Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Leon Cupra – Rychle, zábavně a levně

David Bureš
Diskuze (164)

Hledáte silný kompaktní hot-hatch a nemáte tolik finančních prostředků? Modernizovaný Seat Leon Cupra se hlásí o vaši pozornost.

Design, interiér


Z hlediska nabídky koncernu Volkswagen Group patří modely značky Seat mezi ty sportovně orientované. Z toho důvodu v jejím portfoliu vedle rostoucího zastoupení módních SUV nemůžou chybět ani ryze sportovní verze jejích aut, které jsou v tomto konkrétním případě označovány přídomkem Cupra. Jeden z nich, Seat Leon Cupra, prošel letos faceliftem, a tak je vhodná doba tento hot-hatch znovu otestovat.

Video se připravuje ...

Varianta Cupra (zkratka pro Cup Racer) byla zatím odvozena od všech generací Leonu, což znamená, že ta současná je v pořadí už třetí. Jestliže původní Leon Cupra umožňoval výběr mezi dvěma motory, přeplňovanou osmnáctistovkou (Cupra T) a vrcholným 2,8litrovým šestiválcem se 150 kW pohánějícím všechna čtyři kola (Cupra R), aktuální generace se spoléhá výhradně na přeplňovaný benzinový čtyřválec 2.0 TSI. Ten měl v roce 2014 po příchodu třetí generace Leonu Cupra 280 koní, aby o rok později posílil o 10 koníletos o dalších deset na kulatých 300 koní, tedy 221 kW. Na což ostatně odkazuje i plaketka na zádi.

Místo různých motorů si dnes zákazníci mohou vybírat mezi různými karosářskými verzemi, díky čemuž prodeje Cupry po příchodu třetí generace skokově narostly. Z celoevropského hlediska zůstává nejprodávanější výchozí pětidveřový hatchback, objednávat ale lze rovněž třídveřový model a kombi, které je po faceliftu nově dostupné i s pohonem všech kol. My pro první test modernizovaného Leonu Cupra sáhli po tradiční verzi v podobě pětidvířka, přičemž jsme se spolehli na výchozí manuál, jak se na správný hot-hatch sluší a patří.

Lákavá cena

Tato základní varianta přitom zaujme i svojí cenovkou. Pětidveřový kompakt s přeplňovaným dvoulitrem o výkonu 221 kW prostřednictvím Cupry dostanete už za 769.900 korun, což je v této výkonové kategorii parádní nabídka. Vždyť taková Honda Civic Type R s dvoulitrem o výkonu 235 kW startuje na 929.900 Kč a třeba pětidveřový Volkswagen Golf R se čtyřválcem naladěným na 228 kW dokonce překonává milion, byť zrovna v jeho případě cenovku zvyšuje standardně dodávaný pohon všech kol. Cena Cupry je dokonce nižší než v případě některých slabších vozů. Takový Peugeot 308 GTi (turbo-šestnáctistovka s 200 kW) stojí 820.000 korun.

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni  

V základu přitom Leon Cupra není žádné holátko. Standardně disponuje samosvorným diferenciálem VAQ, adaptivními tlumiči, tempomatem nebo diodovými světlomety. Připlácet si pak lze nejen za takové ty běžné prvky jako navigace (za 13.900 Kč), parkovací senzory (+13.000 Kč) nebo přední vyhřívané sedačky (+11.500 Kč), ale také za skořepinová sedadla potažená alcantarou (+33.900 korun) nebo paket Performance. Ten za 78.900 korun přidává nejen dodatečné aerodynamické lišty a 19palcová kola v černém zbarvení, ale především čtyřpístkové brzdy Brembo s červenými třmeny. A při dodatečném příplatku 25.000 korun jsou jeho součástí i lepivé pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2, které se budou hodit těm, co často vyráží pilovat řízení na závodní okruhy. A kdo by chtěl více stylu, může si tento paket za příplatek pořídit s oranžovými detaily karoserie.

Nenápadná vizáž

Od sportovně laděné značky byste patrně stejně jako my čekali extravaganci a agresivitu, Leon Cupra ale jde ve stopách tradičních hot-hatchů, tedy aut, která svůj silný motor pečlivě ukrývají v nenápadné karoserii. A přesně takovým vozem je i Cupra, která je na první pohled (a vlastně i na ten druhý, třetí...) nudný hatchback bez výraznějších optických změn oproti výchozímu modelu.

Cupra má sice přiostřený přední nárazník a vzadu dvě oválné koncovky výfuku, jinak si ji ale klidně spletete s obyčejným Leonem. Sportovně stylizovaná verze FR je až na detaily shodná, liší se vlastně jen chybějícím zadním spoilerem nebo jinými mřížkami v chladicích otvorech. Zatímco mnohým zájemcům bude nenápadný styl vyhovovat, my bychom od mladistvého Seatu čekali více. Neříkáme zrovna ve stylu doslova šílené Hondy Civic Type R, více šťávy by to ale chtělo. Zvlášť, když už VW Group takového sleepera ve svém portfoliu má – VW Golf GTI, případně VW Golf R.

To samé platí také pro kabinu, která by podle našeho názoru také snesla více šmrncu. V testovaném exempláři v černém zbarvení zcela zapadne sportovní volant s perforovanou kůží v místě úchopu, alcantarou potažené výplně dveří nebo třeba sportovní sedadla. Právě k těm ale máme výhrady. Sedí se v nich výše, což bychom ještě byli schopni odpustit, spíše nám ale vadil fakt, že při ostré jízdě v zatáčkách příliš nepodrží. Zatímco u běžného Leonu jakožto rodinném autě by nám to tolik nevadilo, v hot-hatchi je to na pováženou. Řešením přitom nejsou ani příplatková skořepinová sedadla za 33.900 korun, z našich dřívějších zkušeností totiž víme, že ani ony při jízdě na závodním okruhu nenabízí tolik opory, jakou bychom si představovali. Ještě že jsou ale sedadla dostatečně pohodlná a mají dlouhý sedák, že se v nich nemusíte bát ani delších cest.

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni  Výhrady máme také k výhledu. Směrem do stran je to sice díky úzkým A sloupkům v pohodě, dozadu toho ale není kvůli malému zadnímu oknu příliš vidět. Vadí nám také vnější zpětná zrcátka. Jejich specifický tvar sice znamená, že se v plískanici nezašpiní, jenže ve výsledku jsou příliš malá a výhled dozadu silně omezují. Hodilo by se tak hlídání mrtvého úhlu, které ale Leon bohužel nenabízí.

A příliš nás nenadchnul ani inovovaný multimediální systém. Ovládání nám moc nevyhovuje, navíc navigace se čas od času ztrácela v prostoru. A Leon se pak v rámci faceliftu zbavil mechanické ruční brzdy, kterou nahradila elektronická parkovací, což mnozí fandové do řízení také kritizují. Takový je ale dnešní trend... Naopak prostor pro tlačítko na vypnutí ESP se na jednoduše řešeném a přehledném středovém panelu našlo, a tak na rozdíl od běžných Leonů nemusíte pro vypnutí stabilizace hluboko do menu multimediálního systému.

Motor, jízdní vlastnosti


Co ten manuál?

Jak už bylo řečeno v úvodu, aktuální Leon Cupra se spoléhá výhradně na přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec, který je možné kombinovat jak se šestistupňovým manuálem, tak za příplatek 45.000 korun s dvouspojkovou převodovkou. V případě kombíku si pak za příplatek 95.000 korun lze pořídit i kombinaci DSG a pohonu všech kol. My ale sáhli po té základní, pro někoho možná puristické verzi s dvoulitrem, manuálem a pohonem předních kol. A v mnoha ohledech byli nadšeni!

Už z tak silného motoru se díky přenastavení řídicí jednotky a úpravě obtokového ventilu turbodmychadla podařilo vydolovat dalších 10 koní, výsledných 300 koní (221 kW) je dostupných mezi 5500 a 6200 otáčkami. Vzrostl také točivý moment, a to z 350 na 380 N.m. Tento vrchol je však dostupný v užším pásmu než dosud, v 1800 až 5500 otáčkám proti 1700 až 5800 otáčkám.

Nejedná se jen o čísla hozená na papír, Leon Cupra je opravdu hodně rychlým vozem i v reálném prostředí. Že byste si ale všimli nějakých zásadních rozdílů proti předchozí verzi, to ne. Výkonový nárůst proti předchozí verzi je minimální, v praxi dynamické změny rozeznatelné nejsou. To ale vlastně není na škodu, protože výkon autu rozhodně nechyběl.

Jen motor musíte držet nad 2000 otáček. Jakmile necháte ručičku spadnout pod tuto hranici, motor otupí a zvedá se zpět jen ztěžka, jakmile ji ale opět překonáte, žene se Cupra vpřed jako hladový Španěl cítící vůni paelly. A hnát se kupředu bude až do nějakých 6000 otáček, kde už se pomalu blíží červené pole. To všechno bude přitom doprovázet velice hutný zvuk.

Na něj se však můžete dívat dvěma způsoby. Jelikož je generován Sound Actorem pod předním sklem (který funguje na principu elektromagnetických pulzů a vibrací), můžete ho považovat za umělý a odsuzovat ho s tím, že takové chrastítko nemá ve sportovním autě co dělat. Jenže jakmile se do něj zaposloucháte, připomene vám osmiválcové motory a na tom tedy nic špatného rozhodně není! A navíc lze zvuk ztlumit, třeba když zrovna jedete na dovolenou a nechcete být otravováni. I ten sebelepší zvuk motoru se totiž na dlouhých cestách oposlouchá.

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni  

Silný motor vás navíc nesedře z kůže, když zrovna pojedete natankovat. Z dlouhodobého hlediska se snadno dostanete pod desetilitrovou hranici. Přesáhnete ji vlastně jen ve městě (dosáhli jsme průměru 10,3 l/100 km) nebo při hrátkách na okreskách, kde jsme pravidelně překonávali 16litrovou hranici. Stačí se ale lehce zklidnit a jste hluboko pod deseti, trasu kombinující městské ulice, dálnici i okresky jsme zvládli za krásných 8,5 litru. Jen je potřeba počítat s tím, že Seat doporučuje tankovat do Cupry 98oktanový benzin, Natural 95 sice v případě nutnosti zvládne, reakce jejího agregátu to ale přece jen otupí.

Jestliže motor hodnotíme velice kladně, převodovka naopak kritiku zaslouží. K hot-hatchům sice manuál bezesporu patří, jenže Cupra patří mezi ty automobily, které bychom si raději pořídili s automatem. Manuál totiž nenadchne přesností řazení, což je ve sportovním autě na škodu, jindy tuhá spojka pak při ostřejší jízdě změkne jako bláto a začne prokluzovat. A ideální není ani tvar hlavice řadicí páky. Na pohled sice krásná, její lesklý dekor ale klouže v rukou, což vás při víkendové projížďce na křivoklátských silničkách může nemile překvapit. Vývojářům převodovky tak rozhodně doporučujeme inspirovat se třeba u Hondy Civic Type R, jejíž manuál nemá chybu.

Seat Leon Cupra 300 – srovnání s vybranou konkurencí
Model Seat Leon Cupra 5D Ford Focus RS Honda Civic Type R VW Golf R 5D
Motor 2.0 TSI 2.3 EcoBoost 2.0 VTEC Turbo 2.0 TSI
Pohon 4x2 4x4 4x2 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1984 2261 1996 1984
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 221/5500-6200 257/6000 235/6500 228/5500-6500
Točivý moment [N.m/min] 380/1800-5500 440/2000-4500 400/2500-4500 380 (400)/2000-5400
Převodovka 6M (6DS) 6M 6M 6M (7DS)
Max. rychlost [km/h] 250 (250) 268 272 250 (250)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,8 (5,7) 4,7 5,8 5,1 (4,6)
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,9 (6,8) 7,7 7,7 7,9 (7,0)
Cena [Kč] 769.900 952.900 929.900 1.019.200

Hravý raubíř

Pokud jde o převodovku, je to vlastně jediná kaňka, která bude kazit vaše zážitky za volantem Leonu Cupra. Z jízdního hlediska je totiž tenhle Španěl třídní bavič, který vás pravidelně bude rozesmávat od ucha k uchu. V tomto ohledu práci hot-hatche zvládá na jedničku s hvězdičkou.

S Leonem Cupra totiž přesně víte, co se pod vaším zadkem a pod koly auta děje. A že se toho děje občas docela hodně... Kombinace silného agregátu a pouze pohonu předních kol znamená, že Cupra občas přestává stíhat přenášet svoji sílu na silnici, a to navzdory standardně dodávanému samosvornému diferenciálu VAQ (mimo verze s pohonem všech kol). Když to s plynem přeženete, Cupře se na suchu protočí kola, a to klidně i na třetí převodový stupeň! S tímhle raubířem se zkrátka musíte naučit pracovat, nelze prostě jen sešlápnout plyn jako v podobně laděném Volkswagenu Golf R, který má pohon všech kol, a čekat, až si s vaším krokem auto poradí. Jenže právě tohle hledání limitů auta vás bude bavit a neustále vás bude nutit jet dál a dál, za dalšími zatáčkami, klidně až nakonec světa.

A to vlastně nebude taková potíž, protože Leon zvládne být pohodlný i na dlouhých cestách. K tomu mu pomáhají standardně dodávané adaptivní tlumiče, které umožní upravit charakter tlumení. My obvykle používali komfortní nastavení, které na českých tankodromech pracuje nejlépe. Sportovní režim totiž umí být v našich podmínkách až příliš tvrdý. Nejdrsnější mód Cupra se tak hodí spíše na okruh, my nejraději jezdili v Individualu, v němž jsme nakombinovali ostré reakce z Cupry s komfortním podvozkem. Na režim Cupra se ale také dá zvyknout, až nám skoro připadá nadbytečný režim Sport. Proč ho zapínat, když ve srovnání s Cuprou působí vyměkle?

Na delších trasách ale počítejte s tím, že oproti Golfu R je určitě hlučnější. V Leonu uslyšíte hlavně podvozek, bubnování od 19palcových kol se nevyhnete. Občas je slyšet i rána od zadní nápravy, a to navzdory tomu, že Cupra používá multi-link. Naopak aerodynamické odhlučnění je na slušné úrovni.

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni  

Golf R je tak ve výsledku kultivovanější, co se týče pohody na palubě nebo profesorském projíždění zatáček, Leon Cupra vás ale bude více bavit. Vypněte elektronické pomocníky (opravdu to jde) a najednou zjistíte, že Seat umí být přetáčivý. Když ale na to nemáte zrovna náladu, zapněte si sportovní mód ESP (výchozí vás často zbytečně omezuje) a najednou s naprostou jistotou vykrouží jakýkoliv oblouk. Když vychytáte správnou nájezdovou rychlost, kterou ještě pohon předních kol zvládne, je grip Cupry neskutečný. Auto je neuvěřitelně obratné i v utažených zatáčkách, okamžitě reaguje na povel volantu, a to náš testovací kousek neměl příplatkové Michelinky Pilot Sport Cup 2 (ale Pirellky P Zero), s nimiž je jeho přilnavost na suché vozovce ještě lepší.

Vynikající jsou také brzdy. Jestliže ale často vyrážíte na okruh, určitě zapřemýšlejte nad příplatkovými Bremby s děrovanými kotouči, které podle našich dřívějších zkušeností nevadnou ani při ostřejším zacházení, třeba na okruhu. Jen si musíte zvyknout na jejich dávkování, protože se zpočátku zdají jedovaté. Se základními brzdiči se tak pracuje snadněji.

Závěr


Závěr

Můžete se podivovat nad tím, že koncern Volkswagen Group nabízí dva tak podobné kompaktní hot-hatche, Seat Leon Cupra a Volkswagen Golf R, jenže nenechte se zmást obdobným výkonem a nenápadným vzhledem obou aut. Při bližším prozkoumání zjistíte, že oba vozy mají naprosto odlišný charakter.

Zatímco Golf R je profesorsky účinný, díky standardně dodávanému pohonu všech kol myslí hlavně na co nejrychleji projetou zatáčku, s Leonem Cupra je větší sranda. Při jízdě s ním cítíte, jak auto pod vašima rukama pracuje. Při brzdění cítíte, jak je lehce neklidný, při zatáčení si musíte hrát s plynem, protože ta závratná síla je na přední kola občas trochu moc, a když se budete trochu snažit, zatáčku klidně projedete bokem. Některým toto raubířství může vadit, jenže přesně pro ty je Golf R, který je civilizovanější a vlastně i kultivovanější. Pro zákazníky hledající zábavu je tu ale právě Leon Cupra.

Ve srovnání s Golfem R ale pár chybek najdete. Ať už fakt, že auto není tak dobře odhlučněné nebo že ten interiér působí přece jen laciněji, jenže díky kopci srandy, který vám Leon Cupra poskytne, nad tím mávnete hlavou. Univerzální je dostatečně, díky standardně dodávaným adaptivním tlumičům vás při běžné jízdě nebude trápit nepohodlím. A navíc je vlastně levný, za základních 769.900 korun budete hledat nový hot-hatch tohoto typu jen těžko. A tak se nedivte, že nás Leon Cupra tak nadchnul! Jen bychom možná klidně vzali třídveřový Leon SC Cupra, který se nám vzhledově líbí více a navíc je ještě o 8.000 korun levnější.

Nejlevnější verze modelu 343.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Leon 5D Reference)
Základ s testovaným motorem 769.900 Kč (2.0 TSI/221 kW Leon 5D Cupra)
Testovaný vůz bez příplatků 769.900 Kč (2.0 TSI/221 kW Leon 5D Cupra)
Testovaný vůz s výbavou 907.700 Kč (2.0 TSI/221 kW Leon 5D Cupra)

Plusy

  • Hravé jízdní vlastnosti
  • Atraktivní pořizovací cena
  • Silný motor
  • Univerzální schopnosti

Minusy

  • Hlavice páky klouže v ruce
  • Při ostré jízdě sedadla nepodrží tělo
  • Průměrné odhlučnění podvozku
  • Nudný vzhled

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (164)
Seat Leon Cupra
Cena základní sestavy 769 900 Kč
Výbava základní sestavy 19" kola z lehkých slitin, adaptivní regulace podvozku, automatická dvouzónová klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, černý strop, dojezdové rezervní kolo, elektricky ovládaná a sklopná zpětná, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, hliníkové prahové lišty s logem Cupra, chromové koncovky výfuku, sedm airbagů, diodové osvětlení interiéru, paket Convenience – dešťový a světelný senzor, automaticky ztmavitelné vnitřní zpětné zrcátko, palubní počítač, progresivní řízení, diodové mlhovky, diodové světlomety, samosvorný diferenciál přední nápravy, sportovní multifunkční volant, sportovní podvozek snížený o 25 mm, tempomat, sportovní sedadla vpředu čalouněná Alcantarou, ambientní osvětlení. Kč
Cena testované sestavy 907 700 Kč
Výbava testované sestavy Connectivity box – bezdrátová nabíječka telefonu (+5.900,-), Front Assist s detekcí chodců (+5.200,-), bezklíčový vstup (+10.500,-), navigační systém Standard (+13.900,-), paket Driving Assistance II – Lane Assist, rozpoznávání dopravních značek, automatické přepínání tlumených a dálkových světel (+9.500,-), paket Safety – kontrola nezapnutí bezpečnostních pásů vzadu a senzor únavy řidiče (+3.600,-), paket Winter – vyhřívaná přední sedadla, vyhřívané trysky ostřikovačů světel (+11.500,-), parkovací senzory vpředu a vzadu (+13.000,-), hudební systém Seat Sound s devíti reproduktory a subwooferem (+7.200,-), skořepinová sedadla čalouněná Alcantarou (+33.900,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 221 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 1800 - 5500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9 / 5.7 / 6.9
Emise CO2: 158
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1395 / 495
Rozměr pneu: 235/35 R19
Seat Leon Cupra
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4281
b) šířka (mm): 1816
c) výška (mm): 1435
d) rozvor (mm): 2631
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
23. 4. 2018 23:25
Autor odborník
>:D >:D >:D jak může někdo napsat, že má nudný vzhled.. Prášek nebo brejle!
14. 8. 2017 21:58
interiér
Vnitřek se mi dost líbí. Za skoro mega to tak levné není. Kdyby to bylo třeba někde v áčkách tak bych to bral spíš než RS octavii. těch jezdí docela dost a toto je sportovnější.
14. 8. 2017 09:01
Re: Doba hothatchove prechodova
Jine video:
[odkaz]
12. 8. 2017 09:34
Re: Opel Insignia 2.0T
[odkaz]

8 minúta 40 sek testu, je to systém ako Ford FOCUS RS3, dve elektromagnetické spojky a Nm sa pridávajú tam, kde ich je treba namiesto pribrzdovania odľahčeného kolesá.
Avatar - Beefcake
11. 8. 2017 23:16
Re: Opel Insignia 2.0T
Mozes nejako popisat ten Opel AWD system ? O tom sa moc nerozprava.