Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jízdní dojmy: Iveco Stralis Hi-Way Euro 6 - Masivní změny

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Iveco odhalilo Stralis nazvaný Hi-Way. Nové motory Euro 6, přepracovanou kabinu a vyspělou telematiku jsme vyzkoušeli v provozu.

Motory Iveco od společnosti FPT Industrial zvládnou emisní požadavek Euro 6 bez recirkulace výfukových plynů, prohlásil před více než dvěma roky zástupce této značky. Během této doby výrobci užitkových vozidel odhalovali svá řešení dalšího zpřísnění emisních limitů, ale pouze Iveco se způsobem vymykalo. Motor Cursor 13 ve specifikaci Euro 6 bez EGR jsme již viděli při odhalení modernizace modelu Daily (AutoProfi 11/2011). Tentokrát však výrobce odhalil kompletní řešení výfukových plynů a umožnil nám se s tímto výjimečným řešením budoucích emisních požadavků svézt. Mnohem důležitější změny nastaly ve snížení celkových nákladů na vozidlo, což je pro dopravce hodnota číslo 1.

Proměněná budka

Po vstupu do nové kabiny Active Space Stralisu Hi-Way jsme nepoznali téměř nic z té starší. Celá přístrojová deska včetně kvalitnějších materiálů se od původní změnila na hony. Zůstal jen tlačítkový systém volby pohonu (D, N a R) a páčky pod volantem (blikače, motorová brzda atd.). Celková koncepce desky musela přijmout panel s telematickým systémem včetně integrované navigace opatřené sedmipalcovým dotykovým displejem. O tom, že na něj bylo během jízdy velmi dobře vidět, aniž bychom museli příliš zaostřovat oči, není vzhledem k jeho velikosti pochyb.

Vpravo od volantu přibyla tlačítka systému hlídání jízdních pruhů a adaptivního tempomatu. Nechyběl ani již známý asistent pro rozjezd do kopce či uzávěrka diferenciálu zadní nápravy tahače. Rádi jsme do rukou vzali nový volant s příjemně silným věncem. Z přístrojového štítu jasně zářilo zelené pole ekonomických otáček 1000–1500 min-1. Nikde jsme nenašli tlačítko nuceného vypalování filtru pevných částic, jež známe ze všech dosud odhalených vozidel Euro 6 jiných značek. Technik od Iveca nám sdělil, že filtr pevných částic chytá částice vzniklé jen spálením zanedbatelného množství oleje prošlého přes labyrint a filtr z prostoru klikové skříně, ale ze vznícení samotné nafty pevné částice nejsou téměř žádné. Proto výrobce

doporučuje vypálení filtru pevných částic až po ujetí 400 000 km.

Pohodlí za volantem

Sedadlo řidiče v nejvyšší příplatkové výbavě disponovalo kromě vyhřívání také ventilací, která v horkém počasí na periferii Turína přišla vhod. Pohled za sedadla přinesl příjemné překvapení spočívající v nové posteli o šířce 80 cm ve střední části mezi sedadly.

Výrobce nenechal bez povšimnutí podněty řidičů stávajícího Stralisu k rozšíření odkládacích prostor. Nově se nacházejí také ve stropě nad oběma dveřmi, ve střední části přístrojové desky jsme našli dvě zásuvky a výsuvný držák na nápoje. Pod dolním lůžkem v krajích se nacházely dva velké odkládací prostory, přičemž ten levý byl obrovský a propojený se schránkou přístupnou z vnější strany kabiny, takže podle našeho odhadu bez obav pojme dvě basy lahodného moku. Pravý úložný prostor pod postelí byl mělčí, protože pod ním se ještě nacházela zvenku přístupná schránka.

Kabina obdržela silnější tepelnou izolaci, což řidiči ocení zejména v severských zemích a Rusku.

Telematika šetří

Řidič dostane ve Stralisu Hi-Way více pohodlí, k ekonomickému ovládání vozidla mu bude radit Iveconnect Drive. Ten sleduje jízdní styl řidiče a již během jízdy jej jednoduchými symboly nabádá ke správnému řazení (pokud používá manuální převodovku), vhodnému používání motorové brzdy, ekonomickému přejíždění ostrých vrcholů stoupání, předvídání situace na vozovce, včasnému sundání nohy z plynového pedálu atd. Iveconnect Drive dále zahrnuje Attention support, který sleduje chování řidiče a na základě vyhodnocení dat z polohy volantu, intenzity brzdění, používání motorové brzdy a dalších doporučí odpočinek. To se děje nejprve žlutým symbolem na přístrojové desce. Pokud řidič pokračuje dál, obdrží červenou výzvu k zastavení a odpočinku. Třetí část Iveconnectu Drive tvoří navigace včetně dat pro nákladní vozidla. Systém by měl přinést několikaprocentní úsporu pohonných hmot, přičemž dispečer může po jízdě či jízdách získat data z telematiky, nakolik a v čem řidič doporučení ekonomického stylu jízdy začal brát vážně, či nikoliv. Nesporný přínos také tvoří bezpečnostní prvek a varování před usnutím, což může dispečer také monitorovat.

Podpora dispečerů

Služba Iveconnect Fleet sleduje prvky, které známe u telematických systémů konkurenčních značek. Jde tedy o sledování aktuální polohy vozidla,

informaci o jízdní a odpočinkové době řidiče, možnost komunikace mezi řidičem a dopravcem, automatické stahování dat z tachografu a zasílání

zpráv o trase, vozidle a jízdním stylu řidiče. Iveco používá systém podpory dispečera vyvinutý firmou Qualcomm, přičemž specialitu tvoří zasílání zpráv dopravci při varování řidiče o únavě (Attention Support) a o tom, jak šofér dodržuje doporučení k ekonomické jízdě od Driving Attention supportu.

Nižší náklady

Nová kabina má proti Eco-Stralisu vykazovat lepší aerodynamiku. Ta je podpořena oblou horní hranou budky a má přinést snížení spotřeby paliva

o 1 %. Úspory paliva přinesou drobnosti jako například použití LED technologie denního svícení. Spolu s doporučeními řidiči, jak jet svižně a zároveň

úsporně, by měly náklady na palivo klesnout o další dvě procenta.

Nižší celkové náklady na vozidlo jsou dané také tím, že Iveco ke Stralisu Hi-Way bude dávat rozšířené záruky, jako například pět let na turbodmychadlo. Výrobce tak dává dopravním fi rmám vzkaz, že investovalo 70 milionů eur do modernizace továrny v Madridu, kde byla zpřísněna kontrola kvality o 40 procent. Nové Stralisy Hi-Way budou sjíždět z madridských linek, do továrny současného Stralisu v Ulmu budou koncentrovány výrobní kapacity z pěti menších provozoven Iveca v Německu, ve kterých probíhá produkce speciálních vozidel například hasičských.

Nový Stralis Hi-Way je již možné objednávat. V příštím vydání AutoProfi vás seznámíme se zkušenostmi s motorem Euro 6, ale již nyní můžeme prozradit, že náklady na palivo (nafta + AdBlue) jsou se specifikací Euro 5 na stejné úrovni.

Ladislav Černý
Diskuze (0)