Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jízdní dojmy se Seatem Arona: Móda funguje

Martin Machala
Diskuze (17)
Segment malých SUV za posledních šest let vyrostl o sedm set procent. Na módní píseček si přišel hrát i Seat.

Španělský Seat to vzal v posledních letech za správný konec, hodně se mu zadařilo s leonem, atecou a nejnověji s ibizou. A teď by se do povedené partičky chtěla zařadit taky arona, tedy malé SUV, případně crossover, chcete-li. Poprvé jsem se s novinkou svezl v okolí Barcelony.

Tentokrát opravdu jen v okolí, do Barcelony testovací trasy nevedly, organizátoři na poslední chvíli také vyměnili hotel v centru za ubytování mimo město. Ne že by se báli o naši bezpečnost, situace v katalánské metropoli se prý uklidňuje, dopravu ale občas komplikují spontánní protesty. Jinak nás zástupci Seatu ujistili, že situaci kolem referenda ohledně katalánské samostatnosti „monitorují“…

Video se připravuje ...

Litr, nebo patnáct set

Na letišti jsem si přebral klíčky od litrového TSI ve výkonnější verzi s 85 kW a příplatkovým sedmistupňovým DSG (za 40.000 Kč navíc) a znovu musím napsat, že se tenhle litr fakt hodně povedl. Chválil jsem ho i v atece, v menší a lehčí aroně (proti většímu SUV úspora skoro metrák) je samozřejmě malý motůrek ještě přesvědčivější. Po nastartování není skoro vůbec slyšet, natož abyste v něm poznali tříválcovou jednotku. Ticho pokračuje i při normální jízdě, kdy DSG na vyšší rychlosti odřazuje sotva točivý moment dosáhne svého maxima ve dvou tisících otáčkách. V tuhle chvíli vám nechybí vůbec nic – tichý chod a pod plynem pocit příjemné pružnosti.

Když vás ale napadne chtít víc a na plyn přitlačíte, ve vyšších otáčkách (řekněme nad třemi a půl tisíci) se už tři válce nechají slyšet, dynamika však úměrně zvukové kulise neroste. Jestliže vás ve dvou tisících napadá, že by se tam někde vzhledem k solidní pružnosti mohla schovávat výkonová rezerva, tříválec vás vrátí na zem. Ano, přesně tohle jsem psal už u atecy. Litru TSI nejvíc voní převalování kolem počátku maxima krouťáku, kde se projevuje nebývale kultivovaně. Přece jenom, pořád je to minimotůrek.

Dynamický bonus jsem očekával od patnáctistovky TSI s výkonem 115 kW, pak jsem si ale vzpomněl na stejnou konfrontaci v ibize a těšit jsem se přestal. Jestli si vzpomínáte, tady jsem motorové srovnání uzavřel tím, že patnáctistovka nijak zázračně nejede a že by mi úplně v klidu stačil litr. A teď tam dejte kopírák a aplikujte na aronu, vždyť je to vlastně „jenom“ taková zvýšená ibiza. Znovu bych tedy dal přednost čipernému a tichému tříválci, čtyřválec 1.5 TSI působí přidušeně. Chvilku jsem si myslel, že snad jedu v ekonomickém režimu, v menu ale svítil „normal“. Spotřeba se pak v obou případech pohybovalo kolem sedmi litrů. Jde to i níž, s aronou jsem se však vyskytoval hlavně na dálnici.

Motory pro Seat Arona1.0 TSI/70 kW1.0 TSI/85 kW1.5 TSI/115 kW1.6 TDI/70 kW1.6 TDI/85 kW
Uspořádání a počet válcůR3 benzinR3 benzinR4 benzinR4 naftaR4 nafta
Zdvihový objem (cm3)999999149815981598
Výkon (kW při ot./min)70/5000-550085/5000-5500110/5000-600070/2750-460085/3250-4000
Točivý moment (N.m při ot./min)175/2000-3500200/2000-3500250/1500-3500250/1500-2600250/1500-3200
Maximální rychlost (km/h)173182205172 (174)185
Zrychlení 0-100 km/h (s)11,69,8 (10,0)8,011,8 (11,7)10,1
Převodovka5M6M (7DSG)6M5M (7DSG)6M
Provozní hmotnost (kg)11651187 (1210)12221297/13201303
Kombinovaná spotřeba (l/100 km)4,94,9/5,05,14,14,1

Ateca to je. A není…

Na tiskovce jsem několikrát slyšel srovnání novinky s větší sestrou atecou. Doslova. A je fakt, že při pohledu zepředu jsou to ségry jak vyšité, boční linie s nepřehlédnutelným motivem písmene X je však už svébytná. Přidat k tomu můžete ještě kontrastní střechu, prodává se ve třech odstínech (šedá, černá, oranžová), čímž aronu od sestry spolehlivě odlišíte. Na mě je těch barviček a lištiček už nějak moc, víc se mi líbí normálnější ateca, cílovka ale úplně nejsem.

Uvnitř pak funguje spříznění s ibizou, s kůži obšitou přístrojovkou arona umí navodit skoro až luxusní dojem. A stejně jako u ibizy jsem i v případě arony narazil při ovládání infotainmentu narazil na něco naprosto nevídaného – dvojici klasických otočných ovladačů, jejichž prostřednictvím ovládáte hlasitost nebo třeba zoomujete mapu navigace. Při manipulaci s tlačítky jsem se skoro až dojal a přemýšlel, proč to přesně takhle nemají i ostatní auta koncernu VW. Proč je všude jinde v drtivé většině použita výhradně dotyková varianta (ještě nové polo má tuhle kombinovanou novinku!), když tahle kombinace tak krásně funguje…

Příjemně mě překvapila taky nabídka vnitřního prostoru, s výškou 180 cm jsem si za sebe sedl ještě se slušnou rezervou pro kolena a nedrhnul zbytky vlasů o strop. A v kufru na mě čekalo v základním uspořádání víc než slušných čtyři sta litrů.

Atecu mám za ten necelý rok, co u nás tohle SUV od Seatu působí, docela v ruce. A vlastně jediná věc, která mi pořád ještě trochu vadí, je tvrdší podvozek. Zvlášť na našich devatenáctkách je na nerovnostech uskákanější a sem tam připojí i nějakou tu ránu. Arona mi přišla komfortněji naladěná, a to jsem vstříc španělským silnicím vyrazil s osmnáctipalcovými pneumatikami. Je tedy pravda, že v okolí Barcelony je o nekvalitní povrch dost nouze, soudě podle těch několika zpomalovacích prahů a pár vystouplých kanálů bych si však v aroně dovolil předpokládat pohodlnějšího společníka. A naše obvyklá berlička – snad jí to vydrží i v Česku.

Běžte se na ni mrknout

Jestli vás zajímá, jak moc se od atecy novinka liší a jaká je paráda ovládat infotainment částečně postaru, můžete se jít k prodejcům na aronu mrknout, do Česka malé SUV od Seatu už dorazilo. V ceníku tedy zatím najdeme jenom litrový tříválec v obou výkonových verzích (ta silnější je k dispozici i s DSG), na ostatní motorizace dojde v průběhu příštího roku. A to se k patnáctistovce TSI a naftě 1.6 TDI připojí i litrový tříválec na zemní plyn. V současnosti pak aronu koupíte od 398.900 Kč.

Martin Machala
Diskuze (17)
21. 3. 2018 00:09
Re: Divné..
Ano, je to možné.
Avatar - kaa
7. 11. 2017 15:04
Re: Tak to je to nejhorší,
Městský crossover s motory nevhodnými do městského provozu. To je fakt trhák.
Avatar - kaa
3. 11. 2017 20:55
Arona
To je opravdu ošklivé káčátko. :no:
27. 10. 2017 06:53
Re: dotaz panu Machalovi
Tato tvrzení mají nejspíš kořeny v tom, že mají shora politicky nařízeno propagovat litr, protože sr jich prodá násobně víc než 1,5TSI. Jak jinak si vysvětlit řeči o tom, že při startu a volnoběhu to není poznat? Buď je autor hluchý a necitlivý, nebo vědomě lže. Zkuste starty a volnoběh bez rádia v Oktávce 1,2TSI a pak v 1,0TSI. Rozdíl tam samozřejmě je a kdo tvrdí že není, tak to buď nepozná a pak nemá u novinařiny co dělat, nebo vědomě lže.
14. 10. 2017 08:52
Re: Tak to bude rovněž příští malé SUV Škodovky, jenom jinak
Fabia bude pokračovat stejně jako Ibiza. Jistě vymyslí jméno s "Q" na konci