Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jezdíte s autem do myčky? Řekneme vám, proč to nemáte dělat

David Bureš
Diskuze (73)
Nešetrné kartáče, agresivní chemie nebo nedokonalé sušení, péče o auto v myčce může nadělat pěknou paseku.

S blížící se zimou nastává období, kdy se automobily rychleji špiní. Řidiči tak ještě častěji než v létě budou řešit, jak si automobil umýt. Jak mycí linka, tak ruční mytí totiž může automobil poškodit. Má vůbec dilema mezi automatickým mytím a ručním mytím nějaké správné rozřešení?

Popravdě řečeno, asi ne, protože v obou případech řidiči hrozí, že se automobil nějakým způsobem poškodí. Majitel tak musí zhodnotit rizika a zvážit, co je pro něj lepší řešení. Ruční mytí sice bývá pečlivější, zároveň je ale násobně dražší, což se zvlášť v zimním nešvaru moc nevyplatí. Tím nejlepším řešením je samozřejmě ruční mytí vlastními silami, kdy vlastník nejlépe ví, co se s autem děje. Na to má ale čas jen málokdo.

Zároveň je ale potřeba se mytí nevyhýbat, a to zvlášť v zimě. Dnešní automobily jsou sice vůči agresivním materiálům, jako je sůl z posypu silnic, lépe chráněny než v minulosti, stále je ale nutné je z auta pravidelně smývat pro prodloužení jeho životnosti. Na choulostivých místech totiž nanesená špína může vést k rezavění vozu.

Nešetrné kartáče

O nešetrných kartáčích v mycích linkách se vyprávějí legendy už mnoho let. Pravdou je, že myčky už nevyužívají tak drsné kartáče jako kdysi, stále ale kartáče mohou lak automobilu nějakým způsobem poškodit. Tato hrozba se dále zvyšuje v případě, že automobil máte silně znečištěný – kartáče můžou písek nebo bláto roznést po laku a tím ho poškrábat. Z toho důvodu je ideálním řešením automobil před vjetím do automatické myčky řádně předmýt ve wapce.

Poškrábání laku však není jediná hrozba, stačí si zapomenout odmontovat anténu a riziko jejího ulomení mycím rámem je rázem na světě. To tzv. žraločí ploutve jsou ve větším bezpečí.

Pásy tunelových myček

Vedle tzv. portálových myček, v nichž automobil stojí zabrzděn a mycí rám se pohybuje kolem něj, existují i tunelové mycí linky, ve kterých se auto při mytí pohybuje na pásu. A právě tento pás je také pro vozidlo rizikem. Stačí na něj špatně najet a automobil si rázem může poškodit ráfek kola. To samé platí v případě, že je samotný pás nějakým způsobem poškozen.

Agresivní chemie

Provozovatelé mycích linek sice zdůrazňují, jak jsou jejich myčky šetrné, pravdou ale je, že používaná chemie zkrátka musí být agresivní, aby odstranila nečistoty. To přitom platí zvlášť u bezkontaktních myček, kdy se o mytí stará právě jen saponát a tlak vody. Spíše než lakům může taková agresivní chemie nadělat paseku pro nelakované partie karoserie, třeba plasty kvůli ní mohou rychleji blednout. Jestliže si vůz necháte navoskovat, může agresivní chemie poškodit i tuto vrstvu. Z toho důvodu se při údržbovém mytí, tzv. detailingu, používají pH neutrální saponáty.

Nedostatečné sušení

Jen samotné mytí ale automobil nemůže poškodit, o to se může postarat i následné sušení. Už jste jistě zažili situaci, kdy jste vyjeli z mycí linky a zjistili, že automobil není dostatečně vysušen, případně, že zůstal doslova mokrý. Zaschlé kapičky jednak nejsou moc estetické, navíc ve výsledku mohou znamenat, že auto vlastně vůbec nevypadá umyté. Zároveň mohou lak auta poškodit, zvlášť pokud tento „film“ zaschne třeba na slunci. Odborníci proto radí vůz otřít ručně speciálním hadříkem z mikrovláken. Vodním mapám mnohdy nahrává i tvrdá voda, proto některé speciální myčky nabízejí tzv. demineralizovanou vodu.

Lidé

Dosud jsme hovořili hlavně o automatizovaných mycích linkách, jenže riziko hrozí také u ručního mytí. U něj totiž přichází do hry lidský faktor, který může znamenat lidkou chybu. Jednak hrozí, že špinavý hadřík při mytí poškodí lak, druhak je nestandardně tlačeno na karoserii. Zároveň může být nešetrně rozryta vrstva vosku.

Jak tedy na mytí auta? Rozhodně jej myjte pravidelně, a to zvlášť v zimě. V nejlepším případě kombinujte různé způsoby. Čas od času vůz umyjte pořádně, ručním způsobem, a mezitím vůz myjte buď na wapce nebo v mycí lince. Přestože rizika poničení auta v myčkách stále existují, jsou dnes linky šetrnější dříve, a tak má smysl se jim vyhýbat jen v případě, že máte auto právě ručně pečlivě umyto a navoskováno.

David Bureš
Diskuze (73)
9. 11. 2021 16:30
Ručné umývanie
Samozrejme že ručné umývanie je najlepšia možnosť pre auto. Viete akú chémiu používate a taktiež aké príslušenstvo. Ja si umývam auto s umývacou rukavicou z mikrovlákna, ktorá má husté štetiny a nepoškriabe lak. Odporúčam túto
https://www.wolfgarage.sk/…ve-rozne-strany/
29. 4. 2021 02:03
Čištění párou
A to je důvod, proč nejezdím do myčky, hodně mi vadí ta chemie, kterou při mytí používají. Proto raději využívám služeb firmy steams .cz, která čistí vozidla pomocí horké páry. Horká pára zbaví auto nejen nečistot, ale taky bakterií a virů. Mně navíc hodně vyhovuje to, že nikam nemusím jezdit. Jenom si objednám jejich služby a oni sami přijedou za mnou s kompletním potřebným vybavením.
Avatar - dolsonoson
4. 2. 2021 08:49
Autošampony
Auto si umývám zásadně sám. Když se to dělá se správným vybavením a s autošamponem, tak ho rozhodně nemusíte mít poškrábané. A když myčka, tak ruční, automatické moc nevěřím. Kvalitní autošampony jsou například od EZ nebou AutoGlanz
https://www.andyhoauto.sk/sampony/
10. 11. 2016 09:31
Re: Ruční mytí
Ale to je v pořádku, já také tvrdím, že musím pouze dodržet vodní zákon. A pokud spláchnu auto přípravkem, který je ekologicky odbouratelný, stejně jako Jar nebo Ariel, tak to není proti ničemu.
10. 11. 2016 08:52
Re: Ruční mytí
No vidis, a vzhledem k tomu, ze tohle znecistovani vod reguluje i na soukromejch pozemcich, tak taky ocividne muze.