Jeep Cherokee SJ (1974–1983): Vůbec první SUV. A hned s osmiválcem
Dvoudveřový a čtyřdveřový Jeep Cherokee série SJ měl pohon zadních nebo všech kol řadovými šestiválci a vidlicovými osmiválci mateřského koncernu AMC. Byl prvním automobilem označeným jako SUV.
Jeep Cherokee první generace (série SJ) byl prvním vozidlem označeným jako SUV (Sport Utility Vehicle). Tento název byl poprvé použit v prodejních materiálech tohoto vozu v roce 1974. Cherokee SJ vycházel z modelu Jeep Wagoneer, navrženého v roce 1963 průmyslovým designerem Brooksem Stevensem. Cherokee (název si vypůjčil od amerického indiánského kmene Čerokézů) byl uveden na trh jako sportovní dvoudveřová verze modelů kombi (station wagon). Čtyřdveřové provedení vozů Cherokee se začalo vyrábět v roce 1977.
Jeep Cherokee se ve svém prvním modelovém roce 1974 nabízel pouze ve dvou provedeních: základním (Model 16) a špičkově vybaveným modelem S (foto). Později se úrovně výbavy označovaly jako Sport (od roku 1974), Chief (od roku 1976), Golden Eagle (1978 a 1979), Golden Hawk a Laredo (1980–1983). „Zlatý orel“ a „Jestřáb“ se zaměřovaly spíše na grafické doplňky karoserie, zatímco Laredo na interiér. V roce 1983 se standardní výbava čtyřdveřových modelů jmenovala Pioneer (u dvoudveřových na přání).
Jeep Cherokee se ve svém prvním modelovém roce 1974 nabízel pouze ve dvoudveřovém provedení |
Dvoudveřový Jeep Cherokee měl jednoduché kruhové světlomety a širokou masku chladiče se svislým mřížováním (to se používá u Jeepů dodnes). Na kapotě měl další přídavný otvor ke směrování vzduchu k motoru. Za dveřmi měl dlouhá pevná boční okna, vyklápěcí větrací okénka byla za příplatek. Záď byla vodorovně rozdělená. Zadní okno se vyklápělo směrem nahoru a víko zavazadlového prostoru směrem dolů, čímž prodlužovalo podlahu kufru.
Pohonné jednotky AMC
Společnost Kaiser Jeep se stala v roce 1970 součástí koncernu AMC (American Motor Corporation), takže bylo logické, že k pohonu modelů Cherokee byly zvoleny řadové šestiválce a vidlicové osmiválce AMC. Široká nabídka motorů zahrnovala 4,2litrový řadový šestiválec s výkonem 112 k (82 kW), 5,9litrový V8 s dvoukomorovým karburátorem a výkonem 177 k (130 kW), 6,6 litrový V8 s čtyřkomorovým karburátorem a nejvyšším výkonem 198 k (145 kW) a konečně vzácně používaný turbodiesel Zeitgeist/Peugeot. Cherokee s nejsilnějším benzinovým motorem V8 měl nejvyšší rychlost rovných 100 mil/h (161 km/h). Když v roce 1987 přešla společnost AMC pod koncern Chrysler, byl tento motor nahrazen 5,9litrovým motorem V8 Chrysler.
Jeep Cherokee se standardně dodával s manuální čtyřstupňovou převodovkou T-18. Kdo si připlatil, mohl mít automatickou převodovku General Motors Turbo-Hydramatic TH400, od roku 1979 nahrazenou automatem Chrysler TorqueFlite 727. Automatické převodovky se používaly společně s pohonem čtyř kol systémem QuadraTrac s vakuově ovládanou uzávěrkou diferenciálu.
Podvozek
Jeep Cherokee (foto) měl žebřinový rám z ocelových profilů a vpředu i vzadu tuhé nápravy odpružené podélnými poloeliptickými listovými pery. Přední kola byla vybavena bubnovými brzdami, na přání kotoučovými (ty se později dodávaly standardně). Zadní kola měla u všech modelů bubnové brzdy od koncernu General Motors.
Jeep Cherokee měl žebřinový rám z ocelových profilů a vpředu i vzadu tuhé nápravy odpružené podélnými poloeliptickými listovými pery |
Cherokee Chief
V roce 1976 se představil Jeep Cherokee ve výbavě Chief (náčelník). Chief (foto) měl zvětšené lemy podběhů kol a širší nápravy, umožňující použití širších pneumatik do terénu. Čtyřdveřové modely s výbavou Chief neměly širší nápravy. „Náčelníci“ měli často široké pruhy na bocích a na zádi s nápisem Cherokee Chief. Stejnou barvou jako pruhy bylo nalakováno okolí bočních oken. Častou výbavou byly trubkové střešní nosiče.
Jeep Cherokee Chief měl zvětšené lemy podběhů kol a širší nápravy, umožňující použití širších pneumatik do terénu |
Cherokee Golden Eagle
Modelový rok 1979 přinesl další úroveň výbavy nazvanou Golden Eagle (zlatý orel). Jeep Cherokee Golden Eagle (foto) měl odlišnou masku chladiče s vodorovným mřížováním a obdélníkové světlomety. Ráfky kol a pruhy na bocích s nápisem byly zlatě lakované a na kapotě motoru byl namalován velký orel s rozepjatými křídly. Luxusnější interiér byl vybaven koženými sedadly a koberci na podlaze.
Modelový rok 1979 přinesl další úroveň výbavy nazvanou Golden Eagle (zlatý orel) |
Cherokee Laredo
Nejvyšší úroveň výbavy měl Jeep Cherokee Laredo (foto), nazvaný podle města v Texasu a uvedený na trh v modelovém roce 1980. Laredo mělo černou masku chladiče s černým orámováním a dvěma vodorovnými pruhy uprostřed. Široké boční pruhy byly umístěny níže a neměly nápisy. Ráfky kol obuté do radiálních pneumatik byly lesklé, stejně jako rám předního okna.
Laredo mělo široké boční pruhy bez nápisů, umístěné níže. Ráfky kol byly obuté do radiálních pneumatik |
Cherokee se vyráběl s levostranným i pravostranným řízením (pro Velkou Británii a Austráli). Hlavní výrobní závod modelů Cherokee byl v americkém Toledu (Ohio). V letech 1981 až 1985 se montoval také v Austrálii (Brisbane) a Argentině, kde se prodával pod názvem Jeep Gladiator. Nástupcem série SJ byla druhá generace (série XJ) se samonosnou karoserií, vyráběná v letech 1983 až 1987 (AMC), 1987 až 1998 (Chrysler) a 1998–2001 (DaimlerChrysler).