Jakým segmentům se v Evropě nedaří? Malým MPV nebo kabrioletům

Prodeje nových automobilů na evropských trzích v minulých měsících opět rostly, zájem o jednotlivé segmenty se ale mění. Server Automotive News Europe zjišťoval, ve kterých kategoriích prodeje rostou a ve kterých naopak klesají.
Vůbec nejrychleji rostou prodeje v kategorii elektromobilů, což na první pohled může být překvapivé, na druhou stranu se ale nabídka těchto aut postupně rozšiřuje. Prodeje vozů s elektrickým pohonem táhnou Tesla Model S a BMW i3, výsledkem je meziroční nárůst prodejů v segmentu o 91 %. V prvním pololetí letošního roku se na evropském trhu podle statistik společnosti JATO Dynamics prodalo 23.826 elektromobilů.
V celkových statistikách tak elektromobily nadále hrají menší roli, vždyť v prvním pololetí roku se na starém kontinentu prodalo celkem 6,84 milionu vozů.
To malá SUV mají v prodejích větší podíl. Od ledna do června se v Evropě prodalo 390.100 malých SUV, což je meziroční nárůst o 89 procent. Samotné automobilky o zájmu zákazníků o takové vozy vědí, a proto se nabídka malých SUV postupně rozšiřuje. Do segmentu chce vstoupit ještě třeba Ford (EcoSport), Honda (HR-V) nebo Fiat (500X). Letos se prodejně nejvíce daří Renaultu Captur s 87.396 prodanými kusy.
Když se podíváme na opačný konec tabulky, zjistíme, že nejvíce klesají prodeje kupé (-26 %) a kabrioletů (-12 %). Naopak o luxusní kupé ale zájem je – tento segment meziročně vyrostl o 34 %. To otevřeným vozům se obecně moc nedaří – ty luxusní si pohoršily o tři procenta.
| Evropské prodeje aut – Nejvíce klesající segmenty | |
| Segment | Meziroční změna [%] |
| Kupé | -26 |
| Kabriolety | -12 |
| Malá MPV | -9 |
| Malé vozy (luxusní) | -6 |
| Střední třída | -6 |
| Kabriolety (luxusní) | -3 |
| Minivozy | -2 |
Nejčastěji evropští zákazníci nadále kupují kompaktní auta a subkompakty. Také v těchto segmentech prodeje rostou, malé vozy si polepšily o tři procenta, nižší střední třída rostla o devět procent.
V českém prostředí jsou na tom rovněž nejlépe malá auta a vozy nižší střední třídy, po nich následují SUV a MPV, statistiky SDA nicméně nedělí vozy na mainstreamové a luxusní jako JATO Dynamics, navíc SUV a MPV blíže nedělí podle velikosti.
| Evropské prodeje aut – Nejvíce rostoucí segmenty | |
| Segment | Meziroční změna [%] |
| Elektromobily | +91 |
| Malá SUV a crossovery | +89 |
| Kupé (luxusní) | +34 |
| Vyšší střední třída (luxusní) | +34 |
| Velká SUV a crossovery (luxusní) | +15 |
| Kompaktní SUV a crossovery (luxusní) | +9 |
| Nižší střední třída | +9 |
| Velká MPV | +9 |
| Kompaktní SUV a crossovery | +6 |
| Kompaktní MPV | +4 |
| Velká SUV a crossovery | +3 |
| Luxusní vozy | +3 |
| Malé vozy | +3 |
| Exotické vozy | +2 |
| Střední třída (luxusní) | +2 |
| Nižší střední třída (luxusní) | +1 |
| Osobní dodávky | +0 |













