Jak bojovat s hořícím elektromobilem či hybridem? Ponořit jej do vody!
Požár elektromobilů či hybridním vozidel vyžaduje od hasičů zcela odlišný přístup, než oheň, který zachvátil auto jen se spalovacím motorem.
Elektricky poháněných vozidel stejně jako hybridních aut jezdí v ulicích čím dále více. Snad ještě mnohem výraznější je tento trend v zemích na západ od našich hranic.
Jenže vzrůstající počet aut, v jejichž útrobách pracuje elektromotor v roli pohonu, má i své stinné stránky z pohledu každodenního užívání. Teď nemáme na mysli relativně kratší dojezd elektromobilů a jejich zdlouhavé nabíjení, ani fakt, že tato auta nejsou v konečném důsledku zase tak ekologická, jak se nám to snaží všude tvrdit. Jde také o bezpečnostní hledisko při jejich provozování.
Zatímco s požárem auta se spalovacím motorem umějí hasiči dnes již vcelku zdatně bojovat, pokud plameny zachvátí elektromobil či hybrid, je celý zásah hasičů mnohem obtížnější. Vyžaduje totiž odlišné metody, než jaké se vztahují na hašení požáru auta s pouze spalovacím motorem.
Do vody s tím!
Jak správně a co možná nejúčinněji bojovat s hořícím hybridem, ukázali nedávno hasiči v Holandsku. Přímo v autosalonu prodejce vozů BMW začal doutnat vystavený sporťák i8. Přivolaní hasiči vozidlo vytlačili ven před prodejnu a zásah mohl začít. V podstatě spočíval v tom, že vozidlo bylo zvednuto manipulačním jeřábem a ponořeno do připravené rozměrné nádoby s vodou.
Dle hasičů je tato metoda hašení hořícího hybridu či elektromobilu mnohem účinnější, než na něj chrlit hektolitry vody z hadice. Minimálně je popsaná procedura - jakkoliv drastická, mnohem bezpečnější.
Problém je v baterkách
Naprostá většina elektromobilů a hybridů dnes využívá lithium-iontové baterie. Ty mají celou řadu výhod od vysoké energetické hustoty přes možnost vyrábět je v rozličných tvarech až po zcela minimální samovybíjení.
Jenže je tady i stinná stránka. Tou je zvýšené riziko jejich výbuchu, případně požáru. K tomu může dojít při mechanickém poškození baterie, například při nehodě vozidla. Ovšem negativní vliv má také elektrický zkrat či nabíjení na vyšší kapacitu, než jakou dokáže akumulátor pojmout.