Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jedno z nejdražších aut českých bazarů proháněl i Steve McQueen

Mirek Mazal
Diskuze (4)

Zaslouženě extrémní nabídka ojetého Ferrari z Česka překonává hodnotou všechny zvyklosti nabídek z druhé ruky. Dvoumístné GT kdysi stálo přes 50 milionů Kč, teď je to mnohem více.  

Kultovní kupé Ferrari 250 GT Lusso debutovalo na pařížském salonu v roce 1962 jako přepychová edice řady 250. Italské slovíčko „lusso“ česky znamená „luxus“, proto bylo podmanivé GT zařazeno do portfolia maranellské značky přesně mezi tvrdými závodními modely a ultraluxusními variantami Ferrari. 

Cílem dvoumístného módního doplňku bylo nabídnout jízdní vlastnosti špičkových sportovních vozů Ferrari, přičemž bylo žádoucí ohromit komfortem při denním použití při cestě do práce i večer do opery. Designové prvky 250 GT Lusso byly na svou dobu průkopnické a vůz se brzy stal jedním z nejznámějších automobilů na světě.

Italské umění za desítky milionů zaujalo i charismatického herce s citem pro řízení

Dodnes obdivované umělecké dílo nemohl navrhnout nikdo jiný než Pininfarina, uhrančivé křivky zhmotnila karosářská dílna Carrozzeria Scaglietti pod vedením Enza Ferrariho. Slavné kořeny byly jasným předpokladem vzniku sběratelského pokladu vlastněného hvězdami světového formátu.

V roce 1962 zbrusu nové Ferrari 250 GT Lusso stálo cca 13.380 USD (dnes 293 tisíc Kč). Přepočtem po 58 letech změn se kupní cena dostane na nynější ekvivalent sumy asi 112.000 USD (2,5 milionu Kč). Cenotvorba Ferrari v 60. letech mířila na bohaté zákazníky, i když vedení automobilky tehdy nemělo tušení, kam se hodnota krásného modelu dostane. Okolo roku 2010 začala dominovat první vlna sběratelů a zachovalé kusy bylo možné vidět v nabídce za 400 i 500 tisíc amerických dolarů (8,8 i 10,9 milionu Kč). Kolem roku 2013 trh veteránů nabral otáčky a bláznivé dražby končily až v desítkách milionů.

Astronomické cifry jsou dány schopnostmi elegantního stroje, který podtrhoval nejvyšší společenské postavení. Elegantní Lusso bylo symbolem doby zcela oprávněně, protože neexistoval rovnocenný kříženec šarmantního křižníku, který byl technicky vyspělý, prostorný a plný nejkvalitnějších materiálů.

Pověst mimořádného výtvoru z Modeny byla založena na vynikajícím celku na čtyřech kolech, ale sběratelské pobláznění nebylo dáno jen excelentním automobilem, velkou porci exkluzivity přidalo i vlastnictví 250 GT Lusso zřejmě nejcharismatičtějším hercem s vrozeným citem pro řízení silných aut ve vysokých rychlostech.

Hnědé Lusso vlastnil Steve McQueen. Neposlušné dítě z Indiany vyrostlo v mužného filmového hrdinu. Za všechny role stoického fešáka je potřeba vyzdvihnout ztvárnění detektiva Franka Bullita v kriminálním thrilleru Bullitt (česky Bullitův případ). Skromně mluvný idol zastoupil desítky rolí před televizními kamerami, ovšem jízda ulicemi San Francisca v zeleném Mustangu zůstává nejlepší filmovou honičkou všech dob.

McQueen ve skutečnosti neprovedl všechny scény legendárního pronásledování plného smyků a pálení pneumatik, přesto si úžasné záběry vysloužily nekonečný potlesk od automobilových fanoušků. Honička Fordu Mustang a Dodge Charger se stala legendou filmového plátna stejně jako soukromé Lusso McQueena se stalo rekordmanem aukčních prodejů. Kupé s hvězdným jménem v techničáku se v roce 2007 prodalo za 2.300.000 USD, což by dnes dalo 50,3 milionu českých korun.

Cena roste dál

Investovat 50 milionů do auta z 60. let není konečná, jelikož Ferrari 250 GT míří ještě dál za racionální chápání obchodu. Modrý exemplář z nabídky českého autobazaru stojí přesně 76.700.000 Kč. Neuvěřitelné ohodnocení prodejcem dalo vzniknout jednomu z nejdražších aut tuzemských překupníků.

Závratně drahé GT je v provozu od roku 1963, stejně jako hnědý model McQueena. Herec vozidlo deset let používal, což nelze říci o prodávaném unikátu s nájezdem 744 panenských kilometrů. Stav geniální ojetiny můžeme nazvat bezchybný, protože české Lusso prošlo celkovou renovaci na nejvyšší úrovni. Modrý rekordman místních bazarů má renovovaný motor, lak, interiér i kola s drátěným výpletem od milánské firmy Ruote Borrani. Z výrobní linky sjelo pouze 351 podobných kusů, tento patří mezi nejhezčí, i proto po zásahu odborníků obdržel certifikát originality Ferrari.

Pod kapotou byl umístěn třílitrový dvanáctiválec Tipo 168U o výkonu 180 kW (245 koní) při 7500 ot./min. Strojovna připomíná stříbrný jídelní set, nikoliv mechanické srdce V12 s kompresním poměrem 9,1:1 a hned třemi karburátory Weber 36 DCS. Vzhledově i technicky působivý výtvor dokázal jezdit rychlostí až 240 km/h.

Uvnitř kabiny byly použity výběrové materiály a k modrému lakování exteriéru dobře padne kontrastní červená kůže interiéru. Dřevěný volant více připomíná ozdobu než kormidlo, zejména se třemi chromovými rameny a žlutým emblémem značky. Sada analogových přístrojů vrací čas o desítky let zpět, kdy se renomovaní výrobci věnovali nejmenším detailům. Důkladně čistý kokpit upřednostňuje funkčnost zabalenou do prvotřídního kabátu rudé barvy.  

Vzhledem k výše uvedenému je složité věnovat pozornost jedinému pozitivu prodávané ojetiny. Zaujmou technické parametry, historie, slavní majitelé, cennost, stav i pozice ve sběratelských kolekcích, což jsou všechno parametry vytvářející vrchol nabídky zdejších autobazarů. Rarita skoro za 77 milionů korun překonává cenu celých prodejen menšího charakteru, jeden ikonický historik je dražší než celá nabídka řady konkurenčních prodejců.

Mirek Mazal
Diskuze (4)

Doporučujeme

3. 9. 2020 11:26
Re: Aha, tak on používá i "bazar"
I taková aukční síň Sothebys je vlastně bazarník, vetešník a překupník...
2. 9. 2020 19:43
to slovo překupník
Diky za to slovo překupník, preprodam a mrdam na to, co s tim je. A jinak tenhle slovosled “ Vzhledem k výše uvedenému je složité věnovat pozornost jedinému pozitivu prodávané ojetiny.” To vypadá, že si to překupník objednal, takhle normálně redaktoři nepíšou. To je na pohonění pérez.