Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jenom malý ťukanec? Oprava může být složitější a dražší, než se zdá

redakce AUTO.CZ
Diskuze (1)

Chvilka nepozornosti, nebo nenadálá dopravní situace a už se to ťuká. A i když jde na pohled jenom o drobné poškození, oprava se může hodně prodražit.

Právě podobným malým ťukancům mají zabránit nejmodernější asistenční systémy, jenže ty nejsou za prvé samospásné a nezvládnou za řidiče vyřešit vše. A za druhé mohou následně velmi prodražit opravu.

Nejrůznějších senzorů a kamer je totiž na nejnovějších autech celá řada a už rozhodně neplatí, že se týkají pouze nejdražších modelů. Jasně, čím vyšší kategorie, tím ještě složitější technika. Alespoň základní asistenci však v dnešní době musí povinně zvládnout i ta nejmenší a nejlevnější auta, což znamená v prvé řadě jejich vyšší cenu. A ano, následně pak vyšší částku za kdysi triviální opravu v servisu.

A nejde jen o zmíněné senzory a kamery, na jejichž kalibraci jsou nejlépe připraveni v autorizovaném servisu, do konečné sumy stále více promlouvá třeba i nákladná osvětlovací technika… A to se pak z jednoho celkem nevinného nedobrzdění může stát hodně nepříjemná a hlavně drahá záležitost.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (1)

Doporučujeme

31. 8. 2020 22:36
Naučte se opravovat drobné ťukance a škrábance sami.
Není to tak složité a nejdůležitější je dát si práci s výběrem spraye správného odstínu. Barvu ze spraye buď nastříkáte do víčka a použijete vlasový štětec na drobné škrábanečky když přebytečnou barvu buď vůbec nenanesete, nebo budete ihned pečlivě utírat. Nesmí vystupovat nad povrch. Vyplatí se nespěchat a ruku se štětcem si i podepřít. Je vhodné mít i pomocníka co vám podá čistý štetec na případnou opravu odsátím či setřením. Drobný rozdíl zmizí po rozleštění a navoskování.
Větší je nutné po vyrovnání propadlin přestříkat. Drobné rýhy lze opět vyplnit vlasovým štětcem a pokud přeci jen něco přečnívá, lze přebrousit velmi jemným smirkovým papírem minimálně zrnitosti 1000 a méně (záleží na našich požadavcích a trpělivosti)
Jen při velmi velkém štěstí máte spray co skoro není k rozeznání od původní barvy. Tím lze po vyplnění nerovností a velmi opatrném přebroušení přestříkat. Stříkat je lepší z větší vzdálenosti krátkými zmáčknutími spraye. Méně znamená více, neboť se vyvarujete stékající barvy. Výhodné je, když alespoň jeden konec končí na nějaké hraně auta a druhý pak lze maskovat delším stranou formátu klidně i A3. A kde poblíž stříkat nechceme vůbec, rovnou kryjeme plech s pomocí natěračské snadno odstranitelné takové té nažloutlé "papírové" pásky. Je vhodné si vyzkoušet na méně nápadném a špatně viditelném místě i případné ředidlo na nechtěné chyby.
Pokud dojde k promáčknutí, je vhodné vyrovnat co se dá, nejdříve válečkem, či plastovou paličkou a teprve pak zkoušet hrubší techniku kladívek. A co je potřeba lze vytmelit a přebrousit tmelem obsahujícím i jemná skelná vlákna, typem odpovídajícím hloubce promáčknutí. V žádném případě ale není vhodné provádět tmelení na navoskovaném podkladu. ten je třeba před tím odmastit a jemně přebrousit.
Není to dokonalé jako z autolakovny, kdo ví kde opravoval, tak to asi vždy pozná. Nejsem lakýrník, nedávno jsem prodával auto a každému u jinak bezvadného auta vadily škrábance a tak jsem to hned napoprvé v životě podstatně opravil, někde až nepoznatelně a tak jen s odvahou do toho!
Ale tohle má za účel napovědět tomu, kdo nechce hned do lakovny.