Karoq buduje u německých domácností, na Sandero ale nestačí
Když se v Německu odečtou prodeje aut firmám, vypadá celý trh jinak než ten celkový. Zajímavé je i to jak dramaticky se tamní trh liší od toho českého. Zkrátka lidé tam na utrácení mají více peněz.
Škoda se letos s Karoqem dostala u německých domácností do první desítky, a to hned na šestou pozici. Chybí ještě prosinec, ale karty už jsou prakticky rozdané. Loni se přitom Karoq jen těsně vešel do první třicítky. Prodejní úspěch modelů muže být argumentem pro to, aby nakonec ještě dostal nástupce. Podobně se u Němců zlepšila pozice i dalších modelů značky. Poskočily všechny až na jediný, a to ten, který se loni prodával nejlépe.
Nejprodávanější auta u německých domácností (1-11/2024) | ||||
Pozice | Model | Prodeje | Podíl domácností na prodejích modelu | Meziroční změna pozice |
1. | Volkswagen T-Roc | 32.993 | 47,2 % | +1 |
2. | Dacia Sandero | 22.386 | 81,3 % | +3 |
3. | Volkswagen Golf | 18.542 | 20,1 % | +5 |
4. | Fiat Ducato | 17.400 | 67,2 % | +6 |
5. | Tesla Y | 16.355 | 61,4 % | -4 |
6. | Škoda Karoq | 14.483 | 49,9 % | +23 |
7. | Mercedes GLA/EQA | 14.067 | 60,5 % | -5 |
8. | Dacia Duster | 13.924 | 70,0 % | +3 |
9. | Volkwagen Tiguan | 13.774 | 22,3 % | -3 |
10. | Mini (všechny modely) | 12.870 | 43,0 % | -7 |
11. | Škoda Kamiq | 12.381 | 59,5 % | +15 |
12. | Škoda Fabia | 12.353 | 48,3 % | +10 |
dále jen modely Škody | ||||
37. | Škoda Enyaq | 6.683 | 29,1 % | -22 |
41. | Škoda Octavia | 5.971 | 12,5 % | +27 |
47. | Škoda Kodiaq | 5.630 | 19,2 % | +25 |
83. | Škoda Scala | 3.481 | 51,6 % | +28 |
122. | Škoda Superb | 1.842 | 11,9 % | +26 |
Vysvětlení není složité hledat. Loňské dotace na elektromobily přilákaly německé domácnosti ke Škodě Enyaq. Loni v listopadu byl u německých domácností dokonce tím vůbec nejprodávanějším autem, před všemi volkswageny. To už je letos pryč a model v zebřičku připraveném portálem bestsellingcarsblog.com opět propadl dozadu. Konec dotací se odrazil i na letošním propadu Tesly Y, která za celý loňský rok u německých domácností kralovala. Ústup elektromobilů ale vytvořil prostor pro růst škodovek se spalovacími motory.
Modely Škody se jasně rozdělují na ty, u kterých mají domácnosti významný podíl na prodejích, a na ty, kde jasnou většinu pořizují firmy. Tou první skupinou je Karoq, Fabia, Scala a Kamiq, tou druhou Octavia, Kodiaq, Enyaq a Superb. Třeba Octavia sice patří mezi nejprodávanější auta v Německu, ale jen každou osmou si pořizují domácnosti. V Česku to v tomto případě není o moc jiné.
Celkový trh v Německu (firmy i domácnosti, 1-11/2024) | ||
Pozice | Model | Prodeje (ks) |
1. | Volkswagen Golf | 92.261 |
2. | Volkswagen T-Roc | 69.892 |
3. | Volkswagen Tiguan | 61.797 |
4. | Škoda Octavia | 47.639 |
5. | Opel Astra | 44.829 |
dále jen modely Škody | ||
15. | Škoda Karoq | 28.999 |
25. | Škoda Fabia | 25.597 |
30. | Škoda Enyaq | 22.981 |
32. | Škoda Kodiaq | 21.161 |
33. | Škoda Kamiq | 20.796 |
61. | Škoda Superb | 15.535 |
99. | Škoda Scala | 8.449 |
Dopředu se u německých zákazníků dere i značka Dacia. Sandero je letos dvojkou s náskokem před třetím golfem. Také Duster se dostal do první desítky. Rumunská značka si tak i v Německu vybudovala velmi silnou pozici. Bohužel nejsou k dispozici data za jednotlivé spolkové země. V minulosti platilo, že na cenu se více dbá v bývalém východním Německu, třeba Škoda tam vždy měla výrazně silnější pozici než v západní části. I Dacie tvoří na východě Německa větší část vozů než na západě.
V žebříčku překvapí i Fiat Ducato. Zde jsou vysvětlením obytné vozy a to, že si je k důchodu Němci ve velkém pořizují a právě italský základ je tím nejoblíbenějším. Za pozornost stojí i 19. pozice Mercedesu třídy E, který je takovou klišé představou o tom, co si Němci pořizují na důchod. Stále více jich ale dává přednost SUV a pozice „éčka“ už tak není tak silná jako byla v minulosti. Stále je ale zjevné, že u domácností je Mercedes daleko před Audi či BMW.