Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar XJ: Premiéra v Londýně – velká fotogalerie a podrobná technická data

Diskuze (260)
Jaguar včera odhalil novou generaci vlajkové lodi XJ na slavnostní premiéře v londýnské Saatchi Gallery. Večerem, na kterém byla přítomna řada VIP hostů, provázel Jay Leno – americký moderátor a vášnivý sběratel aut.

Nová generace Jaguaru XJ přichází se zcela novým designovým pojetím, které znamená konec klasických základních linií z roku 1968. Sedan dlouhý 5,1 metru je navržený ve stylu modelů XK a XF, zároveň ale přináší několik neobvyklých prvků, které nové XJ odlišují od dosavadní produkce Jaguaru i od konkurence.

Příď pracuje s motivem poprvé představeným na konceptu C-XF. Téměř kolmá maska chladiče odkazuje na první generaci XJ. Tvar předních světel je prakticky přímo převzatý z konceptu. Za to, že sériová verze modelu XF dostala jiné řešení, byl Jaguar před dvěma lety kritizován, s XJ je tato „chyba“ napravena.

Boční profil se nese v duchu kupé XK. Díky výlučně podélné orientaci linií, kapkovitému tvaru střechy a vysokým bokům působí XJ dojmem robustní a nízké karoserie. Celková výška je přitom 1448 mm, což je hodnota v dané třídě obvyklá. Pojetí zádi s 1,2 metru dlouhým převisem je u Jaguaru úplnou novinkou. Velmi neobvyklé jsou i černou fólií kryté D sloupky. Součinitel odporu vzduchu je u nové karoserie 0,29.

Uvnitř se ukrývá lehký skelet, který je evolucí hliníkové architektury předchozí generace XJ. Konstrukce je odvozená od technologií z leteckého průmyslu, kombinuje především hliník a dále hořčík a kompozitní slitiny. Karoserie je díky tomu tuhá a lehká – s provozní hmotností od 1755 kg u osmiválcové verze je nové XJ nejlehčím autem ve své třídě. Vnější rozměry jsou 5122 mm délka (prodloužená verze 5247 mm), rozvor 3032 mm resp. 3157 mm, šířka 1894 mm a výška 1448 mm. Zavazadlový prostor má objem 520 litrů.

Nový design jde u XJ ruku v ruce se sportovně laděnou technikou. Všechny verze budou mít elektronicky řízený zadní diferenciál z XFR, který má svornost až 90 %, adaptivní tlumiče a rychlý převod řízení. Motorová paleta bude zahrnovat pětilitrový osmiválec v atmosférické verzi (283 kW) a s kompresorem ve dvou výkonových variantách (346 a 375 kW). Pro zájemce o dieselový motor Jaguar nasadí dvoustupňově přeplňovaný třílitr z XF o výkonu 202 kW. Převodovka bude vždy šestistupňová automatická s kruhovým ovladačem a řazením na volantu.

Interiéru dominuje pás dřevěného dekoru, který obloukem obepíná cestující na předních sedadlech. Palubní deska má velmi plochou a nízko umístěnou vrchní část, jednolitou plochu narušují mohutné kruhové výdechy klimatizace a vysoká kaplička s digitálním přístrojovým štítem. Volant s masivním kruhovým středem je inspirovaný studií C-XF. Standardem u všech aut bude prosklená střecha, která se v Jaguaru objevuje vůbec poprvé, a diodová světla pro denní svícení. Vyšší verze budou vybaveny multimediálním systémem s dotykovým 8palcovým displejem a audiosoustavou Bowers & Wilkins o výkonu 1200 W.

Cena nejlevnějšího provedení pro britský trh je stanovena na 52.500 liber, tedy asi 1,6 milionu Kč. Příplatek za o 125 mm delší verzi s prodlouženým rozvorem je vždy 3 tisíce liber. V nabídce budou stupně výbavy Luxury, Premium Luxury a Portfolio, pro kompresorový motor je určena také výbava Supersport za 85 tisíc liber (asi 2,5 milionu Kč).

Jaguar XJ - přehled motorů
Model3,0 V6D5,0 V85,0 V8 S/C5,0 V8 S/C
Převodovka6A6A6A6A
Zdvihový objem [cm3]2993500050005000
Válce/ventily6/48/48/48/4
Největší výkon [kW/min-1]202/4000283/6500346/6000-6500375/6000-6500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]600/2000515/3500575/2500-5500625/2500-5500
Max. rychlost [km/h]250250250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,45,75,24,9
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]7,011,412,112,1
Poh. hmotnost [kg]1796175518921892

Diskuze (260)
Avatar - guze
13. 7. 2009 09:13
Juchůůů
No prostě nádhernej.......pro mně nejkrásnější luxusní limuzína..... :yes: :yes:
Avatar - white label
12. 7. 2009 09:52
Re: Změna je život
Důležité je, že Audiny nejsou šedé myši pro jejich zákazníky...
a to, že jich není zrovna málo, z jejich designu ještě "šedý" nedělá... a pokud půjde dál design Audi směrem ke konceptu "Sportback", nemám o něj nejmenší obavy (viz. reakce na něj /na Sportback/ např. tady na auto.cz)...
Avatar - MAP2009
11. 7. 2009 23:05
Re: JAGUAR
Autec koupil někdo jinej. Transakce je už dokončená. A vše převedeno na novou společnost. Teď to "vlastní" Invelt. O tom že by krachovali nic nevím. Mám tam složenou zálohu na auto.
11. 7. 2009 21:28
Re: Pekelník a matesko
Mates tak reaguje len na tvoje úbohosti, ty reagujes jak primitív skoro na všetko. V tom je dosť podstatný rozdiel.
11. 7. 2009 21:26
Re: JAGUAR
Ty už si tých rokov napočítal, že...
Skôr by si mal zapracovať na tom, aby si si pamätal základné pravidlá slušnosti.