Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ještě si můžete koupit nový Saab. Toto je poslední kus svého druhu

Saab 9-3 kombi
Saab 9-3 kombi
Saab 9-3 kombi
Saab 9-3 kombi
16 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (12)
Už to bude sedm let, co padl švédský Saab a vzkříšení pod novým majitelem NEVS se úplně nezdařilo. Dá se ještě koupit opravdu nové auto, respektive s minimální najetou porcí? Překvapivě ano!

Osud Saabu je smutný. 19. prosince 2011 zbankrotoval, tehdejší majitel, nizozemský Spyker většinu aktiv posléze prodal švédskému holdingu NEVS s čínským kapitálem. Mezitím vzniklo ještě 47 kabrioletů druhé generace 9-3 Independence Edition díky aktivitě dealera ANA, všechny opustily brány továrny v Trollhättanu 22. února 2012. NEVS obnovil produkci sedanů stejné řady 18. prosince 2013, ale tato krátká epizoda trvala ani ne půl roku, v květnu 2014 skončila. Podle všeho se zrodilo devět stovek kusů. Limitovaná série ve stříbrné a černé barvě byla k mání jen doma a v Říši středu

V červnu 2016 firma přišla o práva na značku, ta totiž stále vlastní původní Saab AB, výrobce letadel a zbraní. Dále se soustředila se na vývoj elektrické verze. Jenže již dříve došly peníze a do společnosti na konci letopočtu 2014 vstoupila indická Mahindra. „Bzučivé“ koncepty 9-3 s karoseriemi sedanu a kombi pak byly odhaleny koncem května 2017, produkce v Číně odstartovala loni v prosinci.

Pravděpodobně poslední nový Saab 9-3, který si lze aktuálně pořídit, se nachází v Itálii a je určitě z období před hořkým koncem, tedy ročníku 2011, linky v Trollhättanu utichly tenkrát už v dubnu. Za prvé jde o kombík (oficiálně SportCombi) a za druhé má ještě emblém s hlavou rudého gryfa a korunkou. Poslední série pod taktovkou NEVS toto logo kvůli právům postrádala, měla jen nápisy „SAAB“.

Dealer Zanetti Omero & C. z italského Pordenone kdysi nabízel právě nové saaby, dnes má smlouvu s tamním importérem Hondy. Z dřívějších časů mu ale zbyl v showroomu černý pětidveřový 9-3 Vector, který původně objednal za účelem dalšího prodeje, k tomu ale kvůli krachu automobilky nakonec nedošlo, nového majitele nenalezlo. Ten, kdo jej objednal, pravděpodobně transakci odřekl. Stojí tam tedy více než sedm let.

Pohání jej turbodiesel TTiD4 objemu 1,91 l s výkonem 131 koní (96 kW), v roce 2011 už splňoval s filtrem pevných částic emisní normu Euro 5. Šestistupňová přímo řazená převodovka přenáší sílu na přední kola. Výbava Vector je slušná, saab má kožený volant a částečně i sedačky, samočinnou klimatizaci, vyhřívané čelní sklo, parkovací senzory, tempomat, pětipaprsková litá kola...

Hnidopich by možná poznamenal, že už se jedná o ojetinu, když na digitálním tachometru svítí údaj 90 kilometrů. Jenže na kobercích zůstaly i původní plastové fólie. A stavu prakticky nového auta odpovídá i cenovka 31 tisíc eur (801.800 korun). I když tahle 9-3 nepotěší fanoušky přeplňovaných zážehových čtyřválců, o vidlicových šestiválcích nemluvě, už není zkrátka na výběr. A její hodnota může časem vzrůstat... Typickou palubní desku s obřím centrálním rychloměrem, rafičkou plnicího tlaku turba a spínací skříňkou na středové konzole logicky nepostrádá, byť technika pocházela od GM/Opelu.

Vstoupit do diskuze (12)