Škoda v Německu zvyšuje náskok před Audi. Rozhodne prosinec
Na německém trhu probíhá zajímavé finále roku. Audi je letos kvůli produktové výměně v oslabené pozici, šance využila Škoda a dostala se před něj. Daří se octavii a mezi elektromobily enyaqu.
Souboj Audi a Škody neprobíhá jen v Německu, podobné je to i v žebříčku za celý evropský trh. V obou případech nyní vede Škoda, Audi ale není zas tak daleko a loňské pozice by ještě mohlo teoreticky uhájit, a to hlavně v Německu.
Nejprodávanější značky v Německu (1-11/2024) | |||
Pozice | Značka | Prodeje | Meziroční změna |
1. | Volkswagen | 496.400 | 4,7 % |
2. | Mercedes | 236.800 | -8,0 % |
3. | BMW | 211.300 | 1,0 % |
4. | Škoda | 191.200 | 24 % |
5. | Audi | 186.100 | -18 % |
6. | Opel | 137.800 | 4,3 % |
7. | Seat | 97.000 | 23,8 % |
8. | Ford | 92.800 | -14,8 % |
9. | Hyundai | 87.100 | -9 % |
10. | Toyota | 86.700 | 24,5 % |
V Německu se Škoda a Audi po prvních jedenácti měsících roku přetahují o čtvrtou a pátou pozici. První je s výrazným náskokem Volkswagen. Za ním je stejně jako loni Mercedes a na třetí místo se dostalo BMW. Audi, loňská trojka, spadlo až na páté místo. Prodeje mu meziročně klesly o 18 procent. Naopak Škoda o 24 procent rostla, a dostala se tak z loňského pátého místa na čtvrté. Šestý Opel je až s odstupem vzadu.
Na německém trhu za pozornost stojí i silný růst Toyoty, která meziročně přidala 25 procent a dostala se tak do první desítky. Naopak dál klesá Ford, ten byl v minulosti jasně přes Škodou, nyní proti ní neprodává ani polovinu vozů.
Nejprodávanější modely v Německu (1-11/2024) | |||
Pozice | Model | Prodeje | Meziroční změna |
1. | Volkswagen Golf | 92.300 | 27,4 % |
2. | Volkswagen T-Roc | 69.900 | 9,5 % |
3. | Volkswagen Tiguan | 61.800 | 5,5 % |
4. | Škoda Octavia | 47.600 | 21,6 % |
5. | Opel Astra | 44.800 | 104 % |
6. | Volkswagen Passat | 44.300 | -0,3 % |
7. | Opel Corsa | 40.200 | -18,3 % |
8. | Volkswagen Polo | 34.600 | 13,2 % |
9. | Seat Leon | 34.100 | 41,1 % |
10. | BMW X1 | 33.000 | 1,6 % |
(...) | modely Škody | ||
15. | Škoda Karoq | 29.000 | 55,9 % |
25. | Škoda Fabia | 25.600 | 37,9 % |
30. | Škoda Enyaq | 23.000 | 13,1 % |
32. | Škoda Kodiaq | 21.200 | -0,5 % |
33. | Škoda Kamiq | 20.800 | 33,7 % |
61. | Škoda Superb | 15.500 | 11,9 % |
99. | Škoda Scala | 8.400 | 24,1 % |
352. | Škoda Elroq | 400 | nový model |
Výrazný meziroční růst vykazuje dvojice Peugeot a Citroën, a to o 44, respektive 32 procent, což stačilo za prvních jedenáct měsíců roku na 13., respektive 16. pozici. Naopak největší sešup s koncem dotací na elektromobily vykazuje Tesla. Letos udala o 44 procent méně aut než za stejné období loňského roku.
Z pohledu modelů opět kraluje Volkswagen a proti loňsku žádné změny na stupních vítězů nejsou a ani prosinec už na tom nic nezmění. S náskokem je první golf, následovaný dvěma SUV T-Roc a Tiguan. Změny jsou pak dál. Na čtvrtou pozici se z loňského desátého místa prokousala s růstem o 22 procent Škoda Octavia. Škodě v Německu o desítky procent rostou i prodeje několika dalších modelů (karoqu, fabia, kamiq a scala).
Nejprodávanější elektromobily v Německu (1-11/2024) | |||
Pozice | Model | Prodeje | Meziroční změna |
1. | Tesla Y | 26.700 | -38,1 % |
2. | Škoda Enyaq | 23.000 | 13,1 % |
3. | Volkwagen ID.4/5 | 19.800 | -40 % |
4. | Volkswagen ID.3 | 18.800 | -9,1 % |
5. | Cupra Born | 14.800 | -1 % |
Škoda v koncernové rivalitě neškádlí jen Audi. Model Enyaq je v Německu po Tesle Y nejprodávanějším elektromobilem a v posledních měsících i tím nejprodávanějším. Daří se mu tak o poznání lépe než sesterskému Volkswagenu ID.4 nebo Audi Q4, ale i dalším koncernovým elektromobilům. Ukazuje se, že enyaq se do vkusu zákazníků strefil lépe, než se to s obdobnými vozy podařilo konkurentům.