Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Ceed 1.4 T-GDI vs. Opel Astra 1.4 Turbo – V odvetě rozhodly maličkosti

kia opel srovnavacitesty nizsistredni
kia opel srovnavacitesty nizsistredni
kia opel srovnavacitesty nizsistredni
kia opel srovnavacitesty nizsistredni
82 Fotogalerie
Diskuze (97)
Kompaktní novinka ze Žiliny vyzývá na souboj evropské Auto roku 2016. Jak vyrovnaný duel pětidveřových hatchbacků se čtrnáctistovkami pod kapotou dopadl?

<P>

Úvod, pořizovací náklady

Když jsme v roce 2015 na Auto.cz startovali s novou koncepcí srovnávacích testů, jeden z prvních z nich srovnával Kiu cee´d a Opel Astra. Po třech letech jsme souboj kompaktních hatchbacků korejské a německé značky zopakovali. Jak odveta dopadla?

Pro opětovné srovnání jsme měli dobrý důvod, jestliže před lety byl novinkou Opel Astra, který se posléze stal evropským Autem roku 2016, letos je horkým zbožím Kia Ceed, respektive její třetí generace. Do odvetného souboje jsme tentokrát postavili pětidveřové hatchbacky s benzinovou čtrnáctistovkou pod kapotou, zatímco minule jsme tyto vozy srovnávali s litrovými tříválci.

Kdo by čekal levnější opel?

Už pohled do ceníku přitom ukazuje, že to bude hodně zajímavý souboj. Pokud byste od korejského auta čekali, že bude levnější, rovnou podotýkáme, že je to předsudek daný zkušenostmi z devadesátých let. Nižší cenovku má v tomto případě paradoxně Němec, pětidveřovou Astru s testovaným 1.4 Turbo (110 kW) a šestistupňovým manuálem pořídíte minimálně za 436.900 korun, zatímco Ceed přijde se srovnatelným turbočtyřválcem 1.4 T-GDI (103 kW) na 474.980 korun.

Jenže má to svůj důvod - Opel nadále razí cestu široké nabídky motorů i v nižších stupních výbavy. Druhý nejsilnější benzinový motor (po 1.6 Turbo se 147 kW) Astra nabízí už v druhém stupni výbavy Enjoy, zatímco pro Ceed je jeho aktuálně nejsilnější zážehový agregát dostupný až v nejvyšším stupni Exclusive.

Pořizovací nákladyKia CeedOpel Astra
ZÁKLADNÍ CENA
Motor1.4 T-GDI (103 kW)1.4 Turbo (110 kW)
Stupeň výbavy/cena [Kč]Exclusive/474.980 KčEnjoy/436.900 Kč
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY
Airbagy66
Centrální zamykání s dálkovým o. [Kč]SS
Elektricky ovládaná okna vpředu/vzadu [Kč]S/SS/S
Elektricky ovládaná/vyhřívaná zrcátka [Kč]S/SS/S
Klimatizace [Kč]duální automatickámanuální
Kola16" hliníková16" ocelová
Metalíza [Kč]15.00016.000
Mlhová světla [Kč]S6.000
Palubní počítač [Kč]SS
Parkovací senzory vzadu [Kč]S13.200
Rádio [Kč]SS
Rezervní kolo [Kč]S1.800
Navigace [Kč]20.00010.000
Tempomat [Kč]SS
Vyhřívání sedadel vpředu [Kč]10.00014.000
SERVIS
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč]42.816/17.4584.889/2.515
Přední/zadní nárazník [Kč]7.014/7.69411.549/11.139
Přední blatník [Kč]5.8593.994
Čelní sklo [Kč]10.2287.901
Brzdové destičky přední + výměna [Kč]2.316 + 306,52.908 + 509
Přední/zadní tlumiče [Kč]4.157/3.4294.485/3.969
Hodinová sazba v servisu [Kč]613728
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč]26.84814.061
*Ceny náhradních dílů jsou uvedeny bez DPH
ZÁRUKY
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky)7/5/125/2/12
Prodloužená zárukaNENE

To se ale podepisuje na výbavě, která je u korejského hatche tím pádem pěkně bohatá. Ceed má ve verzi Exclusive už duální automatickou klimatizaci, kola z lehkých slitin, mlhovky, rezervní kolo nebo zadní parkovací senzory, za které se musí u Astry ve stupni Enjoy připlácet. Až na navigaci je navíc příplatková výbava Kie cenově dostupnější než u Opelu.

Když se však něco stane, jsou náhradní díly levnější u Opelu – u sledovaných komponentů jsou až na výjimky výhodnější u Astry. Výhodou Kie je ale její známá sedmiletá záruka, zatímco Opel poskytuje na základní komponenty záruku pětiletou.

HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮKia CeedOpel Astra
Základní cena89
Standardní výbava a příplatky87
Servis78
Záruky98
Průměr8,008,00

Design, interiér

Méně osobitá než dříve

Jestliže v cenových nákladech rozdíly mezi oběma konkurenčními hatchbacky najdeme, v případě designového hodnocení už je to složitější. Už před lety jsme konstatovali, že hodnotit Astru a Ceed na základě designu je ošemetná záležitost. A platí to i nadále, i po mezigenerační změně korejského hatchbacku nelze jednoznačně říci, které z těchto aut je hezčí.

Astra nadále patří v segmentu za elegána, což u testované verze dále zdůraznila sada OPC Line s jiným nárazníkem a výraznějšími prahy za 21.000 korun nebo černé doplňky, střecha a 17palcová kola, dohromady za 10.000 korun. I po letech vypadá Astra svěže, byť si stále více uvědomujeme, že se jedná jen o evoluci designu předchůdce. Strohý německý design navíc oživuje nápaditými detaily, ať už prolisem na víku kufru navazujícím na koncová světla nebo netradičními C-sloupky, opticky propojujícími boční prosklení se zadním oknem.

Právě o takový osobitý styl Kia Ceed v rámci mezigenerační proměny přišla. Ty tam jsou charakteristické tlusté C-sloupky nebo směrem vzad stoupající boční prosklení předchůdce, novinka i kvůli tomu vypadá obyčejněji a zaměnitelněji s jinými hatchbacky. Tedy ne že by to Ceedu neslušelo, sportovní výraz přídě s nízkým „tygřím nosem“ stojí za to, jen už zkrátka celek evokující svoji siluetou kombík není tak originální jako kdysi.

HODNOCENÍ DESIGNUKia CeedOpel Astra
Vnější vzhled78
Vnitřní vzhled78
Zpracování87
Ergonomie77
Konektivita87
Průměr7,407,40

Duel kabin

To uvnitř jde Kia cestou nejmodernějšího trendu, s „plovoucí“ obrazovkou multimediálního systému na vrchu středového panelu, kdežto Astra dává najevo tři roky na trhu tím, že její displej multimediálního systému je elegantně zakomponován do celku palubní desky. V kombinaci s černým dekorem to ale uvnitř Astry vypadá lépe než v poněkud stroze působícím Ceedu, který by si nějaké oživení palubní desky rozhodně zasloužil.

Jednoznačné vítězství to ale není, zrovna v tomto souboji je to dost individuální záležitost, na Kie totiž musíte ocenit kvalitnější zpracování a hodnotněji působící materiály. V tomto Korejci udělali za poslední roky velký skok kupředu a nový Ceed je toho důkazem. Měkčené plasty nebo imitace kůže na vrchu palubní desky vypadají vskutku parádně! V tomto ohledu Astra ztrácí, navíc už uvnitř nepůsobí tak bytelně jako předchozí generace. Mezigenerační snížení hmotnosti až o 200 kilogramů tak nemá jen své výhody...

Hezčí je i ten tříramenný volant Kie, byť sportovní volant s dole zploštělým věncem a perforovanou kůží na věnci v Astře se lépe drží. Dostanete ho v rámci interiérové sady OPC Line za 12.500 korun pro testovaný stupeň Dynamic. Naopak podivně tvarovaná řadicí páka Opelu do ruky moc nepadne, v tomto směru je výhoda zase na straně Kie.

kia opel srovnavacitesty nizsistrednikia opel srovnavacitesty nizsistredni | Zdroj: acz 

Oba vozy se však nevyhnuly některým chybkám v oblasti ergonomie. Některá tlačítka Astry na středovém panelu jsou opravdu titěrná, a tak se hůře hledají. Ideální není ani umístění spínání varovných světel skoro až před spolujezdce. Naopak u Ceedu nelze nastavit jas ukazatele teploty klimatizace. Na sluníčku jsou tak červené číslice takřka nečitelné. Samotná tlačítka jsou ale rozmístěna logicky.

Co však oba vozy spojuje, je fakt, že dotykovou obrazovku nadále doplňují konvenční tlačítka, což je ve výsledku přehlednější a intuitivnější forma ovládání než spolehnutí se čistě na dotyk. Lépe se nám každopádně pracovalo s multimediálním systémem Kie, u něhož se nám reakce zdály rychlejší a práce s navigací intuitivnější. A i ta obrazovka korejského modelu je ve výsledku více po ruce, což spolu s horším příjmem rádia v Astře znamená body pro korejský hatchback. Jen ta navigace nás občas překvapila zvolenou trasou, která nám ne vždy přišla skutečně nejrychlejší.

Naopak z hlediska sedaček je to mírný náskok pro Astru. Příplatková sedadla s certifikátem AGR s nastavitelnou délkou sedáku a poctivým bočním vedením parádně podrží tělo a zůstávají pohodlná i na dlouhých cestách. Zadní sedačky Astry jsou pak výrazněji tvarované než u soupeře. Výhodou Kie je ale vynikající posaz za volantem, sedí se sportovně nízko a volant je pěkně po ruce.

V Astře se pak budete cítit vzdušněji, a to díky daleko vpředu ukotvenému čelnímu sklu. Když se ale přesunete dozadu, lépe se najednou cítíte v Kie. Z designérského hlediska obyčejné boční prosklení totiž znamená, že jsou zadní sedadla dobře osvětlená, a tak se tu necítíte tak stísněně jako v Opelu. Z hlediska prostoru je to ale díky dlouhému rozvoru obou vyrovnaný souboj, v němž velkou roli hraje aktuální poloha předních sedadel – tak jsou oba hatchbacky prostorově vyrovnané. Na šířku sice vede Ceed, nad hlavou je ale vzadu o chlup více místa v Astře, v níž prostor pro kolena cestujících vzadu navíc zvětšují výrazně vykrojená přední sedadla.

Srovnání zavazadelníkůKia CeedOpel Astra
Objem (l)395/1291370/1210
Délka zavazadelníku (cm)770760
Šířka zavazadelníku mezi podběhy (cm)10501040
Výška zavazadelníku po plato (cm)400460
Výška dolní hrany kufru (cm)670740

A jak jsou na tom oba modely v otázce zavazadelníku? Čistě podle objemu je to záležitost Kie, jejíchž 495 litrů patří mezi nejvyšší hodnoty v daném segmentu. Jenže už od pohledu je jasné, že výhodou zavazadlového prostoru Opelu jsou jeho pravidelnější tvary, přeměření navíc dokazuje, že je o poznání vyšší než ten v Ceedu. Háčky na zavazadla mají oba, rezervu pod podlahou také oba pojmou a i ta ložná plocha po sklopení zadních sedadel je v obou bez schodu a podobně nakloněná. Výraznějším rozdílem je tak ve výsledku jen vyšší nakládací hrana Astry, umístěná 740 mm nad vozovkou, která tak ztěžuje nakládání zavazadel.

HODNOCENÍ INTERIÉRUKia CeedOpel Astra
Prostornost88
Přední sedačky89
Zadní sedačky78
Kufr98
Variabilita88
Průměr8,008,20

Motor, jízdní vlastnosti

Souboj čtrnáctistovek

Od interiéru jsme se pomalu dostali k motorům. Jestliže minule jsme u Astry a Ceedu pro srovnávací test volili litrové benzinové tříválce, tentokrát jsme se zaměřili na silnější motory v jejich nabídce.

Čtyřválec 1.4 T-GDI o výkonu 103 kW je před příchodem Ceedu GT s 1.6 T-GDI (150 kW) aktuálně nejvýkonnější motor v nabídce Ceedu. Nahrazuje dřívější atmosférické 1.6 GDI, má filtr pevných částic, vstřikování pracující s tlakem 250 bar nebo turbodmychadlo s elektronickou regulací plnicího tlaku. Naopak v případě Astry je 1.4 Turbo (110 kW) tím druhým nejvýkonnějším zážehovým agregátem, k dispozici je ještě přeplňovaná šestnáctistovka se 147 kW. Turbočtrnáctistovka řady Ecotec vychází z litrového tříválce, má hliníkový blok a přímé vstřikování. Proti Ceedu má sice Astra sedm kilowattů k dobru, točivým momentem jsou ale na tom obdobně – 242 vs. 245 N.m (ve prospěch Němce).

Při prvních jízdách s novým Ceedem v Portugalsku jsme z jeho čtrnáctistovky byli nadšeni, přímé srovnání s motorem v Astře jsme ale nadšení lehce zmírnili. Pořád máme dojem, že je čtrnáctistovka pro Kiu ideální volbou. Líbí se nám hlavně perfektní odhlučnění, na volnoběh její motor uvnitř prakticky neuslyšíte.

Dynamické měřeníKia CeedOpel Astra
Rozměr pneumatik225/45 R17225/45 R17
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5. a 6. RS RS (80-120 km/h) [s]6,2/8,5 a 10,36,7/9,4 a 9,7
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h28002900
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h]47,3/86,4/125,746,2/85,2 a 124,6

Rozhodně ale čtrnáctku neberte jako nějakou sportovní volbu, byť je aktuálně nejvýkonnějším motorem v nabídce Ceedu. Auto sice umí obstojně rozpohybovat, avšak bez dramat okolo. Má až vznětový charakter bez výrazné výkonové špičky, bez jakéhokoliv šťavnatějšího bodu, k němuž byste se při jízdě upírali, čímž se tedy trochu podobá agregátu v Astře. Ve srovnání s Opelem pak pocitově nemá takový elán, což by se dalo vysvětlit nižším výkonem v kombinaci s vyšší hmotnosti proti soupeři nebo nízkým nájezdem (Kiu jsme si přebírali s pouhými 1.000 km na kontě). Jenže přeměření pružnosti dokázalo, že při pružném zrychlení je Kia rychlejší.

Důvod hledejme ve dlouhém zpřevodování Astry, které je nevýhodou jeho šestistupňového manuálu. Všimnete si toho už při popojíždění v koloně, při němž je druhý převodový stupeň už mnohdy moc a je nutné podřadit na jedničku. Spíše nám ale vadí nepříliš přesné řazení, hlavně pátý převodový stupeň v Astře mnohdy zadrhával. Všimli jsme si toho už u jiných Opelů, a tak to patrně nebyla chyba testovaného exempláře. To v Kie se nic takového neděje, její šestistupňový manuál zaslouží pochvalu. Má příjemně tuhý chod, přesnější kulisu a ideálně dlouhé dráhy. Řazení by mohlo být ale tišší, při změně převodu se nevyhnete určitému „kliknutí“.

kia opel srovnavacitesty nizsistrednikia opel srovnavacitesty nizsistredni | Zdroj: acz 

Co se týče spotřeby, tak jsme nižších hodnot dosahovali s Kiou. S ní jsme se obvykle pohybovali kolem šesti, 6,5 litru na 100 kilometrů, zatímco o Astry byla spotřeba zhruba o půllitr vyšší. Ve městě dokonce Opel přesáhl sedmilitrovou hranici, zatímco s Kiou se dalo pořád vejít do 6,5 litru.

Na Astře ale chválíme milý detail, čtrnáctistovka je zatím stále dostupná bez stop-startu, za který se připlácí 10.000 korun, což už je dnes unikát. Ceed to v minulé generaci také uměl, dnes už má ale stop-start standardně. Třeba se to ale s novými emisními normami, v nichž už tento systém není takovou výhodou jako u dosavadního cyklu, změní...

HODNOCENÍ MOTORUKia CeedOpel Astra
Zrychlení79
Pružnost87
Spotřeba udávaná89
Spotřeba v testu87
Odhlučnění motoru87
Průměr7,807,80

Podvozek se Kie vážně povedl

Kompaktní hatchbacky nadále patří mezi nejžádanější typ aut v Evropě, kvůli ceně si je pořizuje široká klientela, což znamená, že musí zvládnout široké kvantum úkolů. Ideálním modelem je univerzál, který je na dlouhých cestách pohodlný, a v případě potřeby řidiče za volantem obstojně pobaví. Tento charakter přitom splňují oba dnešní soupeři.

Lépe se to však povedlo vyladit u Kie, která se při testování nového Ceedu spoléhala na tým Alberta Biermanna, bývalého šéfa BMW M. Už nízký posaz za volantem slibuje náklonnost ke svižnější jízdě, což se potvrzuje i na silnici. Nový Ceed opravdu dobře jezdí, potěší vcelku přesné a strmé řízení.

Zároveň si však naprosto s přehledem poradí s nástrahami českých silnic. V tomto ohledu je Ceed hodně povedený, díky standardně dodávanému víceprvkovému zavěšení vzadu navíc od kol neuslyšíte žádné rány. Co však Kia dá najevo, je valivý odpor pneumatik, na němž by automobilka měla rozhodně zapracovat. Testovaný exemplář mimochodem užíval obutí Michelin Primacy 3 (stejně jako konkurent).

I z toho důvodu nám podvozek Astry také přišel hlučnější, a to především při jízdě na dálnici. Hbitý v zatáčkách je Opel také, plusem je tlačítko Sport, které zostří reakce motoru. Celkové naladění nám pak připadá ve srovnání s Kiou tužší, čehož si všimnete hlavně při přejezdu nerovností v nižších rychlostech. Pochvalu pak zaslouží citlivé řízení, které překvapivě poskytuje dostatek informací od kol.

HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍKia CeedOpel Astra
Ovladatelnost87
Komfort odpružení87
Odhlučnění podvozku88
Řízení88
Řazení98
Brzdy88
Průměr8,177,67

Závěr

Závěr

Nižší střední třída v Evropě nadále patří mezi nejžádanější kategorie aut, což ve výsledku znamená, že je tento segment pěkně nabitý. Konkurenční boj je tuhý, a tak o lepším rozhodují ty nejmenší drobnosti. Dokazuje to i srovnání Kie Ceed a Opelu Astra, které bylo do poslední chvíle opravdu těsné. Jestliže obvykle objevíme nějakého našeho favorita už v průběhu testování, v tomto případě jsme vítěze netušili do závěrečného sečtení bodů.

Ceed i Astra totiž bojují velice silnými zbraněmi. Oba mají na poměry třídy prostorný interiér, oba vypadají k světu, oba potěší svými jízdními vlastnostmi. A i motory jsou vlastně vyrovnané.

kia opel srovnavacitesty nizsistrednikia opel srovnavacitesty nizsistredni | Zdroj: acz 

Opel ale láká na nižší základní cenovku, na což Kia odpovídá bohatou standardní výbavou. Zavazadelník Ceedu je na objem větší, pravidelné tvary Astry jsou ale ve výsledku lépe využitelné. Kia nabízí nízký sportovní posaz, na pohodlné sedačky s certifikátem AGR od Opelu ale nemá. A tak bychom mohli pokračovat.

Kia však získala body příjemnějším řazením, v tomto ohledu Opel strádá méně přesnou převodovkou. Výhoda Korejce byla i na straně spotřeby, která je zhruba o půllitru nižší než u soupeře.

Když pak k tomu přidáme opravdu výtečný podvozek, vychází nám, že to na body tentokrát vyhrála Kia Ceed. Opel Astra ale ze souboje odchází se vztyčenou hlavou, evropským Autem roku 2016 se nestal náhodou.

SHRNUTÍ HODNOCENÍKia CeedOpel Astra
POŘIZOVACÍ NÁKLADY8,008,00
DESIGN7,407,40
INTERIÉR8,008,20
MOTOR7,807,80
JÍZDNÍ VLASTNOSTI8,177,67
CELKOVÝ PRŮMĚR7,877,81

Kia Ceed 1.4 T-GDI (103 kW)

Nejlevnější verze modelu379.980 Kč (1.4 CVVT/73 kW Comfort)
Základ s testovaným motorem474.980 Kč (1.4 T-GDI/103 kW Exclusive)
Testovaný vůz bez příplatků474.980 Kč (1.4 T-GDI/103 kW Exclusive)
Testovaný vůz s výbavou564.980 Kč (1.4 T-GDI/103 kW Exclusive)

Plusy

  • Perfektní řazení
  • Komfortní podvozek
  • Skvěle odhlučněný motor

Minusy

  • Méně svébytný design
  • Hlučnější podvozek

Opel Astra 1.4 Turbo (110 kW)

Nejlevnější verze modelu361.900 Kč (1.0 Turbo/66 kW Selection)
Základ s testovaným motorem436.900 Kč (1.4 Turbo/110 kW Enjoy)
Testovaný vůz bez příplatků488.900 Kč (1.4 Turbo/110 kW Dynamic)
Testovaný vůz s výbavou637.200 Kč (1.4 Turbo/110 kW Dynamic)

Plusy

  • Atraktivní základní cenovka
  • Vynikající sedačky

Minusy

  • Vysoká nakládací hrana
  • Zadrhávající převodovka

Foto: Ondřej Lilling

ModelKia Ceed 1.4 T-GDIOpel Astra 1.4 Turbo
Cena základní sestavy 474 980 Kč488 900 Kč
Cena testované sestavy 564 980 Kč637 200 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehovýpřeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 44 / 4
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 13521399
Zdvihový objem (ccm): 103 / 6000110 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 242 / 1500 - 3200245 / 2000 - 4000
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min): 0 / 0 - 00 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min): 0 / 00 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min): 00
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210215
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.98.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 4.9 / 5.67.1 / 4.4 / 5.4
Emise CO2: 128 124
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 395 / 1291370 / 1210
Objem nádrže (l): 5048
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1240 / 5801203 / 542
Kia Ceed 1.4 T-GDI schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 43104370
b) šířka (mm): 18001809
c) výška (mm): 14471485
d) rozvor (mm): 26502662
e) rozchod vpředu (mm): 15591548
f) rozchod vzadu (mm): 15671565
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1110830 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 850570 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 9501010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950970
k) šířka vpředu (mm): 15101510
l) šířka vzadu (mm): 14801440
Délka sedáku vpředu (mm): 500540
Délka sedáku vzadu (mm): 450460
Výška opěradla vpředu (mm): 640650
Výška opěradla vzadu (mm): 670640
Místo vzadu pod předním sedadlem: AnoAno
<P>
Vstoupit do diskuze (97)