Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kdo prodává v Česku nejméně? Aston Martin, Lamborghini a Saab!

Aleš Dragoun
Diskuze (53)
Českému trhu s novými auty se věnujeme pravidelně, ovšem prakticky vždy těm nejvyšším příčkám ve značkách. Jak ale vypadá situace na opačném konci? Docela zajímavě!

Domácí trh nových vozů není jen o Škodě, Hyundaii, Volkswagenu a dalších velkých značkách. Působí zde i dovozci, kteří prodají za rok jednotlivé kusy nebo maximálně desítky. Tahle část je rájem výrobců luxusních a drahých aut, ale najdou se i výjimky. Pojďme se podívat podrobněji na žebříček patnácti značek, jejichž registrace byly od ledna do května 2014 nejmenší.

V tabulce jsou uvedeny pouze ty, které zaznamenaly alespoň jednu registraci. Data se týkají pouze osobních aut, užitková nejsou zahrnuta. Pocházejí ze Svazu dovozců automobilů, podrobnější údaje, například z kolonky „Ostatní značky“ však nemáme k dispozici. Nulu hlásí momentálně nefunkční Maybach (měl by se vrátit jako exkluzivní verze nové třídy S od Mercedes-Benzu) a užitkový Renault Trucks. Pořadí je od nejmenšího počtu po největší. Jednu registraci zaznamenaly letos čtyři značky: Aston Martin, Dangel, Lamborghini a Saab. Oba výrobci supersportů jsou dostatečně známi. Francouzský Dangel již léta přestavuje vozy koncernu PSA na pohon všech kol, takže jsou schopné jízdy i v náročnějším terénu. Saab sice pod křídly NEVS žije, ale opět se jaksi nedostává peněz. Navíc prodává jen doma ve Švédsku a Číně, jediná registrace tak může znamenat individuální dovoz nebo zapomenutou skladovku.

Pátý je Cadillac se třemi kusy, prodej zajišťuje švýcarská společnost Cadillac Europe z Glattparku u Curychu. Americké vozy prestižní divize koncernu General Motors však zůstanou na našich silnicích i nadále raritami, nabídky nejmenovaného obchodního řetězce jsou minulostí. To lze říci i o britském aristokratovi se dvěma R, který je šestý spolu s jihokorejským SsangYongem (oba po šesti kusech). „Dva draci“ vstávají z mrtvých a třeba v případě Rextonu W nabízejí jako jedni z mála ještě opravdový off-road. Třináct let od premiéry je dlouhá doba, ale právě ta ortodoxnímu asijskému nezmarovi paradoxně prospěla. První desítku doplňují Bentley, Ferrari a Infiniti. Ti mají už 10 a více aut na kontě a dokládají zároveň, jak je český trh rozmanitý.

Maserati nasadilo ke globální expanzi a je to znát i u nás. V případě městských přibližovadel od Smartu se naopak čeká na novou generaci ForTwo i návrat většího ForFouru. Obě značky se sešly na 11. příčce. Překvapením je 25 nových Dodge, Američan se stal obětí nové strategie koncernu Fiat Chrysler Automobiles a ze starého kontinentu se již stáhl. V samém závěru pořadí najdeme dva výrobce, kteří už nemohou být rozdílnější: Ladu a Jaguar. Ruská auta asi kupují jen skalní fanoušci a ti, kteří z nejrůznějších dívodů potřebují Nivu. Uvidíme, co vzejde z chystané expanze „plachetnice“ v příštích letech. AvtoVAZ se však momentálně chystá masivně propouštět. Opustí jej 13 tisíc lidí, tedy asi 20 % zaměstnanců. To může mít neblahý sociální dopad, ale na druhou stranu se zlepší produktivita práce. Automobilka je nyní ztrátová a odbyt jí klesá.

V této statistice samozřejmě nejsou důležité tržní podíly, které dosahují mizivých hodnot, proto je ani neuvádíme. Kdo se ale nejvíce zlepšil a kdo naopak? Šplhounem je Maserati, které aktuálně vykazuje mamutích +1300 %. Od ledna do května 2013 se prodala jen dvě, letos už 24. Za zmínku stojí ještě o 12 jednotek vyšší registrace u Dodge (+92,3 %) a o desítku více v případě Jaguaru (+34,5 %). Také SsangYong a vzpínající se koník z Maranella mají více. Aston Martin vykazuje stejný jediný exemplář jako loni a Rolls-Royce v uplynulém roce za prvních pět měsíců neprodal vůbec nic.

Propadákům, tedy těm kusovým dominuje Lada (-13), procentní změny zde nejsou tolik důležité. Důvody, proč tomu tak je, už byly ostatně zmíněny. Smart má -8 a Infiniti o sedm aut méně. Značkami s pádem o 3, 2 a jediný exemplář se nemá cenu příliš zabývat, jejich aktuální „kondice“ beztak vyplývá z tabulky. Tady záleží na mnoha faktorech, například u ještě částečně relevantního Bentleye na individuálních objednávkách.

Český trh za leden-květen 2014 – značky s nejnižšími prodeji (Top 15)
 KategorieOAOAZměna (rok)změna (rok)
 Období1-5/20141-5/2013[ks][%]
1.Aston Martin1100,0 %
1.Dangel12-1-50,0 %
1.Lamborghini12-1-50,0 %
1.Saab13-2-66,7 %
5.Cadillac36-3-50,0 %
6.Rolls-Royce505-
6.SsangYong53266,7 %
8.Bentley1013-3-23,1 %
9.Ferrari1412216,7 %
10.Infiniti2128-7-25,0 %
11.Maserati242221100,0 %
11.Smart2432-8-25,0 %
13.Dodge25131292,3 %
14.Lada3447-13-27,7 %
15.Jaguar39291034,5 %

Aleš Dragoun
Diskuze (53)
Avatar - Emel
11. 6. 2014 10:01
Re: Fiat
A proč ne třeba Maserati x Porsche? ;-)
10. 6. 2014 22:21
Re: Jag
Lehké popíchnutí - pokud panamera (turbo, turbo s) je konkurencí pro Rapide, pak XJ má být konkurentem Rapide taktéž ;-)?
Avatar - Guttalax
10. 6. 2014 22:13
tragédka
Korejci mají jeden tragický typ . A tím je Soul. V roce 2013 se jich prodalo jen 9. :-)
10. 6. 2014 21:52
Re: Fiat
Ferrari se vede, také má mnohem širší nabídku než Lamborghini, které se prozatím drží dvou modelů s motorem uprostřed. Ale nejlevnější Bentley vyjde kolem čtyř a půl milionu, nahoře to jde přes deset, to je celkem daleko od Maserati.
10. 6. 2014 21:45
Re: Jag
XKR bylo takové divočejší.