Test Auto.cz

Seat Ibiza 1.0 TSI (70 kW) – Jak se povedla nová technika?

8.5. 2017
Verdikt
 

Ibiza se nové platformy dočkala dříve než koncernoví sourozenci. Jak se novinka povedla? A jak jezdí s přeplňovaným tříválcem, který zákazníky zatím láká nejvíce?

Letošní rok je nepochybně rokem malých automobilů. Do prodeje během letoška postupně zamíří (nebo už zamířily) nové generace Kie Rio, Nissanu Micra nebo Volkswagenu Polo. S novou generací svého malého modelu přichází také Seat. Pátou generaci ibizy jsme vyzkoušeli jen krátce po oficiálním uvedení na český trh.

Z historického hlediska je ibiza nejprodávanějším modelem Seatu, a tak není divu, že v aktuálně probíhající expanzi značky hraje její nová, již pátá generace tak důležitou roli. Ta se ostatně odráží v tom, že novinka dostala platformu MQB (ve verzi A0 určené pro malá auta) dříve než její koncernoví sourozenci, Volkswagen Polo, Audi A1 a Škoda Fabia. Ona ale nová generace už byla potřeba, ta odcházející byla na trhu již od roku 2008, přičemž během bezmála devíti let produkce prošla hned dvěma zásadními modernizacemi (2012 a 2015).

Jestliže předchůdce byl dostupný také jako kombi, nová ibiza zůstane výhradně pětidveřovým hatchbackem. O malé kombíky už zkrátka není takový zájem, i proto se ibiza této varianty už v květnu 2016 vzdala. Na její místo však ještě letos dorazí malé SUV arona, postavené rovněž na platformě MQB A0, které má ambice zaujmout více klientů než Ibiza ST.

Jak v kompaktu

Použití modulární architektury má pro automobilku výhodu v podobě snížení vývojových a výrobních nákladů, zatímco pro zákazníky je především plusem zvětšení vnitřního prostoru nebo zvýšená tuhost karoserie. A právě vnitřní prostor se stává velkou chloubou nové ibizy.

S délkou 4.059 mm je auto sice o dva milimetry kratší než předchůdce a s výškou 1.444 mm je o milimetr nižší, rozvor 2.564 mm je ale o zásadních 95 mm delší než u minulé generace a především šířka činí 1.780 mm, což je mezigeneračně o 87 mm více. A právě tyto dvě hodnoty jsou uvnitř dobře znát.

Když se totiž dovnitř posadíte, skoro si připadáte jak v o segment větším autě. Se spolujezdcem se řidič nešermuje rukama, jak se to v malých autech čas od času stává, také nad hlavou má spoustu prostoru. Vyjádřeno čísly, tak šířka v oblasti loktů na předních sedadlech mezigeneračně vyrostla o 97 mm na 1440 mm, výška nad sedadlem řidiče je o centimetr lepší (990 mm).

Seat Ibiza – mezigenerační srovnání vnitřního prostoru
GeneraceIbiza V (2017-)Ibiza IV (2008-2017)
podélný prostor vpředu min/max (mm):860/1110740/1090
podélný prostor vzadu min/max (mm):570/870560/910
výška nad sedadlem - vpředu (mm):990980
výška nad sedadlem - vzadu (mm):950930
šířka vpředu (mm):14401343
šířka vzadu (mm):14101333
délka sedáku vpředu (mm):490500
délka sedáku vzadu (mm):450480
výška opěradla vpředu (mm):620610
výška opěradla vzadu (mm):680610

To samé přitom platí i pro místo vzadu. Řidič si sice může dát sedačku hodně nízko a řídit s „dlouhýma“ nohama, čímž značně omezí pasažéra za sebou, pokud ale zvolí běžnější posaz, vytvoří vzadu spoustu prostoru, aniž by se sám cítil nepohodlně. Rázem se tak za sebe posadí i dva dlouháni, podobně jako v nedávno zkoušené Kie Rio. Co do rozměrů jsou na tom oba konkurenti podobně, tedy v rámci segmentu skvěle. Jen s nastupováním dozadu by to v ibize mohlo být lepší, vstupní otvor není z největších. Při zavírání zadních dveří navíc nepřeslechnete notně plechový zvuk, který působí dost lacině.

Prostor v kabině přitom není na úkor zavazadelníku. Oficiální údaj hovoří o 355 litrech, což je ještě o 25 litrů více než ve Škodě Fabia, která je v této disciplíně přeborníkem. Kufr ibizy boduje šířkou, výškou i délkou, nabízené háčky by ale mohly být festovněji zhotovené. Po sklopení zadních sedadel sice vznikne výrazný schod, o jeho vyrovnání se ale může postarat dvojitá podlaha nabízená za 4.900 korun. Víko ocení i dlouháni, jelikož se otevírá hodně vysoko, kvůli manipulaci potěší jeho výrazné vybrání. Značně odhalené plechy víka sice mohou překvapit, na zvukový komfort při jízdě ale vliv nemají. Naopak nakládací hrana by mohla být níže umístěná.

Není trochu nudná?

Jestliže z hlediska vnitřního prostoru je mezigenerační proměna dobře znatelná, z hlediska vnějších tvarů byste možná novou ibizu ani nepoznali. Pátá generace do prvního redakčního testu dorazila v nenápadném černém laku, v němž vypadá nudně a až příliš podobně jako předchozí generace (po modernizaci v roce 2015). Černá barva totiž zakryje výrazné tvarování na bocích nebo na přídi, kde široká maska chladiče ještě opticky rozšiřuje už tak široký vůz. A tak přestože je vizáž ibizy dynamická i v obyčejných verzích, klidně bychom si dokázali představit ještě větší odvaz. Když už je Seat v rámci koncernu VW Group tak sportovně orientován, mohl by nabídnout větší mezigenerační změnu než tradičně konzervativní bratr v podobě Volkswagenu Polo...

obrázek [600 x 374]

V podobném duchu je laděn také interiér, který v testované verzi Style (druhý nejnižší stupeň v nabídce) působí poněkud stroze a lacině. Zdobí ho sice šedý dekor, ten se ale v jednoduše řešeném celku ztrácí a navíc na něm ulpívají otisky prstů. Chtělo by to nějakou výraznější barvu! Navíc se uvnitř projevuje jistá snaha o šetření, autu chybí stropní madla, výškově nastavitelné bezpečnostní pásy (stále častější řešení) nebo zrcátko ve sluneční cloně před spolujezdcem – kupodivu je umístěno jen v cloně před sedadlem řidiče. Pětipalcový displej s nízkým rozlišením pak působí v dnešní době obřích obrazovek poněkud zastarale, což ale může za příplatek vyřešit za moderní osmipalcové řešení. Naopak automatické dojezdy oken ibiza má, a to u všech oken, což mezi malými vozy obvyklé není.

I přes tyto drobné výtky je však kabina nové ibizy příjemné místo k žití. O prostornosti už řeč byla, pochválit je potřeba i logické rozmístění jednotlivých ovladačů, které jsou po ruce, a to včetně zapínání výstražných světel, které bylo u minulé generace trochu mimo dosah. Volant i sedadlo nabízejí široké možnosti nastavení, a tak si ideální pozici najde každý řidič. Sama sedačka zaslouží pochvalu pro svůj dlouhý sedák, díky němuž nabídne dostatek komfortu i na delších trasách. Použité plasty jsou sice laciného, tvrdého ražení, jejich slícování je ale na parádní úrovni. Výhodou jsou pak velké kapsy ve dveřích, do nichž se vejdou 1,5litrové lahve. Naopak před spolujezdce toho moc nedáte, schránka je poměrně malá.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Seat Ibiza 1.0 TSI

Cena v základní výbavě: 334 900 Kč Cena v testované výbavě: 411 800 Kč

Základní výbava:Elektricky ovládaná přední a zadní okna, kožený multifunkční volant, autorádio s pětipalcovým dotykovým displejem a Bluetooth, palubní počítač, přední mlhovky s funkcí přisvěcování do zatáček, omezovač rychlosti, manuální klimatizace, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, šest airbagů, rezervní kolo, Front Assist, 15“ ocelová kola s ozdobnými kryty.

Výbava testovaného vozu:15palcová kola z lehkých slitin (+8.900,-), adaptivní tempomat (+5.200,-), hudební systém Beats (+11.000,-), dvouzónová automatická klimatizace (+9.500,-), paket LED – diody denního svícení, ambientní osvětlení interiéru, diodová koncová světla (+6.800,-), paket Winter – vyhřívaná přední sedadla a trysky ostřikovačů, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce (+9.400,-), metalický lak (+13.200,-), paket Vision – přední a zadní parkovací senzory, zadní parkovací kamera (+12.900,-).

V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut

V prvním pololetí 2017 v Česku přibylo 136 tisíc vozidel…

Do průmyslové zóny v Mošnově se zřejmě chystají investoři z USA a Koreje Do průmyslové zóny v Mošnově se zřejmě chystají investoři z USA a Koreje

Investici v průmyslové zóně v Mošnově na Novojičínsku…

Sázka na zvýšení platu? Pětina Čechů chce změnit práci, ukazuje průzkum Sázka na zvýšení platu? Pětina Čechů chce změnit práci, ukazuje průzkum

Změnit práci chce nyní nejvíc lidí v Česku za posledních…

 
Technické údaje
Motor Seat Ibiza 1.0 TSI
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 70 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 175 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 182
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.8 / 4.1 / 4.7
Emise CO2:106
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 355 / -
Objem nádrže (l):40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1122 / 458
Rozměr pneu:185/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4059
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1444
d) rozvor (mm): 2564
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1505
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
 

Přidat názorDiskuse: Seat Ibiza 1.0 TSI (70 kW) – Jak se…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Euro NCAP 2017: Seat Ibiza – Pět hvězd, i když se zaváháním Euro NCAP 2017: Seat Ibiza – Pět hvězd, i když se zaváháním

Seat Ibiza ve své nejnovější podobě v testech Euro NCAP…

Jízdní dojmy: Seat Ibiza 1.5 TSI. Zapomeňte na tříválec? Jízdní dojmy: Seat Ibiza 1.5 TSI. Zapomeňte na tříválec?

V ceníku nové ibizy zatím najdete jen samé litrové…

 



 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Dnes 18:45

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek za dva biliony. A čtyři děti

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek…

Zakladatel internetového obchodu Amazon Jeff Bezos se stal nejbohatším člověkem světa. Na tomto postu vystřídal…

Krkavčí matka nechala syna (†6 měs.) umírat v autě dva dny

Krkavčí matka nechala syna (†6 měs.) umírat v autě dva dny

Měla mu dát lásku, něhu a postarat se o něj. Namísto toho ho nechala krutě umírat v autě připoutaného v sedadle…

 

iSport.cz

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus…

PÁTEČNÍ MAGAZÍN | Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou…

Kuriózní skreč Plíškové. V Číně strčila palec do větráku, skončila v slzách

Kuriózní skreč Plíškové. V Číně strčila palec do…

Po kuriózní zranění skončila ve 2. kole turnaje v čínském Nan-čchangu Kristýna Plíšková. Sestra nové světové…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z toho bylo 254 Ukrajinců. Udělen byl jen 23 osobám

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z…

Evropská komise odeslala ve středu do Česka, Polska a Maďarská svá stanoviska ohledně nedodržování takzvaných…