Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jezdili jsme s novým Porsche Panamera. Všechno je jinak!

Svět motorů
Diskuze (17)
Porsche vzalo novou generaci panamery vážně a z gruntu ji předělalo. Zachován zůstal jen název a filozofie čtyřmístného sportovního gran turisma. Změnilo se vše počínaje motorem přes podvozek a design až po elektronickou síť.

Od prvního pohledu upoutá panamera daleko dynamičtější siluetou, zadní část vozu se svažuje rychleji než dříve, což spolu s mírným prodloužením karoserie o 34 (5049 mm) přispělo k tomu, že novinka nepůsobí tak bachratě. Přiblížení se ikonickému vzhledu 911 napomáhají i podobně tvarovaná zadní světla, panameru však bezpečně poznáte podle světelné linky táhnoucí se přes celou šířku. Pozornost byla věnována i materiálům. Ocel tak z velké části ustoupila hliníku, který je použitý na všech vnějších dílech karoserie včetně střechy nebo kapoty.

Tři srdce

Další veledůležité změny se udály právě pod ní. Nové jsou všechny tři nabízené motory, pod označením 4S se ukrývá šestiválec 2,9 litru o výkonu 324 kW, 4S Diesel značí osmiválcový diesel 4,0l se 310 kW a vrcholné Turbo disponuje čtyřlitrem produkujícím 404 kW. Obě benzinové jednotky jsou přeplňované dvojicí turbodmychadel umístěných mezi válci svíranými do V pod úhlem 90°. Bezprostřední reakci na sešlápnutí plynu pomáhá zdvojené vedení výfukových plynů k turbíně.

Osmiválec poprvé u Porsche nabízí v částečném zatížení odpojování poloviny válců. Společné pro oba motory je proměnný zdvih a časování ventilů.

Efektivitě spalování pomáhají centrálně umístěné vstřikovače se zvýšeným tlakem až 250 barů (dříve 140). Převratný dieselový motor přeplňuje dvojice turbodmychadel tak, že v nižších rychlostech (asi do 2700 ot./min) proudí spaliny pouze lichými výfukovými ventily k prvnímu dmychadlu. Sudé ventily všech válců se sběrným potrubím k většímu dmychadlu se otevírají až při vyšších otáčkách. Vstřikovače pracují s mimořádně vysokým tlakem až 2500 barů (více žádný turbodiesel nemá).

My jsme vyzkoušeli základní šestiválcový motor, který rozhodně není žádné ořezávátko. Neúnavně táhne od 2000 ot./min až k omezovači v téměř sedmi tisících a do sedadel posádku zamačkává i v rychlostech kolem 220 km/h. Až si skoro říkáme, kdo potřebuje Turbo… Ve sto třiceti točí 1800 ot./min a na 180 km dlouhé trati zajeté svižným tempem s občasným vyzkoušením plné dynamiky si řekl o nijak závratných 13,5 l/100 km.

Geny 911

Nově vyvinutá dvouspojková převodovka PDK má nyní místo sedmi stupňů osm, přičemž dva nejvyšší jsou určené pro snižování otáček (a spotřeby) při rychlé jízdě po dálnici. Nejvyšší rychlosti je dosahováno na šestku. Přes nemalé setrvačné hmoty (ústrojí je poctivě dimenzované na 1000 N.m) probíhá řazení bleskově, zejména pokud prošlápnete pedál plynu až na podlahu. Pohon všech kol má na starosti elektronicky řízená vícelamelová spojka, která neustále přerozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola na základě dané situace, což ve spolupráci s aktivním zadním diferenciálem přináší přísně neutrální chování při jízdě pod plynem.

Celkově působí nová panamera daleko tužším a obratnějším dojmem než předchozí. Zejména při rychlém střídání směru už necítíte výrazné přelévání hmoty, doprovázené nesportovními náklony a určitou toporností. Naopak i přes hmotnost blížící se dvou tunám cítíme určitou hravost zádě, pomáhající žiletkově přesnému řízení směřovat vůz do další zatáčky. K obratnosti navíc přispívá i novinka v podobě natáčení kol zadní nápravy.

Jízdní režimy se nyní u vozů Porsche přepínají otočným knoflíkem na volantu, což je velmi pohotové a intuitivní. Panamera nabízí obligátní režimy Normal, Sport, Sport+ či Individual. Po stisknutí tlačítka i krátkodobě (nejvýše 20 sekund) mimořádně ostře nastavený mód, ve kterém převodovka okamžitě podřazuje (až o pět stupňů), vhodný pro bleskové předjetí a podobně.

V příplatkové výbavě se nově nachází tříkomorové vzduchové odpružení (proti předchozímu dvoukomorovému pojme o 60 % více vzduchu), což přispívá k daleko lepšímu filtrování nerovností při stejné úrovni tuhosti odpružení. Rozdíl mezi komfortním a sportovním nastavením je nyní i v praxi daleko větší. Důkladně však nový systém pérování prověří až klasický test na českých silnicích.

Dotyková vyladěnost

Interiér disponuje zcela novým multimediálním systémem s 12,3“ hlavní obrazovkou s kompletně dotykovým ovládáním, po stranách však nechybějí tlačítka přímé volby. Vše funguje intuitivně a odezva displeje je výborná. Dotykové ovládání pokračuje i v prostoru kolem řadicí páky. Jak je však u Porsche zvykem, důležitým funkcím zůstalo zachováno vlastní tlačítko, respektive dotyková ploška. Před řidičem zůstal uprostřed umístěný otáčkoměr a po jeho stranách si můžete přizpůsobit údaje na dvou sedmipalcových displejích.

V České republice už prodej odstartoval, nejlevnější šestiválcová verze přijde na 3.197.000 Kč.

Rozhovor s Oliverem Seifertem, vedoucím vývoje elektronických systémů

Kdy představíte hybrid?

S touto verzí počítáme, ostatně i nově vyvinutá dvouspojková převodovka je konstruovaná pro umožnění montáže elektromotoru. Na trhu by se měl hybrid objevit příští rok.

Bude odvozen od šestiválcového modelu?

Nemohu být moc konkrétní, ale rozhodně se to nabízí.

Panamera využívá nový palubní systém komunikace Porsche 4D. V čem tkví jeho výhody kromě rychlejšího přenosu dat?

Zvýšení rychlosti a přenos dat v reálném čase jsou velkými výhodami. Možná ještě důležitější však je, že podněty ze senzorů a čidel zpracovává jedna centrální řídicí jednotka. Jde o mozek celého auta, který dává jednotné pokyny a umožňuje lepší koordinaci všech řídicích systémů od řízení motoru přes pohon všech kol či brzdy až po nastavení tlumičů.

Hmotnost nové panamery se proti předchůdci téměř nesnížila, přitom má z velké části hliníkovou karoserii. Čím to je?

Není to jen otázkou použitých materiálů. Nová generace má daleko více elektronických asistenčních systémů i bohatší výbavu. Standardem je rovněž kompletní multimediální systém s navigací, zcela novými možnostmi propojení s telefonem a podobně. Je zde asi o 70 kg více elektroniky, což se na celkové hmotnosti projevuje.

Jednu z novinek představuje noční vidění. Umí rozpoznávat chodce a zvířata?

Ano. Obraz z kamery pro noční vidění se promítá na displej vpravo od otáčkoměru. V případě, že hrozí střet s chodcem či zvířetem, reagují adaptivní světlomety Matrix LED, které daný prostor více osvítí.

Základní technické údaje Panamera 4S Panamera Turbo Panamera 4S Diesel
Motor V6, benzin, biturbo V8, benzin, biturbo V8, nafta, biturbo
Zdvihový objem (cm3) 2894 3996 3956
Výkon (kW při ot./min) 324/5650-6600 404/5750-6000 310/3500-5000
Točivý moment (N.m při ot./min) 550/1750-5500 770/1960-4500 850/1000-3250
Převodovka 8A 8A 8A
Vnější rozměry (mm) 5049 x 1937 x 1423 (1427 Turbo)
Provozní hmotnost (kg) 1945 2070 2125
Maximální rychlost (km/h) 289 306 285
Zrychlení 0-100 km/h (s) 4,2 3,6 4,3
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 8,1 9,3 6,7
Základní cena (Kč) 3 197 000 4 315 000 3 306 000

Autor: Martin Jeník

Svět motorů
Diskuze (17)
Avatar - twistedTSD
12. 9. 2016 19:56
Re: Prdelatá Berta
Prdelatá jo, ale ten její kukuč se mi líbil.
12. 9. 2016 17:41
Re: head-up displej
Ne. Alespoň prozatím.
12. 9. 2016 17:36
Re: Prdelatá Berta
Původní koncept Panamery také nebyl tak "prdelatý". Tenhle problém vznikl, protože šéf trval na tom, aby se dozadu pohodlně posadil... přitom to byl čahoun jak hrom. Takže je otázka, jestli na tohle rezignovali (což by dávalo smysl vzhledem k tomu, že má přijít Sport Turismo), nebo jestli najali kouzelníka. :-)
Avatar - Hittman
12. 9. 2016 15:46
Re: head-up displej
asi vítr, Máchale >:D
Avatar - speedfred
12. 9. 2016 15:12
Re: head-up displej
HUD super vecička