Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se jezdí ve Spojených arabských emirátech: Benzinové orgie

I  bankomat se ovládá z chladu klimatizovaného auta, což jsme museli vyzkoušet.
Vykračujeme si dubajskou ulicí, díváme se do zahrad a v jedné stojí batmobil. Se značkami a zjevně používaný.
Vykračujeme si dubajskou ulicí, díváme se do zahrad a v jedné stojí batmobil. Se značkami a zjevně používaný.
Vykračujeme si dubajskou ulicí, díváme se do zahrad a v jedné stojí batmobil. Se značkami a zjevně používaný.
23 Fotogalerie
Diskuze (60)
Spojené arabské emiráty jsou dnes dostupnou exotikou. Půjčit si auto a projet zemi, kde levným benzinem pohrdají, stojí za to.

Dubaj nebo Abú Dhabí obvykle evokují luxus a světová nej: nejluxusnější hotel, nejvyšší budova, největší obchodní centrum, jediný existující bankomat na zlato… Svět ropných šejků ale můžete poznávat i skromněji. Do Dubaje dnes doletíte za pár tisíc, auto na týden si půjčíte už za tři tisíce. Když vyrazíte mimo turistická centra, seženete i dostupné ubytování, a hlavně nasbíráte spoustu zážitků a neznámých pocitů. Třeba jaké to je, tankovat litr za necelých dvanáct korun.

Místní lidé jsou bez výjimky zaměstnanci státní správy (fyzicky pracují jen přistěhovalci), k tomu podnikají, obchodují, nemusí platit daně, a tak se

topí v penězích. Nad benzinem pohrdavě mávnou rukou a obří nádrže svých off-roadů a supersportů bezmyšlenkovitě plní po hrdlo několikrát za den.

Když začnete hledat informace o dopravě v SAE, zasype vás internet výhrůžkami o nebezpečném chaosu plném agrese a drastických statistik nehodovosti. Naše zkušenost z týdenního projíždění všech sedmi emirátů je ale opačná – většinou pořádek a disciplína.

Cedule ve městech nejčastěji předepisují 60 km/h, na větších bulvárech pak i 80 nebo 100 km/h. Po dálnicích jsme směli jet stodvacítkou, což bylo někdy o nervy – rovné jak podle pravítka, hladké a kromě ucpané spojnice Dubaje s Abú Dhabí dobře průjezdné. Záplava radarů a pověstná přísnost systému nám ale nedovolily šlápnout pořádně na plyn. Ono bohatě stačí, že cizinec v autě z půjčovny je sám o sobě snadnou kořistí policie, která vás pro jakékoli podezření může hodiny vyslýchat a za přestupek nebo alkohol v krvi nemilosrdně zavřít. Je pravda, že místní boháči si s rychlostními limity zas tak hlavu nelámou, daleko víc ale Evropana vyvedou z míry nepředvídatelní kamioňáci, často z Indie a Pákistánu. Ti přivážejí na silnice vlastní pravidla – tedy žádná. Na ně vážně pozor!

V emirátech najdete čtyři značky čerpacích stanic, četností vede Adnoc – vždy s obsluhou, myčkou (za špinavé auto hrozí pokuta) a jednotnými cenami 1,72 dirhamu za litr naturalu. To je 11,50 Kč, opovrhovaná nafta stojí 16,50 Kč. Je to málo, ale v sousedním Ománu natankujete ještě o polovinu levněji. Nádrž doplňte klidně preventivně, i na hlavním tahu jsme na pumpu čekali přes 80 km.

Lepší než jet do Ženevy

Na světových autosalonech po nich slintáme, na ulici je pronásledujeme s foťákem – exotická auta nadšencům zvednou náladu a zrychlí krevní oběh.

Pak se jdete v Dubaji vyvětrat před hlavní vchod největšího nákupního centra na světě a nestačíte lapat po dechu. Tamní boháči využívají k parkování

výhradně ochrankou střežený pruh VIP, do kterého skládají jeden skvost za druhým. Tyhle fotky nám zabraly slabou čtvrthodinku. Zkuste něco podobného nachytat v Praze na Chodově…

Dubajský šejk a premiér země Muhammad ibn Rašíd al-Maktúm používá několik identických Mercedesů G 63 AMG s registrační značkou 1. Lidé milují šejka, a proto milují i géčko. Nikde na světě jsme jich nepotkali tolik, navíc prakticky každé je upravené prestižní divizí AMG. Nebo dílnou Brabus jako šestikolka za 16,5 milionu korun. Vzhledem k pětimístné registrační značce jde ale o nějakého chudáka. Čím vlivnější a zámožnější člověk, tím nižší číslo na autě vozí.


Trochu jiné závodění

Navštívili jsme zákulisí závodního okruhu Yas Marina Circuit v Abú Dhabí, kde se jezdí například formule 1. V garáži závodnické školy panují zajímavé poměry: radicaly, aston martiny, mercedesy v úpravě AMG a pro začátečníky Renaulty Clio RS. Na zdejší motokárové trati nás hnala vpřed aura sousedního Ferrari Worldu.

Vstoupit do diskuze (60)