filmech litaci auta, uz dnes se vyrabi a snazi se delat pokroky. My uz tyto veci treba nezazijem, ale nase deti ci vnoucata asi ano. Kde je automobilovy prumysl a technologie dnes a kde byl vcera.... :-) ovsem me zarazi logika EU, kdy povinnost aut mit nejruznejsi systemy a nyni i na tlak vzduchu v pneu, tak nechapu proc u autobusu a kamionu, kteri maji na bedrech zodpovednost, je automaticky zastavovaci system, ktery sam zastavi, kdyz se ridici udela spatne ci usne, pouze jako doplnkovej.
30. 6. 2015 06:47
Re: Zpátečníci
To jsi na správným webu, když tě nebaví řídit :yes: ;-)
30. 6. 2015 06:46
Re: Konkurence i legislativa...
Poloautonomním řízením je schopnost bez zásahu řidiče pojíždět v koloně, včetně schopnosti držet samostatně pruh. Alespoň to tak nazývají.
29. 6. 2015 21:14
Zpátečníci
Ať se nám to líbí nebo ne, autonomní řízení je budoucnost, ale bude přicházet postupně. Největší benefit autonomního řízení je u kamionů a nákladní přepravy vůbec - i jen ta hloupá jízda po dálnici.

Vůbec by mi nevadilo, kdyby za mne auto odřídilo dalníční tahy a já zasáhl jen v pár okamžicích (hranice, úseky s opravami, mýtné brány, čůrpauzy). Popojiždějí v zácpě taky asi nikoho nebaví.

Legislativně to nemusí být takový problém. Chyba auta = chyba techniky, následky se platí z povinného ručení* viníka (jako např. defekt), ale nikdo za to není trestán. Bude muset být černá skříňka, aby se vědělo, jestli řídil stroj nebo člověk nebo jestli stroj neříkal člověku, ať řídí. Jen to musí projít.

Land Rover že to mít nebude ... pche ... stačí se podívat, kdo to řídí. Ti to zavedou jak jen to bude možné, nebo nebudou mít proti konkurenci šanci.

*Jak se pojišťovny zachovají ohledně bonusu/malusu těžko říct, ale dost možná auta s autonomním řízením budou mít nižší pojistné.
Avatar - Aoyagi
29. 6. 2015 19:49
Re: Konkurence i legislativa...
Co má "poloautonomní" verze být? Adaptivní tempomat a hlídání pruhu a mrtvého úhlu?