Kdo zatáčí líp: Octavia, nebo nový Rapid?
Škodovka vypustila do běžného provozu jedenáct testovacích rapidů, přičemž jeden skončil v našich firemních garážích. Již cestou z Mladé Boleslavi
jsme budili mimořádnou pozornost, natož pak v samotné Praze.
Rapid dostal přední nápravu z fabie a zadní s vlečenými rameny z první octavie, takže má vzadu o 37 milimetrů širší rozchod (1500 mm). To může vadit například v zimě, protože zadní kola budou do sněhu zbytečně vyjíždět širší stopu. Nicméně to nahrává jízdnímu chování v zatáčce. Proti octavii se sice karoserie vlivem delšího propérování výrazněji naklání, nicméně vnitřní zadní kolo se ani v ostrém oblouku neodlehčí.
Zvyknout si však musíte na houpavější chování, rázy od příčných nerovností a aerodynamický hluk od předních sloupků nad 120 km/h. Lépe izolovaná kabina octavie nepustí k uším cestujících prakticky žádné ruchy až do rychlosti 160 km/h.
Abychom mohli provést objektivní měření, zvolili jsme do testu také octavii s turbomotorem 1.4 TSI a sedmistupňovou dvouspojkou DSG. Skoro o metrák těžší vůz (1255 kg) se chová stabilněji v zatáčce a lépe drží předem zvolenou stopu, zatímco rapid ochotněji a mnohem dříve utíká po tečně ven. Jeho lehčí konstrukce však pozitivně ovlivnila dynamiku a pružnost, ve všech měřených disciplínách měla novinka navrch. Například sprint na stovku zdolala o 0,7 s rychleji (10,7 s). Jenom brzdy nestačily: navzdory jejich subjektivně svižnějšímu nástupu rapid ze 100 km/h zastavil o celou délku karoserie dále než octavia, konkrétně ve vzdálenosti 44,8 metru.
Rapid chce oslovit především rodiny s dětmi, které vyrostly ve fabii. Proto bude o jeho přízni zákazníků výrazně rozhodovat nízká prodejní cena. Ohlášený základ 1.2 TSI/63 kW by se podle našeho odhadu mohl nabízet za přibližně 280 000 korun, zkoušená verze 1.4 TSI/90 kW s DSG za asi 370 000 korun.
Podrobný srovnávací test najdete v časopisu Auto Tip 19/2012