Jízdní dojmy: Renault Trucks T - Pohodlí pro řidiče
Týden dva tři v budce tahače dají zabrat psychice i velmi odolného řidiče. Proto výrobci začali hledat nové prvky, které by šoférovi dlouhodobý pobyt v tahači co nejvíce zpříjemnili. Dalo by se vymýšlet mnohé, ale automobilky také musí brát ohled na finanční náročnost. Vítězí tedy to nejpraktičtější za minimální cenu.
Dolní lůžko
Řidiči se různí uspořádáním věcí v kabině. Někteří používají horní postel jako odkládací prostor a spí na dolní. Pro tyto šoféry Renault Trucks připravil roztahovací spodní lůžko.
Běžně je široké sedmdesát centimetrů, po posunutí sedadla řidiče vpřed jsme jej rozšířili na osmdesát centimetrů. To už k pohodlnému odpočinku bohatě stačí.
Nad dolní postelí jsme našli dálkové nastavení teploty klimatizace, intenzity osvětlení kabiny, rádio a mnoho dalších funkcí.
Schránky
Francouzské vozidlo nabídlo velkou výsuvnou ledničku s děleným chlazeným prostorem. Vpravo od ní se nacházel běžný odkládací prostor přístupný po vyklopení dolního lůžka. Do schránky na druhé straně bylo možné vložit věci shora i zvenčí kabiny.
Vysoká kabina nabídla šest odkládacích schránek nad čelním sklem, přičemž jedna z nich dostala zámek. Renault Trucks myslelo i na stropní zásuvky nade dveřmi.
Vítaným prvkem pro život v kabině bývá střešní okno, ale má to jeden háček. Svítí-li slunce naplno v létě do kabiny, zvyšuje v ní teplotu, kterou je třeba regulovat intenzivnější klimatizací. To není příjemné ani pro řidiče, nelíbí se také dopravci pro zvýšené nároky na naftu. Renault řady T se střešním oknem obdržel roztahovací sluneční roletku, kterou známe například u střešních oken moderních domů. Řidič tedy může bez rizika vyloupení v době odpočinku větrat, v létě použije sluneční clonu a má v kabině příjemné podmínky.
Pouze krátký pobyt ve vozidle nedovolil nalézt všechny drobnosti, které v součtu vytvářejí míru pohodlí pro život v automobilu.
Drobnosti
Jednu milou drobnost jsme však našli. V dolní přihrádce uprostřed nad čelním sklem se krčilo cosi složeného. Po vytažení a rozložení na nás vykouklo zrcátko například pro holení či úpravu vlasů, než řidič vkročí do společnosti.
Pohled na přístrojovou desku odhalil rovnou plochu uprostřed, na kterou jsme mohli odložit fotoaparát, specifikaci k vozidlu a sešit s poznámkami - jak lze jednoduše a prakticky využít „hluché“ místo…
Horní lůžko
Výrobce neskončil s kreativitou pouze u dolní postele. Ta horní bývá často používaná jako hlavní odkládací prostor. Tato koncepce hojně využívaná řidiči kamionů má však velké úskalí při prudším brzdění. Věci se valí vpřed a padají do kabiny.
Na to konstruktéři Renault Trucks mysleli. Rozdělili lůžko kloubem v přední části tak, že bylo možné přibližně dvacet centimetrů šířky vztyčit vzhůru a vytvořit tak na přední části postele hranu, která brání pohybu předmětů vpřed.
Pro více řidičů
Než jsme se rozjeli, nastavili jsme si kromě sedadla a vnějších zpětných zrcátek rovněž klimatizaci, rádio, činnost volnoběžky Optiroll a další. Přestože v dálkové dopravě, do které je model T určen, se řidiči ve vozidlech střídají velmi omezeně, ocenili jsme další výhodu elektronického vybavení Renaultu. Když jsme po jízdě vyndali kartu řidiče z tachografu a svou digitální kartu do něj vložil instruktor z Renault Trucks, začaly se dít zajímavé věci. Rádio se přeladilo na jeho oblíbenou stanici, nastavená teplota klimatizace stoupla o dva stupně a volnoběžku Optiroll jsme v menu palubního počítače našli deaktivovanou (v tomto případě pracuje výhradně ve spojení s adaptivním tempomatem). To jsou věci, potěšili jsme instruktora.
Bez úspor to nejde
Představit nový užitkový model bez podpory pro úsporu paliva či servisních nákladů je v současné ekonomické situaci již nemyslitelné. Renault se zaměřil na několik oblastí od snížení aerodynamického odporu kabiny o 12 procent ve srovnání s modelem Magnum.
Hmotnostní opatření se dotkla dokonce i rampy na připojení elektřiny a vzduchu k návěsu. Nově je z hliníku. Ze současných modelů Premium Route a Magnum byl nejen do nové řady T převzat systém hodnocení jízdního stylu řidiče Infomax. Jeho výhoda spočívá v tom, že pokud dopravní firma nemá zájem o další služby jako například sledování vozidel v reálném čase a zajímají ji jen úspory na spotřebě, může si pořídit sadu obsahující kabely a software ke stažení do počítače. Do něj si po jízdě načte data o využívání točivého momentu motoru, používání motorové brzdy, počtu sešlápnutí brzdového pedálu atd. Jako nástroj k hodnocení řidičů je dostačující. Navíc lze zakoupený software pro stažení a vyhodnocení dat jízdy nainstalovat za jednu cenu do tří počítačů.