Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST První jízda s BMW řady 3 (G20): Navrátilec ke sportovním kořenům je větší a chytřejší

Stanislav Kolman
Diskuze (29)

Bavorská trojka dorazila na český trh a my teď dostali příležitost k prvnímu svezení. Jak moc se veledůležitý model BMW změnil?

Premiéra sedmé generace BMW řady 3 (s označením G20) se odehrála na loňském autosalonu v Paříži. První vozy se na českém trhu objevují nyní a tajemstvím už nejsou ani české ceny. Trojka je pro bavorskou značku mimořádně důležitá, vždyť za celou její historii se prodalo neuvěřitelných 15.543.000 kusů.

Nepamatuji, kdy jsem naposledy psal o novém automobilu, který by v rámci mezigeneračních změn nepovyrostl alespoň o pár milimetrů. To samé platí pro řadu 3, která je o 85 mm delší (4709 mm), 16 mm širší (1827 mm), avšak pouze o jeden milimetr vyšší (1442 mm). Trojka tak má ve srovnání s předchůdcem vypadat ještě dynamičtěji. Narostl také rozvor, konkrétně o 41 mm na 2851 mm. V kombinaci s rozšířenými rozchody kol (vpředu +43 mm, vzadu +21 mm) mají tyto změny přinést pozitivní vliv na rozložení hmotnosti. A skutečně, bavorští se chlubí ideálním rozpoložením 50/50.

Novinka tak není žádným prckem (vždyť má rozměry, kterými svého času disponovala pětka), po vzhledové stránce jí ale není moc co vytknout. Přední ledvinky se neinspirují nejnovějšími SUV či omlazenou řadou 7 a dostávají střízlivější velikost (a s černým lemováním vypadají fantasticky). Přední světla v někom evokují nové peugeoty, to ale BMW razantně odmítá. Výstupky v nich jsou prý odkazem na dřívější generaci. Na zadních partiích se žádná revoluce nekoná, a to je vlastně dobře.

Nepotřebuje klíče, samo vycouvá

To uvnitř už jsou změny patrnější. Kabina je nyní modernější a samozřejmě sympatizuje s trendy, které BMW nastolilo u svých ostatních modelů. Stále je řeč o prvotřídních materiálech, pohodlných sedačkách a dostatečném prostoru v obou řadách. Pracoviště řidiče je útulné a není mu moc co vytknout. Osobně příliš nemusím bavorské volanty se silnými věnci, to je ale ryze subjektivní záležitost.

Pokud bych měl interiéru přeci jen něco vytknout, jsou to levně vypadající detaily na středové konzole, především kolem otočného ovladače systému iDrive. Multimédia jsou však po vzoru ostatních bavoráků skvělá, fungují svižně, člověk se v nich snadno zorientuje a navíc si je může přizpůsobit dle vlastní libosti.

Nová trojka je prošpikovaná moderními technologiemi. Podrobné zkoumání necháme až na tradiční redakční test, tak jen vypíchněme, co tohle auto vlastně umí: prvně nepotřebujete klíče. Nová řada 3 je totiž vybavena digitální kartou, kterou stačí nosit při sobě, případně lze auto otevírat vybranými chytrými telefony. Některé to neumí, ale řešení toho je kouzelně jednoduché. Stačí kartičku od vozu nosit pod pouzdrem smartphonu. Snadný přístup do vozu je opravdu návykový a velice rychle si na něj navyknete.

Tím ale chytré schopnosti trojky teprve začínají. Za zmínku jistě stojí i možnost automatizované jízdy do rychlosti 60 km/h, samozřejmě stále vyžadující pozornost řidiče. Systém je nově doplněn o vylepšené ukazatele a akustické signály. Dále trojka pomůže s jízdou v zúžených pruzích, kde se řidič může spolehnout na data z pěti radarových snímačů a kamerek. A nechybí ani couvací asistent, jenž si pamatuje posledních 50 metrů trasy a v případě nouze v úzké ulici zvládne sám vycouvat. Tohle vám při klasickém testu rozhodně ukážeme ve videu!

Jízdní komfort dále vyzdvihují laserové světlomety s dosvitem až 530 metrů, klidu v kabině zase napomáhá akustické čelní sklo, které je součástí standardní výbavy. A kdyby vám nestačilo, můžete si připlatit za sofistikovanější řešení také u předních bočních okének.

Návrat ke kořenům

V průběhu prvních jízd na českých silničkách v okolí Prahy jsme vyzkoušeli verzi 330i, jíž pohání přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec BMW TwinPower Turbo. Disponuje výkonem 190 kW (258 k) při 6500 otáčkách a 400 newtonmetry točivého momentu od 1550 do 4400 otáček. Pohonná jednotka prošla mezigeneračně celou řadou úprav. Má kované ocelové svody s tělem dvoukomorového turbodmychadla v jednom celku, vysokotlaké přímé vstřikování s tlakem 350 bar a blízko umístěný katalyzátor a elektricky regulovaný obtokový ventil s širokým rozsahem otevření pro optimalizované emise. Ve srovnání s předchůdcem si motor polepšil o 5 kW a 50 N.m.

Video se připravuje ...

Zkoušený kousek byl vybaven pohonem zadních kol a osmistupňovou samočinnou převodovkou (jiná volba ostatně pro verzi 330i ani není k dispozici). Také automat prošel celou řadou vylepšení, má nabídnout kratší časy řazení, větší přesnost, zlepšený hydraulický řadicí systém a snížení vnitřních ztrát. Zároveň převodovka kooperuje s dalšími komponenty pohonného ústrojí.

Během národní prezentace několikrát zazněla formulka s návratem ke kořenům. BMW tím myslí hlavně to, že ve srovnání s předchůdcem chce mít nová trojka opět sportovní charakter a v otázce jízdních vlastností nabízet to nejlepší v dané třídě. Nově jsou již od základní verze součástí hydraulické dorazy tlumičů, testovaný kousek dostal adaptivní M podvozek a elektronicky řízený M sportovní diferenciál. Se sportovním projevem má pomoci i variabilní sportovní řízení.

A první kilometry ukazují, že BMW nelhalo. Jestli byl předchozí trojce vyčítán ústup od sportovních hodnot a sázka spíše na houpavý komfort, pro nové vydání nic takového neplatí. Tedy alespoň ne pro variantu s příplatkovým sportovním podvozkem (za 16.250 Kč). Ten je samozřejmě tužší, ani s devatenáctipalcovými koly nepřišla situace, kdy bychom si na palubě připadali vyloženě nekomfortně. Snad i kvůli tomu, že jsme během úvodních jízd testovali převážně po hladkých silničkách. Pravda, v jistých situacích bylo znát, že je podvozek opravdu tuhý, takže by to na rozbitých úsecích mohlo být až nepříjemné.

Na co si rozhodně nemůžeme stěžovat, to jsou schopnosti dvoulitrového čtyřválce. Tomu výkon určitě nechybí, servíruje jej okamžitě od sešlápnutí plynového pedálu k podlaze a i s tímto nemalým autem dokáže slušně zacvičit. Převodovka střídá jednotlivé kvalty hbitě, není ji příliš co vytknout. Přepnutí do manuálního režimu znamená, že se otáčkoměr nezalekne ani omezovače, kde vás drží až do pokynu pádlem. Tak to má být!

Trochu rozpačitý jsem byl při projíždění zatáček z řízení. Je přesné a tuhé, ale občas mi přišlo, že jsem úplně nevěděl, co se pod koly vlastně děje. Možná je to o zvyku, ale párkrát mi přišlo, že podvozek lehce zneklidněl, aniž bych volantem předváděl nějaká brutální kontra. Jsou to ale jen první poznatky, které ve mně zůstávají po úvodních jízdách. Jinak je nová trojka jízdně nesmírně povedené auto, které plní, co slíbilo a dokáže pobavit i náročnějšího řidiče. Jo, na tenhle vůz se v redakčních garážích těšíme!

 

 

Nové BMW 3 – technická data a české ceny nabízených variant
Verze 330i 320d 320d xDrive
Zdvihový objem [cm3] 1998 1995 1995
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 190/5000-6000 140/4000 140/4000
Točivý moment [N.m/min] 400/1550-4400 400/1750-2500 400/1750-2500
Převodovka 8A 6M (8A) 8A
Max. rychlost [km/h] 250 240 (240) 233
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,8 7,1 (6,8) 6,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,8 4,4 (4,2) 4,5
Základní cena [Kč] 1.095.900 1.002.300 (1.060.566) 1.125.800
Stanislav Kolman
Diskuze (29)

Doporučujeme

Avatar - Londonbridge
4. 4. 2019 10:41
Re: Spolek mentalnich invalidu
Tak ako pises tie nadavky a niektore prispevky :no: Ak by to napr. riesili v Londyne alebo inej metropole kto je od kade a aku farbu koze ma tak za tyzden je to na kazajku a silne prasky. Klidek pohoda a tabacek... :-!
2. 4. 2019 16:36
Lexus ;-\
Ja nevim. Porad mi to pripomina Lexus
1. 4. 2019 22:41
Vyskusal som v BMW Welt a...
Na to ze narastlo zvonku tak markantne, tak vnutri sa mi zda byt mensie ako f30 ci e90. Meriam 183cm a za sebou sa mi pohopdlne nesedelo, hlavne miesta na hlavu je nedostatok. Interier na vlastne oci na pohlad velmi pekny, miestami to kazia tvrde palsty... no a z vonku je to naozaj krasne auto.
Avatar - lamal
1. 4. 2019 16:04
Re: vsimnete si
´´genderák´´ bolo myslím to jeho napatie v tejto teme, inac by som to nespominal... a budem to riesit kde chcem ;-)
Avatar - lyon667
1. 4. 2019 15:41
Re: vsimnete si
Slovenské volby si laskavě řeš na slovenských webech, ne na českém motoristickém portálu.