Jedeme do Chorvatska: Poradíme, jak přes Slovinsko bez známky!
Pro statisíce Čechů = letní dovolená cesta autem na pláže do Chorvatska. Letos bude cesta o něco dražší a komplikovanější. Svět motorů ji minulý týden vyzkoušel. Na co všechno jsme přišli?
Zdražíme…
Změnou, o níž se nejvíc mluví, je zdražení. Lidé, kteří letos plánují dovolenou na chorvatských plážích, opravdu budou muset sáhnout hlouběji do peněženky.
Od března se za dálnice v Chorvatsku platí o pět procent víc než loni a cena se ještě zvýší v červenci a srpnu. Zároveň o necelé procento stoupla cena rakouských dálničních známek.
… pozavíráme
Další potíží jsou dálniční stavby. Začíná to už v Česku: problematickými úseky pro cesty na jih je vlastně celá dálnice D1 z Prahy do Brna, ale i rozestavěná rakouská dálnice A5 na Mikulov, dálniční průtah Vídní a jeho jižní část A23. Komplikovaná bude také část trasy na slovinské dálnici A4 Ptuj – Macelj, která je ve výstavbě, a tradičně bývají zácpy okolo hlavního města Záhřebu.
Místa dopravních omezení
- Česko: Modernizace dálnice D1 a výstavba D3
- Rakousko: Výstavba dálnice A5 (Schrick-Poysbrunn), A23 na jihu Vídně, dálnice A2 (Wiener Neustadt, Graz) a A9 (tunely Klaus a Selzthal 16. srpna)
- Slovinsko: Výstavba dálnice A4 (Ptuj-Macelj)
Reflexní vesty musí mít celá posádka: Itálie, Francie, Slovinsko, Maďarsko, Bulharsko
Rizikové dny na cestu do Chorvatska | |
Červen | Pátek 30. června |
Červenec | Soboty 1., 8., 15., 22. a víkend 28.-30. července |
Srpen | Všechny čtyři víkendy |
Záři | Víkend 2.-3. září na návrat, škola začíná až 4. září |
Novinky sezony 2017
1. Museum olei Histriae: Dozvíte se tu, proč už Římané si tolik cenili istrijský olivový olej
2. Hyatt Regency Zadar Maraska: Stará továrna nápojů Maraska mezi Biogradem a turistickým resortem Crvena Luka
3. Šibenický region: Pevnost Barone, oceněná jako nejlepší kulturně-turistická atrakce za rok 2016
4. Fun Park Mirnovec: V polovině června se v Biogradu na Moru otevře první tematický zábavní park pro děti a dospělé po vzoru proslulých center adrenalinové zábavy. Návštěvníkům parku bude k dispozici 24 atrakcí rozdělených do tří částí: Pirátské město, Divoký západ a Vesmír.
5. Pláž Stiniva na ostrově Vis: Vyhlášená coby nejkrásnější pláž v Evropě za rok 2016
6. Muzeum Apoxyomena: Antická bronzová socha představuje jedinou sochu tohoto druhu na východním pobřeží Jadranu, dočkala se i svého muzea v paláci Kvarner na ostrově Mali Lošinj. Jedná se o výjimečné kulturní bohatství.
7. Podzemní město Paklenica: Zahrnuje multimediální sál s umělou lezeckou stěnou, obchod se suvenýry i prostor pro chorvatskou horskou službu.
8. Aquatika: Sladkovodní akvárium ve městě Karlovac. Atrakce ukazuje diverzitu fauny i flóry řek a jezer v okolí města a bohatou tradici života podél nich.
9. Crikvenica: První pláž s kavárnou pro psy.
10. Příloha Světa motorů 22: Nejlepší pomocník do auta pro cestu na Jadran
Přes Slovinsko bez známky: Problémy všude
Rozkopané dálnice, zácpy na hranicích a mýtnicích a desetitisíce aut. Cesta na Jaderské pobřeží nebude ani letos bez potíží. Poradíme, jak projet nejhladčeji.
Počty turistů mířících do Chorvatska každoročně stoupají, aut přitom neubývá. Jako každý rok přitom na řidiče čeká celá řada nástrah. Třeba u nás
se dálnice D1 bude opravovat možná až na devíti úsecích, staví se směrem na jih, v Rakousku, Slovinsku… Chorvaté už mají dálnice perfektní, jenže za ně utratili tolik peněz, že bankrotující dálniční společnost musí zachraňovat zdražením mýtného. Kudy tedy jet? Prověřili jsme nejlepší trasy a pečlivě porovnali náklady. Přinášíme také další tipy, jak se vyhnout komplikacím.
Jde to!
Za jeden průjezd padesáti kilometrů slovinské dálnice zaplatíte 400 Kč. Vyplatí se sjet? A funguje dříve prověřená trasa?
Pokud do většiny plánovačů zadáte, že se chystáte k Jaderskému pobřeží, vyplivnou na vás trasu přes Vídeň, Graz a dále kousek slovinské dálnice. Jenže jak už jsme psali v minulých letech, padesátikilometrový kus je sice pohodlný, slovinská dálniční společnost však za známku nutnou k jeho
využití žádá 15 eur – tedy 400 korun. A to ne na běžných deset, ale pouhých sedm dnů. Většina motoristů mířících na týdenní dovolenou proto bude muset zakoupit kupony dva. Nebo se dálnici vyhnout.
Ve výstavbě
Naše cesta však začíná na výjezdu z Prahy, odkud pokračujeme po dálnici D1. I když se zde opravuje ve velkém rozsahu, nyní jde vše hladce – snad
budou všichni jezdit stejně spořádaně i v letních vedrech a hustším provozu. Překvapivě mnohem hůře se chovají šoféři, když už po okresce za Mikulovem překračujeme hranici. Do kopců se táhnoucí kamiony, vesnice… Jako první to nevydrží polský řidič, který se pouští přes dvojitou plnou. Zběsile a dosti šíleně se za ním vydávají další dvě auta. Dálnice tady chybí, naštěstí už ale všude okolo vidíme výstavbu a na začátek navazujícího úseku to není daleko.
Klusem
Popisovat cestu Rakouskem by nemělo smysl – ve Vídni se možná zdržíte v zácpě a před Grazem se opravuje. Za 8,9 eura – tedy 235 korun – však
nabízí zdejší dálnice skvělé služby a jako bonus grandiózní výhledy do alpské krajiny. Mimochodem prakticky na všech odpočívadlech naleznete i toaletu zdarma. U pumpy zaplatíte půl eura – snesitelných 13 Kč. Dejte si pozor na dodržování rychlosti, kromě úsekového měření jsme dvakrát potkali i hlídku s trojnožkou, která rovnou zastavovala zlobivé řidiče.
Rychlostní komunikace A9 vede až k hranicím se Slovinskem, kde pohodlně zakoupíte známku a můžete pokračovat dále. Je to nejkomfortnější i nejbezpečnější, cestu na týdenní dovolenou to ale prodraží o osm stovek.
Kolem krajinou
„V loňském roce jsem dálnici objížděl a bylo to příjemné zpestření monotónní cesty. Letos chci zase, ale zaslechl jsem, že to nepůjde,“ zní jeden z několika e-mailů, které před časem přistály v redakční poště. Naše informace ale žádným potížím nenasvědčují, proto stejně jako v minulých letech
opouštíme dálnici A9 ještě v Rakousku exitem 226 na Gersdorf. Hned za sjezdem se dáváme na Mureck. Silnička vede upravenými vesničkami, nechybí zde levná benzinka ani několik obchodů. Na okraji Murecku odbočujeme doprava přes most, který je zároveň hranicí. Loni zde byla kontrola, letos tu je klid.
Zlepšení
U cedule, která nás vítá ve Slovinsku, zahýbáme doprava na Maribor. O kus dál už je značen Lenart, kam míříme. Dobrou zprávou pro objížděče je, že silnička vedoucí klidným údolím se v posledních letech průběžně modernizuje. Nejhorší úseky už jsou minulostí a opravují se další – třeba před Lenartem v době průjezdu zatím chyběly středové čáry. Kdo už cestu absolvoval, ví, že zde nejprve musíte zahnout doprava (Maribor) a hned vzápětí na Záhřeb a Ptuj.
Orientačně to není žádná věda ani v tomto městě na řece Drávě, které leží o pár kilometrů a vesnic dále. Byť u nás panuje přesvědčení, že Slovinci
se snaží průjezdu bez známky za každou cenu zabránit, ve skutečnosti je Záhřeb všude na cedulích – ať už na té, u které na začátku města zabočujete doleva, nebo na následujících kruhových objezdech.
Stavíme a stojíme
Za městem už nás čeká průjezd moderním mostem přes řeku a přivaděč na dálnici. Ano, tu, za kterou se platí a po níž dorazili i ostatní jedoucí od Rakouska. My se ale napojujeme až za cedulí ukazující, že skončila. A na tomto místě pravděpodobně začne skutečné peklo. Na počátku jedeme po prakticky hotové dálnici, která by měla být otevřena a zpoplatněna v listopadu. Pak se ale proud zužuje a nás čeká několik kilometrů jízdy padesátkou v zúžení. Je zde zákaz předjíždění, na což se moc nedbá. Už v loňském roce se zde tvořily kolony a letos to nevidíme jinak. Tím
spíše, že stavba pokračuje až k hranici, kde se zdržíte při kontrole. Jelikož jde o vnější hranici Schengenského prostoru, diskutuje se přísnost a četnost kontrol na nejvyšší úrovni EU. Po jarním kolapsu dopravy celníci ubrali, přesto není zcela jisté, jaká situace zde bude do budoucna. Za bariérou žiletkových plotů a přísných pohledů už však čeká kvalitní dálnice, která vás dovede až k moři.
Ceny za použití chorvatských dopravních tepen jsou sice ještě vyšší než v loňském roce, jenže objíždět je by bylo bláznovství.
Náklady k chorvatské hranici v Kč | ||
Rakousko | dálniční známka | 235 |
Palivo | 628 km, spotřeba 5,4 l/100 km | 1017 |
Celkem | 1252 |
Verdikt Světa motorů
Cesta přes Rakousko, konkrétně Vídeň a Graz, je perfektní. Ve Slovinsku sice dálnici lze docela dobře objet, my bychom však peníze za komfortnější a hlavně bezpečnější průjezd obětovali. Na hranicích s Chorvatskem totiž lze stejně jako později na mýtnicích očekávat dlouhé kolony.