Kia EV9 prochází testováním na silnicích i v terénu, slibuje pohodlí i dynamiku
Elektrické vlajkové SUV dostalo pětiprvkové zavěšení, tlumiče upravující tuhost a speciální pneumatiky tlumící hluk i vibrace.
Automobilka Kia se pochlubila novými snímky z testování vlajkového elektrického SUV EV9, které proběhlo v německém Papenburgu. Automobilka otestovala limity na nejrůznějších typech povrchu, včetně terénu. To vše s cílem precizně odladit všechny komponenty.
Ladění vlajkového elektrického SUV
„Vývoj SUV přináší celou řadu náročných úkolů, zejména když pracujete s relativně novými technologiemi, jako je tomu u elektromobilu,“ říká Daniel Junker, seniorní technik pro jízdu a handling z Technického centra značky Kia. „Abychom odladili všechny aspekty jízdy a handlingu, je zapotřebí produkty testovat a vyvíjet za nejrůznějších okolností. Proto využíváme různé zkušební dráhy po celé Evropě, abychom zákazníkům zprostředkovali ty nejlepší zkušenosti.“
Na vysokorychlostním víceproudém okruhu s klopenými zatáčkami automobilka testovala bezpečnou ovladatelnost na limitu při přejíždění z pruhu do pruhu ve vysokých rychlostech. Na okruhu ve stylu závodní trati s trvale smáčeným povrchem pak automobilka testovala záběr a bezpečnost pneumatik i odpružení za deštivých podmínek.
Drsné testování platformy E-GMP
Jízdní pohodlí bylo testování na vozovce s různými vertikálními překážkami, tedy například výmoly, kryty kanálů nebo příčnými nárazovými bariérami. Díky těmto podmínkám pak může automobilka ideálně naladit stabilizátory v kombinaci s odladěním tlumičů.
Ladění podvozku elektromobilů přitom přináší odlišné výzvy, než u aut s konvenčními spalovacími bateriemi. Hlavním rozdílem je hmotnost baterie, která je u modelu EV9, postaveného na platformě E-GMP, umístěná v podlaze. Vůz tak standardně těží z nižšího těžiště, díky čemuž se dobře ovládá v zatáčkách.
Dokonalejší rekuperace i jízdní vlastnosti
Novinkou u modelu EV9 je zdokonalený systém rekuperačního brzdění, díky čemuž model získává při brzdění více energie. Automobilce se navíc podařilo snížit hmotnost brzdové soustavy, což opět přispívá k vyšší efektivitě. Praktickým softwarovým pomocníkem je pak asistent pro sjíždění svahů.
Maximální pohodlí vozu by měla zajistit nová geometrie předního zavěšení kol Multi-Link, potlačující vibrace pronikající do kabiny. Zadní tlumiče s automatickým vyrovnáváním světlé výšky pak zlepšují jízdní schopnosti a stabilitu.
Centralizovaný řídicí systém podvozku CDCU (Chassis Domain Control Unit) pak zajišťuje řízení všech systémů ovlivňujících ovladatelnost vozidla, jako je např. brzdová soustava, elektronické řízení stability (ESC) a dynamické vektorování točivého momentu, kdy v zatáčkách využívá přibrzďování a kompenzaci točivého momentu elektromotoru ve prospěch bezpečnější a stabilnější jízdní dynamiky.
Poradí si s bočním vítrem i terénem
Praktickou novinkou je pak řízení stability při bočním větru, které využívá přibrzďování a jemné zásahy do řízení ve snaze vyrušit vlivy silného bočního větru tak, aby vozidlo bezpečně zůstávalo v daném jízdním pruhu.
V neposlední řadě ale došlo i na zkoušky jízdy v terénu. Ostatní Kia EV9 je rodinným SUV, které nabízí i pohon všech kol. Pro jízdu v terénu je připraven volič terénních režimů TMS, disponující režimy Mud, Sand, nebo Snow. Nastavení upravuje pohon, rozdělování hnacího momentu a podvozek, aby jízdní vlastnosti co nejlépe odpovídaly zvolenému povrchu s co nejmenším prokluzováním kol.