TEST Volvo EX30 Twin Motor Performance – Minimalismus na úkor bezpečnosti?
Přes čtyři stovky koní, pohon všech kol a dechberoucí zrychlení. Tohle všechno dalo Volvo do malého městského crossoveru a vytvořilo tak jeden z nejúspěšnějších elektromobilů na evropském trhu.
Design, interiér
Malé elektrické Volvo jsem přebíral potmě. To vynikly promyšlené barevné kombinace osvětlení interiéru, ze kterých sálal švédský klid. Vše působilo příjemně minimalisticky a auto udělalo pozitivní první dojem.
EX30 je po teslách nejprodávanější elektromobil v Evropě. Vůz se zjevně trefil do toho, co zákazníci hledají – malé stylové auto s dostatečným výkonem a zajímavou cenou v základním provedení. K ní je ale třeba dodat, že je zajímavá ve vztahu k tomu, že je to volvo. A jak moc je to opravdu volvo, je taky otázka. EX30 se totiž vyrábí v Číně po boku sesterských modelů Zeekr X a Smart #1.
Design auta mi přišel sympatický, byť všechna další Volva mi přijdou o něco hezčí. Jde ale o subjektivní pocit. Interiér je příjemný svým minimalismem i zpracováním. Jenže auta nejsou jen o vzhledu. Minimalismus se odrazil i ve složitějším ovládání a složitější cestě k informacím, protože před volantem žádný displej není.
Zajímavostí je, že sesterský zeekr displej před volantem má a volvo, stavící svou image na bezpečnosti, jej nemá. Zvolené řešení, tedy integrovat všechno do jednoho displeje po vzoru menších tesel, vede k poměrně velkému rozptylování řidiče.
Za problematický bych tak považoval rychloměr, který je na středovém displeji, tedy dál ze zorného pole řidiče. Proto při snaze dodržovat rychlostní limit bez tempomatu mohou být oči opravdu často mimo vozovku. To se nejspíše projevilo i v kalibraci asistentů, které hlídají pozornost. Řada aut řidiče peskuje, že na displej kouká moc dlouho, tady však výstraha jen tak nepřišla.
Věnování pozornosti provozu vpředu je omezené, i když třeba chcete napevno rozsvítit světla. Automatika totiž v tomto případě ani za silného deště, na rozdíl od dalších volv, nerozsvítí potkávací světla; dlužno však dodat, že i při jízdě s denním svícením EX30 svítí i vzadu.
Na světla tu není pevný ovladač někde na levé straně od volantu či na páčce. Vpravo dole na displeji se musíte trefit na autíčko, v dalším menu kliknout na „Vnější osvětlení“, v dalším menu kliknout na ikonku světlometů, přečíst si varování, že se chystáte zapnout světlomety, a že je třeba to potvrdit na volantu, potvrdit to na volantu a konečně je hotovo. Úkol, který ve většině aut zvládnete během sekundy jediným stiskem tlačítka či pootočením páčky pod volantem, tady na dlouhou dobu svede oči ze silnice.
U tesel se inspirovalo také ovládání zrcátek. Nastavují se přes displej a následně tlačítka na volantu, která ale ne vždy na dotek fungují, jak se očekává. Tady si proto každý rozmyslí, jestli si chce za jízdy výrazněji upravovat sezení. Když jsem vůz přebíral po kolegovi, sedačku jsem si nastavoval tak, aby zrcátka byla ještě dobrá a nemusel jsem na ně sahat. A ani manipulace s tempomatem nefungovala stoprocentně.
Prostornost, nebo spíše útulnost je omezená vlivem vnějších rozměrů. Zde je ale třeba připomenout, že někteří umí centimetry využívat lépe. Třeba Škoda Kamiq je rozměrově velmi podobná, dokáže ale nabídnout výrazně lepší prostornost vzadu i v zavazadelníku. Od EX30 se v tomto směru nedají čekat zázraky. Zavazadelník o objemu 318 litrů a dalších 7 litrů vpředu ale v této kategorii dostačuje.

Motor, jízdní vlastnosti
Dvoumotorový pohon umí zatlačit do sedaček a předjíždění je samozřejmě úplná hračka. Stejně jako u silnějších tesel jde spíše o teleportaci. Je samozřejmé vystartovat zpoza traktoru a být před ním dřív, než byste řekli švec. Zrychlení z nuly na sto proběhne za impozantních 3,6 sekundy. V malém městském hatchbacku pro rodinu!
Po týdnu mi ale přišlo, že je občas výkonu až zbytečně moc. Přitom příplatek za zrychlení supersportů není zas tak velký. Druhý motor, který přidává pohon předních kol i dalších 115 kilowattů výkonu na výsledných 315 kW, vyjde na 60 tisíc korun. To se vyplatí zvážit, přičemž už čtyřkolka sama o sobě je dostatečný důvod. Nevýhodou je ale vyšší spotřeba a tedy i kratší dojezd.
Navzdory velmi vysokému, vlastně supersportovnímu výkonu tohle není auto pro nadšené příznivce rychlé jízdy. Zatáčky lze projet rychleji i s vozy s třetinovým výkonem. To neznamená, že by EX30 jezdila špatně, mezi malými crossovery je na tom velmi dobře. Ale není to sportovní auto a podvozek na to stádo koní prostě nestačí.
Svým pojetím vede řidiče spíše ke klidné jízdě. Jen má obří rezervu pro potřebu výrazné akcelerace, a to ve všech myslitelných situacích – včetně bleskového připojení do proudu aut v levém pruhu na dálnici.
Příklady kompaktních elektrických SUV se silným pohonem | ||||
Model | Volvo EX30 | Mini Countryman | Škoda Elroq | MG4 |
Verze | Twin motor Performance | SE ALL4 | 85 | XPower |
Základní cena modelu | 895.000 | 999.700 | 799.000 | 749.900 |
Základní cena uvedené motorizace | 1.184.000 | 1.183.000 | 1.032.000 | 999.900 |
Výkon | 315 kW | 225 kW | 210 kW | 320 kW |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 3,6 | 5,6 | 6,6 | 3,8 |
Pohon | všech kol | všech kol | zadní (4x4 verze bude později) | všech kol |
Dojezd | 445-450 | 399-432 | 540-581 | 385 |
Baterie (využitelná) | 65 kWh | 65 KWh | 77 kWh | 62 kWh |
Délka (mm) | 4233 | 4445 | 4488 | 4287 |
Šířka (mm) | 1837 | 1843 | 1884 | 1836 |
Výška (mm) | 1549 | 1635 | 1625 | 1516 |
Zavazadlový prostor | 7+318 | 460 | 470 | 363 |
Závěr
Testované Volvo bych si pro sebe nevybral – alespoň takový byl můj první dojem. Tím hlavním důvodem je kompromisní ergonomie. Méně místa vzadu nebo v zavazadelníku bych u této stylovky určitě neřešil.
Jenže když se podíváme na reálnou nabídku na trhu, mohl bych zvážit, že si na ovládání raději zvyknu. Kdo hledá malý, silný a slušně vybavený elektromobil, který má navíc dostatečný dojezd, tak mu z průzkumu trhu nakonec právě tohle auto vypadne jako vhodná volba navzdory ceně testovaného kusu přes 1,3 milionu korun.
Konkurentům totiž vždy něco chybí. Podobně velké elektromobily nemají většinou pohon všech kol, nemají ani výkon přes tři stovky kilowattů, případně nemají značku s nějakou tradicí a servisním zázemím.
Nejlevnější verze modelu | 895.000 Kč (EX30 Single motor, Core) |
Základ s testovaným motorem | 1.184.000 Kč (EX30 Twin motor Performance, Plus) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.259.000 Kč (EX30 Twin motor Performance, Ultra) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.323.500 Kč (EX30 Twin motor Performance Ultra) |
Plusy
Minusy
