Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Je vodík v autodopravě blízkou budoucností?

Ivo Semrád
Diskuze (8)

Na světě se nachází 432 vodíkových plnicích stanic. Letos by v Česku mohly být již tři a další mají přibývat. Co to přinese?

Vodík jako palivo pro osobní automobily se zkouší i v Evropě řadu let, proto je snaha výrobců dosáhnout rozšíření vodíkových plniček. Již letos začaly provozní zkoušky vodíkového nákladního vozidla Scania v Norsku, protože v Trondheimu pár stovek kilometrů severně od Osla se nachází plnička společnosti Asko. Ta je samozřejmě účastníkem zkušebního provozu. Další vodíkové nákladní vozidlo v Evropě přibude letos na podzim díky spolupráci americké firmy Nikola a italského Iveca.

Vodík se samozřejmě nevyhýbá ani autobusovému sektoru, v Neratovicích severně od Prahy vodíkový autobus jezdil už v roce 2009. Již v té době jezdilo po světě tisíc prototypů vodíkových autobusů. Z osobních vozidel je pravděpodobně nejznámější Toyota Mirai, která se jako první dostala do sériové výroby. Toyota je jednou z deseti zakládajících firem skupiny pro zkoumání využití vodíku v japonském regionu. Jejím cílem je podpořit poptávku po vodíku a vybudovat dodavatelský řetězec pro stabilní využívání vodíku v regionu.

V současnosti ve světě existuje 432 plnicích vodíkových stanic, z toho 330 veřejných. V Česku by měl po zkušebním provozu neratovické plničky postavit první stanici Unipetrol v rámci své sítě Benzina. Celkově má Unipetrol v přípravě vodíkové plničky v Praze, Litvínově a Brně. Další se zřejmě příští rok otevře v Ústí nad Labem vedle Setuzy, která vodík vyrábí. Plnicí stanice má také vzniknout i v Řeži u Ústavu jaderného výzkumu, který v rámci Česka má na starosti vývoj vodíkových pohonů již od roku 2006. Reagovala tak na rozhodnutí EU z ledna 2004 podpořit výzkum a vývoj vodíkového pohonu.

V Evropě v současné době funguje 177 plnicích vodíkových stanic. Největší počet (87) se nachází v Německu, kde do konce příštího roku má přibýt dalších 43. Zatím je vodík jako palivo osvobozen od spotřební daně, v případě většího rozšíření lze však počítat s jejím zavedením stejně jako po nástupu dalších alternativních paliv.

Francie je s 26 stanicemi číslem dvě na starém kontinentu. Plánuje dalších 34 stanic. Francouzi se ovšem zaměřují na plnění autobusů a flotil dodávkových vozů, méně už na veřejně přístupné vodíkové čerpací stanice. Ve Švýcarsku působí čtyři stanice a dalších šest se plánuje. V Polsku vznikne první stanice v příštím roce.

V Asii funguje 178 vodíkových stanic, z toho 114 má Japonsko a 33 najdeme v Koreji. Sedmadvacet plniček se nachází v Číně, využívají se takřka výhradně k tankování vodíkem napájených autobusů nebo nákladních vozů. Nejambicióznější plány výstavby má v Asii Korea, kde by mělo vzniknout zhruba 40 nových stanic.

Většina ze 74 vodíkových čerpacích stanic v Severní Americe se nachází v Kalifornii (48). V loňském roce zde byly spuštěny čtyři nové. V současnosti se připravuje zahájení provozu dalších 21. K zemím, kde lze natankovat vodík, přibyly Malajsie a Saudská Arábie.

Ivo Semrád
Diskuze (8)

Doporučujeme

24. 7. 2020 05:39
Re: Ekonomika
Jako že elektroloby má více prostředků než automobilový a ropný průmysl?
Ale jdi ty....
Avatar - elektrikar
23. 7. 2020 02:27
Vodíkoví hujeři
Kdo z vás chce jezdit s převlečenou elektřinou za 4Kč na km, když můžete jezdit jen s elektřinou za 0,4Kč na km?

Hip hip hurá Unipetrol, budeme pro vás převlékat elektřinu a ládovat ji do vás z našich cisteren :-[]
22. 7. 2020 20:04
Blbost
Vřele doporučuji článek s názvem: Auta na vodík nebudou !!!
Vědecky tam rozebírá hlavní nevýhody vodíku.
Avatar - pradeda777
22. 7. 2020 11:58
Re: Ekonomika
Bohuzel elektrolobby je proklate dobře financované.... :-[]
Edit: vidite, jeji 2 agenti uz jsou tady......edit: jeden agent to vzdal... :-! Edit: uz to vzdali oba....srabi.... :D
22. 7. 2020 10:50
Re: Ekonomika
Jeden mistni kasparek by ti na to napsal ze popiras nazory odborniku, vymyslis si a povazujes se za chytrejsiho nez stovky vedcu, nicmene faktem je ze mas naprostou pravdu. Mluvi se furt o ekologii ale kdyz se nad tim zamyslis, tak zjistis ze ty ekologicke kroky EU vlastne nejsou vubec ekologicke pripadne absolutne postradaji vyznam svou nicotnosti v globalnim meritku. Viz produkce CO2 automobilovou dopravou.