Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se jezdí s domíchávačem: S betonem v zádech

Svět motorů Svět motorů 3. 8. 2013 • 03:36
14
8
Zobrazit náhledy (14)
Nájezd na stavbu musí být opatrný. Stavaři ale pro domíchávače připravili místo, kde mohou zastavovat. Radek Zrník si pak natočí koryto, kterým za pár okamžiků projede několik kubíků betonu. Než se tak ale stane, musí stavař transportní nádobu nastříkat olejem, aby z ní beton lépe klouzal. Na základně čeká mix důkladná očista. Kromě vody je použitý i hrubý štěrk. Ten se v bubnu smíchá s vodou. Pak je obsah vyprázdněn a štěrk se sítem oddělí a vrací zpět do sila. A protože i vypouštění šedivé břečky stroj zašpiní, musí být opět očištěn. Abarth Buben může být ovládán i z pohodlí kabiny Abarth Souboj generací. Tatry jsou výborné, jen uvezou o polovinu méně než současné zahraniční nástavby. Navíc neplní přísné ekologické limity. Stará, ale dobrá „osmsetpatnáctka“ tak pomalu vyklízí pole. Řidič musí s domíchávačem zajet přesně na místo určené stavařem. Na stavbě přitom musí dávat pozor, průjezdy jsou obvykle velmi úzké. K odření stačí i malé zaškobrtnutí. Karambol se může stát snadno. Viníka pak lehce odhalí kamera nainstalovaná na předním skle.
Vyzkoušeli jsme si jízdu s domíchávačem, který umí převézt až devět kubíků betonu. Kupodivu to s moderním podvozkem není nic těžkého.

Na ploše betonárky na pražském Kačerově byste mohli smažit vajíčka, jak je za letního slunka rozpálená. Okolo nás ale kmitají desítky domíchávačů, betonových pump i malých náklaďáků. Horko nehorko, stavět se musí i v parnu. Vítáme se s řidičem Radkem Zrníkem, který bude naším průvodcem. „Dopoledne odvezeme dva a půl kubíku na stavbu bytů do ulice Komunardů. Pak uvidíme, co bude,“ říká muž, který s mixem, jak se vozidlům v hantýrce říká, jezdí už čtyři roky.

„V letním počasí je dobré si obří buben ochladit,“ radí Radek a najíždí k vodní pumpě. Následuje ostříkání celé konstrukce a výplach. Voda, která zůstane po ochlazení uvnitř, musí ven, aby se nenarušila receptura. Následuje nájezd pod násypku a čekání na okamžik, až dispečer naloží počítačem namíchanou šedivou hmotu. „Buben se musí při nasýpání otáčet tak, aby šroubovice beton nabírala dovnitř,“ upozorňuje. „Jde to poměrně rychle, takže buben musí běžet na plné otáčky, aby se násypka nezahltila,“ dodává. Nasypání dvou a půl kubíku betonu trvá zhruba dvě minuty. Ačkoliv je nástavba na podvozku Volva FMX poloprázdná, násypka zůstává po naplnění hodně zašpiněná.

Dalším stanovištěm před výjezdem ze základny je tedy opět pumpa a ke slovu se hlásí i tlakové čištění. „V horku zbytky dost rychle tvrdnou a později jdou hůře dolů,“ vysvětluje.

Tatry do výslužby

Po cestě do Holešovic potkáváme několik starších Tater 815 se stejnou nástavbou. Ty ale čeká černý osud – moderní automobilové podvozky totiž nabízejí daleko lepší parametry. Náklaďáky české provenience tak ustupují do pozadí. „Nová auta mají silnější motory, lepší podvozky i prostupnost terénem a samozřejmě také komfortnější kabiny, navíc klimatizované,“ vyjmenovává řidič přednosti zahraničních tiráků. Doplňme, že staré tatrovácké agregáty nesplňují ani přísné ekologické limity.

Provoz s obřím domíchávačem je ve větších městech specifický. Řidič se setkává s místy, kde jsou úzké průjezdy, nebo oblastmi ucpanými vozy. „Je to velice pestré, důležitá je opatrnost a přehled o autě,“ dozvídáme se.

Nasype tam, kam chtějí

Když přijíždíme na stavbu, musí se šofér předpisově obléci do vesty a na hlavu posadit helmu. „Nacouvám přesně k místu, kam mi určí mistr. Směr otáčení bubnu změním tak, aby šroubovice obsah vysýpala ven. Koryto nastavíme rovnou nad zásobník navěšený na jeřáb. Beton tak bude transportován přesně tam, kde ho dělníci potřebují,“ hlásí nám šofér při čekání na pracovníka. Za pár desítek minut míříme zpět na Kačerov.

Na základně čeká kovového cvalíka další očistný proces. Je ale důkladnější než na začátku. Kromě ručního mytí wapkou musí být rotující nádrž zasypaná hrubým štěrkem. „Omlátí se poslední zbytky. Pak do systému opět zavedu vodu a později kaši vypustím u speciálního stanoviště. Tam se kamínky oddělí a budou opět použity do betonové směsi,“ zmiňuje Radek další nezbytný proces.

Nástavba to snese

Odpoledne se otočíme ještě na stavbě kancelářských prostor v Karlíně. Mix je plný po násypku a zejména v kopcích to poznáváme. Motor sice ochotně táhne, rychlost je ale daleko nižší, než když jsme vezli pár nicotných kubíků. Aby také ne. Devět kubíků představuje zhruba osmnáct tun. „K tomu připočtěte váhu vozidla, naložený kolos tak má dvaatřicet tun,“ vypočítává Radek Zrník. „Ale ani s takovým nákladem není nástavba vratká, beton s ní moc necvičí a podvozek příliš neměkne. Tyhle vozy jsou na to připravené,“ chválí techniku.

Volvo FMX s nástavbou Schwing Stetter
Motor Volvo D13K
Výkon 338 kW
Toč. moment 2300 N.m při 950–1400 ot./min
Převodovka devítistupňová manuální
Max. rychlost 90 km/h
Pohon 8x4
Objem bubnu 9 m3
Hmotnost kolem 14 tun (prázdný)
Cena kolem 3 000 000 Kč

Autor: Josef Holek, Svět motorů

Témata
Avatar - Barrichello
4. 8. 2013 19:04
Re: porovnanie
větší výkon měli pouze sovětské nosiče střel SCUD atd jako Byly MAZ či ZIL, kde byly budto dva motory V8 nebo motor V12 38 litrů od výkonu až 500 HP
4. 8. 2013 09:39
porovnanie
Pan redaktor: Josef Holek

Tento clanok, co Ste napisali ma asi taku hodnotu ako porovnat skoda favorit vs. hyundai i20.

S vodicom co uz jazdi 4 roky ( neviem ci 4 roky jazdi s tykymto niecim, chyba informacia kolko rokov praxe ma s cim )

teraz zopar informacii:

1. Ano stara Tatra 815 v 90. rokoch mala motory: 15 liter V 10 208kW co nebolo nejako moc, ale vdaka prevodovke vedela velmi vela prejst a aj velmi prudke stupania. Davali este 19 liter V 12 235 alebo 265kW ( pre vojenske auta ). Verte mi ani konkurencia vtedy nemala nejake vykonne motory.

2. Ked porovnavame nove Volvo tak aj nova Tatra. Pisete ako plni Eu normy a ma vykon. Dovolte aby som Vam dal do pozornposti udaje Tatry.
Tatra Phoenix ma vykon od 265-375 kW a EU 5.

Tatra ako jediny vyrobca nakladnych vozidiel dokazalo mat vzduchom chaldenych motor s normou EU 5.

3. Pisete v com vsetkom je lepsia konkurencia a spominate prejazdnost. Konstrukcia podvozku Tatra - centralna rura a nezavisle zavesenie kazdeho kolesa umoznuje Tatre perfektu prejazdnost a tuhost.

[odkaz]

aj konkurencia potrebuje niekedy pomoc :-)

[odkaz]

Tu su priklady, kde prebehli skutocne merania:

[odkaz]

vojenske porovnanie:

[odkaz]
Avatar - m.z.
3. 8. 2013 23:10
Re: Tatra
Mě rozesmála ta lepší průchodnost terénem, celá reportáž je trapná.
Avatar - T613
3. 8. 2013 18:53
Tatra
Zajímalo by mě, které NOVÉ náklaďáky od Tatry nesplňují ekologické limity? Terrno a Phoenix splňují Euro V, Phoenix bude mít od příštího roku Euro 6. Přesně tak, jak je požadováno. A ke komfortu - i to staré terrno má klímu, Phoenix je hodnocen jako nejkomfortnější nákladní automobil s pohonem všech kol.
Nj, ale co bychom chtěli od PR článku, kde se "porovnává" nový nákladní vůz se starým autem, které se už ani nevyrábí.
Avatar - Uživatel_5340709
3. 8. 2013 16:52
Re: Na tatře mám čtrnáct kubíků
Jo, jo >:D i video tehdy nebylo špatné, hlavně předjíždění po delší polňačce, to nemělo chybu. :-!

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku