Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar XJR: Luxusní superauto s 550 koni

David Bureš
Diskuze (21)
Britská automobilka rozšiřuje nabídku sportovních modelů s písmenem R v názvu. Vrcholné varianty se dočkal největší sedan v portfoliu značky.

Jaguar si pro letošní autosalon v New Yorku připravil model XJR, který je nejsilnějším provedením sedanu XJ. Automobil bude lákat zákazníky zajímající se o pekelně rychlé limuzíny.

Vůz, který sám Jaguar označuje jako prémiové luxusní superauto, je poháněn pětilitrovým benzinovým osmiválcem s přeplňováním kompresorem. Motor o výkonu 404 kW (550 k) a točivém momentu 680 N.m je známý již z modelu XFR-S.

Díky této síle a schopnostem Jaguar XJR zacílí přímo na vrcholné varianty německé prémie – Audi S8, BMW 760i a Mercedes-Benz S 63 AMG. Poslední z nich však již zanedlouho dorazí v nové generaci.

Jaguar XJR – srovnání s konkurencí
ModelJaguar XJRAudi S8BMW 760iMercedes S 63 AMG
Motor5,0 V84,0 TFSI V86,0 V125,5 V8
Převodovka8A8A 4x48A7A
Zdvihový objem [cm3]5000399359725461
Válce/ventily8/48/412/48/4
Největší výkon [kW/min-1]404/6500382/6000400/5250400/5250-5750
Největší toč. mom. [N.m/min-1]680/
2500-5500
650/
1700-5500
750/
1500-5000
800/2000-4500
Max. rychlost [km/h]280250250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,64,24,64,5

Agregát spolupracuje s osmistupňovou automatickou převodovkou. Ta sleduje řidičův jízdní styl, a pokud vyhodnotí, že se chce šofér bavit, začne řadit agresivněji a přeřazovat na vyšší stupeň ve vyšších otáčkách. Možností je samozřejmě manuální řazení pomocí pádel pod volantem. Se snížením spotřeby paliva pomáhá start-stop systém.

Ladění podvozku auta probíhalo nejen na anglických a waleských silničkách, ale také na vysokorychlostním okruhu Rockingham a závodním okruhu Nürburgring. Adaptivní tlumiče mají umožňovat sportovní jízdu a zároveň nabízet jízdní komfort typický pro vozy této britské značky.

O zabrzdění se stará výkonný brzdový systémem s 380milimetrovými kotouči vpředu a 376milimetrovými kotouči vzadu.

Oproti ostatním verzím sedanu XJ se XJR svým designem neliší jen logem R v masce chladiče. Auto dostalo upravený přední nárazník, výraznější boční prahy nebo nízký spoiler na víku zavazadelníku. Kovaná hliníková kola s pěti paprsky jsou 20palcová.

Nabídka laků karoserie zahrnuje mimo jiné zelený British Racing nebo rudý Italian Racing. Uvnitř se mohou objevit karbonové doplňky, samozřejmostí je kožené čalounění. Na sedačkách pak nemůže chybět písmeno R. Standardem je hudební aparatura Meridian o výkonu 825 watt, která disponuje 18 reproduktory.

Na americkém trhu Jaguar XJR stojí 116.000 dolarů bez místních daní a dalších poplatků, což je cca 2,32 milionu korun. K dispozici je i verze s prodlouženým rozvorem, a to za příplatek 3.000 dolarů (60.000 korun).

David Bureš
Diskuze (21)
Avatar - Deathstar
8. 4. 2013 16:57
Re: tabulka
Já bych řekl že tabulka docela dobře srovnává podle ceny.S65 je přece jen cenově někde jinde(kolem 5.8 mega) a taky těch 630hp a 1000Nm,je trošku velká převaha.Mercedes S63ka je přesnej výkonovej i cenovej konkurent pro Jagoše.A Audi W12 je něco jako Mercedes S 600,prostě zaměřený na luxus,kdežto S8 dýchá na tu sportovní notu jako S63/65 AMG a Jaguar.A navíc W12 u Audi je atmosféra,takže je výkonově někde pod přeplňovanejma V8čkama v tabulce.Jediný co souhlasim,mě zaráží absence sportovní M7čky,takže je tam V12ka tak trošku do počtu,jen kvuli výkonu.
Avatar - Barrichello
28. 3. 2013 08:59
Re: nadhera
A obří masky u Audi ti nevadí??? Jo ony maj uprstřed předěl na SPZ vid >:-[]
Ale jinak je to prašt jako uhod :-)
Avatar - Barrichello
28. 3. 2013 08:53
Re: nadhera
U současného....X350 je klasika, akorát nepřijatá veřejností, které vadil ten usedlý design a nepochopili že je to úplně nové auto po tecnické stránce.....
27. 3. 2013 20:52
Re: nadhera
Mne se velmi zasadne nelibi ta agresivni obrovska dira do motoroveho prostoru. To nema s eleganci nic spolecneho a pripomina mi to spise trend nekterych Amerik, viz napriklad stary Buick Lucerne ([odkaz] ktery to zapocal jeste v celkem malem byt uz i tak osklivem provedeni a pak to graduje do dnesniho Buick Lacrosse ([odkaz] ktery mi prijde vyslovene odporny. Kam se ztratily puvodni elegantni, ale zaroven autoritativni pride Jaguaru naposledy videne u X350? Ted je obrovsky grill a mala asijska sikma ocka.
Avatar - Pekelná Micinka
27. 3. 2013 16:25
Re: nadhera
U kterého ti vadí zadek, u současného nebo u X350?