Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Když se zamilujete do Renaultu Thalia. Tento muž má hned tři

Petr Barták
Diskuze (47)
Na Renault Thalia, svého času nejlevnější osobní auto na českém trhu, si dnes vzpomene jen málokdo. Nezaměnitelný styl vozu bez řady moderních asistentů však dokázal i učarovat. František Trpák má doma dokonce tři!

Zavátými silnicemi v únorových mrazech přijíždíme do Hrobské Zahrádky, první vesničky Vysočiny směrem od Tábora. Mezi hromadami promrzlého sněhu nás už vyhlíží velký příznivec thalií František Trpák. Před domem má vystaveny hned tři modely – v červeném, modrém a černém provedení. „Modrým jezdím já, černým manželka a třetí mám ve stodole připravený k okamžitému použití,“ vykládá nám majitel.

Auto musíte cítit

Proč právě thalie, kterých jsou plné autobazary a nikdo o ně nejeví příliš zájmu? „Vyrůstal jsem v době, kdy se po silnicích proháněly žigulíky, Fiaty 127 nebo Ford Anglia, jednoduché, ale spolehlivé vozy. Nějak se stalo, že jsem v těch dobách prostě zůstal,“ bilancuje nadšenec.

Když mu v roce 2012 dosloužila felicia, sáhl proto v bazaru po thalii. Vybral si zachovalý kousek z roku 2004, který měl najeto necelých 30.000 kilometrů. „Imponovala mi jednoduchým vybavením, řízením bez posilovače, bez otáčkoměru, s klasickou ventilací,“ říká nadšeně. Dodává, že díky tomu, že je auto jednoduché na ovládání, nic neodvádí pozornost a může si jízdu pořádně užít, rád vůz poslouchá a cítí. „Vlastně v něm ty moderní vymoženosti, které jsou mnohdy jen pro zlost, ani nepotřebuji,“ říká muž profesí svářeč s tím, že denně do práce jezdí 45 kilometrů tam a stejnou porci zpět. Modrou thalií tak už ujel na 50.000 km.

Renault Thalia 1.2
Objem motoru 1149 cm3
Maximální výkon 55 kW/5500 min-1
Převodovka manuální
Délka 4150 mm
Šířka 1639 mm
Výška 1417 mm
Provozní hmotnost 985–1065 kg
Pneumatiky 175/65 R14 82 T
Spotřeba 6,0 l/100 km

Všechno sám

Vůz jej za tu dobu nikdy nenechal ve štychu, třeba původní baterie mu vydržela ještě další čtyři roky, celkem tedy dvanáct od uvedení do provozu. „Jediný problém byl s centrálním zamykáním,“ vzpomíná. Servis jej v roce 2016 tlačil do celkové výměny, ale jako dlouholetý čtenář Světa motorů z rubriky Bazar věděl, že potíž může způsobit i prodřený drát. Tak na naši radu dal, našel dva poškozené vodiče a závadu si odstranil sám. Stejně tak si dělá i základní servis – výměnu oleje či filtrů. „Prostě mě to baví, je pro mě vlastně až rituální radost se v autě vrtat a vylepšovat ho,“ svěřuje se Trpák. Vozu dává jen nejlepší náplně a součástky, a to ještě před předepsaným limitem. Třeba při výměně brzdových komponentů použil dražší originální díly od Renaultu, žádnou druhovýrobu. „Když po autě chci, aby mi věrně sloužilo, musím mu dát tu nejlepší péči,“ vysvětluje. Stejnou filozofii pak zastává i u dalších vozů stejného modelu v rodině.

Tři kusy v chalupě

Když jeho žena změnila místo a byla by musela začít složitě dojíždět, rychle se rozhodl pořídit jí taky thalii. „Vybral jsem verzi 1.4 16V s posilovačem a palubním počítačem,“ vykládá u černého exempláře. Ke koupi jej přesvědčil stav vyhlédnutého vozu, a hlavně nenápadné detaily. Třeba kobercem oblepené okolí zapalování, aby klíčky nepoškodily plastové obložení. Z toho vycítil lásku a péči, kterou vozu předchozí majitel věnoval. Jak sám říká, auto bylo v tak dobrém stavu, že přidal jen mechanické zabezpečovací zařízení, opravil mírně promáčklý blatník a vyřešil i od soli prožraný nákovek u tlakové hadice hydraulického posilovače řízení.

A červený kousek? „Mám ho tu vlastně jako uloženku pro všechny případy. Kdyby mi auto třeba někdo naboural nebo jsme měli poruchu, abych se nemusel trmácet vlakem a autobusem do práce,“ svěřuje se milovník thalií. Auto má dnes na tachometru jen 5000 km, kupoval jej v naprosto perfektním stavu za necelých sedmdesát tisíc korun, když mělo ujeto něco přes 3500 kilometrů. Pořídil jej podle stejného klíče jako předchozí dvě – opět hledal a našel thalii po starších majitelích, jejichž potomkům se vůz asi zdál příliš obyčejný. Ostatně jak připomíná, i dnes na něj řidiči drahých SUV zahlížejí třeba na dálnici, v Praze nebo Brně, kam jezdí s manželkou za provdanými dcerami a vnoučaty.

Jak se přesvědčujeme, také odstavený záložní kousek je v takovém stavu, že je připravený okamžitě vyjet, včetně nafouknutých pneumatik, nabité baterky a zaplaceného povinného ručení. „Když jednu rozbiji, jen zajdu, vycouvám a jedu dál,“ uzavírá.

Víte, že…

… prodej Renaultu Thalia v Česku skončil v roce 2013? Tehdy se dal nejlevnější nový model s motorem 1.2 16V pořídit za dnes těžko uvěřitelných 139.000 korun.

Petr Barták
Diskuze (47)
Avatar - palix
11. 3. 2019 17:36
Re: Syndrom Thalia
Obecne by som povedal (neurazte sa prosím), že jednými z najhorších vodičov sú vodiči Octavii. Ale... Ak si človek uvedomí, koľko Octavii jazdí po cestách, tak je jasné, že práve v Octavii stretneme najrôznejších vodičov - od slušných po arogantných. takže veľmi a nedá zovšeobecňovať.
Na druhej strane v lacných autách typu Thalia, Punto Classic... jazdia často naozaj ľudia, ktorí idú po ceste 70 -kou. Najčastejšie niekde medzi obciami.
Avatar - xxc
11. 3. 2019 12:41
Re: Syndrom Thalia
Ide o prvy dojem, ked auto nepoznam, ale pri niektorych je velmi velka pravdepodobnost, ze pojdu pomaly. Pri inych autach je pravdepodobnost, ze pojdu rychlo (aj ked niekedy idu pomaly a treba ich obehnut). Uplne rovnake to je pri aute so xenonami (teraz mozno led), ked su rovnake auta, rovnako rychlo som jazdil, ale autu so xenonami skor a castejsie uhybali auta do praveho pruhu :-)
Avatar - Ozzman
11. 3. 2019 12:34
Re: Docela ho chápu.
Já to jel a ač je Tipo docela sympatické, tak se rozhodně kvalitou interiéru a zpracováním nemůže vyrovnat třeba Renaultu Mégane. Je to prostě lowend.
Avatar - palix
11. 3. 2019 06:31
Re: Syndrom Thalia
Celkom by som potvrdil to, čo píše "RS". Síce som Thaliu našťastie nikdy nemal, ale mal som donedávna modrú Astru G. Jazdil som normálne podľa predpisov + 10% naviac a "Všichni ostatní na mě doráželi" :). Mali asi potrebu ma stále obehnúť. Po výmene auta to akosi prestalo. Môj štýl sa nezmenil, len vodiči za mnou sú spokojnejší. Možno je to tým, že moje súčasné auto je viac viditeľné (biela farba), alebo tým, že má 2 výfuky.... Alebo len nevyzerá "slabo".
10. 3. 2019 21:03
Re: Syndrom Thalia
Na Thalii byly fajn jen 2 věci - cena (ovšem nikoliv v prvních letech prodeje I. generace, výrazné zlevnění přišlo až později) a objemný kufr. Řadě Čechů to ovšem stačilo ke štěstí, resp. muselo stačit, protože na lepší nové auto prostě neměli... :'-(