Jak jsem se pokoušel jezdit na motorce. A Sršeň mi chtěl rozbít…
Vyrazil jsem do Jerezu „otestovat“ nové motocyklové pneumatiky Bridgestone Battlax Hypersport S22. A přežil jsem. I motorka.
Znáte ten pocit, když si přijdete naprosto nepatřiční? Já mám teď jednu velmi čerstvou zkušenost. Bridgestone mě pozval na testování motocyklové novinky Batllax Hypersport S22 a i když jsem se nejdříve velice zdráhal a upozorňoval, že na motorce umím dojet maximálně tak z práce domů a opravdu nejsem schopen posoudit kvality nové konstrukce na závodním okruhu, nakonec jsem do Španělska jel. Ze skladu jsem vytáhl svou asi dvakrát použitou motocyklovou kombinézu (z toho jednou s pádem, ještě jednou se českému zastoupení Suzuki omlouvám, ale je to už let…), pokusil se očistit plexi na přilbě (mušky se však mezitím staly její nedílnou součástí), v práci si ověřil rozsah plnění pojistky a tradičně trochu vystresovaný vyrazil vstříc novým zážitkům.
Sršeň jede taky
Přítomnost Pepy „Sršně“ mě uklidnila z více důvodů – k nové pneumatice se mi dostane informací od jednoho z nejpovolanějších, pomůžeme s technikou jízdy na okruhu a bude sranda. Všechno klaplo na sto deset procent.
I tak jsem se však prvního stintu na okruhu víc než obával. Vybral jsem si nejpřívětivější stroj, na kterém bych se mohl pohybovat jakžtakž se ctí. Litrové superbiky jsem nechal zkušenějším a zamířil si to k litrovému naháči od Suzuki. Výkon 110 kW modelu GSX-S1000 je na mě samozřejmě víc než dost, díky vzpřímenější pozici za řídítky by se mi však mohlo jet jednoznačně líp než na supersportovní „zmrzlině“. I tak jsem se zařadil poslušně na konec skupinky, abych zdržoval co nejmíň. V jejím čele byli dva závodníci – Colin Edwards (na texaské tornádo si určitě pamatujete i z MotoGP) a ještě druhý závodník, jehož jméno jsem úspěšně zapomněl. Každopádně, jezdil v jednom superbikeovém týmu s Karlem Abrahámem.
A právě kolega Edwardse si všimnul, že se na okruhu děje něco divného. Asi není úplně normální, aby skupinka během deseti minut předjela někoho hned dvakrát o kolo… Od skupinky se tedy oddělil a mávl na mě, abych ho následoval.
Stačilo pár zatáček a já začínal zrychlovat a nabývat alespoň trochu jistoty. Viděl jsem, kde brzdí, jak rychle najíždí do zatáček a že je jeho průjezd naprosto bezpečný. Zkrátka, že oblouk nebrousí na koleno, ale s velkou rezervou a na pohodu projede. S trošku staženým pozadím jsem se tedy instruktora snažil napodobit a do zatáček najíždět rychleji. Na výjezdu se pak závodník pokaždé otočil, aby zkontroloval, jestli to na mě nebylo už moc. A v další zatáčce zase trošku přidal. Kolínko jsem tedy o asfalt a obrubníky španělského Jerezu nebrousil, ale jak vidno z fotek, úplně rovně jsem taky už nejezdil.
Za celý den jsme zvládli šest patnáctiminutových jízd a dokonce se stalo, že jsem jednoho kolegu předjel! Ano, někdo byl skutečně pomalejší než já! Byla to tedy asi padesátiletá švédská kolegyně, ale tenhle skalp mi už nikdo nevezme! „Kdybys ji nepředjel, rozbil bych ti hubu,“ pochválil můj předjížděcí manévr Sršeň, který mě otcovsky na trati po očku sledoval.
„Čoveče, mě už všecko bolí,“ postěžoval jsem si v boxech po čtvrté rozjížďce. „Co tě bolí?“ opáčil Sršeň a podíval se na mě… Přísně, řekněme. „No… Nejvíc nohy,“ znejistěl jsem. „To je dobře. Kdybys řek, že ruce, rozbil bych ti hubu. Z motorky mají vždycky bolet jenom nohy. Ruce musíš mít volně, do řídítek vůbec netlačit,“ pochválil mě znovu Sršeň. A na trati pak dokonce ukázal zdvižený palec. V zatáčce. Když mě předjížděl. Vnější stopou.
Vpředu byznys, vzadu párty
S22 je kompletně novou konstrukcí, Bridgestone prohlašuje, že by proti předchůdci S21 měla být lepší úplně ve všem. V přilnavosti na suchu, mokru, kilometrové výdrži… A dokládá to tvrdými daty, kdy se testovacímu jezdci na polygonu Bridgestonu podařilo zajet na suchu čas v průměru lepší o 1,2 procenta, na mokru pak o pět procent. Prvnímu pomohla hlavně nová směs obsahující o pětadvacet procent více drobných molekul siliky, druhému upravený dezén účinněji odvádějící vodu.
Druhou vlastnost jsme na slunečném Jerezu nevyzkoušeli (naštěstí), Pepa Sršeň se ale nechal slyšet, že už předchůdce S21 byl v tomto směru excelentní. Prý se na okruhu dalo i na mokru jezdit na koleno. Já bych tedy rád alespoň na suchu, chybí už jenom kousek… „Nohy máš dobře, hlavu taky, netlačíš do řídítek. Akorát seš strašně pomalej,“ přišla další pochvala.
Hodnocení vlastností na suchu jsem konzultoval s Pepou, který chválil zejména přilnavost přední pneumatiky. „Ta drží jako prase,“ shrnul Pepa. Zadní už pak umí naznačit, že se blížíte limitu. Respektive, že už jedete až moc rychle, přece jenom se stále jedná o univerzální silničně-okruhový plášť, nikoliv čistě závodní slick. Bridgestone S22 je zkrátka určená těm motorkářům, kteří se rádi občas svezou na okruhu, do speciálního obutí se jim však investovat nechce. Jde tedy o takovou rekreačně-sportovní pneu, výše popsané chování je podle inženýrů od Bridgestonu záměrné – předek neuhne a spolehlivě podrží, zadek dá lehce přes prsty, když už se pohybujete v rychlostech, které by potřebovaly spíš závodní slick. I já jsem si vyzkoušel, jak dává zadní pneu přes prsty. Na výjezdu z druhé a velmi pomalé zatáčky mě můj naháč nakopnul a já si vyzkoušel mírného highsidera. „Protože seš blbej a chodíš hrozně agresivně na plyn. Musíš plynule,“ upozornil mě Pepa. Sám však uznal, že dostat se na limit zadní pneumatiky na normální silnici bude skoro nemožné. To byste museli frčet jako to prasátko.
Mimochodem, to jste věděli, že se při podobných jízdách na okruhu nepoužívají zpětná zrcátka? Respektive, že je organizátoři/instruktoři z bezpečnostních důvodů často odstraňují/zaslepují? Vědí dobře proč. Přesně takové okruhové zelenáče jako jsem já, totiž může pohled do zpětného zrcátka na rychle blížící se skupinku vylekat natolik, že se přestanou soustředit na svoji jízdu a předvedou nějakou nepředloženost. Nebo se budou snažit v dobré víře uhnout a objeví se přesně tam, kudy se je rychlejší jezdec pokouší předjet. Tedy si vždy držet svoji stopu, situace za námi je starostí těch rychlejších. Stejně jako předjíždění samotné.
Ještě takový postřeh, všiml jsem si toho už na onboardech z MotoGP – dneska se už díky vlastnostem pneumatik může i na motorce brzdit až do zatáčky, v náklonu. A jak mi dokázali rychlejší kolegové v Jerezu, i do už hodně hlubokého náklonu… Tuhle schopnost velice oceňoval i Pepa.
Pokud se tedy budete snažit povýšit své motocyklové dovednosti a pomýšlíte na příležitostné svezení na okruhu, Bridgestone Battlax Hypersport S22 by se vám líbit mohla. Za sadu dáte zhruba nějakých sedm tisíc.