Jaguar XJR: Luxusní superauto s 550 koni
Jaguar si pro letošní autosalon v New Yorku připravil model XJR, který je nejsilnějším provedením sedanu XJ. Automobil bude lákat zákazníky zajímající se o pekelně rychlé limuzíny.
Vůz, který sám Jaguar označuje jako prémiové luxusní superauto, je poháněn pětilitrovým benzinovým osmiválcem s přeplňováním kompresorem. Motor o výkonu 404 kW (550 k) a točivém momentu 680 N.m je známý již z modelu XFR-S.
Díky této síle a schopnostem Jaguar XJR zacílí přímo na vrcholné varianty německé prémie – Audi S8, BMW 760i a Mercedes-Benz S 63 AMG. Poslední z nich však již zanedlouho dorazí v nové generaci.
Jaguar XJR – srovnání s konkurencí | ||||
Model | Jaguar XJR | Audi S8 | BMW 760i | Mercedes S 63 AMG |
Motor | 5,0 V8 | 4,0 TFSI V8 | 6,0 V12 | 5,5 V8 |
Převodovka | 8A | 8A 4x4 | 8A | 7A |
Zdvihový objem [cm3] | 5000 | 3993 | 5972 | 5461 |
Válce/ventily | 8/4 | 8/4 | 12/4 | 8/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 404/6500 | 382/6000 | 400/5250 | 400/5250-5750 |
Největší toč. mom. [N.m/min-1] | 680/ 2500-5500 | 650/ 1700-5500 | 750/ 1500-5000 | 800/2000-4500 |
Max. rychlost [km/h] | 280 | 250 | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 4,6 | 4,2 | 4,6 | 4,5 |
Agregát spolupracuje s osmistupňovou automatickou převodovkou. Ta sleduje řidičův jízdní styl, a pokud vyhodnotí, že se chce šofér bavit, začne řadit agresivněji a přeřazovat na vyšší stupeň ve vyšších otáčkách. Možností je samozřejmě manuální řazení pomocí pádel pod volantem. Se snížením spotřeby paliva pomáhá start-stop systém.
Ladění podvozku auta probíhalo nejen na anglických a waleských silničkách, ale také na vysokorychlostním okruhu Rockingham a závodním okruhu Nürburgring. Adaptivní tlumiče mají umožňovat sportovní jízdu a zároveň nabízet jízdní komfort typický pro vozy této britské značky.
O zabrzdění se stará výkonný brzdový systémem s 380milimetrovými kotouči vpředu a 376milimetrovými kotouči vzadu.
Oproti ostatním verzím sedanu XJ se XJR svým designem neliší jen logem R v masce chladiče. Auto dostalo upravený přední nárazník, výraznější boční prahy nebo nízký spoiler na víku zavazadelníku. Kovaná hliníková kola s pěti paprsky jsou 20palcová.
Nabídka laků karoserie zahrnuje mimo jiné zelený British Racing nebo rudý Italian Racing. Uvnitř se mohou objevit karbonové doplňky, samozřejmostí je kožené čalounění. Na sedačkách pak nemůže chybět písmeno R. Standardem je hudební aparatura Meridian o výkonu 825 watt, která disponuje 18 reproduktory.
Na americkém trhu Jaguar XJR stojí 116.000 dolarů bez místních daní a dalších poplatků, což je cca 2,32 milionu korun. K dispozici je i verze s prodlouženým rozvorem, a to za příplatek 3.000 dolarů (60.000 korun).