Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak odhadnout škodu po vichřici: Půlku starých aut už se nevyplatí opravit!

Petr Slováček
Diskuze (0)

Udělala vám škodu vichřice Eberhard, která se minulý týden prohnala Českem rychlostí až 206 km/h? Poradíme, jak odhadnout náklady na opravu auta, jestliže nejste pojištěni a žádný likvidátor k vám tudíž nepřijde.

Během druhého březnového víkendu napočítali hasiči skoro tři tisíce výjezdů kvůli silnému větru. Lámaly se stromy, létaly tašky a plechy ze střech. „Nejvíc výjezdů měli hasiči v Jihočeském, Plzeňském a Středočeském kraji. Nejčastěji jsme odstraňovali stromy a větve. Ty padaly na vše, co jim přišlo do cesty,“ potvrdila nám mluvčí Hasičského záchranného sboru ČR Nicole Zaoralová s tím, že často museli hasiči zdvihat stromy spadlé právě na zaparkovaná auta.

Napočítali přitom jak vozy zcela rozmačkané, tak poškrábané laky, plechy a rozbitá skla. Škody napříč republikou jdou do milionů. Pojišťovny hovoří o největším orkánu za posledních jedenáct let! A poškození se se svými nároky teprve hlásí, takže se likvidátoři v posledních dnech nezastaví.

Kdo to zaplatí?

 

V minulých dnech se bohužel stávaly i dopravní nehody, kdy strom padl přes cestu a auto do něj narazilo. „Například jen ve Středočeském kraji bylo takových případů hned třináct,“ vypočítává mluvčí hasičů Zaoralová.

A co dělat? Pokud máte auto havarijně pojištěno nebo připojištěno na živly k povinnému ručení, zabraňte dalšímu poškození třeba deštěm (jak nařizuje každá pojistná smlouva) a přivolejte likvidátora hned, jak to bude možné.

Po prostudování smluv možná zjistíte, že se dá škoda na autě uplatnit třeba z pojištění domácnosti, pokud se stala pádem střechy. „Jestliže přitom ale spadlo něco, co by odfoukl i slabý vánek, pojišťovna nemusí škodu uznat,“ varuje Václav Bálek z Allianzu a upozorňuje i na možnost domáhat se škody po obci, pokud to byl její majetek. Ačkoliv ze zákona nemusí, může mít pojištění odpovědnosti i pro řádění živlů. Naděje na úspěch každopádně není stoprocentní.

Někdy se ani nevyplatí

 

V ostatních případech bohužel máte smůlu a opravu zaplatíte ze své kapsy. Často se nás ptáte, kdy má ještě smysl staré auto spravovat. Na to ale není jednoduchá odpověď. „Odhad je velmi individuální, ani podle jedné fotky nejsem schopen přesně vyčíslit náklady na opravu,“ nejprve zchladil naše nadšení Pavel Máša z Centra likvidace pojistných událostí v Kooperativě, když jsme mu ukazovali snímky od hasičů.

Dnes a denně přitom totéž řeší motoristé na silnici s otázkou, zda vznikla škoda nad 100.000 korun, kdy mají přivolat policisty.

Jenže běžní laici odhad netrefí. Dokonce na toto téma vznikla na Vysokém učení technickém v Brně diplomová práce s vypovídajícím názvem „Studie pro hodnocení výše škody na vozidle po nehodě běžným řidičem“. „Často si řidič myslí, že oprava je v řádech tisíců korun a výše majetkové újmy přesahuje desítky tisíc korun, u dražších vozidel jsou to i stovky tisíc,“ píše autor vědecké práce Aleš Benda. Současně upozorňuje na fakt, že lidé podceňují další škodu na předmětech uložených v au . „Většina řidičů do výše

majetkové újmy nezapočítává poškozený majetek ve vozidle. Ten může zejména u starších vozidel velice významně ovlivnit celkovou výši majetkové újmy,“ končí autor. Přejeme vám, ať to sami nikdy nemusíte řešit! „V případě výměny částí skeletu je už oprava u starých aut neefektivní,“ krčí rameny likvidátor Pavel Máša s tím, že pokud se u desetiletých a starších vozů sečtou náklady na opravu, nemá už v polovině případů ani smysl o ní dál uvažovat…

Víte, že...

… pokud při nehodě vystřelí airbag, doporučují likvidátoři vždy volat policii? Výsledná škoda se totiž obvykle dostane nad 100.000 Kč.

 

Kolik stojí oprava?

 

Odhady berte jako orientační, vycházejí z průměrné ceny oprav a práce v ČR podle zkušeností likvidátorů. Zásadně mohou narůst po rozebrání auta, kdy se zjistí další škody. Ovšem je to pro vás vodítko, že pokud kamarád Franta v sousední garáži dokáže nalakovat kapotu pod čtyři tisíce ve srovnatelné kvalitě, měli byste se ho držet zuby nehty!

 

Střecha - 5000 Kč

Jen za samotný lak střechy počítejte kolem pěti tisíc. Cenu navyšuje počet hodin karosářské práce. Klempíř si bere kolem 500 Kč za hodinu. Jestliže dojde k poškození složitého mechanismu otevírání, nebo u kabrioletů, jsou ceny oprav několikanásobné. Pokud se zbortily střešní sloupky, nemá smysl u staršího auta uvažovat o opravě.

Kapota - 5000 Kč

Lakýrník počítá kolem 4000 korun za díl, k tomu připočtěte čas na přípravu podkladu. U nových dílů se sice ušetří na karosářské práci, zato je dražší nástřik, protože se musí na rozdíl od původních součástek lakovat i zespodu.

Celá karoserie - 30.000 Kč

Částka se může vyšplhat až do sta tisíc korun u dražších laků, velkých aut a zejména v případě větších karosářských prací na skeletu. Drobné důlky je možno vymáčknout už od sta korun za jeden při větším počtu.

Okno - 4000 Kč

U felicie s oknem v gumě stačí na výměnu dva a půl tisíce. Moderní auta s lepenými skly startují na 4000 Kč. Ale třeba velká MPV s antirefl exními okny s vyhříváním mají skla v řádu desítek tisíc korun. Okno na nový Ford Edge stojí 32.881 Kč. Ale i na obyčejný litrový Ford Focus aktuální generace vyjde sklo na 21.076 Kč a na Kiu Ceed nemalých 12.376 Kč.

Zavalení - totální škoda

Pokud vám na auto padne strom nebo se složí střecha, rovnou ho oplakejte. Likvidátoři v takových případech sledují poškození celého skeletu, často úplné zlomení karoserie. Tam už není co spravovat, ani prodávat na součástky. Můžete leda rovnou přemýšlet, jak nejvýhodněji zajistit ekologickou likvidaci.

 

Anketa: Mohu jako laik odhadnout výši škody?

Václav Bálek, Allianz: Velmi obtížně. Zatímco u aut poškozených povodní se dá poznat efektivita opravy už podle toho, kam voda sahala, u ostatních živelných škod se posuzuje individuálně. Tam obecně platí, že pokud bylo auto zatopeno až po palubní desku, už nemá smysl ho opravovat.

Jan Marek, Generali: Laik těžko odhadne. I naši proškolení mobilní technici k tomu mají v tabletu promyšlený software. Každému majiteli staršího auta bych doporučil pojištění proti živlům, aby to nemusel řešit. Pro starší vozy jsou za lepší ceny.

Milan Káňa, Kooperativa: Pro laika je určení výše škody na vozidle obtížné. A to zejména u starších vozidel. I zdánlivě malé poškození, které zasáhne do nosných částí vozidla, totiž může znamenat, že se vozidlo už nevyplatí opravovat. Pokud tedy motorista nemá sjednané příslušné pojištění proti živelným škodám, má asi jedinou šanci. Vyfotit co nejpodrobněji poškození a na základě fotografi í zkonzultovat možnou výši škody a případnou rentabilitu opravy v nějakém, v tomto případě i neznačkovém servisu.

Petr Slováček
Diskuze (0)

Doporučujeme