Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jeep Liberty - nástupce "tvrďáka" Cherokee

Pavel Tilšer
Automobilka Jeep, patřící pod korporaci DaimlerChrysler, se opět dostala do popředí zájmu sdělovacích prostředku představením nástupce modelu Cherokee, modelem Liberty.

Model Liberty se svým vzhledem zařadí do současné modelové řady Jeep. Nový model byl navržen s cílem oživit prodejní statistiky výrobce a získat nové zákazníky, kteří dokáží ocenit terénní vlastnosti vozu a stejně tak i pohodlnou jízdu na dálnicích. Automobil, který používá některých prvků, použitých u koncepčních modelů Dakar a Jeepster, se vyznačuje krátkými převisy vpředu i vzadu a strmým profilem. Ten zaručuje efektivní využití vnitřního prostoru a dobrý výhled z vozu do všech směrů. Podle prohlášení výrobce, model Liberty v žádném případě nepatří mezi novou generaci vozů třídy SUV (Sport Utility Vehicle - automobily pro volný čas) s omezenými terénními schopnostmi.

PowerTech 3,7 litru V6

Pro nový vůz byla také navržena úplně nová pohonná jednotka, kterou je motor V6 o objemu 3,7 litru. Tento šestiválcový motor je postaven podle stejné koncepce, jako koncernový motor V8 o objemu 4,7 litru, který pohání model Jeep Grand Cherokee. Řady válců motoru s rozvodem OHC svírají úhel 90 stupňů. Hlava válců a vačková hřídel je vyrobena z lehké slitiny. Motor dosahuje maximálního výkonu 157 kW (210 koní) při 5200 ot/min. a vrchol točivého momentu dosahuje hodnoty 305 Nm při 4000 ot/min. Tento nový motor sdílí některé prvky s motorem V8, např.:

- vačkový hřídel poháněný řetězem zaručující dlouhou trvanlivost

- dutá vačková hřídel (snížení hmotnosti)

Ovšem některé prvky se objevují pouze u motoru V6 3,7 litru:

- vyrovnávací hřídel tlumící vibrace motoru

- kompozitní sání s aktivním senzorem klepání pro každý válec zvlášť

Motor 3,7 litru vybavený automatickou převodovkou umožňuje tažení přívěsů o hmotnosti až 1650 kg (! )

PowerTech 2,5 l Turbodiesel (pro trhy mimo USA)

Další novinkou pod kapotou je čtyřválcový turbodieselový motor o objemu 2,5 litru s přímým vstřikováním. Jedná se o motor s hliníkovou hlavou válců, rozvodem 2xOHC a čtyřmi ventily na válec. Motor dosahuje nejvyššího výkonu 105 kW (140 koní) při 4000 ot/min a točivý moment vrcholí hodnotou 343 Nm při 1800 ot/min.

Podvozek

Na přední nápravě je model Liberty vybaven pružinami o délce 25 cm, které zajišťují dostatečnou rezervu i při tvrdé jízdě v terénu. Ramena přední nápravy jsou vyrobeny z pevné a odolné slitiny, která zlepšuje jízdu na nezpevněném povrchu, ale zároveň zlepšuje jízdní komfort, protože redukuje neodpruženou hmotu vozidla.

Zadní náprava s pérováním QuadraCoil je podobná typu Grand Cherokee a díky použití vinutých pružin zajišťuje komfortnější jízdu, než u vozu s listovými pružinami. Bezrámová konstrukce Uniframe s centrálním ramenem tvaru A snižuje naklánění vozu v zatáčkách a zachovává stejné jízdní vlastnosti i při plném zatížení vozu.

Inovace

Stejně jako podvozkové skupiny a pohonné jednotky, i v interiéru najedeme několik novinek. Jako příklad může sloužit nový způsob, jakým lze přistupovat do zavazadlového prostoru. Řidič může použít do strany (z důvodu bezpečnosti směrem doleva) se otvírající páté dveře, nebo při nakládání menších předmětů použít výklopné zadní sklo. Oba dva způsoby otevření jsou k dispozici pouhým stisknutím tlačítka, což usnadňuje manipulaci a jednoduchost ovládání.



Pavel Tilšer