Český trh v březnu 2020 podle segmentů: Pád napříč kategoriemi, GLS, A6 a Superb ale bodovaly
Většina modelů na českém trhu si v březnu meziročně pohoršila. Audi A6, Mercedes-Benz GLC nebo Škody Octavia a Superb patří mezi výjimky, za úspěch se to ale považovat nedá.
Český trh v březnu 2020 podle očekávání hlásí hluboký pád, výsledných 13.685 registrovaných automobilů podle statistik Svazu dovozců automobilů je o 36,3 % méně než před rokem. Byl to nejhorší březen od roku 2009, takhle nízko nespadly registrace ani v období krize (v březnu 2013 činily 13.820 vozů), což se odrazilo i na výsledcích v jednotlivých kategoriích.
Tento trend přitom jistě není jen jednoměsíční záležitost kvůli vyhlášené karanténě. Tato snaha o zpomalení dalšího šíření koronaviru má sice vliv na registrace v březnu kvůli omezení provozu úřadů, až v následujících měsících se ale projeví vliv uzavřených prodejen. Doba mezi samotným objednáním a převzetí vozu a následnou registrací totiž trvá několik měsíců. Prodej nových aut se sice kvůli vládnímu nařízení o uzavření automobilových showroomů přesunul na internet, online prodej ale příliš oblíbený není. Činí jen několik desítek aut denně.
Minivozy
Už březnový přehled je tudíž plný meziročních pádů, přičemž to platí už pro nejmenší kategorii na trhu. Nejvýše tak sice zůstává Škoda Citigo, meziročně však spadla z 209 na 124 registrovaných kusů. V jejím případě se ale jistě projevil i přechod na čistě elektrické provedení – 109 registrovaných exemplářů připadlo na čistě elektrické Citigoe iV, zbytek byly skladové zásoby aut s konvenčním pohonem. Naopak druhý Hyundai i10 patří mezi výjimky s meziročním růstem, konkrétně z 54 na 61 kusů, na což měl vliv letošní příchod nové generace tohoto minivozu na trh.
Nejprodávanější minivozy | |||||
Poř. | Model | Prodeje 3/2020 [ks] | Prodeje 3/2019 [ks] | Prodeje 1-3/2020 [ks] | Prodeje 1-3/2019 [ks] |
1. | Škoda Citigo | 124 | 209 | 539 | 724 |
2. | Hyundai i10 | 61 | 54 | 208 | 110 |
3. | Suzuki Ignis | 47 | 76 | 139 | 151 |
4. | Toyota Aygo | 29 | 32 | 99 | 96 |
5. | Peugeot 208 | 16 | 21 | 70 | 69 |
Malé automobily
Pád trhu se plně projevil i na druhém nejprodávanějším autě na českém trhu a nejprodávanějším malém modelu vůbec. Škoda Fabia se totiž meziročně propadla z 2021 na 1000 registrovaných kusů, tedy na méně než polovinu. Přesto díky své silné pozici nadále s přehledem drží první příčku ve své kategorii. Vždyť druhý v pořadí, Hyundai i20, má na svém kontě 180 registrovaných exemplářů. Právě korejskému hatchbacku, který pomalu vyhlíží příchod nové generace na trh, se tentokrát dařilo, meziročně vyskočil o 71 registrací. V jeho případě měla ale na jeho loňské registrace vliv tehdejší proměna vedení českého zastoupení značky.
Vysoko je pak díky 85 registracím tentokrát Citroën C3 (skončil šestý), nejlepší desítku protentokrát uzavírá Opel Corsa, který nedávno dorazil na trh v nové generaci. Jeho technicky spřízněný sourozenec, Peugeot 208, obsadil sedmou příčku.
Nejprodávanější malé vozy | |||||
Poř. | Model | Prodeje 3/2020 [ks] | Prodeje 3/2019 [ks] | Prodeje 1-3/2020 [ks] | Prodeje 1-3/2019 [ks] |
1. | Škoda Fabia | 1000 | 2021 | 4024 | 5238 |
2. | Hyundai i20 | 180 | 109 | 570 | 405 |
3. | Renault Clio | 177 | 357 | 577 | 831 |
4. | Dacia Sandero | 146 | 287 | 415 | 735 |
5. | Toyota Yaris | 115 | 166 | 476 | 429 |
6. | Citroën C3 | 85 | 87 | 251 | 250 |
7. | Peugeot 208 | 66 | 108 | 198 | 330 |
8.-9. | Kia Rio | 64 | 121 | 344 | 308 |
8.-9. | VW Polo | 64 | 110 | 336 | 407 |
10. | Opel Corsa | 40 | 51 | 137 | 113 |
Kompaktní automobily
Škoda Octavia patří mezi ty modely, které si meziročně pomohly, a to meziročně ze 1705 na 1742 kusů, díky čemuž si upevnila pozici nejžádanějšího vozu na trhu. Vůz těžil z toho, že už přichází na trh nová generace a zároveň se vyprodávají sklady té staré. Naopak Škoda Scala skončila s 448 registracemi až třetí, na druhou příčku se totiž vměstnal Hyundai i30 s 463 registrovanými kusy. Scala má za tři měsíce roku na svém kontě 2.053 registrovaných exemplářů, zatímco její předchůdce Rapid, hlásil za stejné období loňského roku 3.684 kusů, což naznačuje, že zájem o nový kompakt není zase tak vysoký.
Celkově pátá Toyota Corolla se pak sice udržela na 168 kusech jako před rokem, nutno ale podotknout, že před rokem to připadlo ještě výhradně na sedan. Hatchback a kombík se na začátku loňského roku ještě prodávaly jako Auris, a ten za březen 2019 měl 135 registrací. Do nejlepší desítky se pak s 64 registracemi letos v březnu málem protlačil Mercedes-Benz CLA.
Nejprodávanější vozy nižší střední třídy | |||||
Poř. | Model | Prodeje 3/2020 [ks] | Prodeje 3/2019 [ks] | Prodeje 1-3/2020 [ks] | Prodeje 1-3/2019 [ks] |
1. | Škoda Octavia | 1742 | 1705 | 6083 | 5533 |
2. | Hyundai i30 | 463 | 637 | 1966 | 1520 |
3. | Škoda Scala | 448 | 375 | 2053 | 375 |
4. | Kia Ceed | 236 | 295 | 870 | 800 |
5. | Toyota Corolla | 168 | 168 | 616 | 336 |
6. | VW Golf | 142 | 361 | 472 | 1058 |
7. | Dacia Logan | 128 | 201 | 443 | 474 |
8. | Seat Leon | 102 | 331 | 373 | 877 |
9. | Peugeot 308 | 95 | 82 | 270 | 283 |
10. | Ford Focus | 71 | 193 | 298 | 536 |
Vozy střední třídy
Jednička v kategorii střední třídy, Škoda Superb, rovněž patří mezi výjimky, meziročně si polepšila z 393 na 486 registrací. V jejím případ ale hraje roli fakt, že před rokem zákazníci už čekali na modernizované provedení. Třetí skončil BMW 3, pátý Mercedes-Benz C, což jsou důkazy, že ve střední třídě mají i na českém trhu stále větší roli zástupci luxusních značek.
Nejprodávanější vozy střední třídy | |||||
Poř. | Model | Prodeje 3/2020 [ks] | Prodeje 3/2019 [ks] | Prodeje 1-3/2020 [ks] | Prodeje 1-3/2019 [ks] |
1. | Škoda Superb | 486 | 393 | 1611 | 1504 |
2. | VW Passat | 147 | 223 | 634 | 605 |
3. | BMW 3 | 45 | 83 | 166 | 153 |
4. | VW Arteon | 33 | 48 | 166 | 128 |
5. | Mercedes-Benz C | 21 | 53 | 67 | 184 |
Vozy vyšší střední třídy
Vyšší střední třída byla v uplynulých měsících záležitost Mercedesu třídy E, případně jeho souboje s konkurenčním BMW řady 5 o první příčku, tentokrát se ale na nejvyšší post vyšvihl jejich třetí tradiční rival, Audi A6 s 35 registracemi. Šlo ale asi zřejmě spíše o štěstí, že stihlo registrovat více kusů, vždyť třída E následuje s 33 registrovanými exempláři, třetí BMW řady 5 má pak na svém kontě 32 kousků. U Mercedesu navíc musíme zdůraznit fakt, že se má letos rozběhnout prodej jeho modernizované varianty, což prodeje rovněž ovlivňuje.
Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy | |||||
Poř. | Model | Prodeje 3/2020 [ks] | Prodeje 3/2019 [ks] | Prodeje 1-3/2020 [ks] | Prodeje 1-3/2019 [ks] |
1. | Audi A6 | 35 | 23 | 119 | 104 |
2. | Mercedes-Benz E | 33 | 68 | 156 | 229 |
3. | BMW 5 | 32 | 85 | 107 | 214 |
4. | Volvo S90/V90 | 14 | 33 | 38 | 77 |
5. | Audi A7 | 10 | 5 | 31 | 16 |
Luxusní automobily
Také v březnu nejžádanější auto luxusní třídy BMW 7 meziročně vzrostlo, a to z pěti na devět registrací. V jeho případě ale hraje vliv loňská modernizace, která prodeje ovlivňovala před rokem. Druhý Mercedes-Benz S se navíc meziročně propadl z 24 na čtyři exempláře, což může souviset s čekáním na novou generaci. Mezigenerační výměna modelů má totiž na luxusní automobily ještě větší vliv než v jiných segmentech.
Nejprodávanější vozy luxusní třídy | |||||
Poř. | Model | Prodeje 3/2020 [ks] | Prodeje 3/2019 [ks] | Prodeje 1-3/2020 [ks] | Prodeje 1-3/2019 [ks] |
1. | BMW 7 | 9 | 5 | 43 | 18 |
2. | Mercedes-Benz S | 4 | 24 | 24 | 73 |
3.-4. | Audi A8 | 1 | 5 | 6 | 9 |
3.-4. | Porsche Panamera | 1 | 4 | 4 | 11 |
Malá SUV
Zavření prodejen a omezení provozu úřadů kvůli prevenci před koronavirem ovlivnily výsledky také stále populárnějších malých SUV. Meziročně se propadl druhý Peugeot 2008 i třetí Renault Captur. Naopak Škoda Kamiq na prvním místě ještě před rokem na trhu nebyla.
Úspěšný měsíc však zažil čtvrtý Hyundai Kona, který si meziročně polepšil ze 79 na 112 registrovaných kusů. Autu se meziročně dařilo i v celém prvním čtvrtletí, což naznačuje, že si zákazníci na kontroverzní styl Kony konečně zvykli. Nebo že by na malé SUV přesedlali bývalí zákazníci již nevyráběného MPV ix20?
Nejprodávanější malá SUV | |||||
Poř. | Model | Prodeje 3/2020 [ks] | Prodeje 3/2019 [ks] | Prodeje 1-3/2020 [ks] | Prodeje 1-3/2019 [ks] |
1. | Škoda Kamiq | 529 | 0 | 1825 | 0 |
2. | Peugeot 2008 | 139 | 244 | 373 | 815 |
3. | Renault Captur | 117 | 210 | 357 | 573 |
4. | Hyundai Kona | 112 | 79 | 293 | 239 |
5. | Seat Arona | 79 | 98 | 355 | 229 |
6. | Opel Crossland X | 72 | 153 | 197 | 342 |
7. | Kia Stonic | 70 | 85 | 225 | 266 |
Kompaktní SUV
Ani v segmentu středně velkých SUV se navzdory pádu trhu na čelních příčkách nic nemění. První opět skončila Škoda Karoq, následovaná větším Kodiaqem, oba modely si však meziročně pohoršily. Na třetí příčce následuje další v Česku vyráběný automobil, Hyundai Tucson.
Dacia Duster byla tentokrát až pátá, naopak pořád se drží letité Mitsubishi ASX. Za březen bylo na šesté příčce. Do nejlepší desítky to pak tentokrát dotáhl Mercedes-Benz GLC. Meziročně si díky faceliftu pomohl z 52 na 86 registrovaných kusů, čímž překonal třeba Peugeot 3008 (79 registrací).
Nejprodávanější středně velká SUV | |||||
Poř. | Model | Prodeje 3/2020 [ks] | Prodeje 3/2019 [ks] | Prodeje 1-3/2020 [ks] | Prodeje 1-3/2019 [ks] |
1. | Škoda Karoq | 551 | 742 | 2034 | 2062 |
2. | Škoda Kodiaq | 400 | 470 | 1523 | 1375 |
3. | Hyundai Tucson | 280 | 333 | 1162 | 789 |
4. | VW Tiguan | 239 | 393 | 993 | 1120 |
5. | Dacia Duster | 161 | 507 | 584 | 1451 |
6. | Mitsubishi ASX | 98 | 143 | 307 | 296 |
7. | Kia Sportage | 96 | 115 | 340 | 320 |
8. | Mercedes-Benz GLC | 86 | 52 | 240 | 157 |
9. | Peugeot 3008 | 79 | 146 | 245 | 399 |
10.-11. | Peugeot 5008 | 69 | 71 | 242 | 219 |
10.-11. | VW T-Roc | 69 | 147 | 254 | 383 |
Velká SUV
Značce Mercedes-Benz se nadmíru dařilo rovněž v kategorii velkých SUV. Nejvýše skončilo GLE s meziročním skokem z 11 na 50 exemplářů, na páté příčce se pak objevilo luxusní GLS s meziročním nárůstem ze sedmi na 26 kusů. Oběma tak pomohl loňský příchod nové generace. V nejlepší pětce naopak tentokrát chybí zástupci Audi, Q7 a Q8.
Nejprodávanější velká SUV | |||||
Poř. | Model | Prodeje 3/2020 [ks] | Prodeje 3/2019 [ks] | Prodeje 1-3/2020 [ks] | Prodeje 1-3/2019 [ks] |
1. | Mercedes-Benz GLE | 50 | 11 | 209 | 40 |
2. | BMW X5 | 46 | 76 | 203 | 241 |
3. | Volvo XC90 | 32 | 44 | 107 | 148 |
4. | VW Touareg | 30 | 38 | 117 | 153 |
5. | Mercedes-Benz GLS | 26 | 7 | 129 | 28 |
MPV a osobní dodávky
Prodeje velkoprostorových automobilů dlouhodobě klesají, meziroční pád kvůli koronaviru tak ani je neminul. Nejvýše tentokrát skončila Dacia Dokker s meziročním pádem z 307 na 170 registrací, v jejím případě ale může hrát roli blížící se příchod nové generace. Tradiční jednička, Citroën Berlingo, se pak tentokrát propadla na třetí příčku, se 147 registracemi.
Na druhé místo se totiž vyšvihlo jediné typické MPV v top 10, Volkswagen Touran se 152 registracemi. Všechno ostatní jsou totiž osobní varianty původně užitkových modelů. Nadále se pak daří celkově páté Toyotě Proace, která nyní těží z nízkých flotilových emisí japonské značky. Míří k ní totiž prý i zákazníci od Peugeotu a Citroënu, které nabízí jejího sourozence, model Traveller, respektive Space Tourer.
Nejprodávanější MPV a osobní dodávky | |||||
Poř. | Model | Prodeje 3/2020 [ks] | Prodeje 3/2019 [ks] | Prodeje 1-3/2020 [ks] | Prodeje 1-3/2019 [ks] |
1. | Dacia Dokker | 170 | 307 | 424 | 971 |
2. | VW Touran | 152 | 182 | 406 | 524 |
3. | Citroën Berlingo | 147 | 227 | 494 | 587 |
4. | Peugeot Rifter | 91 | 157 | 381 | 381 |
5. | Toyota Proace | 89 | 85 | 353 | 246 |
6. | Ford Transit Custom | 64 | 35 | 156 | 113 |
7. | VW Transporter | 61 | 93 | 262 | 356 |
8. | VW Caddy | 50 | 106 | 253 | 430 |
9. | Opel Combo | 44 | 22 | 140 | 69 |