Test Auto.cz

Seat Ibiza 1.0 TSI (70 kW) – Jak se povedla nová technika?

8.5. 2017
Verdikt
 

Ibiza se nové platformy dočkala dříve než koncernoví sourozenci. Jak se novinka povedla? A jak jezdí s přeplňovaným tříválcem, který zákazníky zatím láká nejvíce?

Letošní rok je nepochybně rokem malých automobilů. Do prodeje během letoška postupně zamíří (nebo už zamířily) nové generace Kie Rio, Nissanu Micra nebo Volkswagenu Polo. S novou generací svého malého modelu přichází také Seat. Pátou generaci ibizy jsme vyzkoušeli jen krátce po oficiálním uvedení na český trh.

Z historického hlediska je ibiza nejprodávanějším modelem Seatu, a tak není divu, že v aktuálně probíhající expanzi značky hraje její nová, již pátá generace tak důležitou roli. Ta se ostatně odráží v tom, že novinka dostala platformu MQB (ve verzi A0 určené pro malá auta) dříve než její koncernoví sourozenci, Volkswagen Polo, Audi A1 a Škoda Fabia. Ona ale nová generace už byla potřeba, ta odcházející byla na trhu již od roku 2008, přičemž během bezmála devíti let produkce prošla hned dvěma zásadními modernizacemi (2012 a 2015).

Jestliže předchůdce byl dostupný také jako kombi, nová ibiza zůstane výhradně pětidveřovým hatchbackem. O malé kombíky už zkrátka není takový zájem, i proto se ibiza této varianty už v květnu 2016 vzdala. Na její místo však ještě letos dorazí malé SUV arona, postavené rovněž na platformě MQB A0, které má ambice zaujmout více klientů než Ibiza ST.

Jak v kompaktu

Použití modulární architektury má pro automobilku výhodu v podobě snížení vývojových a výrobních nákladů, zatímco pro zákazníky je především plusem zvětšení vnitřního prostoru nebo zvýšená tuhost karoserie. A právě vnitřní prostor se stává velkou chloubou nové ibizy.

S délkou 4.059 mm je auto sice o dva milimetry kratší než předchůdce a s výškou 1.444 mm je o milimetr nižší, rozvor 2.564 mm je ale o zásadních 95 mm delší než u minulé generace a především šířka činí 1.780 mm, což je mezigeneračně o 87 mm více. A právě tyto dvě hodnoty jsou uvnitř dobře znát.

Když se totiž dovnitř posadíte, skoro si připadáte jak v o segment větším autě. Se spolujezdcem se řidič nešermuje rukama, jak se to v malých autech čas od času stává, také nad hlavou má spoustu prostoru. Vyjádřeno čísly, tak šířka v oblasti loktů na předních sedadlech mezigeneračně vyrostla o 97 mm na 1440 mm, výška nad sedadlem řidiče je o centimetr lepší (990 mm).

Seat Ibiza – mezigenerační srovnání vnitřního prostoru
GeneraceIbiza V (2017-)Ibiza IV (2008-2017)
podélný prostor vpředu min/max (mm):860/1110740/1090
podélný prostor vzadu min/max (mm):570/870560/910
výška nad sedadlem - vpředu (mm):990980
výška nad sedadlem - vzadu (mm):950930
šířka vpředu (mm):14401343
šířka vzadu (mm):14101333
délka sedáku vpředu (mm):490500
délka sedáku vzadu (mm):450480
výška opěradla vpředu (mm):620610
výška opěradla vzadu (mm):680610

To samé přitom platí i pro místo vzadu. Řidič si sice může dát sedačku hodně nízko a řídit s „dlouhýma“ nohama, čímž značně omezí pasažéra za sebou, pokud ale zvolí běžnější posaz, vytvoří vzadu spoustu prostoru, aniž by se sám cítil nepohodlně. Rázem se tak za sebe posadí i dva dlouháni, podobně jako v nedávno zkoušené Kie Rio. Co do rozměrů jsou na tom oba konkurenti podobně, tedy v rámci segmentu skvěle. Jen s nastupováním dozadu by to v ibize mohlo být lepší, vstupní otvor není z největších. Při zavírání zadních dveří navíc nepřeslechnete notně plechový zvuk, který působí dost lacině.

Prostor v kabině přitom není na úkor zavazadelníku. Oficiální údaj hovoří o 355 litrech, což je ještě o 25 litrů více než ve Škodě Fabia, která je v této disciplíně přeborníkem. Kufr ibizy boduje šířkou, výškou i délkou, nabízené háčky by ale mohly být festovněji zhotovené. Po sklopení zadních sedadel sice vznikne výrazný schod, o jeho vyrovnání se ale může postarat dvojitá podlaha nabízená za 4.900 korun. Víko ocení i dlouháni, jelikož se otevírá hodně vysoko, kvůli manipulaci potěší jeho výrazné vybrání. Značně odhalené plechy víka sice mohou překvapit, na zvukový komfort při jízdě ale vliv nemají. Naopak nakládací hrana by mohla být níže umístěná.

Není trochu nudná?

Jestliže z hlediska vnitřního prostoru je mezigenerační proměna dobře znatelná, z hlediska vnějších tvarů byste možná novou ibizu ani nepoznali. Pátá generace do prvního redakčního testu dorazila v nenápadném černém laku, v němž vypadá nudně a až příliš podobně jako předchozí generace (po modernizaci v roce 2015). Černá barva totiž zakryje výrazné tvarování na bocích nebo na přídi, kde široká maska chladiče ještě opticky rozšiřuje už tak široký vůz. A tak přestože je vizáž ibizy dynamická i v obyčejných verzích, klidně bychom si dokázali představit ještě větší odvaz. Když už je Seat v rámci koncernu VW Group tak sportovně orientován, mohl by nabídnout větší mezigenerační změnu než tradičně konzervativní bratr v podobě Volkswagenu Polo...

obrázek [600 x 374]

V podobném duchu je laděn také interiér, který v testované verzi Style (druhý nejnižší stupeň v nabídce) působí poněkud stroze a lacině. Zdobí ho sice šedý dekor, ten se ale v jednoduše řešeném celku ztrácí a navíc na něm ulpívají otisky prstů. Chtělo by to nějakou výraznější barvu! Navíc se uvnitř projevuje jistá snaha o šetření, autu chybí stropní madla, výškově nastavitelné bezpečnostní pásy (stále častější řešení) nebo zrcátko ve sluneční cloně před spolujezdcem – kupodivu je umístěno jen v cloně před sedadlem řidiče. Pětipalcový displej s nízkým rozlišením pak působí v dnešní době obřích obrazovek poněkud zastarale, což ale může za příplatek vyřešit za moderní osmipalcové řešení. Naopak automatické dojezdy oken ibiza má, a to u všech oken, což mezi malými vozy obvyklé není.

I přes tyto drobné výtky je však kabina nové ibizy příjemné místo k žití. O prostornosti už řeč byla, pochválit je potřeba i logické rozmístění jednotlivých ovladačů, které jsou po ruce, a to včetně zapínání výstražných světel, které bylo u minulé generace trochu mimo dosah. Volant i sedadlo nabízejí široké možnosti nastavení, a tak si ideální pozici najde každý řidič. Sama sedačka zaslouží pochvalu pro svůj dlouhý sedák, díky němuž nabídne dostatek komfortu i na delších trasách. Použité plasty jsou sice laciného, tvrdého ražení, jejich slícování je ale na parádní úrovni. Výhodou jsou pak velké kapsy ve dveřích, do nichž se vejdou 1,5litrové lahve. Naopak před spolujezdce toho moc nedáte, schránka je poměrně malá.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Seat Ibiza 1.0 TSI

Cena v základní výbavě: 334 900 Kč Cena v testované výbavě: 411 800 Kč

Základní výbava:Elektricky ovládaná přední a zadní okna, kožený multifunkční volant, autorádio s pětipalcovým dotykovým displejem a Bluetooth, palubní počítač, přední mlhovky s funkcí přisvěcování do zatáček, omezovač rychlosti, manuální klimatizace, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, šest airbagů, rezervní kolo, Front Assist, 15“ ocelová kola s ozdobnými kryty.

Výbava testovaného vozu:15palcová kola z lehkých slitin (+8.900,-), adaptivní tempomat (+5.200,-), hudební systém Beats (+11.000,-), dvouzónová automatická klimatizace (+9.500,-), paket LED – diody denního svícení, ambientní osvětlení interiéru, diodová koncová světla (+6.800,-), paket Winter – vyhřívaná přední sedadla a trysky ostřikovačů, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce (+9.400,-), metalický lak (+13.200,-), paket Vision – přední a zadní parkovací senzory, zadní parkovací kamera (+12.900,-).

G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

 
Technické údaje
Motor Seat Ibiza 1.0 TSI
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 70 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 175 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 182
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.8 / 4.1 / 4.7
Emise CO2:106
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 355 / -
Objem nádrže (l):40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1122 / 458
Rozměr pneu:185/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4059
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1444
d) rozvor (mm): 2564
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1505
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
 

Přidat názorDiskuse: Seat Ibiza 1.0 TSI (70 kW) – Jak se…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Seat Ibiza Cupra: Stihne ji osud Fabie RS? Seat Ibiza Cupra: Stihne ji osud Fabie RS?

Pro sportovní verzi Cupra nejvhodnější model Seatu…

Vyzkoušeli jsme nový Seat Ibiza. Jak se povedl? A jaké je 1.5 TSI Evo? Vyzkoušeli jsme nový Seat Ibiza. Jak se povedl? A jaké je 1.5 TSI Evo?

Pro španělský Seat je kompaktní městský hatchback Ibiza…

 



 
Technika Škody Karoq v porovnání s předchůdcem: Bude opravdu lepší než yeti?

Technika Škody Karoq: Bude opravdu lepší než yeti?

Dnes 08:00

I když se škodováci snaží tvrdit, že karoq není přímým nástupcem yetiho, bude srovnáván právě s ním. Kam se vlastnosti SUV posunou?




Blesk.cz

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi fandí i jeho panelák

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi…

Ještě v úterý sledovala většina z tří desítek partají panelového domu v Brně-Bystrci propuštění Jiřího Kajínka v…

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

 

iSport.cz

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u Šuláka rozhodne kemp

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u…

Zámořská NHL zažívá nebývalý příliv hráčů z Evropy. Kluby tlačí na skauty a agenty, aby jim dohazovali ze…

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to poslední možnost, říká brankář

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to…

Získal třetí ligový titul v řadě, poprvé s klubem triumfoval ve Švýcarském poháru a v létě vyrazí jinam? Česká…

 

Reflex.cz

Utajený audit ministerstva financí: Dotace na Čapí hnízdo byla velmi sporná, rozhodne Evropská komise

Utajený audit ministerstva financí: Dotace na Čapí…

Skupina Julia Šumana v pátek na svůj Twitter pověsila naskenovaný a dosud nezveřejněný audit udělení dotace…

Vientiane: Hlavní město Laosu láká stále více turistů

Vientiane: Hlavní město Laosu láká stále více turistů

Pradávný princ Thattaradtha musel být muž velikých zásluh. Vzdal se trůnu a opustil prosperující království.…