Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar si nechal patentovat značku Edition 1988. Bude to pocta k vítězství v Le Mans?

4. 4. 2022 • 04:34
37
1
Zobrazit náhledy (37)
Jaguar XJR-9 (1988–1989) Jaguar XJR-9 (1988–1989) Jaguar XJR-9 (1988–1989) Jaguar XJR-9 (1988–1989) Jaguar XJR-9 (1988–1989) Jaguar XJR-9 (1988–1989) Jaguar XJR-9 (1988–1989) Jaguar XJR-9 (1988–1989) Jaguar XJR-9 (1988–1989) Jaguar XJR-9 (1988–1989) Jaguar XJR-9 (1988–1989) Jaguar XJR-9 (1988–1989) Jaguar XJR-9 (1988–1989) Jaguar XJR-9 (1988–1989) Jaguar XJR-9 (1988–1989) Jaguar XJR-9 (1988–1989) Jaguar XJR-9 (1988–1989) Jaguar XJR-9 (1988–1989) Jaguar XJR-9 (1988–1989) Jaguar XJR-9 (1988–1989) Jaguar XJR-9 (1988–1989) Jaguar XJR-9 (1988–1989) Jaguar XJR-9 (1988–1989) Jaguar XJR-9 (1988–1989) Jaguar XJR-9 (1988–1989) Jaguar XJR-9 (1988–1989) Jaguar XJR-9 (1988–1989) Jaguar XJR-9 (1988–1989) Jaguar XJR-9 (1988–1989) Jaguar XJR-9 (1988–1989) Jaguar XJR-9 (1988–1989) Jaguar XJR-9 (1988–1989)

Britská automobilka Jaguar s námi bude v září již 100 let. Jaguar si však nedávno nechal patentovat značku, která by mohla odkazovat na jedno z jeho největších vítězství v Le Mans.

Jaguar má za sebou bohatou a zejména úspěšnou historii v nejslavnějším vytrvalostním závodě 24h Le Mans. Jaguar je čtvrtou nejúspěšnější značkou, co se týče počtu vítězství (7) - za Ferrari (9), Audi (13) a Porsche (19). Britská automobilka absolutně ovládla 50. léta, když se jí povedlo zvítězit v pěti ročnících (1951, 1953, 1955-57), aby se poté na téměř 30 let ze slavného automobilového závodu stáhla. 

Video se připravuje ...

V roce 1985 došlo k návratu. Řady nezdarů a experimentování vyvrcholily vítězstvím v roce 1988 s modelem XJR-9. Nejenom, že se povedlo Jaguaru vyhrát 24h Le Mans po dlouhých 31 letech, ale také se podařilo zastavit sedmileté vítězné tažení Porsche, které je dodnes nejdelší vítěznou šňůrou v tomto závodě. Jaguar měl v tomto ročníku trochu štěstí, protože do té doby vedoucí posádka s továrním Porsche se dopustila chyby v odhadu se stavem palivové nádrže. Na to se však historie neptá a navíc si triumf v Le Mans britská automobilka zopakovala také o dva roky později.

Vítězství v roce 1988 bylo opravdu velkolepé, a proto se nabízí otázka, zda bude mít speciální edice 1988 cokoliv společného právě s tehdejším vítězstvím. Jaguar v tomto roce také ukázal ikonický model XJ220, který se následně vyráběl v letech 1992 až 1994. V té době se stal Jaguar XJ220 nejrychlejším sériovým automobilem (350 km/h). Rekord mu však dlouho nevydržel, nedlouho poté se totiž představil McLaren F1.

Pokud bychom někde tuto edici rádi viděli, určitě bychom neváhali a zvolili sportovní F-Type. V SUV modelech jako F-Pace nebo E-Pace si sportovní limitku úplně představit nedokážeme. Ale kdo ví? Zatím můžeme pracovat pouze s vlastní fantazií, ale věříme, že nebude trvat dlouho a Jaguar představí tuto edici, která vzdá hold ať už vítězství v Le Mans, slavnému modelu XJ220 nebo snad i jiné události, kterou nás britský výrobce překvapí.

A co oslava stoletého výročí? Pro každou, nejen automobilovou společnost, se jedná o obrovský, neopakující se milník, kterého je třeba využít a náležitě oslavit. Jaguar s žádným teaserem upozorňujícím na oslavu ke stoletému výročí zatím nevyšel, ale do září je času dost. 

Autor: Dominik Kovář

Související články

Témata
4. 4. 2022 16:48
Patent
Jaguar si nechal patentovať značku? Nie je to len registrácia mena, názvu alebo ochrannej značky? Patent sa snáď dáva na iné veci ako na meno, ak sa nemýlim...
Články odjinud