Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak bojovat s hořícím elektromobilem či hybridem? Ponořit jej do vody!

Tomáš Dusil
Diskuze (5)

Požár elektromobilů či hybridním vozidel vyžaduje od hasičů zcela odlišný přístup, než oheň, který zachvátil auto jen se spalovacím motorem.

Elektricky poháněných vozidel stejně jako hybridních aut jezdí v ulicích čím dále více. Snad ještě mnohem výraznější je tento trend v zemích na západ od našich hranic.

Jenže vzrůstající počet aut, v jejichž útrobách pracuje elektromotor v roli pohonu, má i své stinné stránky z pohledu každodenního užívání. Teď nemáme na mysli relativně kratší dojezd elektromobilů a jejich zdlouhavé nabíjení, ani fakt, že tato auta nejsou v konečném důsledku zase tak ekologická, jak se nám to snaží všude tvrdit. Jde také o bezpečnostní hledisko při jejich provozování.

Zatímco s požárem auta se spalovacím motorem umějí hasiči dnes již vcelku zdatně bojovat, pokud plameny zachvátí elektromobil či hybrid, je celý zásah hasičů mnohem obtížnější. Vyžaduje totiž odlišné metody, než jaké se vztahují na hašení požáru auta s pouze spalovacím motorem.

Do vody s tím!

Jak správně a co možná nejúčinněji bojovat s hořícím hybridem, ukázali nedávno hasiči v Holandsku. Přímo v autosalonu prodejce vozů BMW začal doutnat vystavený sporťák i8. Přivolaní hasiči vozidlo vytlačili ven před prodejnu a zásah mohl začít. V podstatě spočíval v tom, že vozidlo bylo zvednuto manipulačním jeřábem a ponořeno do připravené rozměrné nádoby s vodou.

Dle hasičů je tato metoda hašení hořícího hybridu či elektromobilu mnohem účinnější, než na něj chrlit hektolitry vody z hadice. Minimálně je popsaná procedura - jakkoliv drastická, mnohem bezpečnější.

Problém je v baterkách

Naprostá většina elektromobilů a hybridů dnes využívá lithium-iontové baterie. Ty mají celou řadu výhod od vysoké energetické hustoty přes možnost vyrábět je v rozličných tvarech až po zcela minimální samovybíjení.

Jenže je tady i stinná stránka. Tou je zvýšené riziko jejich výbuchu, případně požáru. K tomu může dojít při mechanickém poškození baterie, například při nehodě vozidla. Ovšem negativní vliv má také elektrický zkrat či nabíjení na vyšší kapacitu, než jakou dokáže akumulátor pojmout.

Tomáš Dusil
Diskuze (5)

Doporučujeme

Avatar - Ja Prvni 123
13. 4. 2019 07:57
Re: HIGH 5
Ano! V rámci šetření s vodou nekupujte elektromobily! :-) Jako, zní to, že to nemyslím vážně. Ale nemám elektromobily rád, a tohle je tak blbý, že by na to nadšenci elektroauticek mohli slyšet. :-) A jen pro jistotu zopakuji: rozvázet noviny a rohlíky v centru velkého města malou elektrododavkou - ano. Vnucovat elektroauto jako náhradu normálního auta - blbost.
12. 4. 2019 13:38
Re: HIGH 5
A prodeje taky...
Avatar - WinDiesel
12. 4. 2019 03:35
Re: HIGH 5
Buď v klidu. Čína padla v lednu o 15% v prodejích aut a v únoru o 13%. Realita dostihla Čínu a všechny výrobce aut, kteří si mysleli, že jim "na to" spalováky "vydělají". No nevydělají, a Čína dramaticky snižuje dotace na EV a chystá se je úplně zrušit, panáčkové zjistili že na to nemají. Tady v Evropě je to podobné, prodeje spíše opadají a tak spalováky nevytváří dostatečnou rezervu na "neziskovou" výrobu EV. Sice se najdou takoví němečtí soudruzi, většinou v koncernu VW, kteří neustále vysílají signály o zdražení spalováků >>> aby bylo na EV, ale v tom jim zabrání konkurence. To by se zase soudruzi panáčci v Mercedesu, BMW a VW dohodnout na nějaké špíně, což si myslím že mají teď úplně jiné starosti. A ceny aut v Německu padají ...
Avatar - CHerokee
11. 4. 2019 20:55
Re: HIGH 5
No o tomto se schválně zatím mlčí. Prochází to, protože jich jezdí málo. Ale až některý takto začne hořet v koloně ve městě nebo na dálnici, případně v létě spolu s ním shoří celý les a přilehlá vesnice...to bude hamka, diskuse...ale do té doby si pod pseudozeleným praporem zkur*íme automobilový průmysl.