Kdo prodává v Česku nejméně? Aston Martin, Lamborghini a Saab!
Domácí trh nových vozů není jen o Škodě, Hyundaii, Volkswagenu a dalších velkých značkách. Působí zde i dovozci, kteří prodají za rok jednotlivé kusy nebo maximálně desítky. Tahle část je rájem výrobců luxusních a drahých aut, ale najdou se i výjimky. Pojďme se podívat podrobněji na žebříček patnácti značek, jejichž registrace byly od ledna do května 2014 nejmenší.
V tabulce jsou uvedeny pouze ty, které zaznamenaly alespoň jednu registraci. Data se týkají pouze osobních aut, užitková nejsou zahrnuta. Pocházejí ze Svazu dovozců automobilů, podrobnější údaje, například z kolonky „Ostatní značky“ však nemáme k dispozici. Nulu hlásí momentálně nefunkční Maybach (měl by se vrátit jako exkluzivní verze nové třídy S od Mercedes-Benzu) a užitkový Renault Trucks. Pořadí je od nejmenšího počtu po největší. Jednu registraci zaznamenaly letos čtyři značky: Aston Martin, Dangel, Lamborghini a Saab. Oba výrobci supersportů jsou dostatečně známi. Francouzský Dangel již léta přestavuje vozy koncernu PSA na pohon všech kol, takže jsou schopné jízdy i v náročnějším terénu. Saab sice pod křídly NEVS žije, ale opět se jaksi nedostává peněz. Navíc prodává jen doma ve Švédsku a Číně, jediná registrace tak může znamenat individuální dovoz nebo zapomenutou skladovku.
Pátý je Cadillac se třemi kusy, prodej zajišťuje švýcarská společnost Cadillac Europe z Glattparku u Curychu. Americké vozy prestižní divize koncernu General Motors však zůstanou na našich silnicích i nadále raritami, nabídky nejmenovaného obchodního řetězce jsou minulostí. To lze říci i o britském aristokratovi se dvěma R, který je šestý spolu s jihokorejským SsangYongem (oba po šesti kusech). „Dva draci“ vstávají z mrtvých a třeba v případě Rextonu W nabízejí jako jedni z mála ještě opravdový off-road. Třináct let od premiéry je dlouhá doba, ale právě ta ortodoxnímu asijskému nezmarovi paradoxně prospěla. První desítku doplňují Bentley, Ferrari a Infiniti. Ti mají už 10 a více aut na kontě a dokládají zároveň, jak je český trh rozmanitý.
Maserati nasadilo ke globální expanzi a je to znát i u nás. V případě městských přibližovadel od Smartu se naopak čeká na novou generaci ForTwo i návrat většího ForFouru. Obě značky se sešly na 11. příčce. Překvapením je 25 nových Dodge, Američan se stal obětí nové strategie koncernu Fiat Chrysler Automobiles a ze starého kontinentu se již stáhl. V samém závěru pořadí najdeme dva výrobce, kteří už nemohou být rozdílnější: Ladu a Jaguar. Ruská auta asi kupují jen skalní fanoušci a ti, kteří z nejrůznějších dívodů potřebují Nivu. Uvidíme, co vzejde z chystané expanze „plachetnice“ v příštích letech. AvtoVAZ se však momentálně chystá masivně propouštět. Opustí jej 13 tisíc lidí, tedy asi 20 % zaměstnanců. To může mít neblahý sociální dopad, ale na druhou stranu se zlepší produktivita práce. Automobilka je nyní ztrátová a odbyt jí klesá.
V této statistice samozřejmě nejsou důležité tržní podíly, které dosahují mizivých hodnot, proto je ani neuvádíme. Kdo se ale nejvíce zlepšil a kdo naopak? Šplhounem je Maserati, které aktuálně vykazuje mamutích +1300 %. Od ledna do května 2013 se prodala jen dvě, letos už 24. Za zmínku stojí ještě o 12 jednotek vyšší registrace u Dodge (+92,3 %) a o desítku více v případě Jaguaru (+34,5 %). Také SsangYong a vzpínající se koník z Maranella mají více. Aston Martin vykazuje stejný jediný exemplář jako loni a Rolls-Royce v uplynulém roce za prvních pět měsíců neprodal vůbec nic.
Propadákům, tedy těm kusovým dominuje Lada (-13), procentní změny zde nejsou tolik důležité. Důvody, proč tomu tak je, už byly ostatně zmíněny. Smart má -8 a Infiniti o sedm aut méně. Značkami s pádem o 3, 2 a jediný exemplář se nemá cenu příliš zabývat, jejich aktuální „kondice“ beztak vyplývá z tabulky. Tady záleží na mnoha faktorech, například u ještě částečně relevantního Bentleye na individuálních objednávkách.
Český trh za leden-květen 2014 – značky s nejnižšími prodeji (Top 15) | |||||
Kategorie | OA | OA | Změna (rok) | změna (rok) | |
Období | 1-5/2014 | 1-5/2013 | [ks] | [%] | |
1. | Aston Martin | 1 | 1 | 0 | 0,0 % |
1. | Dangel | 1 | 2 | -1 | -50,0 % |
1. | Lamborghini | 1 | 2 | -1 | -50,0 % |
1. | Saab | 1 | 3 | -2 | -66,7 % |
5. | Cadillac | 3 | 6 | -3 | -50,0 % |
6. | Rolls-Royce | 5 | 0 | 5 | - |
6. | SsangYong | 5 | 3 | 2 | 66,7 % |
8. | Bentley | 10 | 13 | -3 | -23,1 % |
9. | Ferrari | 14 | 12 | 2 | 16,7 % |
10. | Infiniti | 21 | 28 | -7 | -25,0 % |
11. | Maserati | 24 | 2 | 22 | 1100,0 % |
11. | Smart | 24 | 32 | -8 | -25,0 % |
13. | Dodge | 25 | 13 | 12 | 92,3 % |
14. | Lada | 34 | 47 | -13 | -27,7 % |
15. | Jaguar | 39 | 29 | 10 | 34,5 % |