Jak to vypadá ve znovuotevřených autosalonech: Dezinfekce každou hodinu
Autosalony po vládních uvolněních 20. dubna znovu otevřely své brány. Jak vypadá prodej v době koronaviru?
Po nuceném zavření kvůli řádění čínské chřipky můžou autosalony (i autobazary) od minulého pondělí přivítat opět své zákazníky. Co se změnilo? Jak prodej probíhá? A je vůbec bezpečný? Pro odpovědi se vydáváme do komplexu Auto Jarov v Praze.
Dezinfikují každou hodinu
Hned u vchodu nás vítá dezinfekce na ruce a přehled základních pravidel, jak se uvnitř ohleduplně chovat. „Doporučení jsme konzultovali s Fakultní nemocnicí Královské Vinohrady,“ staví zdraví na první místo manažer prodeje Auto Jarov Pavel Šlechta. I ostatní kroky se podřizují hygieně. Auta ve výstavním prostoru tady myjí pravidelně každých šedesát minut. Všímáme si též stažených oken u vozidel, jež jsou dole (i přes zvýšenou prašnost) kvůli potřebnému větrání. Inventář předpisů je však daleko delší. Každému zákazníkovi se zde věnuje maximálně jeden prodejce, jemuž nechybějí na rukou ochranné rukavice a na ústech samozřejmě rouška, či se důsledně dbá na povinné dvoumetrové odstupy. „U předváděcích jízd potom platí, že ji může využít pouze jeden klient spolu s naším jedním doprovodem. Ten ovšem vždy sedí na zadním sedadle vpravo,“ poznamenává Roman Kaděra, starající se o prodej vozů Seat. Dodává, že po ukončení trasy následuje obligátní zevrubné vydezinfikování interiéru.
Trend videí
Sami jsme překvapeni, kolik lidí si sem našlo cestu. „V porovnání s hobbymarketem, kde jsem byl před chvílí, jsou to v autosalonech velmi klidné lázně. Strach tedy nemám,“ svěřuje se osmatřicetiletý Radek V., poohlížející se po novém SUV, jež si poprvé detailněji prohlédl díky poskytovaným videím. „Když jsme neměli otevřeno, lidé si oblíbili možnost videohovorů. Náš odborník s nimi prošel pomocí chytrého telefonu kompletně celý vůz a zájemce se tak snáze mohl rozhodnout k pozdějšímu nákupu,“ popisuje Maděra on-line službu zažívající boom. Přesto vzápětí se Šlechtou jednohlasně dodávají: „Videa by měla sloužit coby doplněk, mezistupeň. Za hlavní stále považujeme setkání se zájemcem u nás v kamenném autosalonu, kde mu dokážeme vytvořit přece jen příjemnější atmosféru.“
50 % dolů
Další muž, kterého na Jarově potkáváme, s určitým návalem počítal, a proto si domluvil schůzku dopředu. „Pro lidi, již nechtějí vidět nikoho, vybíráme speciální časy. Což se týká především sobot nebo pozdních odpoledních hodin,“ komentuje Šlechta s tím, že otevírací dobu zkrátili v pracovním týdnu pouze o hodinu – do 18.00. Jinak šlapou ve standardním režimu. „Aktuálně se zamýšlíme nad rozdělením jednotlivých směn, abychom co nejvíce minimalizovali riziko. Všichni zaměstnanci navíc prošli důkladným školením. Takže nám nezbývá už nic jiného než čekat, že se vše vrátí do normálu,“ doufá Pavel Šlechta. Jen během března přišli přibližně o padesát procent prodejů, data z dubna nejspíš rovněž nebudou na žádné velké oslavy. „Na druhou stranu akce, jež teď chystáme, se už pravděpodobně opakovat nebudou,“ říká Šlechta.
Bezkontaktní budoucnost?
Před odchodem z rozlehlého areálu na Praze 3 narážíme ještě na jednoho pána: „Nechat si doručit nové vozidlo před barák je paráda pro spoustu z nás,“ vypráví vitální šedesátník a rázem navazuje: „V březnu jsem si ji tedy domluvil. Bohužel venku tak lilo, že předávka byla na pár minut a já z ní nepobral věru nic. Proto si to dneska nechám hezky vysvětlit.“ Budoucnost bude patřit inovativním a dost jistě také bezkontaktním cestám vábení klientů. Ať již v podobě zmíněných on-line rozhovorů, virtuálních exkurzích do kufru, motoru a spol., či přistavování vozidel před práh domova. Voňavé prostředí autosalonů (pravda, nyní trochu v kombinaci s odérem dezinfekce) však podle nás bude mít své místo ještě dlouho. A nic na tom nezmění internet ani vir z Wu-chanu.