Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v březnu 2020 podle segmentů: Pád napříč kategoriemi, GLS, A6 a Superb ale bodovaly

David Bureš
Diskuze (10)

Většina modelů na českém trhu si v březnu meziročně pohoršila. Audi A6, Mercedes-Benz GLC nebo Škody Octavia a Superb patří mezi výjimky, za úspěch se to ale považovat nedá.

Český trh v březnu 2020 podle očekávání hlásí hluboký pád, výsledných 13.685 registrovaných automobilů podle statistik Svazu dovozců automobilů je o 36,3 % méně než před rokem. Byl to nejhorší březen od roku 2009, takhle nízko nespadly registrace ani v období krize (v březnu 2013 činily 13.820 vozů), což se odrazilo i na výsledcích v jednotlivých kategoriích.

Tento trend přitom jistě není jen jednoměsíční záležitost kvůli vyhlášené karanténě. Tato snaha o zpomalení dalšího šíření koronaviru má sice vliv na registrace v březnu kvůli omezení provozu úřadů, až v následujících měsících se ale projeví vliv uzavřených prodejen. Doba mezi samotným objednáním a převzetí vozu a následnou registrací totiž trvá několik měsíců. Prodej nových aut se sice kvůli vládnímu nařízení o uzavření automobilových showroomů přesunul na internet, online prodej ale příliš oblíbený není. Činí jen několik desítek aut denně.

Minivozy

Už březnový přehled je tudíž plný meziročních pádů, přičemž to platí už pro nejmenší kategorii na trhu. Nejvýše tak sice zůstává Škoda Citigo, meziročně však spadla z 209 na 124 registrovaných kusů. V jejím případě se ale jistě projevil i přechod na čistě elektrické provedení – 109 registrovaných exemplářů připadlo na čistě elektrické Citigoe iV, zbytek byly skladové zásoby aut s konvenčním pohonem. Naopak druhý Hyundai i10 patří mezi výjimky s meziročním růstem, konkrétně z 54 na 61 kusů, na což měl vliv letošní příchod nové generace tohoto minivozu na trh.

Nejprodávanější minivozy
Poř. Model Prodeje 3/2020 [ks] Prodeje 3/2019 [ks] Prodeje 1-3/2020 [ks] Prodeje 1-3/2019 [ks]
1. Škoda Citigo 124 209 539 724
2. Hyundai i10 61 54 208 110
3. Suzuki Ignis 47 76 139 151
4. Toyota Aygo 29 32 99 96
5. Peugeot 208 16 21 70 69

Malé automobily

Pád trhu se plně projevil i na druhém nejprodávanějším autě na českém trhu a nejprodávanějším malém modelu vůbec. Škoda Fabia se totiž meziročně propadla z 2021 na 1000 registrovaných kusů, tedy na méně než polovinu. Přesto díky své silné pozici nadále s přehledem drží první příčku ve své kategorii. Vždyť druhý v pořadí, Hyundai i20, má na svém kontě 180 registrovaných exemplářů. Právě korejskému hatchbacku, který pomalu vyhlíží příchod nové generace na trh, se tentokrát dařilo, meziročně vyskočil o 71 registrací. V jeho případě měla ale na jeho loňské registrace vliv tehdejší proměna vedení českého zastoupení značky.

Vysoko je pak díky 85 registracím tentokrát Citroën C3 (skončil šestý), nejlepší desítku protentokrát uzavírá Opel Corsa, který nedávno dorazil na trh v nové generaci. Jeho technicky spřízněný sourozenec, Peugeot 208, obsadil sedmou příčku.

Nejprodávanější malé vozy
Poř. Model Prodeje 3/2020 [ks] Prodeje 3/2019 [ks] Prodeje 1-3/2020 [ks] Prodeje 1-3/2019 [ks]
1. Škoda Fabia 1000 2021 4024 5238
2. Hyundai i20 180 109 570 405
3. Renault Clio 177 357 577 831
4. Dacia Sandero 146 287 415 735
5. Toyota Yaris 115 166 476 429
6. Citroën C3 85 87 251 250
7. Peugeot 208 66 108 198 330
8.-9. Kia Rio 64 121 344 308
8.-9. VW Polo 64 110 336 407
10. Opel Corsa 40 51 137 113

Kompaktní automobily

Škoda Octavia patří mezi ty modely, které si meziročně pomohly, a to meziročně ze 1705 na 1742 kusů, díky čemuž si upevnila pozici nejžádanějšího vozu na trhu. Vůz těžil z toho, že už přichází na trh nová generace a zároveň se vyprodávají sklady té staré. Naopak Škoda Scala skončila s 448 registracemi až třetí, na druhou příčku se totiž vměstnal Hyundai i30 s 463 registrovanými kusy. Scala má za tři měsíce roku na svém kontě 2.053 registrovaných exemplářů, zatímco její předchůdce Rapid, hlásil za stejné období loňského roku 3.684 kusů, což naznačuje, že zájem o nový kompakt není zase tak vysoký.

Celkově pátá Toyota Corolla se pak sice udržela na 168 kusech jako před rokem, nutno ale podotknout, že před rokem to připadlo ještě výhradně na sedan. Hatchback a kombík se na začátku loňského roku ještě prodávaly jako Auris, a ten za březen 2019 měl 135 registrací. Do nejlepší desítky se pak s 64 registracemi letos v březnu málem protlačil Mercedes-Benz CLA.

Nejprodávanější vozy nižší střední třídy
Poř. Model Prodeje 3/2020 [ks] Prodeje 3/2019 [ks] Prodeje 1-3/2020 [ks] Prodeje 1-3/2019 [ks]
1. Škoda Octavia 1742 1705 6083 5533
2. Hyundai i30 463 637 1966 1520
3. Škoda Scala 448 375 2053 375
4. Kia Ceed 236 295 870 800
5. Toyota Corolla 168 168 616 336
6. VW Golf 142 361 472 1058
7. Dacia Logan 128 201 443 474
8. Seat Leon 102 331 373 877
9. Peugeot 308 95 82 270 283
10. Ford Focus 71 193 298 536

Vozy střední třídy

Jednička v kategorii střední třídy, Škoda Superb, rovněž patří mezi výjimky, meziročně si polepšila z 393 na 486 registrací. V jejím případ ale hraje roli fakt, že před rokem zákazníci už čekali na modernizované provedení. Třetí skončil BMW 3, pátý Mercedes-Benz C, což jsou důkazy, že ve střední třídě mají i na českém trhu stále větší roli zástupci luxusních značek.

Nejprodávanější vozy střední třídy
Poř. Model Prodeje 3/2020 [ks] Prodeje 3/2019 [ks] Prodeje 1-3/2020 [ks] Prodeje 1-3/2019 [ks]
1. Škoda Superb 486 393 1611 1504
2. VW Passat 147 223 634 605
3. BMW 3 45 83 166 153
4. VW Arteon 33 48 166 128
5. Mercedes-Benz C 21 53 67 184

Vozy vyšší střední třídy

Vyšší střední třída byla v uplynulých měsících záležitost Mercedesu třídy E, případně jeho souboje s konkurenčním BMW řady 5 o první příčku, tentokrát se ale na nejvyšší post vyšvihl jejich třetí tradiční rival, Audi A6 s 35 registracemi. Šlo ale asi zřejmě spíše o štěstí, že stihlo registrovat více kusů, vždyť třída E následuje s 33 registrovanými exempláři, třetí BMW řady 5 má pak na svém kontě 32 kousků. U Mercedesu navíc musíme zdůraznit fakt, že se má letos rozběhnout prodej jeho modernizované varianty, což prodeje rovněž ovlivňuje.

Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy
Poř. Model Prodeje 3/2020 [ks] Prodeje 3/2019 [ks] Prodeje 1-3/2020 [ks] Prodeje 1-3/2019 [ks]
1. Audi A6 35 23 119 104
2. Mercedes-Benz E 33 68 156 229
3. BMW 5 32 85 107 214
4. Volvo S90/V90 14 33 38 77
5. Audi A7 10 5 31 16

Luxusní automobily

Také v březnu nejžádanější auto luxusní třídy BMW 7 meziročně vzrostlo, a to z pěti na devět registrací. V jeho případě ale hraje vliv loňská modernizace, která prodeje ovlivňovala před rokem. Druhý Mercedes-Benz S se navíc meziročně propadl z 24 na čtyři exempláře, což může souviset s čekáním na novou generaci. Mezigenerační výměna modelů má totiž na luxusní automobily ještě větší vliv než v jiných segmentech.

Nejprodávanější vozy luxusní třídy
Poř. Model Prodeje 3/2020 [ks] Prodeje 3/2019 [ks] Prodeje 1-3/2020 [ks] Prodeje 1-3/2019 [ks]
1. BMW 7 9 5 43 18
2. Mercedes-Benz S 4 24 24 73
3.-4. Audi A8 1 5 6 9
3.-4. Porsche Panamera 1 4 4 11

Malá SUV

Zavření prodejen a omezení provozu úřadů kvůli prevenci před koronavirem ovlivnily výsledky také stále populárnějších malých SUV. Meziročně se propadl druhý Peugeot 2008 i třetí Renault Captur. Naopak Škoda Kamiq na prvním místě ještě před rokem na trhu nebyla.

Úspěšný měsíc však zažil čtvrtý Hyundai Kona, který si meziročně polepšil ze 79 na 112 registrovaných kusů. Autu se meziročně dařilo i v celém prvním čtvrtletí, což naznačuje, že si zákazníci na kontroverzní styl Kony konečně zvykli. Nebo že by na malé SUV přesedlali bývalí zákazníci již nevyráběného MPV ix20?

Nejprodávanější malá SUV
Poř. Model Prodeje 3/2020 [ks] Prodeje 3/2019 [ks] Prodeje 1-3/2020 [ks] Prodeje 1-3/2019 [ks]
1. Škoda Kamiq 529 0 1825 0
2. Peugeot 2008 139 244 373 815
3. Renault Captur 117 210 357 573
4. Hyundai Kona 112 79 293 239
5. Seat Arona 79 98 355 229
6. Opel Crossland X 72 153 197 342
7. Kia Stonic 70 85 225 266

Kompaktní SUV

Ani v segmentu středně velkých SUV se navzdory pádu trhu na čelních příčkách nic nemění. První opět skončila Škoda Karoq, následovaná větším Kodiaqem, oba modely si však meziročně pohoršily. Na třetí příčce následuje další v Česku vyráběný automobil, Hyundai Tucson.

Dacia Duster byla tentokrát až pátá, naopak pořád se drží letité Mitsubishi ASX. Za březen bylo na šesté příčce. Do nejlepší desítky to pak tentokrát dotáhl Mercedes-Benz GLC. Meziročně si díky faceliftu pomohl z 52 na 86 registrovaných kusů, čímž překonal třeba Peugeot 3008 (79 registrací).

Nejprodávanější středně velká SUV
Poř. Model Prodeje 3/2020 [ks] Prodeje 3/2019 [ks] Prodeje 1-3/2020 [ks] Prodeje 1-3/2019 [ks]
1. Škoda Karoq 551 742 2034 2062
2. Škoda Kodiaq 400 470 1523 1375
3. Hyundai Tucson 280 333 1162 789
4. VW Tiguan 239 393 993 1120
5. Dacia Duster 161 507 584 1451
6. Mitsubishi ASX 98 143 307 296
7. Kia Sportage 96 115 340 320
8. Mercedes-Benz GLC 86 52 240 157
9. Peugeot 3008 79 146 245 399
10.-11. Peugeot 5008 69 71 242 219
10.-11. VW T-Roc 69 147 254 383

Velká SUV

Značce Mercedes-Benz se nadmíru dařilo rovněž v kategorii velkých SUV. Nejvýše skončilo GLE s meziročním skokem z 11 na 50 exemplářů, na páté příčce se pak objevilo luxusní GLS s meziročním nárůstem ze sedmi na 26 kusů. Oběma tak pomohl loňský příchod nové generace. V nejlepší pětce naopak tentokrát chybí zástupci Audi, Q7 a Q8.

Nejprodávanější velká SUV
Poř. Model Prodeje 3/2020 [ks] Prodeje 3/2019 [ks] Prodeje 1-3/2020 [ks] Prodeje 1-3/2019 [ks]
1. Mercedes-Benz GLE 50 11 209 40
2. BMW X5 46 76 203 241
3. Volvo XC90 32 44 107 148
4. VW Touareg 30 38 117 153
5. Mercedes-Benz GLS 26 7 129 28

MPV a osobní dodávky

Prodeje velkoprostorových automobilů dlouhodobě klesají, meziroční pád kvůli koronaviru tak ani je neminul. Nejvýše tentokrát skončila Dacia Dokker s meziročním pádem z 307 na 170 registrací, v jejím případě ale může hrát roli blížící se příchod nové generace. Tradiční jednička, Citroën Berlingo, se pak tentokrát propadla na třetí příčku, se 147 registracemi.

Na druhé místo se totiž vyšvihlo jediné typické MPV v top 10, Volkswagen Touran se 152 registracemi. Všechno ostatní jsou totiž osobní varianty původně užitkových modelů. Nadále se pak daří celkově páté Toyotě Proace, která nyní těží z nízkých flotilových emisí japonské značky. Míří k ní totiž prý i zákazníci od Peugeotu a Citroënu, které nabízí jejího sourozence, model Traveller, respektive Space Tourer.

 

Nejprodávanější MPV a osobní dodávky
Poř. Model Prodeje 3/2020 [ks] Prodeje 3/2019 [ks] Prodeje 1-3/2020 [ks] Prodeje 1-3/2019 [ks]
1. Dacia Dokker 170 307 424 971
2. VW Touran 152 182 406 524
3. Citroën Berlingo 147 227 494 587
4. Peugeot Rifter 91 157 381 381
5. Toyota Proace 89 85 353 246
6. Ford Transit Custom 64 35 156 113
7. VW Transporter 61 93 262 356
8. VW Caddy 50 106 253 430
9. Opel Combo 44 22 140 69
David Bureš
Diskuze (10)

Doporučujeme

7. 4. 2020 14:04
Bodovat
Co si autor predstavuje pod pojmom bodovat? 35ks od A6, o 2 viac ako e a 3 od 5ky je bodovat?
Avatar - Ham.
7. 4. 2020 11:11
Re: GLC
Je to tak, Mercedes v této třídě má vedle GLC i GLA, což je také SUV odvozené z Ačka, tedy z kompaktu.
7. 4. 2020 09:37
Re: GLC
Dobrý den,

statistiky SDA mají své mezery, které se snažíme úpravou tabulek korigovat, v tomto případě to ale opravdu takto sedí. T-Roc je zkrátka na dolní hranici tohoto segmentu. Ostatně před příchodem na trh se o něm hovořilo jako o "Golf SUV," díky tomu, že je na bázi auta nižší střední třídy, takže opravdu se jedná o "kompaktní SUV." Je to dnes už obsáhlý segment, v němž je už vícero značek zastoupeno více modely. Vedle Volkswagenu a jeho T-Rocu/Tiguanu (+Tiguan Allspace) třeba také Škoda a její Karoq/Kodiaq nebo Peugeot a 3008/5008.
7. 4. 2020 09:24
Re: GLC
Nevím jak teď, ale dřív Superb ve stejné třídě jako A6. Já bych taky rád koupil nové, ale co dnes seženeš za 250 jako funglovku. Průměrné stáří aut v CZ je 15 let a korona tomu určitě v nejbližší době moc nepomůže.
Avatar - xxc
6. 4. 2020 23:45
Re: GLC
Je po Tiguanom, ale aj tak je to kompaktne suv. Ale ako som pisal vyssie, je to asi jedno. Ja som tento rok auto kupil, priemysel podporil a uvidime, co ostatni. A ked nepodporia, usetri sa priroda.