Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kdo zatáčí líp: Octavia, nebo nový Rapid?

Tomáš Kovařík
Diskuze (58)
Prostor ve výrobním programu Škody Auto mezi vozy Fabia a Octavia, který do června vyplňovala Octavia Tour, nezůstane dlouho prázdný. Od října se totiž začne prodávat novinka Rapid.

Škodovka vypustila do běžného provozu jedenáct testovacích rapidů, přičemž jeden skončil v našich firemních garážích. Již cestou z Mladé Boleslavi

jsme budili mimořádnou pozornost, natož pak v samotné Praze.

Rapid dostal přední nápravu z fabie a zadní s vlečenými rameny z první octavie, takže má vzadu o 37 milimetrů širší rozchod (1500 mm). To může vadit například v zimě, protože zadní kola budou do sněhu zbytečně vyjíždět širší stopu. Nicméně to nahrává jízdnímu chování v zatáčce. Proti octavii se sice karoserie vlivem delšího propérování výrazněji naklání, nicméně vnitřní zadní kolo se ani v ostrém oblouku neodlehčí.

Zvyknout si však musíte na houpavější chování, rázy od příčných nerovností a aerodynamický hluk od předních sloupků nad 120 km/h. Lépe izolovaná kabina octavie nepustí k uším cestujících prakticky žádné ruchy až do rychlosti 160 km/h.

Abychom mohli provést objektivní měření, zvolili jsme do testu také octavii s turbomotorem 1.4 TSI a sedmistupňovou dvouspojkou DSG. Skoro o metrák těžší vůz (1255 kg) se chová stabilněji v zatáčce a lépe drží předem zvolenou stopu, zatímco rapid ochotněji a mnohem dříve utíká po tečně ven. Jeho lehčí konstrukce však pozitivně ovlivnila dynamiku a pružnost, ve všech měřených disciplínách měla novinka navrch. Například sprint na stovku zdolala o 0,7 s rychleji (10,7 s). Jenom brzdy nestačily: navzdory jejich subjektivně svižnějšímu nástupu rapid ze 100 km/h zastavil o celou délku karoserie dále než octavia, konkrétně ve vzdálenosti 44,8 metru.

Rapid chce oslovit především rodiny s dětmi, které vyrostly ve fabii. Proto bude o jeho přízni zákazníků výrazně rozhodovat nízká prodejní cena. Ohlášený základ 1.2 TSI/63 kW by se podle našeho odhadu mohl nabízet za přibližně 280 000 korun, zkoušená verze 1.4 TSI/90 kW s DSG za asi 370 000 korun.

Podrobný srovnávací test najdete v časopisu Auto Tip 19/2012

Tomáš Kovařík
Diskuze (58)
Avatar - rohYpnol
19. 9. 2012 10:16
Jasnější obrysy
Začíná se nám vyjasňovat. Jen blázen by očekával, že Rapid by měl být svojí kvalitativní stránkou srovnatelný, či dokonce lepší než Octavia II. Rapid zkrátka v očích místních diskutérů má tu smůlu, že je novější jako Octavia a přitom téměř stejně praktický...

Jenže Rapid není auto stavěné na jízdní zážitky, nemá konkurovat špičce nižší střední třídy. Má k sobě stáhnout zákazníky uvažující o Ceedu, i30 a dalších, ale ne z důvodu, že by Rapid snad byl "vyšší jakosti". Jeho revírem je praktičnost, přepravní kapacita a ... výhledově i cena.

I když Rapid se mi nelíbí a Toledo považuji za mnohem vydařenější po vzhledové stránce, tak nemám s pojetím této dvojice problém. jsou to dobře vybalancované modely, rozumně zacílené. Evropský zákazník za poslední dobu hooodně zhýčkal a začal ohrnovat nos nad kde čím. Jenže realita všedních dnů je jiná a koupěschopnost klesá... Tohle je nevyhnutelný krok, navíc s bonusem rozvojových trhů, na kterých se po podobném modelu jen zapráší.

Co se ČR týká, tak jediné, co může být špatně, je cena. Ta může alespoň ze začátku prodeje model "zabít". Je fajn, že zde odhady začínají být střízlivější. 280 000,- za TSI by nemusela být špatně nastavená cena. Na úrovni korejců, přitom vyšší praktičnost a lepší motor, to by mohlo fungovat :yes:

Osobně bych viděl MPI v základu na 240 000,-, TSI v základu na 260 000,- pokud budu brát chudou základní výbavu.
18. 9. 2012 12:33
Re: Rozchod
Rozsirenie zadnej napravy ma za nasledok zvysenie jej smerovej stability = zvysenie nedotacavej charakteristiky automobilu. Co myslite, preco ma Octavia vyrazne uzsiu zadnu napravu? ;-)
Avatar - PeterLuk
17. 9. 2012 22:24
Re: Tip pre auto.cz
Ešte si zabudol na porovnanie s Mulssanom a Phantonom (Rapid vyhrá, má škrabku na ľad na viečku nádrže a okrídlený šíp na kapote >:D )!
17. 9. 2012 22:20
Re: Rozchod
Jelikož jde o předokolku a bavíš se o zadní nápravě, tak může jít jen o jednu věc - stabilitu. Nezlepší zatáčení samotné, ale může ti uklidnit neposedný zadek. Rozhodně to není jediná cesta, jak toho dosáhnout.

Pokud jde o nedotáčivost, jde hlavně o umístění masy. Schopnost odolávat silám je dána pneumatikami. Podvozek se jen stará o dobrý kontakt pneumatiky s povrchem. Problém tvého příkladu pak není malý rozchod jako takový - takováhle tříkolka musí mít specifickou konstrukci.

Otázka je, čeho chceš dosáhnout. Určitě jde postavit i lepší auto.
17. 9. 2012 15:33
Re: Nemůžu si pomoci
to máš z toho, že máš velký očekávání ;-)