Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak nezapadnout: Fornasari je průkopník zvláštních SUV a crossoverů

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Malá italská společnost Fornasari patří mezi průkopníky módy luxusních SUV a crossoverů. Zároveň je výrobcem přitažlivých sportovních vozů, ukrývajících pod liniemi ve stylu padesátých let moderní techniku.

Giuseppe Fornasari na počátku devadesátých let dvacátého století začínal s dovozem vozů Chevrolet Corvette do Itálie. Tyto automobily nejen prodával, ale rovněž upravoval pro závody. Vášeň pro výkonné vozy zdědil po svém otci. Ten totiž v padesátých letech dvacátého století patřil mezi zkušené závodní jezdce s vozy značky Maserati.

 

Proměnu z dovozce a úpravce ve výrobce automobilů zahájil Giuseppe Fornasari v roce 1999, když společně se skupinou přátel založil v italském Montebello Vicentino společnost Fornasari. První model nové značky nesl jméno Le Mans a jeho základem se stal Chevrolet Corvette čtvrté generace v úpravě společnosti Callaway, od nějž se lišil novým řešením předních i zadních partií karoserie a byl nabízen jako roadster s plátěnou střechou i jako kupé s odnímatelným panelem střechy.

 

Fornasari se v prvním desetiletí jednadvacátého století odklonilo od klasických sportovních automobilů a již tehdy se zařadilo mezi průkopníky v oblasti výkonných SUV a crossoverů. Fornasari RR450 z roku 2003 totiž představovalo spojení vozů třídy GT a SUV ve třídveřové karoserii s osmiválcem ukrytým v dlouhé přídí, jehož dárcem byl Chevrolet Corvette. Na tento dodnes velmi odvážný typ navázala malá italská automobilka řadou dalších modelů, figurujících v její nabídce dodnes.

 

 

 

Fornasari 99, které bylo původně uvedeno koncem prvního desetiletí jednadvacátého století pod označením RR99, upoutalo k malé italské značce, jako jedna z evolucí modelu RR450, největší pozornost. V době, kdy bylo Porsche Cayenne stále ještě vnímáno, jako odvážný krok výrobce sportovních vozů a BMW X6 působilo jako z jiné planety, totiž Fornasari 99 nabídlo vzhled kombinující linie GT s dlouhou přídí, čtyřdveřového kupé a liftbacku s vyšší stavbou SUV.

 

Karoserie modelu 99 s řadou povrchových panelů je i deset let od svého představení vnímána jako kontroverzní, za což vedle svého vzhledu vděčí i hojnému využití komponentů z produkce luxusních automobilových značek. Původ obou párů dveří lze hledat u modelu XF značky Jaguar, zatímco přední světlomety daroval Aston Martin a zadní svítilny byly původně určeny pro Lamborghini.

 

Fornasari 99 s rozvorem náprav 3250 mm má celkovou délku 5200 mm, šířku 2180 mm a výšku 1850 mm. Základem vozu je prostorový trubkový rám, v jehož přídí může být uložen vidlicový osmiválec z produkce koncernu General Motors, který je k dispozici v několika provedeních s objemy 6,2 l nebo 7,0 l, výkony od 368 do 552 kW (500 až 750 k) a točivým momentem 680 až 807 N.m. Alternativou k osmiválcům je přeplňovaný vznětový šestiválec VM Motori, který z objemu 3,0 l poskytuje nejvyšší výkon 184 kW (250 k) a točivý moment 550 N.m. Převodovky jsou k dispozici šestistupňové manuální i automatické. Stálý pohon všech čtyř kol rozděluje točivý momentu mezi přední a zadní kola v poměru 40:60.

 

Luxusní crossover se standardně pohybuje na 20palcových kolech, ale Fornasari nabízí široký výběr kol ve velikostech 16 až 23 palců. Zavěšení kol a odpružení umožňuje propružení v rozsahu 240 mm. Brzdový systém schopný zkrotit 1850 kg vážící vůz dodává GM nebo Brembo. Fornasari RR99 má podle údajů výrobce dosahovat ve svém nejvýkonnějším provedení maximální rychlosti 320 km/h, akcelerovat z 0 na 100 km/h za 3,8 s a bez problémů zvládnout jízdu po asfaltu i v terénu.

 

 

 

Fornasari 600 je po technické stránce spřízněno s modelem 99, s nímž sdílí paletu pohonných jednotek i převodovek a konstrukci podvozku s pohonem všech kol a schopností jízdy v terénu. Zároveň je i přímou evolucí modelu RR450. Na něj vedle trubkového rámu, tvořícího základ tohoto modelu, odkazuje i třídveřovým provedením své karoserie s pětimístným interiérem.

 

Kombinace výkonného GT a SUV s rozvorem náprav 3000 mm, celkovou délkou 4400 mm, šířkou 2060 mm a výškou 1670 mm má při pohotovostní hmotnosti 1650 kg s nejvýkonnějším provedením sedmilitrového osmiválce dosahovat podobných dynamických schopností jako čtyřdveřový model 99, což znamená akceleraci z 0 na 100 km/h za 3,8 s.

 

Fornasari Tender přímo vychází z modelu 600, od nějž liší prakticky jen provedením zadních partií karoserie, protože za svou dvoudveřovou kabinou má krátkou otevřenou ložnou plochu, ale i přesto ve svém interiéru nabízí prostor pro až pět cestujících. Po mechanické stránce je Tender naprosto identický s modely 99 a 600, což se promítá i do shodných dynamických schopností.

 

Pick-up v poněkud netradičním pojetí sází vedle svých výkonů podobně jako jeho příbuzní i na luxus. Kabina proto nabízí vybrané materiály a moderní multimediální systémy, zatímco korba je obložena vybranými druhy vzácných dřevin a připomíná palubu luxusní jachty, jíž se model Tender přibližuje i stylem a tvarováním své střechy spolu s jejími sloupky a bočními okny.

 

 

 

Fornasari GT 311 Gigi představuje svým zaměřením i použitou technikou návrat ke kořenům značky. Zároveň připomíná vášeň zakladatele automobilky Fornasari pro sportovní a závodní vozy, kterou v něm probudil jeho otec, protože je inspirován vozem značky Maserati, s nímž se Gigi Fornasari účastnil v roce 1956 slavného závodu Mille Miglia.

 

Dvoumístné kupé se tedy liniemi své hliníkové karoserie vrací do padesátých let, ale techniku ukrytou pod nimi má naprosto současnou. Fornasari podobně jako v případě svého prvního modelu Le Mans sází na Chevrolet Corvette. Ten je totiž dárcem kompletního pohonného ústrojí, usazeného v trubkovém rámu a rovněž podstatné části interiéru a prvků výbavy včetně asistenčních a multimediálních systémů.

 

V přídí prostorového trubkového rámu o hmotnosti méně než 150 kg může být usazen jeden z trojice nabízených vidlicových osmiválců značky Chevrolet. Základem je LS3 o objemu 6,2 l s nejvyšším výkonem 368 kW (500 k) a točivým momentem 680 N.m. Střed nabídky představuje sedmilitrový LS7 o výkonu 405 kW (550 k) a točivém momentu 748 N.m. Vrcholem je pak LS9, poskytující z objemu 6,2 l nejvyšší výkon 478 kW (650 k) a točivý moment 800 N.m. Tyto hodnoty mohou prostřednictvím šestistupňové manuální nebo automatické převodovky mířit ke kolům zadní nebo obou náprav.

 

Fornasari uvádí, že model GT 311 Gigi s rozvorem náprav 2650 mm, celkovou délkou 4140 mm, šířkou 1940 mm, výškou 1300 mm a pohotovostní hmotností 1000 kg zvládne ve svém nejvýkonnějším provedení akceleraci z 0 na 100 km/h za 3,5 s a dosáhne maximální rychlosti 340 km/h. Dvoumístné kupé, které bylo k vidění i během letošního autosalonu v Ženevě, se má dočkat i provedení Le Mans, určeného pro závodní okruhy a odkazujícího na první Fornasari. Pro běžné silnice je naopak určen od kupé odvozený dvoumístný roadster s plátěnou střechou a označením GTS 311 Gigi.

 

 

 

Fornasari Gruppo B svým označením dává jasně najevo, že je inspirováno soutěžními speciály skupiny B, kralujícími světovým rallye v osmdesátých letech. Linie karoserie, ozdobené velkým přítlačným křídlem nad zadním oknem, a především pohled na techniku ukrytou pod nimi ovšem odhalují, že tento model vychází z crossoveru Fornasari 600.

 

Základem třídveřového hatchbacku se čtyřmístným interiérem je tedy i zde trubkový rám, v jehož přídí mohou být uloženy vidlicové osmiválce značky Chevrolet o objemu 6,2 nebo 7,0 l či přeplňovaný vznětový šestiválec o objemu 3,0 l. Převodovky jsou k dispozici šestistupňové manuální i automatické. Stálý pohon všech čtyř kol rozděluje točivý momentu mezi přední a zadní kola v poměru 40:60. Dynamické schopnosti vozu s rozvorem náprav 2750 mm, celkovou délkou 4300 mm, šířkou 2040 mm a výškou 1550 mm jsou stejné jako u modelu 600.  

 

Fornasari Racing Buggy se svými ostře řezanými liniemi, inspirovanými letounem Lockheed F-117 Nighthawk, se představilo v roce 2010 a stejně jako u ostatních modelů značky je i jeho základem prostorový trubkový rám v kombinaci s ocelovými plechy. Na rozdíl od svých příbuzných nabízí možnost provedení s odnímatelnými dveřmi a záleží jen na budoucím majiteli, jestli se rozhodne pro luxusní nebo spartánské provedení interiéru či verzi pro starty v dálkových soutěžích typu Rallye Dakar.

 

Nabídka pohonných jednotek je naprosto identická jako u rodiny crossoverů značky Fornasari, což znamená, že lze vybírat z vidlicových osmiválců o objemu 6,2 a 7,0 l nebo třílitrového turbodieselu. Shodná je rovněž nabídka převodovek. Pohon všech kol je samozřejmostí. Fornasari i pro Racing Buggy s rozvorem náprav 2750 mm, celkovou délkou 4400 mm, šířkou 2060 mm a výškou 1720 mm uvádí, že v nejvýkonnějším provedení zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,8 s. Maximální rychlost se má pohybovat kolem 280 km/h.

 

 

 

 

Fornasari Hunter se čtyřdveřovou karoserií svým vzhledem navazuje na linie modelu Racing Buggy. SUV s rozvorem náprav 3000 mm, celkovou délkou 4800 mm, šířkou 2100 mm a výškou 1980 mm sdílí nabídku pohonných ústrojí s Fornasari 99 a má se stát prvním zástupcem značky s hybridním pohonem, ale prozatím je tento model prezentován jen prostřednictvím vizualizací. Nejnovější projekt pak představuje moderně tvarovaný speedster, k němuž prozatím nejsou zveřejněny bližší informace s výjimkou několika náhledů a jména Fornasari GTS.  

 

Zdroj: Fornasari Europe ltd

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Doporučujeme

Související články Fornasari