Jezdili jsme s Fordem Mustang Mach-E. Ale jenom trochu
Značka Mustang nedávno zažila pořádnou revoluci. Po padesáti letech sportovních kupé se pod tímto jménem představilo pětidveřové SUV s elektrickým pohonem.
S Mustangem Mach-E jsme se mohli blíže seznámit na jeho evropské premiéře v Londýně. Americká automobilka totiž nedávno oznámila, že ještě dříve než na domácím trhu se Mustang Mach-E začne prodávat na tom evropském, kde musí Ford akutně řešit emisní normy. Elektrické SUV kvůli tomu muselo projít několika změnami, které jsme na místě probrali s techniky zodpovědnými za modifikace.
Naživo vypadá největší mustang v historii pohledněji než na fotkách. A to především když ho vidíte projíždět se v jeho přirozeném prostředí, tedy ulicích velkoměsta. Svalnatě působící vůz s naštvaným výrazem a pozvolna klesající zádí je zejména v modré barvě až lehce futuristický, a přestože jde jen o SUV, dokáže na sebe strhnout pozornost. Při pohledu z boku vynikne opravdu nízká záď, což je ale trochu optický klam, neboť nad boční linii vystupuje černě provedená vyšší střecha.
Také interiér se podstatně liší od dosavadního kupé a překvapuje minimalistickým provedením. Před volantem se nachází jen velmi nízký barevný displej, nahrazující přístrojový štít. Většinu funkcí převzal obrovský na výšku postavený dotykový displej uprostřed palubní desky. Zajímavým detailem je otočné ovládání hlasitosti přímo na samotném panelu. Vrchní část desky pokrývá textilie ukrývající reproduktory audiosystému a spodní imitace karbonu. Zpracování zhodnotit nemůžeme, protože vystavený kus je předprodukčním prototypem stále s mnoha zjevnými nedostatky. Posoudit ale můžeme místo v kabině, která překvapuje prostorností, a ani vzadu nemáme problém s místem na kolena či hlavu. Rozměrný je kufr vozu a pod přední kapotou se ukrývá další malý odkládací prostor, vybavený odtokem, a tedy ideální například na špinavé věci. Půjde totiž snadno vypláchnout hadicí.
Zvláštním detailem je otevírání dveří pomocí tlačítka na sloupku. Po zmáčknutí se dveře částečně pootevřou a umožní zatáhnout rukou za skryté úchopy. Uvnitř se už ukrývají téměř běžné kliky, přední jsou však umístěny poněkud nešťastně a při otevírání vždy zavadíme o karosářský sloupek B.
Za volant testovacích prototypů nás Ford nepustil, na místě spolujezdce jsme si však mohli v podzemní garáži vyzkoušet alespoň zrychlení a následně půlhodinovou jízdu ulicemi Londýna. Základní varianta s pohonem všech kol, menší baterií 75,5 kWh a výkonem 190 kW dokáže zatlačit do sedačky, i když na soupeření s teslou se bude jistě více hodit vrcholné GT s třemi motory a 340 kW. Při naladění podvozku museli ve Fordu zvolit kompromis mezi ovladatelností a komfortem. Technik za volantem ale slíbil, že půjde o řidičsky zajímavé auto. A možná nebude nutné se s ním příliš omezovat, v závislosti na verzi totiž Ford slibuje dojezd mezi 340–480 kilometry.
Tři otázky pro Guye Mathota, šéfinženýra podvozkového oddělení Ford Europe
Čím se liší evropská verze mustangu od americké?
Hardware zůstává z větší části totožný, mění se však nastavení odpružení, tlumičů, ESC a také pohonu všech kol. Evropští řidiči navíc používají letní pneumatiky, zatímco v Americe si vystačí s celosezonními.
Bude mít Mach-E také zábavné funkce jako driftovací mód či aktivní odpružení?
Základní verze nabídne pouze vektorování točivého momentu. Vrcholné GT ale dostane pár specialitek, které zveřejníme později. Aktivní odpružení neplánujeme pro žádnou variantu.
Snažili jste se přiblížit jízdní vlastnosti modelu Mach-e běžnému kupé Mustang?
Vzhledem k tomu, že jde o SUV, nejsou podobné vlastnosti příliš žádané. Pro Mach-e jsme chtěli zachovat sportovnost, ale mnohem uhlazenější chování. Řízení je nastaveno velmi citlivě a agilně, jízdu v něm si proto stále můžete užít.
Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.