Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak nezapadnout: Fornasari je průkopník zvláštních SUV a crossoverů

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 29. 4. 2019
154
Zobrazit náhledy (154)
Fornasari 99 Fornasari 99 Fornasari 99 Fornasari 99 Fornasari 99 Fornasari 99 Fornasari 99 Fornasari 99 Fornasari 99 Fornasari 99 Fornasari 99 Fornasari 99 Fornasari 99 Fornasari 99 Fornasari 99 Fornasari 99 Fornasari 99 Fornasari 99 Fornasari 99 Fornasari 99 Fornasari 99 Fornasari 99 Fornasari 99 Fornasari 600 Fornasari 600 Fornasari 600 Fornasari 600 Fornasari 600 Fornasari 600 Fornasari 600 Fornasari 600 Fornasari 600 Fornasari 600 Fornasari 600 Fornasari 600 Fornasari 600 Fornasari 600 Fornasari 600 Fornasari 600 Fornasari 600 Fornasari 600 Fornasari 600 Fornasari 600 Fornasari 600 Fornasari 600 Fornasari Tender Fornasari Tender Fornasari Tender Fornasari Tender Fornasari Tender Fornasari Tender Fornasari Tender Fornasari Tender Fornasari Tender Fornasari Tender Fornasari GT 311 Gigi Fornasari GT 311 Gigi Fornasari GT 311 Gigi Fornasari GT 311 Gigi Fornasari GT 311 Gigi Fornasari GT 311 Gigi Fornasari GT 311 Gigi Fornasari GT 311 Gigi Fornasari GT 311 Gigi Fornasari GT 311 Gigi Fornasari GT 311 Gigi Fornasari GT 311 Gigi Fornasari GT 311 Gigi Fornasari GT 311 Gigi Fornasari GT 311 Gigi Fornasari GT 311 Gigi Fornasari GT 311 Gigi Fornasari GT 311 Gigi Fornasari GT 311 Gigi Fornasari GT 311 Gigi Fornasari GT 311 Gigi Fornasari GT 311 Gigi Fornasari GT 311 Gigi Fornasari GTS 311 Gigi Fornasari GTS 311 Gigi Fornasari GTS 311 Gigi Fornasari GTS 311 Gigi Fornasari GTS 311 Gigi Fornasari GTS 311 Gigi Fornasari GTS 311 Gigi Fornasari GTS 311 Gigi Fornasari GTS 311 Gigi Fornasari GTS 311 Gigi Fornasari GTS 311 Gigi Fornasari GTS 311 Gigi Fornasari GTS 311 Gigi Fornasari GTS 311 Gigi Fornasari Gruppo B Fornasari Gruppo B Fornasari Gruppo B Fornasari Gruppo B Fornasari Gruppo B Fornasari Gruppo B Fornasari Gruppo B Fornasari Gruppo B Fornasari Gruppo B Fornasari Gruppo B Fornasari Gruppo B Fornasari Gruppo B Fornasari Gruppo B Fornasari Gruppo B Fornasari Gruppo B Fornasari Racing Buggy Fornasari Racing Buggy Fornasari Racing Buggy Fornasari Racing Buggy Fornasari Racing Buggy Fornasari Racing Buggy Fornasari Racing Buggy Fornasari Racing Buggy Fornasari Racing Buggy Fornasari Racing Buggy Fornasari Racing Buggy Fornasari Racing Buggy Fornasari Racing Buggy Fornasari Racing Buggy Fornasari Racing Buggy Fornasari Racing Buggy Fornasari Racing Buggy Fornasari Racing Buggy Fornasari Racing Buggy Fornasari Racing Buggy Fornasari Racing Buggy Fornasari Racing Buggy Fornasari Racing Buggy Fornasari Racing Buggy Fornasari Racing Buggy Fornasari Racing Buggy Fornasari Racing Buggy Fornasari Racing Buggy Fornasari Racing Buggy Fornasari Racing Buggy Fornasari Racing Buggy Fornasari Hunter Fornasari Hunter Fornasari Hunter Fornasari Hunter Fornasari Hunter Fornasari Hunter Fornasari Hunter Fornasari Hunter Fornasari GTS Fornasari GTS Fornasari GTS

Malá italská společnost Fornasari patří mezi průkopníky módy luxusních SUV a crossoverů. Zároveň je výrobcem přitažlivých sportovních vozů, ukrývajících pod liniemi ve stylu padesátých let moderní techniku.

Giuseppe Fornasari na počátku devadesátých let dvacátého století začínal s dovozem vozů Chevrolet Corvette do Itálie. Tyto automobily nejen prodával, ale rovněž upravoval pro závody. Vášeň pro výkonné vozy zdědil po svém otci. Ten totiž v padesátých letech dvacátého století patřil mezi zkušené závodní jezdce s vozy značky Maserati.

Proměnu z dovozce a úpravce ve výrobce automobilů zahájil Giuseppe Fornasari v roce 1999, když společně se skupinou přátel založil v italském Montebello Vicentino společnost Fornasari. První model nové značky nesl jméno Le Mans a jeho základem se stal Chevrolet Corvette čtvrté generace v úpravě společnosti Callaway, od nějž se lišil novým řešením předních i zadních partií karoserie a byl nabízen jako roadster s plátěnou střechou i jako kupé s odnímatelným panelem střechy.

Fornasari se v prvním desetiletí jednadvacátého století odklonilo od klasických sportovních automobilů a již tehdy se zařadilo mezi průkopníky v oblasti výkonných SUV a crossoverů. Fornasari RR450 z roku 2003 totiž představovalo spojení vozů třídy GT a SUV ve třídveřové karoserii s osmiválcem ukrytým v dlouhé přídí, jehož dárcem byl Chevrolet Corvette. Na tento dodnes velmi odvážný typ navázala malá italská automobilka řadou dalších modelů, figurujících v její nabídce dodnes.

Fornasari 99, které bylo původně uvedeno koncem prvního desetiletí jednadvacátého století pod označením RR99, upoutalo k malé italské značce, jako jedna z evolucí modelu RR450, největší pozornost. V době, kdy bylo Porsche Cayenne stále ještě vnímáno, jako odvážný krok výrobce sportovních vozů a BMW X6 působilo jako z jiné planety, totiž Fornasari 99 nabídlo vzhled kombinující linie GT s dlouhou přídí, čtyřdveřového kupé a liftbacku s vyšší stavbou SUV.

Karoserie modelu 99 s řadou povrchových panelů je i deset let od svého představení vnímána jako kontroverzní, za což vedle svého vzhledu vděčí i hojnému využití komponentů z produkce luxusních automobilových značek. Původ obou párů dveří lze hledat u modelu XF značky Jaguar, zatímco přední světlomety daroval Aston Martin a zadní svítilny byly původně určeny pro Lamborghini.

Fornasari 99 s rozvorem náprav 3250 mm má celkovou délku 5200 mm, šířku 2180 mm a výšku 1850 mm. Základem vozu je prostorový trubkový rám, v jehož přídí může být uložen vidlicový osmiválec z produkce koncernu General Motors, který je k dispozici v několika provedeních s objemy 6,2 l nebo 7,0 l, výkony od 368 do 552 kW (500 až 750 k) a točivým momentem 680 až 807 N.m. Alternativou k osmiválcům je přeplňovaný vznětový šestiválec VM Motori, který z objemu 3,0 l poskytuje nejvyšší výkon 184 kW (250 k) a točivý moment 550 N.m. Převodovky jsou k dispozici šestistupňové manuální i automatické. Stálý pohon všech čtyř kol rozděluje točivý momentu mezi přední a zadní kola v poměru 40:60.

Luxusní crossover se standardně pohybuje na 20palcových kolech, ale Fornasari nabízí široký výběr kol ve velikostech 16 až 23 palců. Zavěšení kol a odpružení umožňuje propružení v rozsahu 240 mm. Brzdový systém schopný zkrotit 1850 kg vážící vůz dodává GM nebo Brembo. Fornasari RR99 má podle údajů výrobce dosahovat ve svém nejvýkonnějším provedení maximální rychlosti 320 km/h, akcelerovat z 0 na 100 km/h za 3,8 s a bez problémů zvládnout jízdu po asfaltu i v terénu.

Fornasari 600 je po technické stránce spřízněno s modelem 99, s nímž sdílí paletu pohonných jednotek i převodovek a konstrukci podvozku s pohonem všech kol a schopností jízdy v terénu. Zároveň je i přímou evolucí modelu RR450. Na něj vedle trubkového rámu, tvořícího základ tohoto modelu, odkazuje i třídveřovým provedením své karoserie s pětimístným interiérem.

Kombinace výkonného GT a SUV s rozvorem náprav 3000 mm, celkovou délkou 4400 mm, šířkou 2060 mm a výškou 1670 mm má při pohotovostní hmotnosti 1650 kg s nejvýkonnějším provedením sedmilitrového osmiválce dosahovat podobných dynamických schopností jako čtyřdveřový model 99, což znamená akceleraci z 0 na 100 km/h za 3,8 s.

Fornasari Tender přímo vychází z modelu 600, od nějž liší prakticky jen provedením zadních partií karoserie, protože za svou dvoudveřovou kabinou má krátkou otevřenou ložnou plochu, ale i přesto ve svém interiéru nabízí prostor pro až pět cestujících. Po mechanické stránce je Tender naprosto identický s modely 99 a 600, což se promítá i do shodných dynamických schopností.

Pick-up v poněkud netradičním pojetí sází vedle svých výkonů podobně jako jeho příbuzní i na luxus. Kabina proto nabízí vybrané materiály a moderní multimediální systémy, zatímco korba je obložena vybranými druhy vzácných dřevin a připomíná palubu luxusní jachty, jíž se model Tender přibližuje i stylem a tvarováním své střechy spolu s jejími sloupky a bočními okny.

Fornasari GT 311 Gigi představuje svým zaměřením i použitou technikou návrat ke kořenům značky. Zároveň připomíná vášeň zakladatele automobilky Fornasari pro sportovní a závodní vozy, kterou v něm probudil jeho otec, protože je inspirován vozem značky Maserati, s nímž se Gigi Fornasari účastnil v roce 1956 slavného závodu Mille Miglia.

Dvoumístné kupé se tedy liniemi své hliníkové karoserie vrací do padesátých let, ale techniku ukrytou pod nimi má naprosto současnou. Fornasari podobně jako v případě svého prvního modelu Le Mans sází na Chevrolet Corvette. Ten je totiž dárcem kompletního pohonného ústrojí, usazeného v trubkovém rámu a rovněž podstatné části interiéru a prvků výbavy včetně asistenčních a multimediálních systémů.

V přídí prostorového trubkového rámu o hmotnosti méně než 150 kg může být usazen jeden z trojice nabízených vidlicových osmiválců značky Chevrolet. Základem je LS3 o objemu 6,2 l s nejvyšším výkonem 368 kW (500 k) a točivým momentem 680 N.m. Střed nabídky představuje sedmilitrový LS7 o výkonu 405 kW (550 k) a točivém momentu 748 N.m. Vrcholem je pak LS9, poskytující z objemu 6,2 l nejvyšší výkon 478 kW (650 k) a točivý moment 800 N.m. Tyto hodnoty mohou prostřednictvím šestistupňové manuální nebo automatické převodovky mířit ke kolům zadní nebo obou náprav.

Fornasari uvádí, že model GT 311 Gigi s rozvorem náprav 2650 mm, celkovou délkou 4140 mm, šířkou 1940 mm, výškou 1300 mm a pohotovostní hmotností 1000 kg zvládne ve svém nejvýkonnějším provedení akceleraci z 0 na 100 km/h za 3,5 s a dosáhne maximální rychlosti 340 km/h. Dvoumístné kupé, které bylo k vidění i během letošního autosalonu v Ženevě, se má dočkat i provedení Le Mans, určeného pro závodní okruhy a odkazujícího na první Fornasari. Pro běžné silnice je naopak určen od kupé odvozený dvoumístný roadster s plátěnou střechou a označením GTS 311 Gigi.

Fornasari Gruppo B svým označením dává jasně najevo, že je inspirováno soutěžními speciály skupiny B, kralujícími světovým rallye v osmdesátých letech. Linie karoserie, ozdobené velkým přítlačným křídlem nad zadním oknem, a především pohled na techniku ukrytou pod nimi ovšem odhalují, že tento model vychází z crossoveru Fornasari 600.

Základem třídveřového hatchbacku se čtyřmístným interiérem je tedy i zde trubkový rám, v jehož přídí mohou být uloženy vidlicové osmiválce značky Chevrolet o objemu 6,2 nebo 7,0 l či přeplňovaný vznětový šestiválec o objemu 3,0 l. Převodovky jsou k dispozici šestistupňové manuální i automatické. Stálý pohon všech čtyř kol rozděluje točivý momentu mezi přední a zadní kola v poměru 40:60. Dynamické schopnosti vozu s rozvorem náprav 2750 mm, celkovou délkou 4300 mm, šířkou 2040 mm a výškou 1550 mm jsou stejné jako u modelu 600.  

Fornasari Racing Buggy se svými ostře řezanými liniemi, inspirovanými letounem Lockheed F-117 Nighthawk, se představilo v roce 2010 a stejně jako u ostatních modelů značky je i jeho základem prostorový trubkový rám v kombinaci s ocelovými plechy. Na rozdíl od svých příbuzných nabízí možnost provedení s odnímatelnými dveřmi a záleží jen na budoucím majiteli, jestli se rozhodne pro luxusní nebo spartánské provedení interiéru či verzi pro starty v dálkových soutěžích typu Rallye Dakar.

Nabídka pohonných jednotek je naprosto identická jako u rodiny crossoverů značky Fornasari, což znamená, že lze vybírat z vidlicových osmiválců o objemu 6,2 a 7,0 l nebo třílitrového turbodieselu. Shodná je rovněž nabídka převodovek. Pohon všech kol je samozřejmostí. Fornasari i pro Racing Buggy s rozvorem náprav 2750 mm, celkovou délkou 4400 mm, šířkou 2060 mm a výškou 1720 mm uvádí, že v nejvýkonnějším provedení zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,8 s. Maximální rychlost se má pohybovat kolem 280 km/h.

Fornasari Hunter se čtyřdveřovou karoserií svým vzhledem navazuje na linie modelu Racing Buggy. SUV s rozvorem náprav 3000 mm, celkovou délkou 4800 mm, šířkou 2100 mm a výškou 1980 mm sdílí nabídku pohonných ústrojí s Fornasari 99 a má se stát prvním zástupcem značky s hybridním pohonem, ale prozatím je tento model prezentován jen prostřednictvím vizualizací. Nejnovější projekt pak představuje moderně tvarovaný speedster, k němuž prozatím nejsou zveřejněny bližší informace s výjimkou několika náhledů a jména Fornasari GTS.  

Zdroj: Fornasari Europe ltd

Související články

Témata
Související články Fornasari
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku