Když se zamilujete do Renaultu Thalia. Tento muž má hned tři
Zavátými silnicemi v únorových mrazech přijíždíme do Hrobské Zahrádky, první vesničky Vysočiny směrem od Tábora. Mezi hromadami promrzlého sněhu nás už vyhlíží velký příznivec thalií František Trpák. Před domem má vystaveny hned tři modely – v červeném, modrém a černém provedení. „Modrým jezdím já, černým manželka a třetí mám ve stodole připravený k okamžitému použití,“ vykládá nám majitel.
Auto musíte cítit
Proč právě thalie, kterých jsou plné autobazary a nikdo o ně nejeví příliš zájmu? „Vyrůstal jsem v době, kdy se po silnicích proháněly žigulíky, Fiaty 127 nebo Ford Anglia, jednoduché, ale spolehlivé vozy. Nějak se stalo, že jsem v těch dobách prostě zůstal,“ bilancuje nadšenec.
Když mu v roce 2012 dosloužila felicia, sáhl proto v bazaru po thalii. Vybral si zachovalý kousek z roku 2004, který měl najeto necelých 30.000 kilometrů. „Imponovala mi jednoduchým vybavením, řízením bez posilovače, bez otáčkoměru, s klasickou ventilací,“ říká nadšeně. Dodává, že díky tomu, že je auto jednoduché na ovládání, nic neodvádí pozornost a může si jízdu pořádně užít, rád vůz poslouchá a cítí. „Vlastně v něm ty moderní vymoženosti, které jsou mnohdy jen pro zlost, ani nepotřebuji,“ říká muž profesí svářeč s tím, že denně do práce jezdí 45 kilometrů tam a stejnou porci zpět. Modrou thalií tak už ujel na 50.000 km.
Renault Thalia 1.2 | |
Objem motoru | 1149 cm3 |
Maximální výkon | 55 kW/5500 min-1 |
Převodovka | manuální |
Délka | 4150 mm |
Šířka | 1639 mm |
Výška | 1417 mm |
Provozní hmotnost | 985–1065 kg |
Pneumatiky | 175/65 R14 82 T |
Spotřeba | 6,0 l/100 km |
Všechno sám
Vůz jej za tu dobu nikdy nenechal ve štychu, třeba původní baterie mu vydržela ještě další čtyři roky, celkem tedy dvanáct od uvedení do provozu. „Jediný problém byl s centrálním zamykáním,“ vzpomíná. Servis jej v roce 2016 tlačil do celkové výměny, ale jako dlouholetý čtenář Světa motorů z rubriky Bazar věděl, že potíž může způsobit i prodřený drát. Tak na naši radu dal, našel dva poškozené vodiče a závadu si odstranil sám. Stejně tak si dělá i základní servis – výměnu oleje či filtrů. „Prostě mě to baví, je pro mě vlastně až rituální radost se v autě vrtat a vylepšovat ho,“ svěřuje se Trpák. Vozu dává jen nejlepší náplně a součástky, a to ještě před předepsaným limitem. Třeba při výměně brzdových komponentů použil dražší originální díly od Renaultu, žádnou druhovýrobu. „Když po autě chci, aby mi věrně sloužilo, musím mu dát tu nejlepší péči,“ vysvětluje. Stejnou filozofii pak zastává i u dalších vozů stejného modelu v rodině.
Tři kusy v chalupě
Když jeho žena změnila místo a byla by musela začít složitě dojíždět, rychle se rozhodl pořídit jí taky thalii. „Vybral jsem verzi 1.4 16V s posilovačem a palubním počítačem,“ vykládá u černého exempláře. Ke koupi jej přesvědčil stav vyhlédnutého vozu, a hlavně nenápadné detaily. Třeba kobercem oblepené okolí zapalování, aby klíčky nepoškodily plastové obložení. Z toho vycítil lásku a péči, kterou vozu předchozí majitel věnoval. Jak sám říká, auto bylo v tak dobrém stavu, že přidal jen mechanické zabezpečovací zařízení, opravil mírně promáčklý blatník a vyřešil i od soli prožraný nákovek u tlakové hadice hydraulického posilovače řízení.
A červený kousek? „Mám ho tu vlastně jako uloženku pro všechny případy. Kdyby mi auto třeba někdo naboural nebo jsme měli poruchu, abych se nemusel trmácet vlakem a autobusem do práce,“ svěřuje se milovník thalií. Auto má dnes na tachometru jen 5000 km, kupoval jej v naprosto perfektním stavu za necelých sedmdesát tisíc korun, když mělo ujeto něco přes 3500 kilometrů. Pořídil jej podle stejného klíče jako předchozí dvě – opět hledal a našel thalii po starších majitelích, jejichž potomkům se vůz asi zdál příliš obyčejný. Ostatně jak připomíná, i dnes na něj řidiči drahých SUV zahlížejí třeba na dálnici, v Praze nebo Brně, kam jezdí s manželkou za provdanými dcerami a vnoučaty.
Jak se přesvědčujeme, také odstavený záložní kousek je v takovém stavu, že je připravený okamžitě vyjet, včetně nafouknutých pneumatik, nabité baterky a zaplaceného povinného ručení. „Když jednu rozbiji, jen zajdu, vycouvám a jedu dál,“ uzavírá.
Víte, že…
… prodej Renaultu Thalia v Česku skončil v roce 2013? Tehdy se dal nejlevnější nový model s motorem 1.2 16V pořídit za dnes těžko uvěřitelných 139.000 korun.