Kam kráčí Alfa Romeo?
O světlých zítřcích automobilky Alfa Romeo se vypráví už hotové legendy, což je zásluha zejména častých oficiálních prohlášení o návratu mezi elitu, které stále nedošly naplnění. Jisté náznaky v podobě modelů 8C a 4C tu sice bezpochyby byly nicméně tomu chybělo nějaké celkové směřování a firemní filozofie.
Alfa Romeo teď už opakovaně několik let tvrdí, že zlom přijde s chystaným sedanem střední třídy Giulia, který se však nejspíš nebude jmenovat Giulia. Ten má být doslova symbolem nové éry a příslibem toho, jak milánská značka bude do budoucna svá auta dělat. A to už je nějaký závazek... To samé zopakoval šéf Alfy Harald Wester nejnověji v rozhovoru pro Autocar a protože se slibovaný debut "Giulie" blíží, naznačil dokonce i něco málo navíc.
Je známo, že Alfa chce s novým sedanem střední třídy vyfouknout trojkovému bavoráku titul nejsportovnějšího modelu této kategorie (to už je společně s Jaguarem druhá) a klíčem má být nejen perfektně vyladěný podvozek, původem z Maserati Ghibli, s pohonem zadních (popřípadě všech čtyř) kol a ideálním rozložením hmotnosti, ale také skvělý design.
Už jsme viděli spousty a spousty různých vizí od nezávislých "šoperů" a sama Alfa mockrát hovořila o tom, jak moc složitý bude desgn tak významného modelu. Nyní je jasno - podle Westera byla sice auta jako Brera a 159 krásná, ale "chybělo jim historické DNA značky". Naproti tomu Giulia má navazovat na původní hodnoty značky a bude inspirována stylingem kupé 4C, Alfa se tedy vydá cestou retro, což se osvědčilo už Fiatu. Budoucí milánské vozy prostě budou mít "feromony ve standardu", budou chtít vyvolat lásku na první pohled. Stejně jako u lásky k ženám ovšem nepůjde o snahu vlichotit se všem, někdo bude design Alfy milovat, jiný nikoli. A nezůstane jen u vzhledu, vozy budou zaměřeny v první řadě na řidiče a jeho požitek z jízdy,
K pohonu Giulie poslouží přeplňované čtyřválce a šestiválce a o důležitosti modelu svědčí i to, že jeho vývoj údajně probíhá v utajeném centru kdesi v Turíně, o němž prý ani řada vysokých manažerů FCA neví, kde se vlastně nachází, přičemž na jeho vývoji pracují ti nejlepší lidé, které má firma k dispozici - a to nejen inženýři, ale i další odborníci, známí svou vášní pro auta. Tahle Alfa prostě má být více, než jen stroj a další modely na její odkaz mají navázat.
Tým těchto "srdcařů" má koncem roku činit už 600 lidí, kteří mají v blízké budoucnosti vyvinout osm nových modelů a rodinu nových čtyřválcových a šestiválcových motorů, přičemž na tohle všechno mají rozpočet pět miliard euro. Na konci této snahy má být v roce 2018 prodej 400 tisíc vozů Alfa Romeo, oproti 75 tisícům vloni.
Wester tvrdí, že si Alfa uvědomuje, že proto, aby se prosadila vedle svých konkurentů, musí být výrazně lepší, než oni, v Evropě to znamená pokořit Audi, BMW a Mercedes-Benz, v Americe pak také Lexus. Bylo by však chybou, postavit prostě jen konkurenta danému vozu, Alfa Romeo se bude snažit najít vlastní cestu tak, aby se trefila do vkusu zákazníkům. Vozy by se mimo jiné měly vyznačovat vynikajícím poměrem hmotnosti a výkonu, inovativními motory, již zmíněnými vyladěnými a vyváženými podvozky a dalšími technickými řešeními, korunovanými emotivním italským designem. A to je příslib jako hrom, jestli to Alfa zase nedokáže, nezbude asi už nic jiného, než ji prodat Volkswagenu...